اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

کمبود ویتامین در پوسیدگی دندان

حفظ سلامت دهان و دندان برای بهزیستی کلی ضروری است. در حالی که مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و معاینات منظم دندانپزشکی بسیار مهم هستند، رژیم غذایی نیز نقش مهمی ‌در حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها دارد. یک رژیم غذایی متعادل جزء لاینفک رژیم پیشگیرانه مراقبت از سلامت دهان و دندان است. غذایی که می‌خورید می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشد.

به همین دلیل کمبود ویتامین می‌تواند به پوسیدگی دندان و سایر مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان کمک کند. بنابراین مهم است که از تغذیه کافی و کامل و دریافت کافی از تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری اطمینان حاصل کنید. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت دندان و ارتباط آن با پوسیدگی دندان آشنا می‌شویم. 

ارتباط کمبود ویتامین‌ها در پوسیدگی دندان

در حالی که مصرف کم کلسیم و ویتامین D عمدتاً با افزایش خطر پوسیدگی دندان همراه است. کمبود سایر ویتامین‌ها نیز منجر به مشکلات سلامت دهان و دندان می‌شود، بنابراین مهم است که از همه آنها آگاه باشید. در ادامه این ویتامین ها را بررسی می‌کنیم.

کمبود کلسیم

کلسیم برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها حیاتی است. کمبود کلسیم می‌تواند منجر به ضعیف شدن مینای دندان و افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. بدون کلسیم کافی، مینای دندان ضعیف و متخلخل می‌شود که به باکتری‌ها اجازه می‌دهد به آن نفوذ کرده و باعث پوسیدگی شوند.

همچنین، زمانی که سطح کلسیم پایین باشد، غده پاراتیروئید هورمون پاراتیروئید بیشتری ترشح می‌کند تا جذب کلسیم از استخوان‌ها را افزایش دهد تا به عملکرد ماهیچه‌ها، اعصاب و قلب کمک کند. این بدان معناست که کلسیم کمتری برای حمایت از دندان‌ها و استخوان‌ها از جمله استخوان فک نگهدارنده دندان‌ها در دسترس است. این در نهایت می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود. برای اطمینان از دریافت کافی کلسیم، از رژیم غذایی حاوی غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر، سبزیجات برگدار، بادام، ماست و همچنین غذاهای غنی شده با کلسیم مانند غلات استفاده کنید.

کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D به دلیل نقش ویتامین D در جذب کلسیم قابل توجه است. برای جذب کلسیم بدن نیاز به ویتامین دی دارد. در نتیجه، کمبود ویتامین D همچنین منجر به ضعیف شدن مینای دندان و دندان‌هایی می‌شود که مستعد پوسیدگی هستند. ویتامین D با کمک به جذب کلسیم به تقویت دندان‌های قوی و سالم کمک می‌کند. کمبود ویتامین D می‌تواند التهاب را افزایش دهد و بیماری لثه ایجاد کند. در انواع غذاها مانند ماهی چرب، زرده تخم مرغ و شیر غنی شده یافت می‌شود. ویتامین D را می‌توان از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا با مصرف مکمل‌ها نیز به دست آورد.

کمبود ویتامین C

ویتامین C برای تولید کلاژن که برای حفظ سلامت بافت لثه مهم است ضرورت دارد. کمبود ویتامین C منجر به خونریزی لثه و کندی بهبود زخم در دهان می‌شود. اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند به بیماری لثه تبدیل شود. با سلامت ضعیف لثه، دندان‌ها به درستی حمایت نمی‌شوند و ریشه‌های دندان در معرض دید قرار می‌گیرند و خطر پوسیدگی و از دست دادن دندان را افزایش می‌دهند. 

ویتامین C به حفظ سلامت و تقویت لثه‌ها کمک می‌کند، از خونریزی جلوگیری می‌کند و مانعی در برابر عفونت ایجاد می‌کند. همچنین به بازسازی مینای دندان کمک کرده و دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم تر می‌کند. اگر ویتامین C کافی دریافت نکنید، ممکن است مشکلات دندانی مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان را تجربه کنید. برای اطمینان از دریافت ویتامین C کافی برای لبخندی سالم، غذاهایی مانند مرکبات، فلفل دلمه ای، بروکلی و گوجه فرنگی بخورید.

کمبود ویتامین A

این ویتامین محلول در چربی برای تولید مناسب بزاق و حفظ سلامت غشاهای مخاطی مهم است. کمبود ویتامین A  می‌تواند منجر به خشکی دهان شود. به این معنی که دهان قادر به شستن ذرات و باکتری‌های غذایی به درستی و حفظ سطح pH مناسب نیست. خشکی دهان با خطرات بیشتر حفره‌های دندانی و بیماری لثه همراه است.

کمبود ویتامین K

ویتامین K برای لخته شدن خون ضروری است و می‌تواند به جلوگیری از خونریزی بیش از حد لثه کمک کند. کمبود ویتامین K می‌تواند منجر به خونریزی خود به خودی لثه و افزایش حساسیت لثه شود که به نوبه خود خطرات پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. لخته شدن خون برای بهبودی پس از عمل‌های دندانپزشکی نیز برای جلوگیری از عوارض ضروری است.

ویتامین K یک ماده مغذی ضروری برای بسیاری از جنبه‌های سلامت از جمله سلامت استخوان و قلب است. این ویتامین محلول در چربی از تشکیل جرم در پشت دندان‌های پایینی و روی دندان‌های آسیاب بالایی ه دلیل قرار گرفتن غدد بزاق در آن قسمت جلوگیری می‌کند زیرا مسئول بهینه‌سازی مصرف کلسیم در بدن شماست.

همچنین در بازسازی مجدد مواد معدنی دندان نقش دارد. کمبود ویتامین K می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. ویتامین K را می‌توان در سبزیجات سبز برگ، کلم بروکلی، کلم و کلم پیچ یافت. همچنین در سویا، جگر گاو و سینه مرغ یافت می‌شود.

فسفر

فسفر بعد از کلسیم دومین ماده معدنی فراوان در بدن است. این ماده معدنی دیگری است که مینای دندان را سفت می‌کند زیرا باعث جذب کلسیم شده و دندان‌ها و استخوان‌های شما را تقویت می‌کند. در بسیاری از غذاها از جمله لبنیات، گوشت، ماهی، آجیل و حبوبات یافت می‌شود. رژیم غذایی غنی از فسفر می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

ویتامین B12

ویتامین B12 به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند که اکسیژن را به بافت‌های دهان شما می‌رسانند. همچنین به تجزیه هموسیستئین، اسید آمینه ای که می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند، کمک می‌کند. کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به بوی بد دهان، زخم‌های دهان و جدا شدن بافت‌های همبند حامی‌ دندان شما شود. شما می‌توانید مصرف ویتامین B12 خود را با خوردن مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی و غلات غنی شده افزایش دهید.

ویتامین‌های گروه B و زخم‌های دهان

ویتامین‌های گروه B از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین و کوبالامین نقش‌های متفاوتی در سلامت دهان و دندان دارند. کمبود در این ویتامین‌ها می‌تواند منجر به زخم‌های دهان و التهاب زبان شود و باعث درد دهان و دندان شده که حفظ بهداشت دهان و دندان را دشوار می‌کند.

آهن و ناراحتی دهان

آهن برای حفظ سلامت غشاهای مخاطی در دهان ضروری است. کمبود آهن ممکن است منجر به درد و التهاب در دهان شود که می‌تواند در خوردن، صحبت کردن و حفظ بهداشت دهان و دندان موثر باشد. با بهداشت ضعیف تر دهان، خطر پوسیدگی و سلامت ضعیف لثه افزایش می‌یابد.

منیزیم

منیزیم از عملکرد صحیح ماهیچه‌ها و اعصاب، از جمله ماهیچه‌های جویدن و بلع، پشتیبانی می‌کند. کمبود منیزیم می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات و مشکلات در خوردن یا حرکت فک شود. این امر از خوردن یک رژیم غذایی متعادل و حفظ بهداشت دهان و دندان جلوگیری می‌کند.

بین تغییر رنگ دندان‌ها و کمبود ویتامین چه ارتباطی وجود دارد؟

اغلب ما به ارتباط بین تغییر رنگ دندان و کمبود ویتامین فکر نمی‌کنیم. بسیاری از افراد از تغییر رنگ دندان‌ها شکایت دارند. برنامه‌های روزانه ما، بهداشت دهان، آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم و سیگار کشیدن همه اینها می‌توانند روی دندان‌ها تأثیر بگذارند. ما معمولاً فکر می‌کنیم که مواد رنگی خارجی باعث این امر می‌شوند. با این حال، گاهی اوقات مشکل می‌تواند در درون ما باشد.

رژیم غذایی که برای داشتن دندان‌های سالم باید رعایت کنید، نمی‌تواند صرفاً با اجتناب از برخی غذاها اجرا شود. یکی از مهم ترین چیزها برای این منظور یک رژیم غذایی متعادل است. دندان‌های شما از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است. ویتامین‌ها و مواد معدنی در تشکیل این لایه‌ها بسیار موثر هستند. اگر از این موارد محروم هستید، سلامت دندان شما می‌تواند به طور جدی به خطر بیفتد. با این حال، هنوز مهم است که بدانیم به چه چیزی نیاز داریم و چرا به آنها نیاز داریم. بنابراین بیایید به رابطه بین کمبود ویتامین و تغییر رنگ دندان و راه حل‌های این مشکل نگاه کنیم.

بدون شک بین تغییر رنگ دندان و کمبود ویتامین ارتباطی وجود دارد. بسیاری از ویتامین‌ها می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر این وضعیت تأثیر بگذارند. اینها همه ویتامین‌های ضروری هستند که برای حفظ لبخندی سالم و زیبا به آنها نیاز دارید. البته آنها نه تنها برای لبخند شما بلکه برای کل بدن شما نیز مهم هستند. ویتامین‌ها مانند مواد معدنی در شکل گیری و رشد استخوان‌های شما بسیار مهم هستند. همچنین در شکل گیری دندان‌های شما بسیار موثرند. به عنوان مثال، کلسیم، که بلوک اصلی ساختمان مینای دندان است، توسط بدن ما همراه با ویتامین D استفاده می‌شود. دریافت کافی ویتامین D و کلسیم باعث تقویت دندان‌ها و استخوان‌های فک می‌شود. این به دندان‌های شما اجازه می‌دهد تا جای خود را محکم‌تر نگه دارند. می‌توانیم ویتامین A، ویتامین B12، ویتامین سی و ویتامین دی از اصلی ترین ویتامین‌ها برای دندان است که در صورت کمبود باعث تغییر رنگ دندان می‌شود. 

چگونه کمبود ویتامین را درمان کنیم؟

امروزه رفع کمبود ویتامین به طور طبیعی بسیار آسان است. گروه‌های غذایی مورد نیاز برای این کار در بسیاری از نقاط جهان موجود است. به عبارت دیگر، یک رژیم غذایی سالم با دانستن اینکه کدام غذاها حاوی چه چیزی هستند، نیازهای ویتامین شما را برآورده می‌کند. برای این کار می‌توانید تحقیقات خود را انجام دهید یا با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. پیشگیری از کمبود ویتامین برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است. گنجاندن غذاهای غنی در رژیم غذایی کمک می‌کند تا ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید. در بیشتر موارد، شما می‌توانید تمام ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم بدست آورید. اگرچه ممکن است برخی از افراد به دلیل محدودیت رژیم غذایی به مکمل نیاز داشته باشند. بنابراین بیایید نگاهی بیندازیم که از کجا می‌توانیم این ویتامین‌ها را دریافت نماییم.

غذاهای حاوی ویتامین A 

می‌توانید ویتامین A را با غذاهایی مانند گوجه فرنگی، هویج، فلفل سبز و قرمز، اسفناج، کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز، روغن ماهی، جگر، شیر، پنیر و تخم مرغ تکمیل کنید. برای به دست آوردن ویتامین A کافی، غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و اسفناج نیز در رژیم غذایی خود قرار دهید.

غذاهای حاوی ویتامین B12

منابع B12 منشا حیوانی زیادی دارند. جگر، گوشت قرمز، ماهی (به‌ویژه ماهی قزل آلا)، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست، کفیر و سایر غذاهای حیوانی مانند زرده تخم‌مرغ، صدف‌ها و احشاء گوسفند می‌توان ویتامین ب ۱۲ را تامین کند. 

غذاهای پر از ویتامین C

شرط دریافت ویتامین C این است که از خاک تغذیه شود. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C هستند. پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، کیوی، آناناس، توت فرنگی، فلفل قرمز و سبز، گوجه فرنگی، جعفری، کاهو، کلم بروکلی، کلم سفید و اسفناج سرشار از ویتامین C هستند. مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و فلفل نیز می توانند منابع عالی ویتامین C باشند.

غذاهای پر از ویتامین D

وقتی صحبت از ویتامین D می‌شود همه چیز کمی‌پیچیده تر می‌شود. زیرا دریافت ویتامین D از غذا کافی نیست. همچنین برای فعال کردن ویتامین D که وارد بدن شما می‌شود به نور خورشید نیاز دارید. غلات، قارچ، شیر، تخم مرغ، ماهی (به ویژه ماهی تن) و ماهی های چرب، محصولات لبنی غنی شده، پنیر، کره، ماست و کفیر غذاهایی هستند که می‌توانید ویتامین D را به عنوان پروویتامین از آنها دریافت کنید. با این حال همانطور که گفتیم پس از مصرف این مواد مغذی نباید آفتاب گرفتن را فراموش کنید. 

شما می‌توانید ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت کنید، زیرا پوست شما ویتامین D  را با نور خورشید تولید می‌کند. برای جلوگیری از خطرات سرطان پوست، فقط مراقب باشید که از آفتاب زیاد دوری کنید. 

غذا های حاوی کلسیم 

کلسیم کافی را می‌توان از طریق لبنیات، جایگزین‌های شیر گیاهی غنی شده، سبزیجات برگ دار و بادام به دست آورد.

غذا های حاوی ویتامین B

ویتامین‌های B را می‌توان در گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، محصولات لبنی، حبوبات و غلات کامل یافت. همچنین، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا ویتامین کافی دریافت کنید.

سایر غذا های حاوی ویتامین های مورد نیاز دندان 

سویا و کلم بروکلی منابع غنی ویتامین K هستند. مواد معدنی مهم را فراموش نکنید. غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا، عدس و غلات غنی شده را در رژیم غذایی خود قرار دهید. منیزیم را می‌توان در آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز یافت.

در صورت ناکافی بودن رژیم غذایی چگونه می‌توانم نیازهای ویتامین خود را تامین کنم؟

گاهی اوقات، مهم نیست که چقدر مراقب باشیم، رژیم غذایی ما نمی‌تواند این کمبودها را برطرف کند. این ممکن است نشان دهنده برخی مشکلات دیگر در بدن ما باشد. گاهی اوقات ممکن است نتوانیم رژیم غذایی مورد نیاز را رعایت کنیم. بهترین نمونه این وضعیت را می‌توان در فیلم‌های دزدان دریایی یافت. آنها افرادی با دندان‌های زشت، پوسیده و لکه دار هستند. دلیل اصلی این موضوع کمبود مسواک نیست.

این افراد که ماه‌ها یا سال‌ها فقط از دریا تغذیه می‌کنند، نمی‌توانند مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک دریافت کنند. به همین دلیل است که دندان‌های آنها لکه دار، پوسیده شده و حتی دچار بیماری اسکوربوت می‌شوند. اما نیازی به ترسیدن نیست. امروزه به لطف فناوری‌های مدرن حتی ملوانان به گروه‌های غذایی ضروری دسترسی دارند. قرص‌ها و محصولات مشابه زیادی برای این کار وجود دارد. به عنوان مثال، اگر وگان هستید و از کمبود b12 رنج می‌برید، می‌توانید به راحتی مکمل‌های وگان b12 را برای این کار پیدا کنید.

در چنین مواردی، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید و تحقیقات خوبی برای انتخاب مکمل‌های مناسب انجام دهید. از آنجایی که ممکن است مقدار ویتامین‌های موجود در برخی مکمل‌ها کمتر از نیاز شما باشد، هرگز فراموش نکنید، رژیم غذایی متعادل نیز برای داشتن لبخندی زیبا ضروری است.

جمع بندی

علاوه بر تغذیه مناسب، معاینات منظم دندانپزشکی برای مراقبت‌های پیشگیرانه بسیار مهم است. دندانپزشک شما علائم اولیه پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا سایر مشکلات سلامت دهان و دندان را حتی قبل از اینکه علائم ظاهر شود، تشخیص می‌دهد. آنها همچنین برای حفظ بهداشت بهینه دهان و دندان و جرمگیری حرفه ای، توصیه‌های شخصی را ارائه می‌دهند. اگر نگرانی در مورد دریافت ویتامین‌های کافی برای جلوگیری از اختلالات بهداشت دهان و دندان دارید، دندانپزشک شما می‌تواند مکمل‌های غذایی را توصیه کند.

پیشگیری مهم است، بنابراین رسیدگی به هرگونه کمبود ویتامین بالقوه را در اولویت قرار دهید و از ویزیت‌های منظم دندانپزشکی غافل نشوید. تیم دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس برای جلوگیری از مشکلات سلامت دهان و دندان به شدت بر مراقبت‌های پیشگیرانه تأکید می‌کند. امروز با ما تماس بگیرید. ما می‌توانیم به هر سوالی که در مورد تغذیه و دندان‌ها دارید پاسخ دهیم.

سوالات متداول

چه ویتامین‌هایی باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شوند؟

یکی از مهم ترین ویتامین‌ها برای سفید کردن دندان‌ها و سلامت کلی ویتامین D3 است. این ویتامین به معدنی شدن مجدد دندان‌ها کمک می‌کند و زمانی که با کلسیم مصرف شود بهترین عملکرد را دارد. با توجه به اینکه حدود نیمی ‌از جمعیت جهان کمبود ویتامین D دارند، ممکن است دلیل سفید نبودن بسیاری از دندان‌ها باشد.

علت زرد شدن دندان‌ها چیست؟

گاهی اوقات دندان‌ها به دلیل انتخاب‌های بد شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و مصرف بیش از حد کافئین زرد و لکه می‌شوند. گاهی اوقات، دندان‌های رنگی می‌تواند نشانه ای از بهداشت نامناسب دندان باشد. مشکلات دندانی نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ در دندان‌ها شود. اما در برخی موارد کمبود ویتامین‌های ضروری باعث زرد شدن دندان می‌شود.

تغذیه چگونه بر سلامت دندان تاثیر می‌گذارد؟

انتخاب غذا و عادات غذایی مناسب در پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه مهم است. مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر با محافظت و بازسازی مینای دندان به سلامت دندان کمک می‌کنند.

نقش تغذیه در پوسیدگی دندان چیست؟

رژیم غذایی فرد نقش بسزایی در جلوگیری از پوسیدگی و فرسایش دندان دارد. دندان می‌تواند یک پناهگاه طبیعی برای انواع باکتری‌ها باشد. برخی از انواع باکتری‌ها مفید هستند، اما برخی دیگر به خصوص با مصرف مداوم غذاها و نوشیدنی‌های شیرین می‌توانند به سلامت دهان و دندان آسیب بزنند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button