اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

بیماری تحلیل لثه چیست؟

دندان‌های شما برای محکم نگه داشتن به لثه‌ها متکی هستند، بنابراین اگر لثه‌ها عقب‌نشینی کنند، دندان‌های شما شل می‌شوند و ممکن است در نهایت بیفتند. تحلیل لثه همچنین شکاف‌هایی بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد می‌کند که محل تجمع باکتری‌ها و ایجاد عفونت و بیماری است.

رکود و تحلیل لثه یک مشکل بسیار رایج است. تقریبا نیمی ‌از جمعیت بزرگسال ۳۰ سال به بالا از بیماری پریودنتال رنج می‌برند که یکی از مقصران اصلی تحلیل لثه است. این رقم پس از ۶۵ سالگی به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد. 

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس ما می‌خواهیم شاهد کاهش چشمگیر این آمار باشیم، بنابراین ما با آگاهی دادن به بیماران خود با آموزش و مراقبت‌های پیشگیرانه، آنها را قادر می‌سازیم از عقب رفتن لثه جلوگیری کنند. همراه ما باشید تا با تحلیل لثه، راه‌های جلوگیری و درمان آن آشنا شوید.

بیماری تحلیل لثه یا لثه‌های عقب رفته چیست؟

عقب‌رفتگی لثه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که لثه اطراف دندان‌ها به پایین‌تر از حاشیه‌های خود عقب می‌آید یا از بین می‌رود. به آن تحلیل لثه نیز می‌گویند و می‌تواند بیشتر دندان‌ها و ریشه‌ها را در معرض باکتری و آسیب قرار دهد.

فرورفتگی لثه فاصله‌هایی بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد می‌کند که باکتری‌ها می‌توانند به راحتی در آن زندگی کنند. ممکن است تشخیص این که آیا شما دچار تحلیل لثه هستید یا خیر کمی‌دشوار باشد زیرا به تدریج اتفاق می‌افتد. با این حال، حساسیت دندان یکی از اولین نشانه‌های تحلیل لثه است. بنابراین، مراقب این علامت باشید.

چه چیزی باعث عقب نشینی لثه‌ها می‌شود؟

تحلیل لثه یا عقب‌رفتن لثه‌ها می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامت دهان و دندان شود، بنابراین دانستن علل زمینه‌ای، اولین قدم برای پیشگیری از آن است. اما در برخی موارد مقصران اصلی خارج از کنترل شما هستند. در اینجا چند مورد از رایج ترین دلایل تحلیل لثه‌ها را بررسی می‌کنیم.

ژنتیک

برخی افراد با لثه‌هایی به دنیا می‌آیند که مستعد عقب نشینی هستند. حتی اگر به خوبی از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید، ممکن است با عقب‌رفتگی لثه‌ها در خانواده‌تان مواجه شوید.

مسواک زدن بیش از حد

زمانی که یک ماهیتابه کثیف را می‌شویید، منطقی است که هر چه سخت تر تمیز کنید، ماهیتابه شما تمیزتر خواهد بود. اما این موضوع در مورد دندان‌های شما صدق نمی‌کند. در واقع، مسواک زدن تهاجمی ‌به مینای دندان آسیب می‌رساند و بافت لثه شما را از بین می‌برد.

ترومای دهان

مسواک زدن تهاجمی ‌یک نوع ضربه است که می‌تواند باعث تحلیل لثه شود، اما انواع دیگر آسیب‌ها نیز می‌تواند منجر به کوچک شدن لثه‌ها شود. اگر ضربه ای به دهان بخورد یا زمین بخورید و به صورت ضربه بزنید، ممکن است باعث شل شدن یا نامناسب شدن دندان‌هایتان شود. مطالعات نشان می‌دهد که آسیب‌های این نوع، شما را بیشتر در معرض تحلیل لثه قرار می‌دهد.

بیماری پریودنتال

مرحله اولیه بیماری لثه، التهاب لثه، منجر به قرمزی و تورم لثه‌ها می‌شود و اگر آن را نادیده بگیرید، می‌تواند به پریودنتیت تبدیل شود که شکل پیشرفته‌تری از بیماری لثه که شامل تجمع باکتری، التهاب، عفونت و آسیب بافت لثه است.

بریس‌ها

درمان ارتودنسی به شکل بریس، پخش کننده و الاینرهای نامرئی راهی عالی برای صاف کردن دندان‌ها و بهبود سلامت دهان و دندان شماست. اما نیروی ثابتی که دندان‌های شما را تغییر می‌دهد، می‌تواند منجر به التهاب و تحلیل لثه شود.

چسبندگی قسمت‌های داخلی دهان

ماهیچه‌هایی که لب‌ها و گونه‌های شما را حرکت می‌دهند در چند نقطه در دهان به لثه‌ها متصل می‌شوند. غشاهایی که آنها را متصل می‌کنند فرنا نامیده می‌شوند. اگر دهان شما خیلی بالا چسبیده باشد، با هر حرکت دهانتان لثه‌هایتان را می‌کشد و به مرور زمان باعث رکود می‌شود.

دندان قروچه

اگر دندان قروچه کنید، این نیرو می‌تواند باعث تحریک و آسیب لثه‌ها شود تا زمانی که از دندان‌هایتان جدا شوند. این عارضه که دندان قروچه نامیده می‌شود. اغلب در شب رخ می‌دهد و بسیاری از افرادی که به آن مبتلا هستند، از این مشکل آگاه نیستند. عقب رفتن لثه ممکن است اولین علامت هشدار دهنده شما همراه با سردرد و دندان‌های ساییده شده باشد.

بهداشت ضعیف دندان

اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، باکتری‌های روی دندان‌ها به پلاک تبدیل می‌شوند. پلاک ماده‌ای چسبنده است که دندان‌های شما را می‌پوشاند. اگر آن را در آنجا رها کنید، پلاک به جرم تبدیل می‌شود. چرم ماده ای سخت است که برداشتن آن بسیار دشوارتر است. وقتی تارتار در زیر لثه‌ها قرار بگیرد، آن‌ها را از دندان‌هایتان جدا می‌کند و لثه‌ها شروع به عقب‌رفتن می‌کنند.

بعد از ایمپلنت

عقب‌نشینی لثه پس از ایمپلنت ممکن است به دلیل عواملی مانند عمل جراحی نادرست یا واکنش بد بدن به ایمپلنت رخ دهد. در صورت عقب‌نشینی لثه، مشکلات مختلفی از جمله درد شدید، دیده شدن بست‌های فلزی ایمپلنت و حتی پس زدن ایمپلنت پیش آید.

تحلیل لثه دندان روکش‌شده

عواملی نظیر مسواک زدن غلط، استفاده از روکش‌های نامناسب یا ناتوانی دندانپزشک در نصب روکش می‌توانند به عقب‌نشینی لثه و حساسیت دندان روکش‌دار منجر شوند.

تحلیل رفتن لثه بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان، لثه ممکن است عقب‌نشینی کند و این موضوع ممکن است موانعی برای انجام برخی عملیات دندانپزشکی ایجاد کند. توصیه می‌شود که در صورت نیاز به ایمپلنت یا کاشت دندان، این عملیات پس از مدتی و قبل از تحلیل ‌رفتن کامل لثه انجام شود.

تحلیل لثه و استخوان فک

کاهش تراکم استخوان فک می‌تواند منجر به پوکی یا تحلیل استخوان فک شود که این موضوع به عقب‌نشینی لثه و افزایش خطر عفونت دندان منتهی می‌شود. 

تحلیل و درمان مسائل لثه در دندان‌پزشکی نیاز به دقت و تجربه دندانپزشک دارد تا مشکلات به صورت بهینه و موثری برطرف شوند.

علائم تحلیل لثه 

حساسیت دندانی می تواند نشانه شروع اولیه این بیماری باشد. سایر علائم هشدار دهنده تحلیل لثه مانند درد یا ناراحتی در نزدیکی خط لثه، حساسیت به گرما، سرما و شیرینی جات و حساسیت هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هستند.

عوارض تحلیل لثه 

عوارض عقب‌نشینی لثه می‌توانند در اثر موارد مختلفی ایجاد شود. در ادامه برخی از این عوارض را بررسی می‌کنیم.

التهاب و عفونت لثه: عقب‌نشینی لثه ممکن است به دلیل از دست دادن حفاظت طبیعی لثه، باعث ورود باکتری‌ها شده و منجر به التهاب و عفونت لثه شود. این وضعیت باعث قرمزی، تورم، و درد در ناحیه لثه می‌شود.

ایجاد حفره و فاصله بین لثه و دندان: عقب‌نشینی لثه باعث ایجاد فاصله بین لثه و دندان می‌شود. این فاصله ممکن است باعث ورود باکتری‌ها و مواد آلودگی به ناحیه دندان شود و منجر به پوسیدگی و آسیب دندانی گردد.

پوسیدگی ریشه دندان: با افزایش فاصله میان لثه و دندان، ریشه دندان آسیب‌پذیرتر می‌شود. این موضوع ممکن است باعث پوسیدگی ریشه دندان و در نتیجه آسیب به ساختار داخلی دندان شود.

احساس درد و حساسیت در دندان: فاصله افزایش یافته ممکن است باعث افزایش حساسیت دندان به تحریکات حرارتی یا فشاری شود.

لق شدن دندان‌ها: عقب‌نشینی لثه ممکن است منجر به لق شدن دندان‌ها شود، که این وضعیت ممکن است به تجمع آلاینده‌ها در این نواحی و مشکلات در بهداشت دهان منتهی شود.

تغییر شکل دندان‌ها: تحلیل لثه ممکن است به تغییر شکل دندان‌ها منجر شود. این تغییرات به شکل ظاهری دندان‌ها آسیب می‌زند و ظاهر آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بوی بد دهان: التهاب و عفونت لثه ممکن است باعث تولید بوی بد دهان شود، که این مشکل به عنوان یکی از عوارض عقب‌نشینی لثه قابل ذکر است.

بهبود و درمان این مشکلات نیازمند مراجعه به دندانپزشک و اتخاذ اقدامات بهداشت دهان مناسب است.

راه حل‌های جراحی برای درمان بیماری تحلیل لثه

موثرترین راه برای جلوگیری از عقب نشینی لثه و بازسازی بافت لثه توسط دندانپزشک اتفاق می‌افتد. اگر تحلیل لثه شما شدید باشد، درمان‌های طبیعی و خانگی کافی نیستند. شما باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک ممکن است یکی از روش‌های زیر را برای درمان لثه‌های عقب رفته و ترمیم آنها توصیه کند.

جراحی فلپ

جراحی فلپ یک پاکسازی عمیق بافت لثه است. در طی این روش، دندانپزشک لثه‌های شما را بالا می‌آورد و باکتری‌های ایجادکننده تحلیل لثه را از زیر آنها پاک می‌کند. سپس دوباره آن را روی دندان‌های شما قرار می‌دهند. پس از جراحی فلپ، خط لثه شما ممکن است حتی کوتاه‌تر از قبل به نظر برسد، زیرا به دندان‌های شما نزدیک‌تر می‌شود.

پیوند بافت لثه

در موارد شدید، پیوند بافت لثه ممکن است بهترین درمان برای تحلیل لثه باشد. در این جراحی دهان، دندانپزشک بافتی را از سقف دهان شما می‌گیرد و به خط لثه شما می‌چسباند. هدف در اینجا پوشاندن ریشه‌های در معرض دید دندان شما برای محافظت از آنها در برابر آسیب است. در پایان جراحی پیوند بافت، در دو نقطه در دهان خود بخیه خواهید داشت. هنگامی‌که آنها بهبود می‌یابند، خط لثه شما در سطح سالمی‌قرار می‌گیرد.

بازسازی استخوان

اگر بخش قابل توجهی از لثه عقب رفته و استخوان فک و دندان را تحت تأثیر قرار داده است، ممکن است نیاز به بازسازی استخوان داشته باشید. در طول این فرآیند، دندانپزشک شما به سادگی پروتئینی را اعمال می‌کند که بدن شما را برای رشد مجدد بافت‌های از دست رفته تحریک می‌کند.

درمان لیزری LANAP

LANAP یک لیزر درمانی است که بازسازی طبیعی بافت را تحریک می‌کند. این یک روش بدون درد اما بسیار موثر است. در طول عمل، دندانپزشک شما از لیزر برای درمان لثه‌های عقب‌رفته استفاده می‌کند.

یکی از بهترین دلایل برای دریافت LANAP زمان بازیابی سریع است. از آنجایی که این کار شامل بریدن لثه یا گذاشتن بخیه در جایی نیست، نتایج این روش را بسیار سریعتر خواهید دید.

تحلیل رفتن لثه یک مسئله جدی است و مداخله سریع، زمانی که متوجه آن می‌شوید بسیار مهم است. در غیر این صورت، خطر التهابات دردناک و از دست دادن دندان‌های خود را دارید.

راه‌های جلوگیری از تحلیل لثه

می‌توانید با انجام چند کار ساده از بیماری تحلیل لثه جلوگیری کنید. 

استفاده از نخ دندان و مسواک زدن

  • حداقل روزی ۲ بار مسواک زدن
  • استفاده از نخ دندان برای تمیزی مکمل

رعایت رژیم غذایی سالم

  • مصرف مواد غذایی سالم با ارزش غذایی مناسب
  • محدودیت مصرف قند و غذاهای پرچرب

انتخاب سبک زندگی سالم

  • عدم مصرف دخانیات
  • فعالیت‌های ورزشی منظم

معاینات دوره‌ای نزد دندانپزشک

  • حداقل سالی یک‌بار مراجعه به دندانپزشک برای معاینات دوره‌ای

استفاده از مسواک‌های نرم

  • انتخاب مسواک با سر نرم برای جلوگیری از تحلیل لثه

درمان مشکلات دندانی

  • درمان دندان‌قروچه و مشکلات دندانی دیگر

پیگیری تغییرات قابل مشاهده

  • توجه به تغییرات در دندان و لثه و در صورت لزوم مشاوره با دندانپزشک

رعایت شیوه صحیح مسواک زدن

  • پرهیز از مسواک زدن سریع و خشن
  • استفاده از شیوه‌های صحیح در حرکات مسواک زدن

با انجام این اقدامات و رعایت بهداشت دهان و دندان، می‌توانید به بهبود و پیشگیری از تحلیل لثه کمک کنید.

درمان خانگی تحلیل اولیه لثه 

تحلیل لثه روندی کند است، اما یک بیماری خطرناک است. می‌تواند منجر به مشکلات شدید مانند از دست دادن دندان و بیماری پریودنتال شود.

می‌توانید لثه‌های در حال عقب نشینی خود را با موادی که از قبل در خانه دارید ترمیم کنید. این درمان‌ها جایگزین قرار ملاقات با دندانپزشک نیستند. اما می‌توانند به شما در متوقف کردن علائم و جلوگیری از بدتر شدن تحلیل کمک کنند.

در ادامه چند درمان طبیعی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تحلیل لثه را معکوس یا بازسازی کنید.

۱- مالیدن روغن به لثه‌ها

مالیدن روغن به لثه هامی‌تواند به طور طبیعی روند تحلیل لثه‌های شما را معکوس کند.

روغن مالی یک روش رایج برای از بین بردن پلاک‌ها و سایر ذرات غذا از دهان با روغن‌های طبیعی است. علاوه بر این، این یک درمان طبیعی موثر برای عقب نشینی لثه و التهاب لثه است.

برای روغن زدن، به روغن کنجد یا روغن نارگیل با کیفیت بالا نیاز دارید. به سادگی یک قاشق روغن را در دهان خود بچرخانید در حالی که روغن را بین دندان‌های خود می‌کشید. این کار را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید و آن را تف کنید. دهان خود را با آب گرم بشویید یا مقداری نمک به آن اضافه کنید تا اثر ضد باکتریایی داشته باشد. در نهایت دندان‌های خود را مسواک بزنید.

۲- آب نمک

آب نمک یک شستشوی طبیعی دهان است که به راحتی قابل تهیه است. آب نمک آنتی باکتریال است و می‌تواند باکتری‌هایی که باعث عقب نشینی لثه می‌شوند را از بین ببرد. آب نمک همچنین می‌تواند لثه‌های دردناک و متورم را تسکین دهد.

برای تهیه آب نمک، ۱ قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. دهان خود را با این مخلوط به مدت ۳۰ ثانیه بشویید و تف کنید، آن را قورت ندهید. این فرآیند را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید تا لثه‌های در حال عقب‌رفتگی به طور طبیعی بازسازی شوند.

۳- روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس می‌تواند به طور موثر لثه‌های عقب رفته را درمان کند و رشد بافت را تقویت کند. این یک میکروب کش طبیعی ضد التهاب است، بنابراین باکتری‌های اطراف دندان شما را از بین می‌برد.

۴- مسواک زدن صحیح

مسواک زدن برای جلوگیری از عقب نشینی لثه‌ها کار سختی نیست. اما نحوه مسواک زدن مهم است. اطمینان حاصل کنید که از مسواک با موهای نرم یا متوسط استفاده می‌کنید. مهمتر از آن، به آرامی‌مسواک بزنید. شما نمی‌خواهید با مسواک زدن شدید به از بین رفتن بافت لثه خود کمک کنید.

۵- اسانس نعناع فلفلی

نعناع فلفلی فقط بوی خوبی ندارد. از رشد میکروارگانیسم‌ها در دهان جلوگیری می‌کند و می‌تواند باعث آسیب جدی مانند تحلیل لثه شود. از نظر پیشگیری، اسانس نعناع یک ماده موثر برای عقب نشینی خط لثه است.

۶- چای سبز

نوشیدن یک یا دو فنجان چای سبز می‌تواند به شما کمک کند تا به طور طبیعی بافت لثه را معکوس کنید. چای سبز دارای خواصی است که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. این خواص آن را به یک درمان طبیعی عالی برای عقب‌رفتگی لثه و سایر بیماری‌های دندان تبدیل می‌کند.

فقط مطمئن شوید که آن را ساده بنوشید. شکر یا هر طعم دهنده دیگری را که باکتری‌ها می‌توانند از آن تغذیه کنند، اضافه نکنید. انجام این کار می‌تواند خاصیت ضد باکتریایی چای سبز را از بین ببرد و لثه‌ها را بدتر کند.

۷- نخ دندان کشیدن به طور منظم

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح می‌تواند به طور طبیعی تحلیل لثه‌های شما را معکوس کند. نخ دندان پلاک‌های حاوی باکتری‌های مضر را از مکان‌هایی که مسواک شما نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند، پاک می‌کند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث عقب نشینی لثه و سایر مشکلات دندانی شوند. استفاده از نخ دندان حداقل دو بار در روز ساده ترین راه برای جلوگیری از تحلیل لثه است.

۸- پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن فقط برای کمک‌های اولیه عالی نیست. بلکه یک درمان طبیعی عالی برای کاهش بافت لثه است. همچنین می‌تواند به درمان لثه‌های متورم و درد نیز کمک کند. ناگفته نماند که می‌تواند دندان‌های شما را نیز کمی‌سفید کند.

برای ایجاد یک شستشوی پراکسید هیدروژن، ¼ فنجان پراکسید هیدروژن ۳٪ را با ¼ فنجان آب گرم مخلوط کنید. دهان خود را با محلول به مدت ۳۰ ثانیه بشویید. مطمئن شوید که هیچ یک از آن را نمی‌بلعید. آن را تف کنید و دهان خود را با آب گرم ساده بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته و نه بیشتر از آن، انجام دهید تا بافت لثه به طور طبیعی بهبود یابد.

۹- آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از موثرترین داروهای طبیعی برای هرگونه التهاب است. در صورت عقب نشینی لثه‌ها، تزریق ژل آلوئه ورا دارویی به لثه می‌تواند به بهبود بافت لثه شما کمک کند. با این حال، این روش واقعاً توصیه نمی‌شود. فقط یک متخصص دندانپزشک آموزش دیده باید این کار را انجام دهد.

۱۰- سپتیلین

سپتیلین یک مخلوط گیاهی است که از شیرین بیان، گوگول و گودوچی تشکیل شده است. بنابراین، سرشار از مواد طبیعی است که برای مبارزه با باکتری‌های عامل تحلیل لثه عالی هستند. هم به صورت قرص و هم به صورت شربت موجود است. برای استفاده از آن به عنوان درمان تحلیل لثه، بزرگسالان می‌توانند دو قرص دو بار در روز یا دو قاشق غذاخوری شربت سه بار در روز مصرف کنند.

۱۱- ژل زردچوبه

ژل زردچوبه برای دندان‌های شما مفید است. ژل زردچوبه حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این باعث می‌شود که یک درمان عالی برای التهاب لثه باشد. از آنجایی که تحلیل لثه با التهاب لثه شروع می‌شود، ژل زردچوبه راهی موثر برای جلوگیری از بروز آن است.

۱۲- روغن درخت چای

اسانس درخت چای را با کاهش رشد باکتری‌های مضر در دهان پیوند می‌دهد. با جلوگیری از تخریب باکتری‌ها روی لثه‌ها، می‌توانید از رکود لثه نیز جلوگیری کنید. این روغن درخت چای را به یک درمان طبیعی برای عقب‌رفتگی لثه تبدیل می‌کند.

۱۳- اسیدهای چرب امگا ۳

شما می‌توانید از اسیدهای چرب امگا ۳ برای التیام یا جلوگیری از عقب رفتن طبیعی لثه به دو روش استفاده کنید:

  • خوردن غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی، دانه‌ها و مغزها
  • مصرف مکمل‌های امگا ۳

همچنین، یک کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم اسیدهای چرب امگا ۳ به مدت ۱۲ هفته، تورم لثه را کاهش می‌دهد و به بهبود طبیعی لثه‌ها کمک می‌کند.

۱۴- اسانس آویشن

روغن آویشن نیز مانند سایر روغن‌های ضروری که قبلا ذکر شد، فواید مشابهی دارد. این یک درمان خانگی عالی برای معکوس کردن تحلیل لثه به طور طبیعی است.

۱۵- لیمو

لیمو حاوی خواص ضد باکتریایی است. این باعث می‌شود آن را به یک درمان طبیعی موثر در برابر باکتری‌های ایجاد کننده رکود لثه تبدیل کنید. مراقب باشید زیاد از آن استفاده نکنید. خواص اسیدی آن می‌تواند به مینای دندان شما آسیب برساند. بنابراین، بهتر است یک بار در هفته و نه هر روز از آن استفاده کنید.

جمع بندی

برای جلوگیری از رکود لثه، باید سریع عمل کنید و فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. هر چه زودتر شروع به درمان لثه‌های در حال عقب نشینی کنیم، شانس شما برای نجات آنها از آسیب بیشتر است.

اگر لثه‌های شما قبلاً به طور قابل توجهی عقب نشینی کرده اند، ممکن است نیاز به پیوند لثه برای جایگزینی بافت از دست رفته و بازگرداندن یکپارچگی لثه و دندان‌ها داشته باشیم. اجازه ندهید تحلیل لثه سلامت دهان و دندان شما را خراب کند. با شماره کلینیک دندانپزشکی زاگرس تماس بگیرید و همین امروز یک قرار ملاقات با متخصصن ما تعیین کنید. عقب رفتن لثه چیزی نیست که نادیده بگیرید. منتظر نمانید تا به یک اورژانس دندانپزشکی تبدیل شود. به محض مشاهده علائم آن، یک قرار ملاقات با دندانپزشک ما تعیین کنید.

سوالات متداول

آیا لثه‌های تحلیل رفته خود را ترمیم می‌کنند؟

راحت ترین پاسخ نه است. اگر لثه‌های شما در اثر، پریودنتیت که شدیدترین شکل بیماری لثه است آسیب دیده باشد، امکان رشد مجدد لثه‌ها وجود ندارد. عقب‌رفتگی لثه‌ها قابل برگشت نیست و درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند به جلوگیری از بدتر شدن مشکل کمک کنند.

چه چیزی می‌تواند باعث رکود لثه شود؟

بهداشت نامناسب دهان، شرایط پزشکی مانند دیابت، دندان قروچه هنگام خواب، سیگار کشیدن، دندان مصنوعی نامناسب، ضربه به دهان مانند سوراخ کردن لب یا زبان، یا حتی مسواک زدن بیش از حد دندان‌ها می‌تواند باعث عقب‌رفتگی لثه شود. رکود لثه به تدریج در طی یک دوره زمانی اتفاق می‌افتد.

آیا می‌توانم تحلیل لثه را معکوس کنم؟

متاسفانه، لثه‌ها به خودی خود رشد نمی‌کنند. هنگامی‌که لثه‌های شما عقب نشینی کند، آن بافت از دست رفته برای همیشه از بین می‌رود. به همین دلیل است که حفظ یک روال بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن یک بار در روز و مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است.

چگونه بفهمم لثه‌های عقب‌رفته‌ دارم؟

اگر متوجه شدید که ریشه دندان‌های شما بیشتر از گذشته قابل مشاهده است یا اگر حساسیت دندان‌ها افزایش یافته است، ممکن است دچار تحلیل لثه شوید. مهم است که در اولین علائم مشکل با دندانپزشک یا پریودنتیست خود تماس بگیرید. 

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button