اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

راه‌های جایگزین کردن دندان از دست رفته

تصمیم گیری در مورد نحوه جایگزینی دندان‌های از دست رفته در دهان می‌تواند یک فرآیند طاقت فرسا باشد. در این مقاله، می‌خواهیم تمام گزینه‌های جایگزینی دندان را که در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس ارائه می‌شود را توضیح دهیم. همچنین مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به تمام سوالات شما پاسخ دهیم.

انواع مختلف جایگزینی دندان از دست رفته

هنگام تصمیم گیری برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در دهان، چند دسته مختلف داریم.

  1. جایگزینی یک دندان (بدون ایمپلنت)
  • پروتز جزئی متحرک (فلزی یا والپلاست)
  • فلیپر
  • پل دندانی
  1. جایگزینی یک دندان (با ایمپلنت)
  • ایمپلنت تک دندان
  1. تعویض چندین دندان (بدون ایمپلنت)
  • پروتز جزئی متحرک (فلزی یا والپلاست)
  • پل دندانی
  • پروتز کامل متحرک
  1. جایگزینی چندین دندان (با ایمپلنت)
  • اوردنچر متحرک
  • هیبرید ثابت

تمام این موارد را به ترتیب با هم بررسی می‌کنیم. 

  1. گزینه‌هایی برای جایگزینی دندان از دست رفته بدون ایمپلنت
  • پروتز جزئی متحرک (فلزی یا والپلاست)

پروتز پارسیل متحرک را می‌توان آزادانه در طول روز داخل دهان قرار داد و از آن خارج کرد و این دستگاه توانایی جایگزینی یک یا چند دندان در دهان شما را دارد. ۲ نوع پروتز جزئی مبتنی بر فلز و جزئی مبتنی بر والپلاست وجود دارد.

شستن و بیرون آوردن قسمتی از آنها پس از صرف غذا بسیار مهم است زیرا غذا می‌تواند در زیر قلاب‌ها (یا خود دستگاه) گیر کند و اگر بدون تمیز کردن باقی بماند باعث پوسیدگی می‌شود.

مقایسه دو نوع پروتز پارسیل

پارسیل مبتنی بر فلز بادوام تر است و در آینده می‌توان دندان‌های اضافی را به آن اضافه کرد. با این حال، برخی از بیماران از ظاهر یا احساس فلز در دهان خود خوششان نمی‌آید. پارسیل مبتنی بر فلز با اجزای فلزی به دندان‌های موجود در دهان شما می‌چسبد.

برخی از بیماران از پوشیدن پروتز انعطاف پذیر بهتر لذت می‌برند، زیرا استفاده از آن راحت تر است. بخشی از دلیل آن عدم وجود بست فلزی است. خود دستگاه به گونه ای ساخته شده است که بدون نقطه اتصال فلزی به دندان‌ها و لثه‌های شما بچسبد. پروتز جزئی انعطاف پذیر ماده محکمی ‌است، اما به اندازه فلز قوی نیست.

ما بیماران زیادی داریم که عاشق قطعات فلزی و والوپلاستی خود هستند. هر یک از گزینه‌های پروتز جزئی، مواد خارجی را در دهان شما نشان می‌دهد که می‌تواند برای برخی از بیماران بسیار کاربردی باشد. برای بیمارانی که مایل به انتخاب متفاوتی هستند، می‌توانیم در مورد برخی از گزینه‌های دیگر صحبت کنیم.

  • فلیپر

برای بیمارانی که نیاز به کشیدن دندان دارند اما نمی‌خواهند چند هفته برای گزینه جایگزینی دندان دائمی‌ خود صبر کنند و جای یک دندان خالی داشته باشند یک فلیپر قرار می‌دهیم. در این صورت، قبل از کشیدن دندان شما یک فلیپر آماده می‌کنیم تا بتوانید بلافاصله بعد از کشیدن دندان از آن استفاده کنید.

فلیپر فقط برای ظاهر است و نمی‌توانید از آن برای غذا خوردن موثر استفاده کنید. این یک راه حل موقتی طراحی شده است تا زمانی که راه حل جزئی، پل یا سایر راه حل‌های دائمی ‌شما ساخته شود.

این گزینه یک ماده مبتنی بر اکریلیک است که از گیره‌های فلزی برای اتصال به دندان‌های مجاور استفاده می‌کند. فلیپر یک راه حل بادوام و طولانی مدت نیست.

  • پل دندان

بریج دندان می‌تواند جایگزین ۱ یا چند دندان شود. قبل از اینکه ایمپلنت‌ها محبوب تر شوند، پل دندانی راه حلی برای جایگزینی دندان از دست رفته بود. جذابیت پل این است که دائمی ‌است و بر خلاف پروتز‌های جزئی، پل ثابت است و از دهان خارج نمی‌شود.

اما باید دندان را کامل تمیرز کنید زیرا غذا می‌تواند به راحتی در فضای کوچک بین لثه و دندان گیر کند. تمیز نگه داشتن آن ناحیه و عاری از زباله کردن آن بسیار مهم است.

نقطه ضعف اصلی یک پل

دندانپزشک باید هر دو دندان اطراف فضای از دست رفته را بتراشد تا بریج به درستی روی آن قرار گیرد. اگر دندان‌های اطراف سالم هستند، حذف ساختار دندان سالم چیزی است که باید در صورت امکان از آن اجتناب کنیم.

علاوه بر این، اگر دندان عقبی را از دست داده اید، بریج گزینه مناسبی نیست. ما به دندان‌هایی در دو طرف دندان از دست رفته شما نیاز داریم تا بتوانیم به درستی یک بریج سنتی قرار دهیم. ایجاد و نصب بریج دندان بسیار بهتر از داشتن یک دندان از دست رفته در دهان است. با این حال، با ظهور و پیشرفت ایمپلنت‌های دندانی، اغلب اوقات ایمپلنت می‌تواند راه حل بهتری باشد.

  1. جایگزینی یک دندان از دست رفته با استفاده از ایمپلنت دندان

دندانپزشکان کاشت تک دندان را در چند حالت توصیه می‌کنند. ممکن است یا دندانی در دهان داشته باشید که باید کشیده شود یا ممکن است برای مدتی آن دندان را از دست داده باشید.

  • قرار دادن ایمپلنت تک دندانی

تا زمانی که استخوان زیر دندان شما که باید کشیده شود، شکل مناسبی داشته باشد، اکثر مواقع می‌توانیم دندان شما را کشیده و ایمپلنت را طی یک بار ویزیت قرار دهیم. سناریوهایی وجود دارد که ما دندان را بیرون می‌آوریم و سپس می‌بینیم که استخوان شما به اندازه کافی پایدار یا سالم نیست که بتواند ایمپلنت را پشتیبانی کند. در این صورت ممکن است پیوند استخوان را توصیه کنند.

پیوند استخوان در مناطقی که از دست دادن استخوان رخ داده است، به فک شما حجم و تراکم می‌افزاید. این روش به ایجاد پایه ای پایدارتر برای کاشت ایمپلنت شما کمک می‌کند.

اگر نیاز به پیوند داشته باشیم، دندان را می‌کشیم، پیوند می‌زنیم و بعد حدود ۳ ماه برای بهبودی کامل زمان می‌دهیم. هنگامی‌که پیوند بهبود یافت، شما به مطب برمی‌گردید تا ایمپلنت خود را قرار دهید. به این دلیل نیازی به پرداخت هزینه جراحی اضافی نخواهید داشت. تنها تفاوت در هزینه مربوط به پیوند واقعی خواهد بود.

ترمیم ایمپلنت پس از قرار دادن آن

دندانپزشکان از شما می‌خواهد ۴ ماه برای فک پایین یا ۵ ماه برای فک بالا برای قرار دادن (بازیابی) ایمپلنت خود پس از جراحی صبر کنید.

در طی این ۴ یا ۵ ماه، ایمپلنت شما با موفقیت با استخوان شما ادغام می‌شود. پس از این مدت به مطب باز خواهید گشت و تست گشتاور روی دندان شما انجام خواهد شد در این مرحله تأیید می‌کنیم که با موفقیت انجام شده است. هنگامی‌که ایمپلنت شما توسط دکتر آزمایش شد ترمیم را شروع می‌کند و در نهایت تاج دائمی‌ شما را قرار می‌دهند.

فرآیند ترمیمی‌شامل ۲ ویزیت با فاصله ۱.۵تا ۲ هفته است. هر یک از این بازدیدها نسبتا سریع و در حدود ۴۵ دقیقه است. در طول ویزیت اول، قالبی از دندان گرفته می‌شود و به آزمایشگاه می‌فرستاده می‌شود. سپس شما برای ویزیت دوم به مطب بازمی‌گردید و تاج دائمی‌ شما گذاشته می‌شود. پس از قرار دادن تاج دائمی باید مانند یک دندان طبیعی غذا بخورید، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. 

  1. گزینه‌هایی برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته بدون ایمپلنت

پروتز متحرک جزئی (فلزی یا والپلاست) جایگزین چندین دندان از دست رفته می‌شود. درست مانند پارسیل‌های متحرک تک دندانی و بر پایه والپلاست، می‌توانیم از وسایل مشابه برای جایگزینی چندین دندان استفاده کنیم.

تا زمانی که به اندازه کافی دندان باقیمانده برای اتصال جزئی داریم، داشتن یک پروتز پارسیل با چند دندان باقیمانده معمولاً بهتر از نداشتن دندان با پروتز متحرک کامل است.

به منظور تعیین اینکه آیا دندان‌های باقی‌مانده شما می‌توانند از پارسیل مبتنی بر فلز یا والپلاست پشتیبانی کنند، توصیه می‌کنیم توسط دندانپزشکان معاینه شوید تا بتوانند وضعیت فعلی شما را بررسی کنند و در مورد این گزینه‌ها با توجه به شرایط منحصر به فرد شما صحبت کنند.

  • یک پل دندانی با ۴ واحد یا بیشتر 

یک پل ۳ واحدی، یک پل ۴ واحدی یا بیشتر نیز برای حمایت از آن به دندانه‌های لنگر نیاز دارد. بسته به جایی که دندان‌های از دست رفته در دهان شما هستند و همچنین تعداد دندان‌های از دست رفته تعیین می‌کند که آیا می‌توان بریج را گذاشت یا خیر.

یکی از چیزهایی که برای قرار دادن یک پل موفق نیاز داریم، نسبت ۵۰:۵۰ است. به این معنی که ریشه دندان‌های لنگر شما باید حداقل از نظر اندازه با ریشه دندان‌هایی که جایگزین می‌کنیم برابر باشد. در دندان‌های مولر و پرمولر، انجام این کار می‌تواند کمی ‌آسان تر از دندان‌های جلو باشد.

عامل دیگر قدرت نیش است. اگر بایت قوی دارید، نمی‌شود از بریج برای پوشاندن چندین دندان از دست رفته استفاده کرد زیرا خطر شکستن یا آسیب دیدن بریج شما افزایش می‌یابد.

  • پروتز کامل متحرک

مزایای آشکار پروتزهای متحرک کامل این است که شما ظاهر دندان‌ها و همچنین توانایی جویدن و خوردن غذای خود را خواهید داشت و به ندرت کسی دوست دارد که پروتز کامل بگذارد.

بسیاری از مردم بر این باورند که پروتزهای کامل متحرک تنها گزینه آنها برای جایگزینی قوس کامل دندان‌های از دست رفته است. این مورد در گذشته وجود داشت، اما امروز واقعیت ندارد. از نظر مالی، این گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه است، اما از آنجایی که فناوری ایمپلنت بیشتر شده و به طور چشمگیری بهبود یافته است، از نظر بالینی گزینه‌های بهتری وجود دارد.

چند نکته در مورد پروتزهای کامل متحرک

تقریباً همیشه باید از خمیر دندان مخصوص دندان مصنوعی کامل متحرک استفاده کنید. بسیاری از بیماران گزارش می‌دهند که این کار برای آنها لذت بخش نیست. استفاده از این نوع خمیر می‌تواند در دهان شما آزاردهنده و ناخوشایند باشد.

پروتز کامل بالایی را بسیاری از بیماران دوست ندارند، زیرا کام شما را می‌پوشاند که می‌تواند توانایی شما را برای چشیدن غذا از بین ببرد. همچنین، اگر رفلکس تهوع بالایی دارید، داشتن اکریلیک در پشت دهان می‌تواند مشکل ایجاد کند. ما نمی‌توانیم بخش کامی ‌پروتز شما را برداریم، زیرا در این صورت مکش را از دست می‌دهیم و شما برای نگه‌داشتن پروتز در جای خود مشکل‌ خواهید داشت.

دندان مصنوعی موقت

پروتزهای موقت وسیله ای هستند که قبل از کشیدن دندان ساخته می‌شوند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که بلافاصله پس از جراحی در دهان شما قرار می‌گیرند تا زمانی که از مطب خارج می‌شوید ظاهر دندان‌های سالم را در دهان خود داشته باشید.

این گزینه دقیقاً همانطور که عنوان آن دلالت دارد موقت تعریف شده است. پروتزهای موقت برای یک دوره ۲ تا ۴ ماهه ساخته می‌شوند در حالی که دندانپزشکان منتظر بهبودی دهان شما هستند تا بتوانند پروتزهای دائمی ‌و مناسب شما را بسازند. آنها همچنین در حالی ساخته می‌شوند که هنوز دندان در دهان دارید. به همین دلیل، بهترین حدس در مورد شکل و اندازه لثه دهان شما پس از جراحی هستند.

معایب مربوط به پروتز موقت شامل قدرت کم، عدم توانایی برای غذا خوردن با آنها و گاهی اوقات یک تجربه ناخوشایند است. مزیت پروتز موقت ساده است: اعتماد به نفس شما با کشیدن دندان کم نمی‌شود. 

  1. گزینه‌هایی برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته با ایمپلنت
  • اوردنچرهای متحرک (به ایمپلنت چسبانده می‌شود)

اوردنچرهای متحرک گزینه مقرون به صرفه تری برای به دست آوردن مجموعه ای بهتر از دندان‌ها در مقایسه با گزینه هیبرید دائمی‌ارائه می‌دهند.

مانند پروتزهای کامل متحرک، اور دنچرهای متحرک هنوز وارد و خارج از دهان شما می‌شوند، اما به ۲ تا ۴ ایمپلنت متصل می‌شوند. 

برای دستیابی به پایدارترین نتایج، باید حداقل ۲ ایمپلنت در فک پایین و حداقل ۴ ایمپلنت در فک بالا قرار دهیم. همچنین در قسمت بالایی، ما اغلب نیاز داریم که حداقل بخشی از کام پروتز شما را در جای خود نگه داریم تا بیشترین ثبات دستگاه در دهان شما باشد.

  • هیبرید دائمی‌

به طور خلاصه، هیبرید شما اساساً یک پل کامل است که به ۴ تا ۶ ایمپلنت در هر فک متصل می‌شود. در طول جراحی All On X، تمام دندان‌های باقی‌مانده در یک قوس کشیده می‌شوند، ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرند و شما با یک دستگاه Long Term Provisional (LTP) که به ایمپلنت‌های خود متصل است، جراحی به پایان می‌رسد. پس از ۴ تا ۶ ماه، زمانی که دندانپزشک LTP شما را با Permanent Hybrid معاوضه کند، به مطب برمی‌گردید.

انواع مختلفی از بیماران وجود دارند که ممکن است کاندیدای عالی برای هیبرید دائمی‌ باشند و مزایای آن بسیار است:

  • گزینه جایگزینی دندان با عملکرد خوب و بالینی سالم را سریعتر فراهم می‌کند.
  • هیبرید دائمی ‌شما به جای اکریلیک (قوی تر و بادوام تر) از زیرکونیا ساخته شده است.
  • هیبرید ردپای کوچکتری در دهان شما دارد (با پوشاندن کامتان طعم را از دست نمی‌دهید)
  • هیبرید در شب خارج نمی‌شود. به طور دائم در دهان شما ثابت می‌شود.
  • هیبرید دائمی‌ در دهان شما تکان نمی‌خورد یا حرکت نمی‌کند.
  • این جراحی پیچیده‌تر از قرار دادن چند ایمپلنت است و به همین دلیل، هزینه‌ها معمولاً بیشتر است.

جمع بندی

وقتی صحبت از راه‌های جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته می‌شود شما گزینه‌های زیادی دارید. در این مقاله، گزینه‌های زیادی را برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در دهان بررسی کردیم. اگر گیج شده اید نگران نباشید با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت مشاوره رایگان دریافت نمایید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم در مورد گزینه‌های مختلف صحبت کنیم و مزایا و معایب آن را بر اساس اهداف منحصر به فرد و سلامت دهان و دندان شما بسنجیم.

متخصصان کلینیک دندانپزشکی زاگرس با سال‌ها تجربه و بهره مندی از بهترین تجهیزات روز دنیا می‌توانند لبخند زیبا را به شما بازگردانند.

سوالات متداول

ارزان ترین راه برای جایگزینی دندان از دست رفته چیست؟

مقرون به صرفه ترین راه حل جایگزینی دندان، دندان مصنوعی است. به دلیل اینکه ساخت آنها زمان زیادی نمی‌برد مقرون به صرفه هستند. هیچ جراحی و تاج دندانی برای قرار دادن وجود ندارد.

بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته چیست؟

یکی از موثرترین گزینه‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته ایمپلنت است. آنها ظاهر و احساس بسیار طبیعی را ارائه می‌دهند. هیچ درگیری با دندان‌های مجاور شما ندارند. بنابراین دندان‌های مجاور دست نخورده باقی می‌مانند. 

دندان مصنوعی دائمی ‌چه نام دارد؟

ایمپلنت‌های دندان مصنوعی یا پروتزهای دائمی‌ دندان‌های مصنوعی هستند که روی استخوان فک چسبانده می‌شوند. این پروتزهای ایمپلنت مانند پروتزهای معمولی متحرک نیستند. این بدان معنی است که آنها دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند. 

 تایتل:

دیسکریپشن:

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button