اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا می‌توان با وجود تحلیل استخوان ، ایمپلنت دندانی قرار داد؟

بسیاری از مردم می‌خواهند ایمپلنت‌های دندانی را برای بهبود دندان‌های از دست رفته انجام دهند. اما ممکن است تعجب کنند که آیا می‌توانند با از دست دادن استخوان فک ایمپلنت انجام دهند؟ خوشبختانه، اگر این سناریو در مورد شما صدق کند، گزینه‌هایی وجود دارد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی نحوه عملکرد ایمپلنت‌های دندانی در شرایط تحلیل استخوان و درمان‌های دندانپزشکی در دسترس می‌پردازیم. تا انتها همراه ما باشید. 

کاشت ایمپلنت با از دست دادن استخوان: آیا ممکن است؟

امکان کاشت ایمپلنت دندان با از دست دادن استخوان وجود دارد، اما مورد به مورد متفاوت است. یک متخصص دندانپزشکی با تجربه می‌تواند با مشاوره و ارزیابی دندان‌های شما شروع کند. متخصص دندانپزشکی درباره یافته‌های خود با شما و اینکه آیا واجد شرایط ایمپلنت دندان هستید صحبت خواهد کرد. همچنین درمان‌های اولیه را برای کمک به شما در رفع از دست دادن استخوان پیشنهاد می‌کنند.

لبخند ما بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم مهم است و می‌تواند بر اعتماد به نفس ما تأثیر بگذارد. افراد ایمپلنت‌های دندانی قرار می‌دهند تا نه تنها عملکرد دندان‌های خود را بهبود بخشند، بلکه زیبایی و جذابیت لبخند خود را دوباره بدست بیاورند. ایمپلنت‌ها می‌توانند عزت نفس را بالا ببرند و زندگی را آسان تر کنند. با داشتن دندان‌هایی که عملکرد خوبی دارند و لبخندی که فرد می‌تواند به جهانیان نشان دهد اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. 

چرا مردم از دست دادن استخوان فک را تجربه می‌کنند؟

وقتی دندان‌ از دست داده دارید، فک شما ممکن است استخوان کافی برای نگه‌داشتن ایمپلنت دندان در جای خود را نداشته باشد. هنگامی‌که بافت لثه دارای تعداد زیادی باکتری باشد، بافت ممکن است فرسوده شود و منجر به از دست دادن ساختار استخوان شود. اگر از دست دادن استخوان ناشی از بیماری لثه یا از کشیدن دندان داشته باشید می‌توانید ایمپلنت دندانی انجام دهید. 

کمبود استخوان می‌تواند خطر شکست ایمپلنت را افزایش دهد یا ایمپلنت را برای شما غیر عملی کند. از دست دادن دندان می‌تواند باعث تحلیل رفتن استخوان شود. وقتی دندان‌های از دست رفته دارید، استخوان فک در ابتدا همچنان قوی است. با این حال، چرا با گذشت زمان، فک شروع به از دست دادن استخوان می‌کند؟

فشار و نیروی وارده به استخوان آن را قوی و سالم نگه می‌دارد. هنگامی‌که این نیرو و فشار از بین رفت، استخوان شروع به ضعیف شدن خواهد کرد. اگر از دست دادن دندان به دلیل تروما باشد، این احتمال نیز وجود دارد که بخشی از استخوان فک در تصادف از بین رفته باشد. همه این عوامل باید قبل از شروع ایمپلنت دندان در نظر گرفته شوند.

در برخی موارد با کمک پیوند استخوان یا ایمپلنت‌های زیگوماتیک که به استخوان گونه متصل می‌شوند، می‌توانید ایمپلنت‌های دندانی را در شرایط تحلیل استخوان داشته باشید.

مبارزه با از دست دادن استخوان فک با پیوند استخوان

اگر روی پیوند استخوان سرمایه گذاری کنید، می‌توانید کاندید خوبی برای ایمپلنت‌های سنتی شوید. پیوند استخوان بافت‌های اهدایی هستند معمولا از بدن حیوانات گرفته می‌شوند و متخصص آن را در ناحیه درمان قرار می‌دهد. پیوند استخوان به بهبود بافت استخوانی شما کمک می‌کند. پس از طی چند ماه استخوان فک قوی تر می‌شود، در این مرحله می‌توانید ارزیابی کنید که آیا ایمپلنت گام بعدی خوبی برای شما هست یا خیر.

اگرچه ممکن است مجبور باشید برای کل فرآیند مدتی صبر کنید، پیوند استخوان بسیار موفق بوده و نتایج عالی را برای ایمپلنت‌های دندانی به همراه دارد. اگر صبر و حوصله دارید و آماده هستید که تغییرات مثبتی در لبخند و سلامت دهان خود مشاهده کنید، این می‌تواند پاسخی باشد که به دنبال آن هستید. پس با وجود تحلیل فک هم می‌توانید ایمپلنت انجام دهید. گزینه دیگر ایمپلنت زیگوماتیک است که نیاز به درمان و زمان بهبودی کوتاه تری دارد و به جایگزینی دندان‌های بالایی با ایمپلنت استخوان گونه کمک می‌کند.

چگونه فک تحلیل رفته را آماده قرار دادن ایمپلنت می‌کنیم؟

ایمپلنت‌های دندانی با بریج‌ها یا پروتزهای مصنوعی متفاوت هستند و آنها را واقعی تر و ایمن تر می‌کند. با این حال، این روش مستلزم قرار دادن پست‌هایی در استخوان فک است تا به عنوان لنگر برای دندان‌های جدید عمل کند. اگر دچار از دست دادن شدید استخوان فک هستید، دندانپزشکان دو گزینه را در نظر می‌گیرند:

  • پیوند استخوان
  • ایمپلنت‌های زیگوماتیک

بیایید نگاهی به هر دوی این گزینه‌ها بیندازیم تا ببینیم کدام یک برای مورد شما بهترین است.

پیوند استخوان

سالانه ۲.۲ میلیون نفر به نوعی پیوند استخوان دارند. این روش می‌تواند به شما کمک کند استخوان از دست رفته را که اغلب باعث فرو رفتن گونه‌های شما به سمت داخل می‌شود، بازیابی کنید.

پیوند استخوان چه کاری انجام می‌دهد؟

پست‌های ایمپلنت برای آنکه محکم داخل فک قرار بگیرند به تکیه گاه نیاز دارند. به همین دلیل باید استخوان فک کافی داشته باشید. پیوند استخوان دو کار انجام می‌دهد:

  • توده استخوانی را اضافه می‌کند.
  • بازسازی استخوان (گاهی اوقات) انجام می‌شود. 

در این فرآیند باید لثه‌ها را بلند کنیم، استخوان مصنوعی یا استخوان فرد را در آن ناحیه قرار دهیم و سپس منتظر بمانیم. البته، دندانپزشکان برای انجام این کار از بی حس کننده عمیق استفاده خواهیم کرد. این روند کمی‌پیچیده است. با این حال، این اساس پیوند استخوان است.

هنگامی‌که استخوان جدید را قرار می‌دهند، استخوان موجود و استخوان جدید باید در فرآیندی که ممکن است چهار ماه طول بکشد، جوش بخورند. هنگامی‌که پیوند به طور کامل بهبود یافت و ما مطمئن شدیم که استخوان فک به اندازه کافی برای کاشت قوی است، می‌توانیم با کاشت سنتی اقدام کنیم. 

مزایای پیوند استخوان

  • به تقویت فک کمک می‌کند تا به اندازه کافی قوی باشد تا پست ایمپلنت را نگه دارد.
  • ممکن است به رشد طبیعی استخوان کمک کند و به شما امکان می‌دهد استخوان فک قوی تری داشته باشید.
  • هنگامی‌که ایمپلنت فشار روی استخوان را بازیابی می‌کند، از دست دادن بیشتر استخوان اتفاق نمی‌افتد. 
  • ساختار اساسی صورت را بهبود بخشید

معایب پیوند استخوان

  • بهبودی ماهها طول خواهد کشید.
  • خطر شکست وجود دارد.

درست است که شکست پیوند استخوان نادر است اما غیر ممکن نیست. نارسایی اغلب به دلیل عفونت است و این می‌تواند منجر به عفونت لثه، تب، حساسیت و درد شود. دندانپزشکان تمام اقدامات احتیاطی ممکن را برای کاهش خطر شکست پیوند استخوان انجام خواهند داد. با این حال، همیشه خطر بسیار کمی ‌از شکست وجود دارد.

چه کسی کاندیدای خوبی برای پیوند استخوان است؟

دندانپزشکان برای اطمینان از اینکه شما کاندیدای مناسبی برای پیوند استخوان هستید، قبل از شروع عمل، وقت صرف می‌کنند. اگر دندان‌های از دست رفته دارید و از دست دادن استخوان فک را تجربه کرده اید، کاندیدای خوبی برای پیوند استخوان هستید. با این حال، ممکن است شرایط اساسی برای از دست دادن استخوان وجود داشته باشد که پیوند را غیر عملی کند.

به عنوان مثال، موارد نادری وجود دارد که فردی مبتلا به بیماری خاصی است که ممکن است بر استحکام استخوان تأثیر بگذارد و او کاندید مناسبی برای پیوند استخوان نباشد. 

در مواردی که پیوند استخوان عملی نیست می‌توانیم نوع دیگری از ایمپلنت به نام ایمپلنت‌های زیگوماتیک را در نظر بگیریم.

ایمپلنت‌های زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک جایگزینی برای پیوند استخوان برای کسانی است که خواهان ایمپلنت هستند و دچار تحلیل استخوانی شدید هستند. در واقع، این ایمپلنت‌ها به سرعت در حال تبدیل شدن به استاندارد برای کسانی هستند که از تحلیل استخوان شدید رنج می‌برند و نمی‌توانند از ایمپلنت‌های سنتی دندان استفاده کنند. اگرچه آنها هنوز به عنوان یک پیشرفت جدید در زمینه دندانپزشکی در نظر گرفته می‌شوند، اما ایمپلنت‌های زیگوماتیک از اواخر دهه ۱۹۸۰ وجود داشته اند.

ایمپلنت‌های زیگوماتیک چه کاری انجام می‌دهند؟

ایمپلنت‌های زیگوماتیک دارای یک طراحی ایمپلنت طولانی‌تر برای لنگر انداختن به فک بالا و استخوان گونه زاویه‌دار هستند. ایمپلنت‌های معمولی در فک بالا یا فک پایین کاشته می‌شوند. اما ایمپلنت‌های زیگوماتیک در استخوان زیگوماتیک یا استخوان گونه کاشته می‌شوند. استخوان گونه شما مانند استخوان‌های فک دچار از دست دادن استخوان نمی‌شود.

مزایای ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • نیازی به پیوند استخوان ندارند: با ایمپلنت‌های زیگوماتیک، نیازی به گذراندن فرآیند طولانی و گاهی دردناک پیوند استخوان نیست.
  • قرار دادن در همان روز: از آنجایی که ایمپلنت‌های زیگوماتیک در حال حاضر پایه ای مطمئن را فراهم می‌کنند، نیازی به انتظار برای پروتز دندان نیست. می‌توانید با دندان تازه ترمیم شده خود از مطب خارج شوید.
  • میزان موفقیت بالا: درست مانند ایمپلنت‌های سنتی، ایمپلنت‌های زیگوماتیک درصد موفقیت بالایی دارند.
  • بهبودی سریعتر: به طور کلی، ایمپلنت‌های زیگوماتیک نسبت به پیوند استخوان زمان بهبودی سریع تری دارند.

معایب ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت‌های زیگوماتیک نیز دارای معایبی هستند، از جمله:

  • خطر ابتلا به سینوزیت بیشتر است. برخی از بیماران دچار سینوزیت می‌شوند و درمان می‌تواند چالش برانگیز باشد. در موارد شدید، ممکن است ایمپلنت را از دست بدهید.
  • با ایمپلنت‌های زیگوماتیک، این خطر وجود دارد که ایمپلنت از کار بیفتد یا عفونت ایجاد شود.

چه کسی کاندیدای خوبی برای ایمپلنت زیگوماتیک است؟

یک کاندید ایده آل برای ایمپلنت زیگوماتیک کسی است که نیاز به جایگزینی دندان از دست رفته دارد، اما دچار تحلیل استخوان شدید شده است و دیگر نمی‌تواند از ایمپلنت سنتی پشتیبانی کند.

اگر نیاز به تعویض دندان دارید و دچار از دست دادن استخوان شدید شده اید، می‌توانیم در مورد اینکه آیا پیوند استخوان یا ایمپلنت زیگوماتیک بهترین گزینه است با دندانپزشک خود صحبت کنید.

مزایای ایمپلنت دندان

اگر سلامت دهان و دندان خوبی دارید و از خود و دندان‌هایتان مراقبت می‌کنید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان باشید. ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند به شما کمک کنند روکش‌ها، پل‌ها یا پروتزها را روی استخوان فک محکم کنید و به عنوان یک لنگر تیتانیومی ‌قوی عمل می‌کنند. برخی از بهترین مزایای ایمپلنت عبارتند از:

  • ایجاد حمایت، استحکام و ثبات کافی برای دندان‌های مصنوعی
  • تطبیق یکپارچه با بقیه دندان‌های شما (رنگ، اندازه و شکل)
  • برطرف کردن بالقوه مشکلات مربوط به گاز گرفتن یا درد مفاصل 
  • صحبت کردن راحت تر و با اعتما به نفس بیشتر 
  • ماندگاری طولانی دارند. با مراقبت مناسب، ایمپلنت‌ها می‌توانند چندین دهه دوام بیاورند. ایمپلنت با درصد موفقیت ۹۸% یکی از موثرترین درمان‌ها برای ترمیم دندان است.
  • ظاهر طبیعی دارند. از آنجایی که ایمپلنت‌ها جایگزین تک تک دندان‌ها می‌شوند و به دندان‌های مجاور متکی نیستند، طبیعی‌ترین ظاهر را دارند. ایمپلنت‌ها به گونه ای طراحی شده اند که اندازه و شکل طبیعی دندانی که جایگزین می‌شود تقلید کنند.
  • مقرون به صرفه هستند. ایمپلنت‌ها ممکن است هزینه اولیه بالایی داشته باشند، اما با مراقبت مناسب ماندگاری بالایی دارند. در حالی که سایر گزینه‌های ترمیمی ارزان قیمت باید هر چند سال یکبار تعویض شوند.
  • یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ ایمپلنت این است که می‌توانید هر تعداد دندان که می‌خواهید را جایگزین کنید.

معایب ایمپلنت

برخی از معایب ایمپلنت نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، از جمله:

  • ممکن است روکش‌ها نیاز به تعویض داشته باشند. اگرچه خود ایمپلنت می‌تواند چندین دهه دوام بیاورد، اما تاجی که در بالای آن قرار می‌گیرد ممکن است هر چند سال یکبار نیاز به تعویض داشته باشد.
  • هزینه اولیه بالای ایمپلنت یکی از گران ترین گزینه‌ها برای ترمیم دندان است.
  • فرآیند طولانی کاشت ایمپلنت که می‌تواند چندین ماه طول بکشد.
  • یکی دیگر از معایب آشکار ایمپلنت این است که هنگام از دست دادن استخوان شدید استفاده از آنها آسان نیست.

جایگزین‌های ایمپلنت دندان

اگر ایمپلنت گزینه مناسبی برای شما نیست، چند گزینه وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید، از جمله:

پل یا بریج

بریج‌ها به پر کردن شکاف ناشی از دندان از دست رفته کمک می‌کنند. با استفاده از این گزینه ترمیم، دو تاج در هر طرف فضای خالی دندان فرد قرار می‌گیرد. اگرچه بریج‌ها به اندازه ایمپلنت ماندگار نیستند، اما جایگزین مناسبی برای جایگزینی دندان از دست رفته هستند. مراقبت مناسب و پرهیز از غذاهای سفت می‌تواند به حداکثر ماندن طول عمر بریج‌ها کمک کند.

دندان مصنوعی

اگر چندین دندان از دست داده اید و کاندید دریافت ایمپلنت نباشید، پروتز ممکن است یک گزینه باشد. پروتزهای کامل یا جزئی روی لثه‌ها قرار می‌گیرند و دقیقاً شبیه دندان‌های طبیعی شما هستند. آنها به صورت سفارشی برای دهان شما نصب می‌شوند و اغلب از دندان‌های طبیعی قابل تشخیص نیستند.

جمع بندی

در صورت از دست دادن دندان، چه به دلیل کشیدن، آسیب یا بیماری، مهم است که آن را در اسرع وقت جایگزین کنید. عدم جایگزینی دندان از دست رفته می‌تواند منجر به جابجایی و سایر مسائلی شود که می‌تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد.

اکنون که می‌دانید امکان دریافت ایمپلنت‌ در شرایط تحلیل استخوان وجود دارد، حتما این کار را به یک متخصص دندانپزشک معتبر و با تجربه بسپارید. می‌توانید با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. دندانپزشکان با سابقه و حرفه ای کلینیک دندانپزشکی پس از تشخیص اینکه آیا کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت‌های دندان هستید یا خیر کار را آغاز می‌کنند. ما با افتخار خدمات دندانپزشکی عالی را به بیماران ارائه می‌دهیم. بنابراین برای رزرو نوبت امروز با شماره کلینیک تماس بگیرید. 

سوالات متداول

چه چیزی می‌تواند مانع از کاشت ایمپلنت دندان شود؟

در حالی که امروزه ایمپلنت‌های دندانی یک انتخاب محبوب هستند، اما مواردی مانند بیماری لثه، ساختار استخوان فک، دندان قروچه، شرایط سلامتی قبلی و سلامت ضعیف دهان وجود دارد که ممکن است نتوانید ایمپلنت بگذارید.

آیا می‌توانم با از دست دادن استخوان ایمپلنت دندان انجام دهم؟

به طور کلی، شما باید از سلامت بدنی خوب، لثه‌های سالم و استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت دندانی برخوردار باشید. با این حال، اگر استخوان کافی در فک خود ندارید، راهی برای مبارزه با این موضوع وجود دارد. پیوند استخوان روشی است که پایه و اساس آماده شدن برای ایمپلنت دندان را ایجاد می‌کند. 

آیا در صورت ابتلا به بیماری پریودنتال می‌توانید ایمپلنت دندان انجام دهید؟

خوشبختانه، اکثر افرادی که به کاشت ایمپلنت فکر می‌کنند، حتی اگر بیماری پریودنتال داشته باشند، تا زمانی که این بیماری با موفقیت درمان شود، باز هم واجد شرایط این روش هستند. با این حال، ممکن است لازم باشد کاشت ایمپلنت دندان را تا زمانی که بیماری پریودنتال تحت کنترل قرار گیرد به تعویق بیندازید.

آیا از دست دادن استخوان فک قابل ترمیم است؟

در برخی موارد، امکان بازسازی استخوان فک وجود دارد. در موارد دیگر، از دست دادن استخوان فک دائمی ‌است و جایگزین‌های دیگری مورد نیاز است. پیوند استخوان یکی از راه‌های بازگرداندن استخوان در فک است. این روش شامل برداشتن استخوان از قسمت دیگری از فک و قرار دادن آن در ناحیه از دست رفته است. همچنین می‌توان از پودر‌های استخوان دندانپزشکی که به صورت مصنوعی و یا از بدن حیوانات گرفته شده استفاده کرد.

آیا ایمپلنت بهترین گزینه برای جایگزینی دندان است؟

ایمپلنت‌های دندانی اغلب به عنوان بهترین گزینه برای جایگزینی دندان معرفی می‌شوند و دلیل خوبی برای آن وجود دارد. ایمپلنت یک راه حل دائمی ‌برای ترمیم دندان است و می‌تواند به بازگرداندن ظاهر طبیعی لبخند شما کمک کند.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

2 comments on “آیا می‌توان با وجود تحلیل استخوان ، ایمپلنت دندانی قرار داد؟

  1. مهدی بهمن ۸, ۱۴۰۲ /پاسخ

    چقد با مطالعه دقیق و برانداز کردن ریز به ریز کلمات و مشورت با دکتر حاذق و جراح مطمئن می توان تصمیم جدی گرفت

    • دکتر نادر نیکنام بهمن ۱۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      امروزه بدر عصر اطلاعات و ارتباطات و دنیای مجازی اطلاعات ارزشمندی در اختیار افراد می گیرد و از اینکه کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به نوبه خود این اطلاعات ارزشمند را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد خرسندیم.
      در مورد مبحث این مقاله و جراحی که بیان کردید باید به صورت دقیقتر مورد جراحی خود را که آیا در مورد جراحی هست، آیا شما تحلیل استخوان دارید یا خیر اگر اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار دهید می توانیم بهتر در مورد خاص شما را کمک کنیم
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button