اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

بیماری قلبی ناشی از پوسیدگی دندان

با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمود و موجب افزایش عمر آن‌ها شد. همانطور که می‌دانید مسواک زدن و کشیدن نخ دندان می‌تواند از بروز مشکلات لثه و دندان پیشگیری کند. از شایع‌ترین بیماری‌هایی که هر فردی در طول عمر خود ممکن است به آن مبتلا شود پوسیدگی دندان است. این عارضه نه تنها موجب از دست رفتن ظاهر زیبای دندان می‌شود و با درد آزار دهنده‌ای همراه است، بلکه می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی شود. 

قلب یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعضاء بدن است و باید از آن به خوبی مراقبت شود. با توجه به اهمیت این موضوع، تصمیم گرفته‌ایم که در این مطلب ازکلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس بیماری قلبی ناشی از پوسیدگی دندان را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم، اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید پیشنهاد می‌کنم تا پایان با ما همراه باشید.

چگونه عفونت وپوسیدگی دندان موجب بیماری قلبی می‌شود؟

هنگامی که دندان درگیر درد و ناراحتی می‌شود، باید بدانید که مغز دندان آسیب دیده است و صدمه دیدن رگ‌ها و اعصاب درون مغز دندان موجب پیدایش درد می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل درد دندان می‌تواند سکته قلبی باشد، در واقع گاهی اوقات درد ناشی از سکته قلبی به شکل درد دندان در فک پایین سمت چپ خود را نشان می‌دهد. 

بنابراین به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید که دندان درد و بیماری‌های قلبی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و احساس درد در فک پایین بدون هیچ‌گونه علت دندانی می‌تواند از نخستین نشانه‌های سکته قلبی باشد. ازاین‌رو می‌توان گفت افرادی که درگیر بیماری‌های لثه هستند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها تقریبا دو برابر بیشتر از سایر افراد است.

در واقع باکتری‌های دهان با ورود به جریان خون، قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهند و با چسبیدن به پلاک‌های چربی موجود در جدار عروق خونی قلب موجب به وجود آمدن لخته در خون می‌شوند. بیماری‌های کرونری قلب و ضخیم شدن دیواره‌های این عروق به دلیل تجمع پروتئین‌های چرب رخ می‌دهد. 

به وجود آمدن لخته‌های خون موجب مختل شدن جریان طبیعی خون قلب شده و عملیات مواد غذایی و اکسیژن رسانی به قلب که برای داشتن یک پروسه طبیعی است را محدود می‌کند، که در نهایت موجب حمله‌های قلبی می‌شود. التهابات ناشی از بیماری‌های پریودنتال نیز با ایجاد تغییر در عوامل دفاعی موجود در گردش خون موجب ایجاد پلاک‌های چربی داخل بافت قلب شده و ضخیم شدن عروق قلبی را در پی دارد. در واقع باکتری‌های دهان با چسبیدن به پلاک‌های سیستم گردش خون موجب به وجود آمدن پلاک‌های داخل عروقی و لخته شدن خون می‌شوند. بنابراین همانطور که مشاهده می‌کنید در اکثر مواقع می‌تواند بیماری قلبی ناشی از پوسیدگی دندان و عفونت لثه باشد و باید به سلامت و بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری داشته باشید. 

رابطه پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی

پوسیدگی دندان در نخستین مراحل تنها شامل چند نقطه کوچک و سطحی است، اما به مرور زمان این نقاط رشد کرده و عمیق‌تر می‌شوند. پوسیدگی دندان در افرادی که هر روز و به درستی مسواک نمی‌زنند بیشتر اتفاق می‌افتد. در اکثر اوقات این افراد حتی در درمان پوسیدگی دندان نیز به موقع عمل نمی‌کنند که موجب از دست رفتن دندان آنها خواهد شد. پوسیدگی دندان اگر در مراحل اولیه درمان شود نه تنها هزینه کمتری دارد بلکه موجب حفظ بیشتر ساختار دندان می‌شود. اما در صورتی که به پوسیدگی دندان توجهی نشود به مرور زمان عمیق‌تر می‌شود، به این صورت که پوسیدگی مینا و عاج دندان را نیز از بین می‌برند و پالپ دندان می‌رسند و موجب می‌شود که فرد درد شدید و آزاردهنده‌ای را تجربه کند. 

پوسیدگی دندان ها در درازمدت باعث عفونت خون و ایجاد مشکلات قلبی و عروقی می شود

پالپ در واقع بافت نرم دندان است که از تعداد فراوانی رگ خونی و عصبی تشکیل شده است. ازاین‌رو اگر عفونت دندان به این بخش راه یابد ضمن درد، عوارض دیگری نیز خواهد داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد و یا تشدید بیماری‌های قلبی اشاره نمود. در ادامه به برخی از بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط با پوسیدگی دندان اشاره می‌کنیم. 

  • بیماری سندروم حاد عروق کرونر

یک بیماری قلبی ناشی از پوسیدگی دندان می‌تواند سندروم حاد عروق کرونر باشد. در واقع زمانی که پوسیدگی به پالپ دندان راه می‌یابد با ایجاد عفونت موجب نفوذ باکتری‌ها به ریشه دندان می‌شود. همانطور که اشاره شد در پالپ رگ‌های خونی و رشته‌های عصبی زیادی وجود دارد که عفونت موجب ملتهب شدن آن‌ها می‌شود. در واقع بدن جهت دفاع از خود به مبارزه با عفونت می‌پردازد و باعث به وجود آمدن التهابات شدید در ریشه دندان می‌گردد. 

در مواردی که میزان عفونت و التهاب در پالپ دندان خیلی شدید است خطر انتقال باکتری و عوامل عفونی توسط رگ‌های خونی به قلب و عروق اطراف آن خیلی بیشتر می‌شود و بیماری سندروم حاد عروق کرونر را به وجود می‌آورد.

  • بیماری فشار خون و انسداد شریان‌های قلب
بیماری های قلبی و عروقی ناشی از پوسیدگی و خرابی دندان
دندان خراب و پوسیده باعث ایجاد میکروب و بیماری های قلبی خواهد شد

 درصورتی‌که میکروب‌ها و باکتری‌هایی که در ریشه دندان وجود دارند از طریق رگ‌های خونی به قلب و عروق اطراف آن راه یابند می‌توانند موجب تخریب دیواره‌های شریان‌های قلبی شوند. این اتفاق طی مدت زمان کوتاهی می‌تواند موجب گرفتگی رگ‌های قلب و سکته قلبی شود. علاوه بر این باکتری‌هایی که عامل پوسیدگی دندان هستند اگر وارد خون شوند، از طریق رگ‌ها به تمامی نقاط بدن راه می‌یابند و سبب از بین رفتن دیواره رگ‌ها خواهند شد. این مسئله موجب افزایش فشار خون می‌شود و فشار خون خطری جدی است که سلامت قلب را تهدید می‌کند. 

  • اندوکاردیت

نفوذ باکتری‌ها و عوامل میکروبی در پوسیدگی دندان به پالپ و سپس به قلب از طریق رگ‌های خونی می‌تواند موجب به وجود آمدن بیماری خطرناک اندوکاردیت شود. این بیماری که عاملی باکتریایی دارد، باعث می‌شود که تمامی سطح داخلی قلب را عفونت دربر بگیرد و درصورتی‎که به موقع برای درمان آن اقدام نشود می‌تواند مرگ فرد را در پی داشته باشد.  

جلوگیری از بیماری‌های قلبی با رعایت بهداشت دهان و دندان

با رعایت بهداشت دهان و دندان و خیلی از عادات سالم در زندگی می‌توان خطر ابتلا به بیماری قلبی ناشی از پوسیدگی دندان و عفونت را به مقدار قابل توجهی کاهش داد. از جمله راهکارهای پیشگیری از بیماری قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان
سیگار در درازمدت باعث تحلیل لثه و پوسیدگی دندان ها می شود
  • حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • از کشیدن سیگار و سایر دخانیات بپرهیزید.
  • به صورت مرتب از دهانشویه استفاده نمایید.
  • سطح سالم قند خون را حفظ کنید مخصوصا اگر به دیابت مبتلا هستید.
  • حداقل دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان فلوراید زبان و دندان خود را مسواک بزنید. 
  • مراقب نخستین علائم بیماری لثه مثل بوی بد دهان و خونریزی لثه باشید.
  • برای چکاپ و معاینات مرتب حتما دو بار در سال به دندان‌پزشک مراجعه نمایید.
  • از شوینده‌ها و محصولات تمیز کننده دندان که دارای مهر تایید انجمن دندان پزشکان هستند استفاده کنید. 
  • از دندانپزشک بخواهید که شیوه اصولی و صحیح مسواک زدن را به شما یاد بدهد. 
  • سعی کنید یک رژیم غذایی مملوء از غذاهای پر فیبر، سبزیجات، میوه‌های کم قند، پروتئین داشته باشید. 

ارتباط پوسیدگی دندان با سایر بیماری‌ها

پوسیدگی و عفونت دندان نه تنها موجب بیماری‌های قلبی می‌شود بلکه می‌تواند زمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک دیگر باشد. در ادامه به برخی از بیماری‌های مرتبط با پوسیدگی دندان اشاره می‌کنیم.

  • چاقی

درصورتی‌که تعداد دندان‌ها از ۲۱ عدد کمتر باشد موجب می‌شود که فرد نتواند جویدن غذا را به خوبی انجام دهد و به این ترتیب فرآیند هضم و جذب غذا نیز به درستی انجام نخواهد شد. از سویی دیگر نداشتن دندان موجب می‌شود که فرد تمایل بیشتری به خوردن غذاهای نرم که اکثرا چرب و ناسالم هستند داشته باشد. به عنوان مثال نوشیدنی‌های شیرین و خوراکی‌ها از جمله این خوراکی‌ها هستند که مصرف بیش از اندازه از آن‌ها موجب چاقی می‌شود. علاوه بر این وجود دندان‌های پوسیده در دهان موجب می‌شود که جویدن غذا و گاز گرفتن خیلی دردناک شود و فرد کمتر غذاها را بجود و ادامه این روند موجب چاقی مفرط می‌شود. چاقی نیز از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.  

  • دیابت

دیابت و پوسیدگی دندان دارای رابطه مستقیمی با هم هستند و می‌توانند هر یک عامل دیگری باشند. در واقع پوسیدگی دندان به مرور زمان موجب عفونت در ریشه دندان می‌شود و درصورتی‌که عفونت از طریق رگ‌های خونی به خون راه یابد تاثیرات منفی بر کنترل قند خون خواهد داشت. ادامه این روند موجب می‌شود که خطر ابتلا به دیابت بیشتر شود. از طرفی دیابت نیز می‌تواند عامل بروز بیماری‌های لثه و دندان باشد. 

  • زوال عقل

تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بین پوسیدگی دندان و بیماری‌های زوال عقل مثل آلزایمر نیز ارتباط وجود دارد. به‌طوری‌که بیش از نیمی از بیماران مبتلا به آلزایمر درگیر نوعی بیماری باکتریایی دهان و لثه هستند. 

  • بیماری‌های تنفسی

باکتری‌هایی که عامل پوسیدگی دندان هستند تا زمانی که درمان به طور کامل انجام نشود همچنان در دهان باقی خواهند ماند. ازاین‌رو در افرادی که به پوسیدگی دندان مبتلا هستند در هر دم مقدار زیادی میکروب و باکتری به همراه هوا به ریه‌ها راه می‌یابد. گاهی اوقات ممکن است این باکتری‌ها در ریه تکثیر شوند و به عامل ایجاد بیماری‌های نادر تنفسی تبدیل شوند. ازاین‌رو افرادی که به نارسایی ریه یا آسم مبتلا هستند باید بیشتر از سایر افراد بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند. 

جمع بندی

پوسیدگی و عفونت دندان یکی از مشکلات رایجی است که هر فردی احتمال دارد آن را تجربه کند. با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از پوسیدگی دندان جلوگیری نمود. پوسیدگی دندان می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلفی را در فرد افزایش دهد. به‌طوری‌که تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد بیماری قلبی ناشی از پوسیدگی دندان است و یکی از علل این بیماری می‌تواند پوسیدگی دندان‌ها باشد.

 بنابراین می‌توان گفت بهداشت دهان و دندان و سلامت قلب و سایر اعضاء بدن ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و برای داشتن بدنی سالم و دندان‌هایی زیبا باید همواره از عادات رفتاری نادرست خودداری کنید و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. اگر یکی از دندان هایتان دچار پوسیدگی شده است پیشنهاد می‌کنیم که هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری نمایید. 

همین حالا با شماره های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت و چکاپ خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

آیا پوسیدگی دندان می‌تواند موجب مشکلات قلبی شود؟

درصورتی‌که حفره‌ها و پوسیدگی‌های دندان به موقع درمان نشوند می‌توانند موجب بیماری‌های پریودنتال شوند. بیماری‌های پریودنتال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

چه بیماری قلبی ناشی از عفونت دندان هستند؟

پوسیدگی دندان موجب می‌شود که مویرگ‌هایی که در نزدیکی ریشه دندان قرار دارند را در معرض باکتری‌ها قرار می‌دهد. این اتفاق موجب می‌شود که باکتری‌های عفونی با عبور از رگ‌های خونی به قلب راه یابند و بیماری اندوکاردیت ایجاد شود. 

آیا دندان عفونی موجب مشکلات قلبی خواهد شد؟

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که افرادی که درگیر عفونت دندان هستند ۳ برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. به‌طوری‌که حدود ۳۰ درصد مرگ‌ومیر سالیانه ناشی از بیماری‌های قلبی است. بنابراین باید بیماری قلبی ناشی از پوسیدگی و عفونت دندان را جدی گرفت و از آن جلوگیری نمود. 

پوسیدگی دندان چه اندامی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

آبسه‌های پاره شده دندان باعث نفوذ باکتری به جریان خون می‌شود. این میکروب‌ها می‌توانند بیماری خطرناکی به نام سپسیس یا مسمویت خون را در افراد به وجود آورند. درصورتی‌که این بیماری سریعا درمان نشود می‌تواند اندام‌های را مثل ریه‌ها، کلیه‌ها و قلب را تحت تاثیر قرار دهد. 

اگر دندان پوسیده کشیده نشود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

درصورتی‌که پوسیدگی دندان درمان نشود موجب از بین رفتن پالپ دندان خواهد شد، به‌طوری‌که ممکن است نیاز باشد پالپ کاملا برداشته شود. مصرف کربوهیدرات‌هایی مانند قند و نشاسته خطر پوسیدگی دندان را بیشتر می‌کند. 

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button