اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

اتیلن دی آمین تتراستیک اسید (EDTA) یک عامل کی‌لیت کننده است که می تواند از طریق چهار گروه کربوکسیلات و دو گروه آمین به فلزات متصل شود. این ماده یک اسید پلی آمینه کربوکسیلیک و یک جامد بی رنگ و محلول در آب است و کاربرد EDTA  به طور گسترده برای حل کردن رسوب آهک استفاده می شود. EDTA به صورت چندین نمک، به ویژه دی سدیم EDTA و کلسیم دی سدیم EDTA تولید می شود. EDTA با یون‌های کلسیم موجود در عاج دندان واکنش داده و کلات‌های کلسیم محلول را تشکیل می دهد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی نحوه عملکرد و کاربرد EDTA  خواهیم پرداخت.

EDTA  چیست؟

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA) به یک عامل کی‌لیت کننده با فرمول (HO2CCH2) 2 NCH2CH2N (CH2CO2H) 2 اشاره دارد. این اسید آمینه به طور گسترده ای برای جداسازی یون‌های فلزی دو و سه ظرفیتی استفاده می شود. EDTA با واکنش با اجزای معدنی بافت‌های سخت دندان عمل می‌کند.  EDTA با منگنز (II)، مس (II)، آهن (III) و Co (III) کمپلکس‌های قوی تشکیل می‌دهد. این ترکیب باعث تولید نمک تترا سدیم می‌شود که می‌تواند با اسیدی شدن به اشکال اسیدی تبدیل شود.

EDTA یک اسید پلی آمینو کربوکسیلیک و یک جامد بی رنگ و محلول در آب است. سودمندی آن به دلیل کاربرد EDTA  به عنوان یک لیگاند هگزا دنتات و عامل کی‌لیت کننده، یعنی توانایی آن در جداسازی یون‌های فلزی مانند Ca2+ و Fe3+ است. یون‌های فلزی پس از اتصال توسط EDTA در محلول باقی می‌مانند، اما واکنش پذیری آن‌ها کاهش نمی یابد. این ترکیب برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ توسط فردیناند مونز تعریف شد که آن را از اتیلن دی آمین و کلرواستیک اسید تهیه کرد. امروزه EDTA عمدتاً از اتیلن دی آمین، فرمالدئید و سیانید سدیم سنتز می‌شود.

EDTA با یون‌های کلسیم موجود در عاج دندان واکنش می‌دهند و باعث تشکیل کلات‌های کلسیم محلول می‌شوند. EDTA می‌تواند عاج را تا عمق ۲۰ تا ۳۰ میکرومتر در ۵ دقیقه کلسیم زدایی کند.

کاربرد EDTA  در دندانپزشکی

دندانپزشکان و اندودنتیست‌ها از محلول‌های EDTA برای حذف مواد معدنی (لایه اسمیر) و روانکاری کانال‌های ریشه در درمان ریشه استفاده می‌کنند. این روش به آماده سازی کانال‌های ریشه برای انسداد کمک می‌کند. علاوه بر این، محلول‌های EDTA با افزودن یک سورفکتانت، کلسیفیکاسیون‌های داخل کانال ریشه را شل می‌کند و امکان ابزارسازی (شکل‌دهی کانال) را فراهم کرده و پیشرفت آپیکالی فایل را در کانال ریشه محکم یا کلسیفیه به سمت رأس تسهیل می‌کند.

حذف لایه اسمیر

توانایی حذف لایه اسمیر ۱۷٪ EDTA به طور قابل توجهی بهتر از ۲۰٪ اسید سیتریک و MTAD (مخلوط Biopure™ از ایزومر تتراسایکلین، اسید و مواد شوینده) است. البته یافته‌ها نشان داد که اسید فسفریک در حذف لایه اسمیر با EDTA قابل مقایسه است.

فعالیت ضد میکروبی

به نظر می‌رسد که فعالیت ضد باکتریایی EDTA به دلیل کی‌لاسیون کاتیون‌ها از غشای خارجی باکتری‌ها باشد. ۱۰٪ EDTA بخشی از مهار رشد باکتری را مشابه کرئوزوت ایجاد می‌کند. اثر ضد میکروبی Na-EDTA تا زمانی که شلات‌ها با یون‌های فلزی پیوند ایجاد نکرده‌اند، حفظ می‌شود.

اگر بخواهیم بصورت جامع‌تر به کاربرد EDTA بپردازیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

موارد دیگر کاربرد EDTA

  • EDTA دیواره عاج دندان را برای بالا بردن میزان چسبندگی مواد پرکننده دندان، آماده می‌کند.
  • PH خنثی آن باعث افزایش عملکرد کی‌لیت کردن دندان می‌شود.
  • EDTA می‌تواند در حد بالایی دیواره‌های کانال ریشه را کلسیم زدایی کند.
  • EDTA باعث می‌شود که ابزارهای درمان ریشه به آسانی درمان را انجام دهند.
  • محلول ۱۷% EDTA کانال‌های ریشه را با سرعت زیادی تمیز می‌کند.
  • EDTA از کاربردی‌ترین موارد در بزرگ کردن کانال ریشه است.
  • EDTA می‌تواند کانال‌های کلسیفیه را باز کند.
  • EDTA بر پایه آب ساخته شده است. بنابراین به راحتی به بخش باریک آپیکال می‌رسد.

انواع EDTA

دو نوع EDTA وجود دارد، که یکی دی سدیم EDTA و دیگری تتراسدیم EDTA است. این دو تفاوت‌هایی باهم دارند که در این بخش به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت بین دی سدیم EDTA و تترا سدیم EDTA

تفاوت اصلی بین دی سدیم EDTA و تترا سدیم EDTA در مقدار pH هر ترکیب است. دی سدیم EDTA دارای pH کمتر از ۷ است در حالی که تترا سدیم EDTA pH بیشتر از ۷ دارد. بنابراین پتانسیل اتصال با یون‌های فلزی مانند کلسیم و منیزیم را دارد. EDTA مخفف اتیلن دی آمین تترا استیک اسید است. منجر به جداسازی یون‌های فلزی می‌شود. بر این اساس، EDTA با یون‌های فلزی متصل می‌شود و یک کمپلکس فلزی EDTA پایدار را تشکیل می‌دهد.

دی سدیم EDTA چیست؟

دی سدیم EDTA شکلی از EDTA با دو کاتیون سدیم است. این یک عامل کلات کننده فلزات سنگین است و به صورت پودر خشک وجود دارد. ساختار کلی EDTA شامل چهار اتم اکسیژن با بار منفی است.

از این چهار اتم، دو اتم اکسیژن EDTA با دو کاتیون سدیم ترکیب شده و دی سدیم EDTA را تشکیل می‌دهند. بنابراین، دی سدیم EDTA یک محصول جانبی سنتز شده از EDTA است. جرم مولکولی آن حدود ۳۳۶.۲ گرم بر مول است.

دی سدیم EDTA در غلظت‌های دقیقه به محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله شامپو اضافه می‌شود تا ماندگاری و خاصیت کف کنندگی را افزایش دهد. بنابراین، دی سدیم EDTA در محصولاتی که ما در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنیم مانند شامپو، رنگ مو، ژل دوش، لوسیون و غیره وجود دارد. همچنین در درمان‌های بالینی مانند درمان کیلیت و ضد انعقاد کاربرد دارد. علاوه بر این، دی سدیم EDTA نیز یک نگهدارنده خوب است.

شباهت‌ های بین دی سدیم EDTA و تترا سدیم EDTA چیست؟

هر دو ترکیب نمک سدیم EDTA و محصولات جانبی فرآیند سنتز EDTA هستند. آنها به عنوان نگهدارنده، محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایشی استفاده می‌شوند.

همچنین، هر دو دی سدیم EDTA و تترا سدیم EDTA منجر به جداسازی یون‌های فلزی نیز می‌شوند و در پزشکی و دندانپزشکی کاربرد دارند.

Tetrasodium EDTA چیست؟

تترا سدیم EDTA شکلی از EDTA با چهار کاتیون سدیم است. هر چهار اتم اکسیژن با بار منفی EDTA به چهار کاتیون سدیم متصل می‌شوند تا ترکیب EDTA تترا سدیم را تشکیل دهند. مشابه دی سدیم EDTA، تترا سدیم EDTA محصول جانبی فرآیند سنتز EDTA است.

جرم مولی تترا سدیم EDTA 380.1 گرم بر مول است. این یک ترکیب بی رنگ است که به دو صورت پودر خشک و مایع موجود است. تترا سدیم EDTA کمی در اتانول محلول است. PH آن بین ۱۰-۱۱ است.

تترا سدیم EDTA در مقیاس صنعتی به عنوان یک نرم کننده آب و یک نگهدارنده استفاده می‌شود. مشابه دی سدیم EDTA، در تولید لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی کاربرد دارد. تترا سدیم EDTA پتانسیل بالاتری در جداسازی یون‌های فلزی دارد. با یون‌های فلزی متصل می‌شود و از واکنش یون‌های فلزی با سایر مواد تشکیل دهنده محصول جلوگیری می‌کند. بنابراین افزودن آن باعث افزایش ماندگاری محصول می‌شود.

تاریخچه EDTA

در حالی Nygaard-Ostby در سال ۱۹۵۷ EDTA را به علم دندانپزشکی معرفی کرد، که از شلاتورها برای نرم کردن عاج و تسهیل بزرگ شدن کانال‌های کلسیفیه و باریک ریشه استفاده می‌شد.

EDTA مایع در غلظت‌های مختلف و با افزودن مواد شوینده و سورفکتانت‌های مختلف به‌عنوان یک عامل روان‌کننده برای آماده‌سازی کانال ریشه، به‌ویژه در هنگام ابزارسازی چرخشی نیکل-تیتانیوم، پیشنهاد شد. و در حال حاضر محبوب‌ترین تکنیک شکل‌دهی در دندانپزشکی است.

جایگزین های کاربرد EDTA

علاقه به ایمنی محیطی نگرانی‌هایی را در مورد تجزیه پذیری بیولوژیکی آمینو پلی کربوکسیلات‌ها مانند EDTA ایجاد کرده است. این نگرانی‌ها تحقیق در مورد آمینو پلی کربوکسیلات‌های جایگزین را تشویق می‌کند. عوامل کی‌لیت کننده جایگزین شامل اسید نیتریلو تری استیک (NTA)، اسید ایمینودی سوسینیک (IDS)، پلی آسپارتیک اسید، S، S-اتیلن دی آمین-N، N’-دی سوکسینیک اسید (EDDS)، متیل گلیسین دی استیک اسید (MGDA) و L-گلوتامیک اسید N,N هستند. -اسید دی استیک، نمک تترا سدیم (GLDA) هستند.

جمع بندی

در این مقاله از کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی زاگرس تلاش بر بیان ساده و کامل ماهیت و کاربرد EDTA در دندانپزشکی شده است. کاربرد این اسید آمینه برای جراحی‌های دندان به ویژه در درمان ریشه، سرعت و دقت را بالاتر برده است.

سوالات متداول

  1. کاربرد EDTA در پزشکی چیست؟

EDTA گاهی اوقات توسط پزشکان برای تمیز کردن فلزات سمی مانند سرب از خون تجویز می‌شود. پزشکان برای چندین دهه از این مولکول برای درمان مسمومیت با فلزات سنگین استفاده کرده اند. در این موارد از طریق IV داده می‌شود. EDTA همچنین یک عنصر در برخی از داروهای تجویزی برای مبارزه با سرطان است.

  1. کاربرد EDTA برای روت کانال چیست؟

EDTA به طور معمول به عنوان یک شوینده شیمیایی در طول درمان ریشه توصیه می‌شود.

  1. رایج ترین شکل کاربرد EDTA چیست؟

دی سدیم EDTA رایج‌ترین شکل مورد استفاده این عامل کمپلکس کننده آلی همه کاره است، که برای تعیین بسیاری از یون‌های فلزی یا با تیتراسیون مستقیم یا با تیتراسیون برگشتی استفاده می‌شود.

  1. آیا EDTA پالپ دندان را حل می ‌کند؟

EDTA ظرفیت NaOCl برای حل کردن بافت پالپ را حتی با وجود عاج نیز کاهش داد. عاج بر ظرفیت NaOCl برای حل کردن بافت پالپ تأثیر منفی می‌گذارد.

  1. بهترین کاربرد EDTA چیست؟

از نظر تاریخی، EDTA به عنوان ضد انعقاد انتخابی برای آزمایشات هماتولوژیکی توصیه شده است. زیرا امکان حفظ بهترین اجزای سلولی و مورفولوژی سلول‌های خونی را فراهم می‌کند.

کلمه کلیدی: کاربرد EDTA

متا تایتل: تعریف و کاربرد EDTA (اتیلن دی آمین تترا استیک اسید) در دندانپزشکی|کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

متا دیسکریپشن: EDTA در دندانپزشکی عاج کانال ریشه را از نظر شیمیایی نرم کرده و اسمیر را حل می کند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button