اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

کاشت دندان بدون ایمپلنت

اگر دندانی را از دست داده اید و تصمیم دارید کاشت دندان بدون ایمپلنت داشته باشید بهترین جایگزین، بریج دندان است. این درمان شامل دو تاج است که در دو طرف فضایی که دندان شما از دست رفته است قرار می گیرد. سپس یک دندان جایگزین در وسط قرار داده می شود. بریج های دندانی جایگزین ایمپلنت بدون چالش های مرتبط با آن ها هستند.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی کاشت دندان بدون ایمپلنت می پردازیم. اگر از کاشت ایمپلنت هراس دارید با ما همراه باشید تا با جایگزین های آن آشنا شوید. 

بهترین جایگزین برای ایمپلنت های دندانی چیست؟

در ادامه بهترین گزینه های جایگزین برای ایمپلنت دندان آورده شده است: 

۱- بریج های دندانی

بریج دندان زمانی توصیه می شود که بیمار یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشد. دندان جایگزین توسط روکش های دندانی از دو طرف دندان از دست رفته پشتیبانی می شود. بریج های دندانی کاملاً در دهان شما ثابت و بدون حرکت قرار می گیرند. بریج ها به بیرون نمی لغزند یا شل نمی شوند. این جایگزین های ایمپلنت به شما این امکان را می دهند به راحتی صحبت کنید و غذا بخورید.

بریج های دندان، طبیعی به نظر رسیده و به راحتی تمیز و نگهداری می شوند. همچنین روکش های دندانی روی دندان های مجاور از آسیب دیدگی و خارج شدن آنها از موقعیت جلوگیری می کند. با این حال، برای حمایت از بریج دندان باید دندان های مجاور قوی و سالم داشته باشید.

بریج جایگزین مناسبی نسبت به ایمپلنت است. بریج های دندانی ارزان تر بوده و نیازی به جراحی ندارد، اما ماندگاری آن نیز بالا نیست. همانطور که می توانید تصور کنید، بریج گاهی اوقات در اثر غذاهای سفت و جویدن به مرور زمان شل، خرد یا شکسته می شود.

همچنین در صورت دریافت بریج دندان، باید لثه های فرد هر چند وقت معاینه شوند زیرا دهان شما به طور طبیعی دندان جدید را بدون ایمپلنت تشخیص نمی دهد. تمیز نگه داشتن دهان و مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن کمک زیادی به حفظ سلامت بریج ها می کند. 

۲- پروتزهای جزئی یا کامل دهان

وقتی ایمپلنت ها و روکش ها آنطور که می خواهید لبخندتان را بهبود نمی بخشند، پروتزهای مصنوعی ممکن است برای شما خوب باشند. پروتزها مجموعه‌ای کامل یا جزئی از جایگزین‌های دندان از دست رفته هستند که روی لثه‌ها قرار می‌گیرند. ظاهر آنها مشابه دندان‌های معمولی و طبیعی است. پروتزهای مصنوعی را اغلب افراد مسن استفاده می کنند. اما مزایای بسیاری برای همه در تمامی سنین دارد.

پروتزهای مصنوعی احساسی مشابه با دندان های واقعی هنگام تماس با زبان، گونه ها و لب ها ساخته می شوند. می‌توان آن‌ها را سفارشی ساخت تا کاملاً در دهان شما قرار بگیرند، به طوری که شما و هر کسی که لبخند شما را می‌بیند، نتواند تفاوت را تشخیص دهد.

پروتز یک گزینه مناسب به جای ایمپلنت است که ظاهری طبیعی و راحت به دندان ها می دهد. این دندان ها را می توانید به آسانی جا به جا کنید. با توجه به تعداد دندان هایی که نیاز به ترمیم دارند، می توانید پروتزهای کامل و پروتز جزئی را سفارش دهید.

پروتزها معمولاً بسیار مقرون به صرفه تر از ایمپلنت ها یا بریج های دندانی هستند. اما به دلیل اینکه دوام زیادی ندارند مجبور خواهید بود در طول سال ها آنها را تعویض کنید. همانطور که دهان تغییر می کند و دندان هایتان جابجا می شود، دندان مصنوعی شما نیز نیاز به تعویض دارد.

  • پروتزهای جزئی

از یک تا چند دندان از دست داده را می توانید با این پروتز ها جایگزین کنید. برای فک بالا و پایین مناسب هستند. این پروتز ها دارای پایه هایی به رنگ لثه هستند که دندان های جایگزین را نگه داشته و به دندان های نگهدارنده شما متصل می شوند. گاهی اوقات، ممکن است برای اطمینان از مناسب بودن پروتزها، روکش روی دندان های تکیه گاه و نگهدارنده نیاز باشد. 

  • پروتز کامل

اگر تمام دندان‌های خود را به دلیل پوسیدگی، عفونت، درد یا سایر مشکلات دندانی کشیده و از دست داده اید، پروتز کامل برای شما مناسب است. پروتز کامل بالایی با ایجاد مهر و موم با برجستگی های استخوانی کام و لثه ها در جای خود نگه داشته می شوند. در حالی که پروتز کامل تحتانی توسط ایمپلنت های دندانی (لنگر) در جای خود ثابت می مانند.

  • پروتزهای ایمپلنت شده

علاوه بر پروتزهای گفته شده می‌توانید یک پروتز با پایه ایمپلنت استفاده کنید. برای افرادی که تمایل دارند عملکرد بایت خود را بهبود بخشند و دندان های مصنوعی کاملا ثابتی داشته باشند مناسب است. این پروتزها بسیار کاربردی هستند. ایمپلنت ها از این پروتز ها حمایت می کنند. برای استفاده از این مدل پروتز ها باید استخوان فک سالمی داشته باشید. 

اگر چندین دندان از دست رفته دارید، بریج با ایمپلنت توصیه می شود. دندان های از دست رفته توسط دندان هایی که با ایمپلنت در جای خود نگه داشته می شوند، حمایت می شوند. این پل ها در حالی که سلامت و عملکرد دهان و دندان شما را افزایش می دهند، ظاهری زیبا و طبیعی به شما می دهند.

۳- پل یا بریج های رزین باند

بریج های رزین باند مانند بریج های دندانی هستند و عملکرد و حسی شبیه به دندان های طبیعی دارند. تنها تفاوت این است که دندان مصنوعی به جای استفاده از دندان های مجاور، با رزین چسبانده می شود. رزین در پشت دندان ها قرار می گیرد تا دندان مصنوعی را در موقعیت خود نگه دارد. این روش کمتر تهاجمی است و در صورت لزوم می توان آن را تعویض کرد.

۴- فلیپر دندان

فلیپر یک پروتز جزئی موقت با ظاهر طبیعی است که در جای دندان خالی قرار می گیرد. برای ثابت کردن این دندان ها آنها را به کام دهان یا مکش سقف متکی می کنند. این مدل از جایگزین های ایمپلنت مانع جا به جایی و تکان خوردن دندان ها می شوند. همچنین نیازی به گیره های فلزی نداشته و به راحتی قابل استفاده هستند. اما در نظر داشته باشید که روشی دائمی نیستند.

۵- پل دندانی مریلند

به جای آماده سازی دندان های مجاور برای روکش با این بریج، دندان مصنوعی جدید با بال های کوچک در دو طرف ساخته می شود. بال ها پس از آماده شدن برای تاج خود به دندان های مجاور متصل می شوند.

یکی از مزایای اصلی انتخاب بریج مریلند این است که احتمالاً نیازی به تزریق بی حس کننده یا نووکائین نیست زیرا ساختار دندان های مجاور دست نخورده باقی مانده است.

راه های چسباندن دندان مصنوعی به دهان

راه های مختلفی برای چسباندن دندان مصنوعی به دهان یا دندان های موجود وجود دارد. گاهی اوقات فقط فکر می کنیم که چسب و ساکشن می تواند دندان مصنوعی را در جای خود نگه دارد. اما امروزه پروتزهای قفلی وجود دارند که از روکش برای قفل شدن در جای خود و پروتزهای مغناطیسی استفاده می کنند.

بیماران می توانند به سرعت این پروتزهای مصنوعی را برای تمیز کردن از دهان بیرون آورده و به راحتی در جای خود قرار دهند. در دراز مدت، این پروتز های پیشرفته می توانند راه حل بسیار راحت تر نسبت به سایر دندان های مصنوعی باشند زیرا درد یا ناراحتی کمتری ایجاد می کنند.

اگر برای دندان ها هیچ کاری انجام ندهیم چه اتفاقی می افتد؟

سوالی که تقریباً همیشه از دندانپزشکان پرسیده می شود این است که اگر هیچ کاری انجام ندهیم چه می شود؟ گاهی اوقات ممکن است بخواهید از رفتن به دندانپزشک برای پرداخت هزینه بالای درمان اجتناب کنید. اما، وقتی مشکلات دندان خود را نادیده می گیرید، جایگزین های بسیار گران تر و درمان های دشوار تر را مجبور می شوید انتخاب کنید.

اگر یک حفره یا عفونت درمان نشود، باعث درد شده و نیاز به مراقبت های بیشتری دارد و می تواند هزینه بسیار زیادی را به شما تحمیل کند. 

جمع بندی

اگر یک یا چند دندان را از دست داده اید و به دنبال بهترین گزینه های کاشت دندان بدون ایمپلنت هستید با شماره های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. متخصصین با سابقه کلینیک به شما بهترین گزینه را پیشنهاد می کنند. 

سوالات متداول

بریج دندان چیست؟

اگر یک یا چند دندان از دست رفته دارید، بریج دندانی می تواند شکاف را با یک یا چند دندان مصنوعی پر کند. بریج معمولاً از روکش‌هایی در دو طرف دندان از دست رفته یا دندان‌های نگهدارنده پونتیک (دندان مصنوعی) ساخته شده و در جای خود سیمان می‌شوند.

مشکل بریج دندان چیست؟ 

از آنجایی که بریج ها بالای خط لثه قرار می گیرند، استخوان فک به زوال خود ادامه می دهد. بریج ها به اندازه ایمپلنت ها ماندگار نیستند. انتظار می رود ایمپلنت های دندانی بیش از ۲۵ سال عمر کنند. در حالی که طول عمر بریج ها حداکثر ۱۵ سال است.

آیا می توانید با بریج دندان بخوابید؟

بریج دندانی شامل یک دندان مصنوعی است که با روکش های دندانی به دندان های مجاور شما متصل می شود. این دندان ها در جای خود ثابت شده اند. می توانید مانند دندان طبیعی خود با آنها به خواب بروید. مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان باید طبق معمول دندان های طبیعی انجام شود. 

آیا می توان دندان ها را بدون ایمپلنت ثابت کرد؟

بریج ثابت با تکیه گاه دندان رایج ترین وسیله غیر ایمپلنتی است که برای بازیابی یک دندان از دست رفته استفاده می شود.

۳ نوع ایمپلنت دندان چیست؟

سه نوع از رایج ترین ایمپلنت های دندانی عبارتند از: اندوستئال، زیرپریوستال و زیگوماتیک. آندوستال رایج ترین و ایمن ترین روش است. زیرپریوستال بعد از آن قرار دارد و زیگوماتیک پیچیده ترین آنهاست. 

آیا می توانم بدون پیوند استخوان ایمپلنت دندان بگیرم؟

با از دست دادن دندان، تراکم استخوان نیز کاهش می یابد. به همین دلیل بهتر است پیوند استخوان انجام شود. در این شرایط فردی که واجد شرایط ایمپلنت دندانی است می تواند تحت جراحی کاشت دندان قرار گرفته و با موفقیت ایمپلنت را دریافت نماید. 

بریج بهتر است از ایمپلنت 

بریج ها به اندازه ایمپلنت های دندانی قوی نیستند به همین دلیل می توانند بایت ضعیف تری ایجاد کنند. بریج ها نیاز به کار روی دندان های اطراف دارند، در حالی که ایمپلنت های دندانی نیازی به حمایت دندان های اطراف ندارند. از آنجایی که بریج ها جایگزین ریشه دندان از دست رفته نمی شوند، از دست دادن استخوان ممکن است بی وقفه ادامه یابد.

کاشت ایمپلنت دندان از چه سنی باید انجام شود؟

در سن ۱۸ سالگی، ممکن است بیمار هنوز در حال بلوغ باشد، به این معنی که فک ممکن است به رشد و تغییر ادامه دهد. به جای خطر شکست درمان، برای بیمارانی که دندان های از دست داده دارند باید تا بعد از نوجوانی و اولیل جوانی منتظر بمانید. بهتر است برای ارزیابی کامل وضعیت خود با دندانپزشک صحبت کنید.

۴.۸/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button