تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

دست دندان یا ایمپلنت کدام بهتر است؟

از دست دادن دندان نه تنها برای سلامت دهان شما مضر است، بلکه می توانند بر ظاهر، لبخند و عزت نفس شما تاثیر بگذارد. اگر دندان‌هایتان از دست رفته است، دلیلی برای شرمساری وجود ندارد. از دست دادن دندان نه تنها برای افراد مسن بلکه برای افراد جوان‌تر نیز نسبتاً رایج است. تقریباً ۷۰ درصد از بزرگسالان ۳۵ تا ۴۴ ساله حداقل یک دندان از دست داده‌اند و از هر ۴ نفر بالای ۷۴ سال، ۱ نفر تمام دندان‌های خود را از دست داده است. براساس شواهد تاریخی، نیاکان ما دندان‌های از دست رفته خود را با پروتزهای ساخته شده از عاج کمیاب اسب آبی، استخوان انسان و یا فلزاتی نظیر طلا و نقره جایگزین می‌کردند. خوشبختانه امروز نیازی به این روش‌ها نداریم و گزینه‌های بهتری در دسترس داریم. دندان کامل یا ایمپلنت می‌توانند به بازگرداندن اعتماد به نفس در لبخند شما و حفظ سلامت دهان شما کمک کنند. اگر در تصمیم گیری مشکل دارید، در این مقاله ماز کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس، ا مزایا و معایب هر گزینه را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

آیا ایمپلنت یا پروتز دندان اصلا ضروری است؟

آیا شما اصلا به ایمپلنت یا پروتز دندان نیاز دارید؟ این سوال خوبی است که باید قبل از شروع و تصمیم گیری بین این دندان کامل یا ایمپلنت از خود بپرسید. اعتماد به نفس شما در هنگام از دست دادن دندان ضربه می‌بیند، اما این تنها دلیلی نیست که باید ایمپلنت یا پروتز دندان را در نظر بگیرید. از دست دادن دندان‌ها بیش از آنچه تصور می‌کنید، می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. هنگامی که لثه‌ها بدون دندان در معرض غذا و هوا قرار می‌گیرند، غذا و باکتری‌ها به راحتی در آن‌ها گیر می‌کنند. اگر این تکه‌های غذا و باکتری‌ها حذف نشوند، می‌توانند منجر به عفونت‌های بد شوند که این عفونت اغلب با بیماری لثه همراه است و با بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

دندان‌های از دست رفته بر ساختار فک شما نیز تاثیر می‌گذارند. همسایه‌های دندان از دست رفته شما ممکن است سعی کنند با جابه‌جا شدن این شکاف را پر کنند. این تغییر موقعیت دندان می‌تواند اثر دومینو داشته باشد. همانطور که دندان‌های شما حرکت می‌کنند، استخوان فک شما به مرور زمان جابه جا می‌شود و ساختار دهان شما ناپایدارتر می‌شود. علاوه بر این لثه و استخوان دهان شما تحلیل می‌رود.

اکنون می‌دانید که نوعی جایگزینی دندان ضروری است، چگونه می‌توانید تشخیص دهید که کدام یک از دندان کامل یا ایمپلنت برای شما مناسب است؟

آیا دندان مصنوعی برای شما مناسب است؟

پروتزها جایگزین متحرکی برای دندان‌ها هستند که به صورت مجموعه کامل یا جزئی ارائه می‌شوند. آن‌ها برای کسانی که مجموعه‌ای از دندان‌هایشان (چند دندان در مجاورت هم) را از دست داده‌اند، بسیار محبوب هستند و نه فقط یک دندان. دندان‌های مصنوعی ارزان‌تر از ایمپلنت‌های دندانی هستند و به شما این آزادی را می‌دهند که به هر دلیلی آنها را در طول شبانه روز خارج کنید. برای هر کسی که فک‌های ناسالم یا ضعیف دارد، پروتز به جای ایمپلنت یک گزینه ایده آل است.

با این حال، دندان‌های مصنوعی برای همه مناسب نیستند. اگر دندان‌های مصنوعی در جایشان محکم نشوند، می‌توانند هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن از جای خود خارج شوند. اگر دندان مصنوعی به درستی نصب نشود، می‌تواند منجر به عفونت یا پوسیدگی دندان‌هایی شوند که به آن‌ها تکیه داده‌اند. آن‌ها همچنین باید به طور منظم تمیز شوند یا در صورت بروز علائم سایش قابل توجه، تعویض شوند. در این گونه موارد باید به فکر گزینه دیگر یعنی ایمپلنت دندان باشید.

ایمپلنت های دندانی چگونه عمل می‌کنند؟

ایمپلنت‌های دندانی جایگزین‌های دائمی دندان هستند و در چند سال گذشته به جایگزینی محبوب برای دندان مصنوعی تبدیل شده‌اند. در حالی که هزینه آن‌ها بیشتر از پروتز است، عمر طولانی‌تری دارند و به مرور زمان در هزینه شما صرفه جویی می‌کنند. ایمپلنت‌های دندانی منجر به مراجعه کم‌تر به دندانپزشک می‌شوند زیرا نگهداری از آن‌ها در مقایسه با پروتز راحت‌تر است.

با ایمپلنت‌های دندانی، هرگز نباید نگران افتادن آن‌ها در هنگام صحبت کردن یا خندیدن در موقعیت‌های اجتماعی باشید. همچنین نسبت به دندان مصنوعی احساس راحتی بیشتری می‌کنید و طبیعی تر به نظر می‌رسند. اگر می‌خواهید در وهله اول احساس کنید که هرگز دندانی را از دست نداده اید، ایمپلنت دندان بهترین گزینه شماست!

در ادامه به صورت موردی، این دو گزینه را با یکدیگر مقایسه می‌نماییم تا شما با توجه به شرایطتتان، بین این دو گزینه یکی را انتخاب نمایید.

ظاهر، راحتی و عملکرد دندان مصنوعی بهتر است یا ایمپلنت دندانی؟

انتخاب بین دندان کامل یا ایمپلنت برای افرادی که با موضوع از دست دادن دندان دست و پنجه نرم می‌کنند، همیشه مهم بوده است.

دندان مصنوعی از پایه یا صفحه‌ای تشکیل شده است که برای قرار گرفتن روی لثه‌ها قالب گیری می‌شود. این دست دندان معمولاً از پلاستیک یا گاهی اوقات فلز ساخته می‌شود و شامل مجموعه‌ای از دندان‌ها هستند که طوری ساخته شده‌اند تا طبیعی به نظر برسند. عادت کردن  به پروتز ممکن است کمی طول بکشد. شما زمانی که دندان مصنوعی خود را جایگزین کردید باید جویدن را تمرین کنید و با صدای بلند صحبت کنید. این کار به شما در تطبیق یافتن با دندان‌های جدید خود کمک می‌کند و بعد از چند ماه، احساس طبیعی تری خواهید داشت.

از آن جایی که ایمپلنت در استخوان فک شما ثابت می‌شود، مانند یک دندان واقعی به نظر می‌رسد و تاثیری بر گفتار شما نخواهد داشت. هنگامی که جای ایمپلنت در لثه بهبود یافت، می‌توانید به‌طور معمول مانند دندان‌های طبیعی خود غذا بخورید. همچنین با افزایش سن، ایمپلنت قوی و ایمن باقی می‌ماند و از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کند. ایمپلنت می‌تواند به مرور زمان بر شکل صورت شما تاثیر بگذارد.

زمان درمان و نگهداری دندان مصنوعی و ایمپلنت دندانی چقدر است؟

درمان ایمپلنت معمولاً شامل دو عمل جراحی است که تحت بی حسی موضعی در مطب دندانپزشک شما انجام می شود. در ابتدا، پایه ایمپلنت شما در استخوان فک قرار می‌گیرد. پس از جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت، می‌توان تاج را در بالا قرار داد. اگر استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت خود ندارید، دندانپزشک شما ممکن است درمان کمکی مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس را به شما توصیه کند. اگر شما به انجام هر گونه درمان کمکی نیاز داشته باشید، این امر مدت زمان درمان شما را بیشتر می‌کند.

نصب پروتز معمولاً سریع‌تر از ایمپلنت است. دندانپزشک برای قالب گیری پروتز از دهان شما نمونه می‌گیرد تا مطمئن شود که دندان مصنوعی به خوبی روی لثه شما قرار می‌گیرد. سپس یک تکنسین دندانپزشکی مجموعه‌ای از پروتزهای سفارشی شما را می‌سازد تا مطمئن شود که احساس راحتی می‌کنید و طبیعی به نظر برسند. اما دندانپزشک شما ممکن است قبل از شروع درمان نیاز به برداشتن برخی از دندان‌ها داشته باشد. این موضوع در صورتی اتفاق می‌افتد که می‌خواهید یک مجموعه کامل از دندان مصنوعی داشته باشید، اما هنوز چند دندان طبیعی باقی‌مانده دارید که نمی‌توان آن‌ها را نجات داد. اگر نیاز به کشیدن دندان دارید، دندانپزشک شما ممکن است قبل از شروع استفاده از پروتز، یک دوره بهبودی یک یا دو ماهه را توصیه کند تا لثه‌ها ته نشین شوند.

مدت زمان دوام ایمپلنت یا دندان مصنوعی چقدر است؟

به طور کلی، دندان‌های مصنوعی باید هر پنج تا هشت سال یکبار تعویض شوند. این به این دلیل است که ساختار استخوان فک و صورت شما با گذشت زمان تغییر می‌کند، بنابراین دندان مصنوعی احتمالاً شل می‌شود و به درستی کار نمی‌کنند یا ممکن است لثه شما را زخم کند. شما می‌توانید با مراقبت صحیح از دندان‌های مصنوعی خود تا زمانی که ممکن است از آن‌ها بدون هیچ مشکلی استفاده نمایید.

اگر به درستی از ایمپلنت‌های دندانی مراقبت کنید، آن‌ها می‌توانند به اندازه دندان‌های طبیعی و سالم دوام بیاورند. همچنین برای اطمینان از ایمنی و صحت عملکرد آن‌ها بهتر است قرار ملاقات‌های منظمی با دندانپزشک خود ترتیب دهید.

مراقبت های بعد از نصب ایمپلنت و دندان مصنوعی چگونه است؟

تمیز نگه داشتن دندان مصنوعی بسیار مهم است، زیرا در صورت گیر افتادن غذا ممکن است لکه‌ها و عفونت‌هایی در اطراف دهان ایجاد شود. شما می‌توانید از ایمپلنت‌ها به همان شیوه‌ای که از دندان‌های طبیعی خود مراقبت می‌کنید، با مسواک زدن کامل و نخ دندان کشیدن روزانه مراقبت کنید. برای اطمینان از تمیز و سالم بودن ایمپلنت‌های خود باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

هزینه ایمپلنت و دندان مصنوعی چقدر است؟

ایمپلنت دندان نیاز به یک روش پیچیده دارد و این به معنی گران‌تر بودن آن از پروتز است. همچنین ایمپلنت‌ها از مواد با کیفیت بالا ساخته می‌شوند (خود ایمپلنت از تیتانیوم و تاج آن از سرامیک یا چینی ساخته شده است). در مقایسه، پروتزهای مصنوعی معمولا از فلز معمولی یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

پروتزها اغلب راه حل ارزان‌تری نسبت به ایمپلنت‌های دندانی هستند، اما باید هر پنج تا هشت سال یکبار تعویض شوند. پروتزهای جزیی را می‌توان با استفاده از فلز نیز ساخت که از پروتزهای پلاستیکی قوی‌تر و سبک‌تر است، اما معمولاً هزینه بیشتری دارند.

همچنین ممکن است برخی بیمه‌ها بخشی از هزینه‌های دندان های مصنوعی را پوشش دهند، در حالی که معمولاً باید هزینه درمان ایمپلنت را به صورت خصوصی بپردازید. ممکن است در شرایط نادری بتوانید هزینه ایمپلنت را از بیمه‌ها نیز دریافت کنید؛ مثلاً اگر از سرطان دهان رنج می‌برید یا تصادف بدی داشته‌اید که در آن چندین دندان را از دست داده‌اید.

برای اطلاع از هزینه دقیق دندان کامل یا ایمپلنت بهتر است با متخصصان ما در کلینیک مشورت نمایید. پس از معاینه، هزینه دقیق هر کدام از این گزینه‌های به شما اطلاع داده می شود.

از نظر دندانپزشکان دست دندان مصنوعی بهتر است یا ایمپلنت؟

بدیهی است پاسخ به این پرسش که دندان کامل یا ایمپلنت کدام بهتر است، به شرایط هر شخص بستگی دارد. این شرایط شامل شرایط مالی تا وضعیت استخوان بندی و فک هر شخص می‌شود. هر شخص پس از مشاوره با دندانپزشکان و اطلاع از شرایط خود، بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب می‌نماید. ما در این مقاله سعی نمودیم تا مقایسه جامعی بین این دو گزینه داشته باشیم تا درک خوبی از هر کدام به شما بدهیم و شما را در انتخابتان یاری نماییم. در حالی که گزینه‌های خود را مقایسه می‌کنید، همیشه ایده خوبی است که با دندانپزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا تصمیم درستی بگیرید و تفاوت‌ها را با جزئیات بیشتری به شما توضیح دهند.

سوالات متداول:

هزینه دندان مصنوعی یا ایمپلنت چقدر است؟

ایمپلنت‌ها از مواد با کیفیت بالا ساخته می‌شوند و نسبت به دندان مصنوعی گران قیمت تر هستند. پروتزها یا دندان های مصنوعی اغلب راه حل ارزان‌تری بوده، اما باید هر پنج تا هشت سال یکبار تعویض شوند. 

چرا دندان مصنوعی شل می شود؟

دندان مصنوعی نمی‌توانند از تحلیل فک جلوگیری کند و به دلیلی ثابت باقی ماندن دندان مصنوعی و کوچک‌تر شدن فک، به مرور زمان جابجا شده و اصطلاحا لق می‌شود.

جنس ایمپلنت دندان از چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی معمولا از آلیاژ تیتانیوم ساخته می‌شوند و نوع جدیدتر آن که فاقد فلز است به نام ایمپلنت‌های زیرکونیوم شناخته می‌شوند.

ایمپلنت دندان شکسته شده را چکار کنیم؟

اگر بنا به هر دلیلی ایمپلنت دندان شما شکسته یا دچار ترک شده است، با مراجعه به دندانپزشکان  می توانید روکش‌های اصلی آن را با روکش جایگزین اصلاح نمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button