تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

هنگامی که دندانپزشک تشخیص تحلیل ریشه را به فردی می‌دهد، بیماران در بیشتر موارد می‌پرسند که تحلیل ریشه چیست؟ ولی جای تعجب نیست زیرا تحلیل ریشه معمولا چیزی نیست که در خارج از دنیای دندانپزشکی در مورد آن صحبت شود.

در این پست از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس، ما به شما خواهیم گفت که تحلیل ریشه چیست، چه چیزی می‌تواند باعث آن شود؟ علائم و نشانه‌های آن، و نحوه درمان آن چگونه است؟ تا انتها همراه ما باشید. 

تحلیل ریشه چیست؟

تحلیل ریشه فرآیندی است که در آن بدن بافت‌های اطراف دندان را تجزیه کرده و این بافت را جذب می‌کند. به بیان ساده تر، بدن شروع به خوردن دندان خود می‌کند.

نواحی مختلفی در دهان شما وجود دارد که ممکن است تحلیل ار آنجا شروع شود:

تحلیل داخلی: این تحلیل از سطح داخلی ریشه دندان شروع می‌شود.

تحلیل خارجی: از یک سطح بیرونی که ریشه به استخوان فک متصل می‌شود، شروع می‌شود. این رایج ترین شکل تحلیل است.

با تحلیل داخلی، داخل دندان شما جذب کانال ریشه می‌شود. اگر این تحلیل پیشرفت کند، می‌تواند داخل دندان شما را خالی کند. از طرف دیگر، تحلیل خارجی باعث تخریب قسمت‌های بیرونی ریشه می‌شود. هر دو نتیجه التهاب هستند و هر چه زودتر آنها را درمان کنید بهتر است. هر دو کاملاً مخرب هستند و در نهایت می‌توانند منجر به از دست دادن دندان شوند.

چند علت تحلیل ریشه

علت تحلیل ریشه در بزرگسالان همیشه معلوم نیست. یکی از دلایل تحلیل ریشه، آسیب یا ضربه به دندان است. ابتدا التهاب شکل گرفته و سیستم ایمنی بدن را به سمت حل کردن ساختار ریشه دندان سوق می‌دهد. گاهی اوقات این تروما می‌تواند ناشی از سفید کردن غیرحرفه ای دندان، مراقبت‌های خشن دندانپزشکی یا ارتودنسی ضعیف باشد.

کودکان با از دست دادن دندان‌های شیری خود تحلیل ریشه را تجربه می‌کنند. هنگامی که دندان شیری آماده افتادن است، مغز به بدن سیگنالی می‌دهند که به استخوان بین دندان شیری و دندان دائمی اجازه از بین رفتن می‌دهد. ریشه دندان شیری نیز از بین می‌رود و سپس دندان می‌افتد. این طبیعی است و فضایی را برای دندان‌های دائمی فراهم می‌کند.

با این حال، تحلیل ریشه زمانی که برای بزرگسالان اتفاق می‌افتد رایج یا مفید نیست. ممکن است نتیجه آسیب عصب دندان، آسیب لثه یا ضربه به دندان باشد. آسیب مزمن و سایر آسیب‌های جزئی نیز ممکن است به تحلیل ریشه کمک کنند.

تحلیل ریشه بر چه قسمت‌هایی از دندان اثر می‌گذارد؟

  • تحلیل ریشه بر پالپ داخلی دندان اثر می‌گذارد.
  • ریشه دندان که داخل فک قرار دارد. 
  • سمنتوم که ریشه دندان را می‌پوشاند.
  • عاج، که بعد از مینای دندان، دومین بافت سخت بدن انسان است.

علائم و نشانه‌های تحلیل ریشه

تحلیل ریشه همیشه علائم واضح و آشکاری را نشان نمی دهد. اما در اینجا برخی از علائم وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

  • دندان درد 
  • تورم لثه و قرمزی 
  • لق شدن دندان‌ها
  • لکه‌های صورتی یا تیره روی دندان
  • جابجایی دندان‌ها، ایجاد فاصله‌های نامنظم بین آنها
  • سوراخ‌های حفره مانند در لثه یا نزدیک به خط لثه
  • شکنندگی دندان‌ها به دلیل ترک خوردن 

توجه: به خاطر داشته باشید که تحلیل ریشه ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. به همین دلیل هرگونه علائم و نگرانی باید با دندانپزشک مطرح شود.

تحلیل ریشه بر ظاهر دندان‌های شما تاثیر منفی می‌گذارد. بعد از درمان بیماری تحلیل ریشه بهتر است با دندانپزشک زیبایی قرار ملاقاتی داشته باشید. راه‌حل‌های بسیار خوبی مانند روکش‌های زیبایی و ایمپلنت‌ها برای زیبا کردن لبخند شما وجود دارد. 

به گفته دندانپزشکان، تحلیل ریشه در افراد بین ۲۱ تا ۳۰ سال، به ویژه زنان، شایع‌تر است. همچنین افرادی که بیماری‌های سیستمیک یا اختلالات غدد درون ریز دارند ممکن است به این بیماری دچار شوند. در موارد نادر، می‌تواند نتیجه فشار یک تومور باشد.

اگر هر بیماری داری به دندانپزشک خود اطلاع دهید زیرا عوارض برخی از بیماری‌ها و مصرف دارو‌ها می‌تواند بر سلامت دهان و دندان شما تاثیر بگذارد. 

سایر علائم و عوارض تحلیل ریشه

گاهی اوقات تحلیل رفتن ریشه می‌تواند به عوارض دیگری نیز منجر شود. در ادامه آنها را با هم می‌خوانیم.

  • عفونت یا التهاب
  • دندان‌های کج یا نامرتب
  • تغییر رنگ و ضعف دندان
  • تراشه و شکستگی در دندان
  • سوراخ‌های حفره مانند
  • از دست دادن دندان
  • کیست در ریشه

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، بلافاصله با دندانپزشک خود صحبت کنید. حتی اگر تحلیل اتفاق نیفتاده باشد، همه این علائم نشان دهنده نوعی مشکل دیگر بهداشت دهان و دندان است.

آیا تحلیل ریشه می‌تواند بدون علامت باشد؟ راه تشخیص تحلیل ریشه

از آنجایی که ممکن است فردی تحلیل ریشه را تجربه کند، اما بدون علامت باشد (هیچ یک از علائم ذکر شده در بالا را نداشته باشد)، حفظ یک برنامه منظم از معاینات بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن حرفه ای بسیار مهم است. به دلیل آنکه هنگام تحلیل ریشه، هیچ دردی احساس نخواهید کرد، گرفتن عکس اشعه ایکس در ویزیت‌های منظم دندانپزشکی بسیار مهم است. زیرا در اینجاست که دندانپزشک شما می‌تواند این ضایعات را تشخیص دهد. همچنین، رعایت مداوم توصیه‌های بهداشتی در خانه مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه ممکن است به جلوگیری از تحلیل ریشه کمک کند.

درمان تحلیل ریشه

درمان بسته به علت و شدت تحلیل ریشه ای که تجربه می‌کنید متفاوت است. تیم دندانپزشکی به احتمال زیاد نیاز به گرفتن تصاویری مانند اشعه ایکس و انجام معاینه کامل دارند. این تصاویر به دندانپزشک کمک می‌کند تا علائم پیشرفت تحلیل و همچنین سایر تغییرات در سلامت دهان و دندان شما را ببیند.

گاهی اوقات، اگر در حال تجربه تحلیل ریشه هستید، عصب کشی بهترین درمان است. این کار می‌تواند یک جایگزین عالی نسبت به کشیدن دندان باشد. اما اگر دندان بیش از حد آسیب دیده باشد، کشیدن ممکن است تنها گزینه باشد. یک متخصص اندودنتیست ماهر تلاش می‌کند تا به هر روشی دندان طبیعی شما را حفظ کند. 

بعد از عصب کشی ممکن است نیاز به کشیدن روکش داشته باشید. تا بیشتر از دندان شما محافظت شود. اما اگر ساختار دندان هنوز محکم باشد، احتمالا نیاز به روکش نداشته باشید. اگر عصب کشی به دلیل تحلیل ریشه ضروری باشد، متخصص اندودنتیست یا دندانپزشک ترمیمی ممکن است بسته به آسیب، روکش محافظ را توصیه کند.

جمع بندی

به دنبال مراقبت‌های روتین دندانپزشکی حرفه ای باشید. تا هرچه زودتر مشکلات تحلیل ریشه را متوجه شده و نتیجه بهتری بگیرید. اگر هر یک از علائمی را که در این مقاله گفته شد مشاهده کردید، فوراً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

دندانپزشکان مجرب کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس سعی در حفظ دندان طبیعی شما دارند. زیرا هیچ چیز شبیه دندان‌های طبیعی و اصلی افراد نیست. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که به دلیل تحلیل ریشه یا سایر اشکال ترومای دندانی نیاز به عصب کشی دارید،می توانید با خیال راحت و بدون هیچ دردی توسط متخصصان کلینیک زاگرس درمان شوید.

امیدواریم این مقاله به بهبود آگاهی شما از سلامت دهان و دندان کمک کند. ما معتقدیم که یک بیمار آگاه، یک بیمار توانمند و با آرامش است. 

هرگونه کار‌های مربوط به سلامت و زیبایی دهان و دندان مانند عصب کشی، جراحی دندان عقل، ایمپلنت، لمینت، ترمیم، بلیچینگ، جرم گیری حرفه ای و دندانپزشکی اطفال توسط متخصصین ماهر در کلینیک دندانپزشکی زاگرس انجام می‌شود. زمان را از دست ندهید و همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. 

سولات متداول

علت از بین رفتن ریشه دندان چیست؟

در بیشتر موارد به دلیل آسیب فیزیکی به دندان مانند ضربه، مواد شیمیایی یا سوختگی اتفاق می‌افتد. تروما منجر به التهاب و تحلیل ریشه می‌شود. علل دیگر عبارتند از نکروز پالپ، درمان پریودنتال، ارتودنسی و سفید کردن غیرحرفه ای دندان که منجر به آسیب دندان می‌شود.

آیا ریشه دندان می‌تواند دوباره رشد کند؟

برای رشد مجدد دندان‌ها باید ریشه‌ها بازسازی شوند. به طور معمول و تا به امروز این کار امکان پذیر نیست. اما دانشمندان مطمئن هستند که راهی برای انجام این کار در آینده وجود خواهد داشت.

آیا دندانی که دچار تحلیل ریشه شده را می‌توان نجات داد؟

در برخی موارد، آسیب ناشی از تحلیل ریشه می‌تواند بسیار زیاد باشد. در این صورت بهتر است دندان کشیده شده و با ایمپلنت جایگزین شود. به همین دلیل اگر در مراحل اولیه تحلیل ریشه هستید ممکن است با عصب کشی، دندان طبیعی شما حفظ شود.

چگونه می‌توان باعث رشد ریشه دندان شد؟

در حال حاضر، دندان‌های از دست رفته و ریشه تحلیل رفته را نمی توان دوباره رشد داد. گزینه‌هایی مانند ایمپلنت دندان، بریج و دندان مصنوعی می‌توانند به عنوان جایگزین مصنوعی برای دندان‌های از دست رفته باشند.

آیا ریشه دندان قابل ترمیم است؟

حتی با از دست دادن تاج شکسته، ریشه با کمک تکنیک‌های مدرن اکستروژن یا جراحی پریودنتال قابل ترمیم است. 

ماندگاری دندان عصب کشی شده چقدر است؟

دندان‌هایی که بعد از عصب کشی، پر و روکش می‌شوند حدود ۲۰ سال دوام می‌آورند. دندان‌هایی که یا پر و یا روکش می‌شوند حدود ۱۱ سال دوام می‌آورند. دندان‌هایی که پس از کانال ریشه هیچ کار ترمیمی دریافت نمی کنند حدود ۵ تا ۶ سال عمر می‌کنند.

بهترین درمان برای تحلیل ریشه چیست؟

عصب کشی: برای درمان تحلیل ریشه که باعث درد می‌شود، می‌توان عصب کشی را برای کمک به برداشتن ریشه‌های باقی مانده و درمان ناحیه آسیب دیده انجام داد. 

کشیدن دندان: به عنوان آخرین راه حل، تحلیل ریشه را می‌توان از طریق کشیدن دندان درمان کرد.

آیا می‌توانید تحلیل ریشه را متوقف کنید؟

اگر تحلیل در مراحل اولیه خود باشد و آسیب جزئی باشد، جراح ممکن است ناحیه آسیب دیده دندان را با جراحی لثه در معرض دید قرار دهد تا از شر سلول‌هایی که باعث تحلیل می‌شوند خلاص شود. درست مانند بسیاری از مشکلات دهان و دندان، بهترین راه برای جلوگیری از تحلیل ریشه، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم است.

۵/۵ - (۱۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button