اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ایمپلنت در چند جلسه انجام می‌شود؟

مسیر کاشت ایمپلنت و ترمیم دندان می‌تواند یک تعهد زمانی باشد. بسته به هر مورد، اینکه آیا استخوان کافی وجود دارد یا اگر دندان نیاز به کشیدن دارد، ممکن است از پنج ماه تا یک سال یا بیشتر طول بکشد تا این فرآیند تکمیل شود. متأسفانه، این دوره‌های زمانی بر اساس زمان لازم برای بهبودی بدن تعیین می‌شود. 

می‌دانیم که این روند ممکن است کمی‌طولانی و خسته کننده باشد به همین دلیل مراحل مربوط به فرآیند ایمپلنت را در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس بررسی می‌کنیم تا با آگاهی در این مسیر قدم بردارید. مدت زمان درمان خاص شما ممکن است بر اساس آناتومی، سلامت کلی و اهداف درمانی متفاوت باشد. 

ایمپلنت دندان در چند جلسه انجام می‌شود؟

گذاشتن ایمپلنت مراحل مختلف و تقریبا طولانی دارد که آنها را با هم بررسی می‌کنیم. برای هر مرحله باید به طور مجزا به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. 

۱- مشاوره و معاینه

معاینه جامع و تاریخچه سلامت برای بیمار انجام می‌شود. اشعه ایکس برای اندازه گیری استخوان نیز گرفته خواهد شد. در مورد گزینه‌های درمانی، هزینه و گزینه‌های پرداخت با شما صحبت می‌شود. 

۲- پیوند استخوان

توصیه می‌کنیم در چند روز اول پس از جراحی از یک رژیم غذایی نرم پیروی کنید تا استرس بی مورد روی ایمپلنت‌های جدید خود یا جای خالی دندان کشیده شده وارد نکنید. بنابراین ممکن است بخواهید قبل از جراحی برای خرید غذاهای نرم مانند پوره سیب زمینی، پنیر و سوپ به خرید بروید. 

در برخی موارد، که کشیدن دندان مورد نیاز است اگر استخوان سالم باشد، ایمپلنت ممکن است در همان روز کشیدن دندان گذاشته شود. با این حال، اگر از دست دادن استخوان شدید باشد یا یک عفونت بزرگ وجود داشته باشد، ممکن است امکان قرار دادن ایمپلنت در همان ویزیت با کشیدن وجود نداشته باشد. در چنین مواردی، ممکن است نیاز به پیوند استخوان در ناحیه مورد نظر باشد. پیوند استخوان معمولاً باید ۴ ماه قبل از کاشت ایمپلنت بهبود یابد.

در مواردی نیاز به پیوند استخوان در محل دندان از دست رفته دارید. به خصوص اگر مدت زیادی است که دندان خود را از دست داده اید. روش‌های پیوند استخوان، مانند لیفت سینوس و تقویت برآمدگی، در مواقعی باید قبل از کاشت ایمپلنت انجام شود تا یک پایه استخوانی محکم برای ایمپلنت وجود داشته باشد. مجدداً، پیوند استخوان معمولاً قبل از کاشت ایمپلنت به ۴ ماه بهبود نیاز دارد.

۳- قرار جراحی ایمپلنت

فیکسچر ایمپلنت در این مرحله با جراحی در استخوان قرار می‌گیرد. در صورت لزوم، پیوند استخوان و غشاء برای تقویت هر ناحیه از استخوان ناقص و به حداکثر رساندن موفقیت ایمپلنت اضافه می‌شود. بسته به عوامل بسیاری، دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که ایمپلنت‌ها را زیر لثه فرو برده و اجازه دهد تا بهبود یابد یا ممکن است آن را قرار ندهد و بلافاصله کلاهک درمانی را قرار دهد. زمان معمول برای ادغام استخوان ایمپلنت دندان ۴-۶ ماه است که بستگی به کیفیت استخوان دارد.

۴- قرار دادن اباتمنت

اگر پایه ایمپلنت در زیر بافت لثه قرار داده شده باشد پس از دوره بهبودی ۴-۶ ماهه، روی ایمپلنت را می‌توان باز کرد و یک اباتمنت قرار داد. کلاهک کوچک و گرد است که به ایمپلنت متصل می‌شود. این قسمت بافت لثه را شکل می‌دهد و به این ترتیب برای مرحله نهایی آماده می‌شود. این مرحله به دو هفته برای بهبودی نیاز دارد تا دندان مصنوعی روی آن نصب شود. اباتمنت قسمتی از ایمپلنت است که از خط لثه بیرون زده قرار می‌گیرد و سیمان گذاری و تاج نهایی روی آن تنظیم می‌شود.

۵- قرار ملاقات برای قالبگیری از دندان

پس از اینکه ایمپلنت‌ها در استخوان شما در فک ادغام شدند و بافت لثه اطراف اباتمنت به اندازه کافی بهبود یافت، تصویری از فک بالا و پایین توسط دندانپزشک گرفته می‌شود. دندانپزشک همچنین رنگ دندان را با شما انتخاب می‌کند و همچنین از بایت شما قالبگیری می‌کند. این مواد توسط آزمایشگاه برای ساخت دندان نهایی استفاده می‌شود.

۶- قرار دادن تاج یا روکش

پس از یک دوره ۱۰-۱۴ روزه، آزمایشگاه تاج نهایی شما را تکمیل کرده و برای دندانپزشک شما ارسال می‌کند. هنگامی‌که دندانپزشک خود را می‌بینید تمام آن انتظار نتیجه داده است و اکنون شما یک لبخند فوق العاده جدید دارید.

زمان بهبودی ایمپلنت دندان چقدر است؟

هنگامی‌که ایمپلنت دندانی قرار داده می‌شود، زمان بهبودی از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. برخی از بیماران خیلی سریع بهبود می‌یابند و ظرف چند ماه برای تاج خود آماده می‌شوند. برای برخی از بیماران، ممکن است ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد. اگر دیابت یا مشکلات لخته شدن خون یا هر بیماری دیگری دارید که از بهبود سریع جلوگیری می‌کند، قرار دادن تاج ممکن است در مورد شما بیشتر طول بکشد.

هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، چندین ماه باید بگذرد تا استئواینتگراسیون انجام شود. در طی این فرآیند، استخوان به ایمپلنت جوش می‌خورد و ثبات لازم برای حمایت از دندان را ایجاد می‌کند. هنگامی‌که این فرآیند کامل شد، دندانپزشک شما تاج دائمی را قرار می‌دهد و به بیمار اجازه می‌دهد تا زندگی عادی خود را از سر بگیرد.

بنابراین مدت زمان لازم برای گذر از جراحی ایمپلنت دندان تا قرار دادن تاج به موارد زیر بستگی دارد:

  • سرعت بهبودی دهان شما
  • سلامتی و میزان بهبودی شما
  • تعداد محل‌های کاشت دندان
  • دندان‌های خاصی که باید جایگزین شوند

به طور کلی، سه تا شش ماه زمان بهبودی طول می‌کشد تا بتوان تاج را روی محل ایمپلنت قرار داد. اگر دندان آسیاب باشد، این زمان می‌تواند طولانی تر باشد.

هنگامی‌که محل جراحی ایمپلنت شما بهبود یافت، دندانپزشک یک روکش دندان را بر اساس قالب گیری‌های قبلی قرار می‌دهد. این مرحله نیاز به ۲ ویزیت دارد. باید دو هفته صبر کنید تا تاج یا روکش جدید آماده شود. دندانپزشک شما تاج دندان را روی پروتز ایمپلنت می‌چسباند و لبخندی کاملاً جدید برای شما به ارمغان می‌آورد. این تاج، اگر از مواد مقاوم ساخته شده باشد و اگر به خوبی از آن مراقبت کنید، برای مدت بسیار طولانی دوام خواهد آورد.

فرآیند ادغام پس از جراحی ایمپلنت چیست؟

پس از جراحی، فک شما فرآیندی به نام اسئواینتگراسیون را طی می‌کند، که اساساً به این معنی است که ریشه تیتانیوم تازه کاشته شده در استخوان ادغام می‌شود. بدن در حال شناسایی ریشه تیتانیوم به عنوان بخشی از فک است و در حال آماده شدن برای رشد استخوان جدید در اطراف آن است.

آیا ناحیه ایمپلنت در طول بهبودی بدون پوشش باقی می‌ماند؟

ایمپلنت شما با یک تاج موقت پوشانده می‌شود تا زمانی که محل کاشت شما به اندازه کافی بهبود یابد تا یک تاج دائمی‌گذاشته شود. محل کاشت را نمی‌توان بدون پوشش رها کرد، زیرا بقایای غذا می‌توانند وارد آن شده و باعث عفونت شوند. گاهی اوقات یک کلاه درمانی روی ناحیه جراحی ایمپلنت گذاشته می‌شود. این پروتز موقت کمی‌کوچکتر از دندان‌های دیگر شما خواهد بود و دلیل آن این است که ایمپلنت شما هنوز برای تحمل وزن جویدن آماده نیست. نکته مثبت این است که لبخند شما عادی خواهد بود و سوراخی در آن وجود نخواهد داشت زیرا ایمپلنت و کلاه درمانی یا تاج موقت سوراخ را می‌پوشاند.

فرآیند قرار دادن تاج دائمی‌ چیست؟

دندانپزشک شما احتمالاً از شما می‌خواهد که حداقل برای دو جلسه بعد از کاشت ایمپلنت و اباتمنت برای قرار دادن تاج دائمی به مطب مراجعه کنید. در طول این بازدیدها، دندانپزشک شما بررسی می‌کند که آیا لثه و استخوان شما به درستی بهبود یافته یا خیر.

دندانپزشک برای ایجاد تاج دائمی ‌از دهان شما قالبگیری می‌کند. با انجام این کار در مرحله بعد از عمل، دندانپزشک اطمینان حاصل می‌کند که روکش جدید کاملاً قرار می‌گیرد و به درستی با بقیه لبخند شما ترکیب می‌شود.

پس از اینکه محل ایمپلنت بهبود یافت و ایمپلنت به خوبی با استخوان ادغام شد، می‌توان تاج دندان دائمی ‌را روی اباتمنت روی ایمپلنت قرار داد.

بسته به نظر دندانپزشک و ترجیحات دندانی شما، ممکن است یک تاج دائمی‌ که دقیقاً شبیه یک دندان معمولی است، یا یک پل چند واحدی، یا یک پروتز که یک پروتز متحرک است، نصب کنید. در صورتی که چندین دندان از دست رفته داشته باشید، این اتفاق می‌افتد.

ایمپلنت‌های تاخیری چیست؟

ایمپلنت‌های تاخیری در اصل برعکس ایمپلنت‌های فوری هستند. به جای اینکه دندان جایگزین بلافاصله در ایمپلنت قرار گیرد، ایمپلنت انجام می‌شود و سپس زمان لازم برای بهبودی داده می‌شود. پس از حدود ۳ تا ۶ ماه، دندان جایگزین کاشته می‌شود.

از دندانپزشک خود در مورد مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها بپرسید. مورد شما کاملاً فردی است و آنچه برای یک نفر کار می‌کند ممکن است برای شما کارساز نباشد.

نحوه عملکرد ایمپلنت‌های تاخیری

ایمپلنت‌های تاخیری دقیقاً مانند ایمپلنت‌های کاشت فوری عمل می‌کنند. تنها تفاوت این است که بین ایمپلنت و قرار دادن دندان جایگزین در آن فاصله وجود دارد.

ابتدا دندانپزشک لثه شما را برش می‌دهد تا به استخوان فک شما دسترسی پیدا کند. سپس ایمپلنت در فک شما نصب می‌شود. هنگامی‌که ایمپلنت ثابت شد، دندانپزشک لثه را بخیه می‌زند.

اگر بلافاصله بعد از کشیدن ایمپلنت در فک شما قرار می‌گرفت، دندانپزشک لثه شما را بخیه نمی‌زد و در عوض بلافاصله دندان جایگزین جدید شما را داخل ایمپلنت قرار می‌داد. با این حال، در کاشت تاخیری، به ایمپلنت چند ماه زمان داده می‌شود تا بهبود یابد و به طور کامل با استخوان فک شما ترکیب شود. این بدان معنی است که ایمپلنت به طور کامل به استخوان شما متصل می‌شود و به جایگزین جدید شما اجازه می‌دهد تا در یک پایه محکم قرار گیرد.

دوره انتظار بین کاشت و جایگزینی دندان بسته به استحکام استخوان‌ها، موفقیت ایمپلنت و نظر دندانپزشک شما می‌تواند از ۳ تا ۶ ماه متغیر باشد. پس از دوره انتظار، دندانپزشک لثه شما را مجدداً باز می‌کند تا دندان جایگزین شما در ایمپلنت قرار گیرد.

مزایای کاشت تاخیری ایمپلنت در مقابل ایمپلنت فوری

کاشت ایمپلنت تاخیری مزایای زیادی دارد. قانع‌کننده‌ترین دلیل این است که هر چه زمان بیشتری به فک و ایمپلنت شما برای ترمیم استخوان داده شود، احتمال موفقیت کامل عمل شما بیشتر است. جراحی بارگذاری فوری می‌تواند بر روی استخوان فک و ایمپلنت دندان شما فشار وارد کند که خطر عوارض را افزایش می‌دهد. این عوارض می‌تواند شامل پس زدن ایمپلنت توسط بدن شما باشد.

رد و شکست ایمپلنت‌های دندانی زمانی که تحت عمل جراحی گذاشتن فوری قرار می‌گیرید به مراتب بیشتر است. اگر بدن شما ایمپلنت را پس بزند، فیکسچر استخوانی ادغام نمی‌شود، به این معنی که با موفقیت در استخوان فک شما ثابت نمی‌شود. اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند منجر به درد، ناراحتی و شکست نهایی ایمپلنت دندان شما شود. این می‌تواند مقدار زیادی از زمان و پول شما را هدر دهد.

یکی دیگر از مزایای انتخاب کاشت تاخیری این است که در مقایسه با کاشت فوری، روشی بسیار رایج تر است. بسیاری از دندانپزشکان در انجام جراحی تاخیری ایمپلنت احساس راحتی بیشتری خواهند داشت، زیرا اطمینان بیشتری دارند که این روش موفقیت آمیز خواهد بود. ایمپلنت‌های کاشت فوری روز به روز رایج‌تر می‌شوند، اما اکثر دندان‌پزشکان در انجام ایمپلنت‌های تاخیری احساس اطمینان بیشتری می‌کنند. به این ترتیب آنها می‌توانند روند بهبودی و ترمیم استخوان را زیر نظر داشته و شانس موفقیت بیشتری داشته باشند.

مزیت دیگر این است که کاشت ایمپلنت تاخیری می‌تواند ارزان تر باشد، اگرچه ممکن است بسته به پزشک شما متفاوت باشد.

معایب کاشت تاخیری ایمپلنت در مقابل ایمپلنت فوری

تکنیک قرار دادن تاخیری معایبی دارد. انتظار یک نقطه ضعف آشکار است و بسیاری از مردم می‌خواهند دندان‌هایشان در اسرع وقت کامل شود. اغلب افراد حاضر نیستند در حالی که منتظر بهبود ایمپلنت خود هستند، دردسر پوشیدن دندان مصنوعی موقت را تحمل کنند و بنابراین ایمپلنت‌های کاشت فوری را انتخاب می‌کنند.

گفته می‌شود، اگر به اندازه کافی صبور باشید، مزایای قرار دادن تاخیری بسیار زیاد است. شانس موفقیت بیشتری وجود دارد و می‌توانید از درد و هزینه احتمالی پس زدن ایمپلنت خود صرفه جویی کنید.

مدت زمان جراحی ایمپلنت دندان 

در جراحی ایمپلنت دندانپزشک شما ایمپلنت تیتانیوم را در استخوان فک شما درست زیر لثه قرار می‌دهد. این جراحی معمولاً برای هر ایمپلنت حدود ۱-۲ ساعت طول می‌کشد. پس از تکمیل این مرحله، اکثر دندانپزشکان حدود ۳ تا ۶ ماه قبل از ترمیم نهایی جایگزینی دندان صبر می‌کنند.

جراحی ایمپلنت دندان چقدر دردناک است؟

جراحی ایمپلنت دندان شامل ضربه به لثه و فک می‌شود. خود جراحی هیچ دردی ندارد. زیرا دهان به طور کامل بی حس می‌شود. با از بین رفتن بی حسی، بیماران اغلب سطحی از درد را احساس می‌کنند. این درد بعد با دارو‌های مسکن کنترل می‌شود . پس از ۱۰ روز کاملا از بین می‌رود. 

جمع بندی 

طولانی‌ترین مرحله در کاشت ایمپلنت دندان فرآیند استئواینتگراسیون است که به متوسط ۲ تا ۶ ماه طول می‌کشد، اما ممکن است به ۱ سال نیز برسد. این مدت زمان وابسته به شرایط استخوان و جسمی‌فرد، نوع ایمپلنت و نیاز به درمان‌های جانبی متفاوت است. همچنین، شرایط ناپایدار استخوان ممکن است نیاز به پیوند استخوان یا سینوس لیفت داشته باشد که زمان درمان را به ۳ تا ۴ ماه افزایش می‌دهد. ایمپلنت‌های فوری و دیجیتال می‌توانند زمان درمان را کاهش دهند، اما توصیه‌های متخصص و شرایط فرد بسیار مهمند. در نهایت، هر تغییر در مراحل درمان باید تحت نظر دندانپزشک باشد تا اطمینان از موفقیت و بهبود کامل حاصل شود.

برای اطمینان از روند کاشت ایمپلنت می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس مراجعه کنید. متخصصان با تجربه کلینیک بهترین درمان را برای شما انجام خواهند داد.

سوالات متداول

آیا جراحی ایمپلنت دندان ترسناک است؟

یک جستجوی سریع در گوگل برای جراحی ایمپلنت دندان، تصاویر زیادی را نشان می‌دهد یا افرادی که لثه‌هایشان سوراخ شده، که برای افرادی که نمی‌دانند چه اتفاقی می‌افتد، بسیار ترسناک به نظر می‌رسد. با این حال، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد زیرا این روش به خودی خود آنقدرها هم که به نظر می‌رسد دردناک و ترسناک نیست.

آیا ایمپلنت دندان ایمن است؟

مانند هر جراحی دیگری، جراحی ایمپلنت دندان نیز خطراتی مانند برای سلامتی دارد. با این حال، مشکلاتی مانند عفونت در محل ایمپلنت نادر هستند و زمانی که رخ می‌دهند معمولا جزئی هستند و به راحتی قابل درمان هستند.

آیا می‌توان در همان روز دندان را کشید و ایمپلنت گذاشت؟

اگر لثه‌های سالم و تراکم استخوان فک کافی داشته باشید، می‌توان ایمپلنت را بلافاصله بعد از کشیدن دندان قرار داد. پس از کشیدن دندان، دندانپزشک شما می‌تواند فورا پایه تیتانیوم را در فک شما قرار دهد. به این روش کاشت فوری ایمپلنت دندان می‌گویند.

تایتل:

دیسکریپشن:

۴/۵ - (۱ امتیاز)

2 comments on “ایمپلنت در چند جلسه انجام می‌شود؟

  1. فرید معمر اسفند ۱۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام
    من 6 واحد ایمپلنت در فک بالا و پایین انجام دادم و وافعا راضی هستم به نظر من هیچ ترسی نداره چون لثه و فک شما کاملا بی حسه و دردی متوجه نمیشید
    فقط یه مقدار درد بعد از از بین رفتن بی حسی هست که اونم طبیعی و قابل تحمله
    بهترین روش جایگزین دندان از دست رفته ایمپلنته
    ممنون از دکتر قربانی و کلینیک دندان پزشکی حامی شیراز

    • دکتر نادر نیکنام اسفند ۱۴, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام آقای فرید و ممنون از نظر شما
      بله ایمپلنت یکی از بهترین روش های جایگزینی دندان از دست رفته است و از تحلیل لثه جلوگیری می کند
      ولی بعضی اوقات به دلایل مختلف مانند تحلیل بیش از حد لثه، مشکلات بیماری های دیگر بیمار مانند:بیماری فشار خون، دیابت، سرطان و… برای بیمار نمی توان ایمپلنت انجام داد و بهترین روش جایگزین آن استفاده از پروتز های متحرک می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button