اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

علت کلسیفیه شدن کانال دندان

اگر دندانپزشکتان اخیراً در معاینه معمول به شما گفته است که دندان کلسیفیه دارید، ممکن است سوالات زیادی برای شما پیش بیاید. اگر در مورد معنای آن و اینکه آیا در آینده می‌تواند مشکل ایجاد کند نگران هستید، بدانید که این وضعیت دندان معمولاً جای نگرانی ندارد و کاملا قابل درمان است. با این حال، ممکن است هنوز تعجب کنید که در وهله اول چگونه این اتفاق افتاده است. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تمام جزئیات در مورد معنای این اصطلاح و درمان آن را با هم بررسی می‌کنیم.

کلسیفیکاسیون کانال دندان چیست؟

زمانی که کلسیم اضافی در کانال‌های ریشه جمع شود کلسیفیه شدن کانال دندان رخ می‌دهد. ترومای دندان شایع ترین علت کلسیفیکاسیون است. پس از ضربه، موارد زیر به وجود می‌آیند:

  • رسوبات کلسیم واکنشی به ضربه است تا به ترمیم دندان کمک کند.
  • رسوب کلسیم فضای اتاق پالپ و کانال‌های ریشه را پر می‌کند.
  • کمبود فضا، ترمیم دندان را دشوار می‌کند.

علاوه بر ضربه به دندان، کلسیفیکاسیون با افزایش سن در اثر کمبود کلسیم و ویتامین C نیز رخ می‌دهد. 

علت کلسیفیه شدن کانال دندان چیست؟

این وضعیت رایج با نام‌های ترسناک متعددی از جمله دگردیسی کلسیفیه و محو کانال پالپ شناخته می‌شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که به دندان ضربه ای وارد شود و فضای کانال ریشه که به طور معمول حاوی پالپ است، با بافت کلسیفیه سخت پر شود. ترومای دندان می‌تواند ناشی از یک تصادف یا آسیب ورزشی باشد و درمان بستگی به میزان آسیب وارده به دندان دارد.

۲۴ درصد از دندان‌های آسیب دیده دچار دگردیسی کلسیفیک می‌شوند که به طور جزئی یا کامل فضای کانال ریشه را کلسیفیه می‌کند. کلسیفیکاسیون در محفظه کانال ریشه ممکن است تا یک سال یا بیشتر پس از وقوع آسیب تشخیص داده نشود.

دندان کلسیفیه چه شکلی است؟

هنگامی‌که دندان کلسیفیه می‌شود، ظاهر بیرونی آن ممکن است تغییر کند. دندان کلسیفیه تیره‌تر از دندان‌های اطراف به نظر می‌رسد و رنگ آن زرد می‌شود. اغلب، دگردیسی کلسیفیک هیچ علامت دیگری ندارد و همین امر باعث می‌شود که معاینات منظم دندانپزشکی برای تشخیص زود هنگام این وضعیت اهمیت زیادی پیدا کند.

متخصص دندانپزشک بعد از عکسبرداری با اشعه ایکس پی به وجود یک دندان با کلسیفیکاسیون می‌برد. همچنین متوجه ظاهر غیر طبیعی آن می‌شود. در اشعه ایکس مشخص می‌شود که محفظه پالپ یا به سختی قابل مشاهده است یا اصلا قابل مشاهده نیست. خود کانال نیز ممکن است به طور قابل توجهی باریکتر به نظر برسد یا به دلیل تجمع بافت کلسیفیه دیده نشود.

درمان کلسیفیه شدن کانال دندان

تا زمانی که کلسیفیکاسیون هیچ مشکل دیگری در دندان سالم ایجاد نکند، این وضعیت ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. با این حال، اگر نگران تغییر رنگ دندان هستید، متخصص دندانپزشک می‌تواند برای بازگرداندن رنگ دندان، درمان بلیچینگ را انجام دهد.

اگر پالپ داخلی دندان کلسیفیه، عفونی شود، ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد. تکمیل این روش ممکن است دشوار باشد، زیرا در صورت وجود کلسیفیکاسیون، مکان یابی کانال مشکل است. به همین دلیل باید متخصص ریشه درمان را انجام دهد. زیرا آنها در عصب کشی و درمان برای حفظ دندان تخصص دارند.

آیا کانال ریشه کلسیفیه نیاز به درمان دارد؟

اگر اشعه ایکس علائم عفونت را نشان دهد، کانال ریشه کلسیفیه نیاز به درمان دارد. تمامی‌مراحل عصب کشی دندان از جمله بی حس کردن دندان، گشاد کردن کانال، تمیز کردن، پر کردن کانال‌ها و چسباندن روکش دندان باید برای دندان کلسیفیه انجام شود. اندودنتیست (متخصص کانال ریشه) ممکن است ریشه‌های کلسیفیه را با استفاده از این ابزار درمان کند:

  • میکروسکوپ دندانی. (به یافتن کانال‌های کلسیفیه کمک می‌کند).
  • سی تی اسکن سه بعدی. (کانال‌های کلسیفیه را برای حفظ ساختار بیشتر دندان نشان می‌دهد).
  • ابزار دندانپزشکی اولتراسونیک. ( این ابزار مقدار کمی‌از ساختار دندان را از بین می‌برد و به حفظ استحکام دندان کمک می‌کند).

بسته به شرایط، دندانپزشک ممکن است از پر کردن کامپوزیت روی دندان جلویی استفاده کند. با این حال، دندان‌های عقب برای مقاومت در برابر نیروهای ساییدن و جویدن نیاز به روکش دارند.

اگر کلسیفیه شدن کانال دندان درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

بدون درمان، عفونت کانال‌های کلسیفیه به تمام دندان، استخوان فک و احتمالاً سایر دندان‌ها گسترش می‌یابد.

برای درمان کلسیفیه شدن دندان به چه متخصص دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

اندودنتیست‌ها در درمان داخل دندان متخصص هستند و هر روز عمل‌های عصب کشی را انجام می‌دهند. آنها سالها مطالعات پیشرفته و تخصصی را پس از اتمام دوره دندانپزشکی عمومی ‌برای تشخیص و درمان مشکلات رایج کانال ریشه و مشکلات پیچیده تر ریشه گذرانده اند. کانال‌های ریشه کلسیفیه شده یکی از عوارضی است که مراجعه به دندانپزشک متخصص را به انتخاب مناسبی برای مراقبت حرفه ای شما تبدیل می‌کند.

اندودنتیست‌ها فناوری تصویربرداری و میکروسکوپ‌های پیچیده ای دارند که همراه با تجربه آنها در آناتومی‌داخلی دندان، به آنها کمک می‌کند تا حتی ریشه‌ها و تمامی‌ کانال‌ها را به طور کامل تشخیص دهند. اندودنتیست‌ها مهارت و آموزش کافی برای پاکسازی دقیق و صبورانه ریشه‌های مسدود شده را دارند. ابزارهای خاص درمانی برای تمیز کردن و شکل دادن به کانال‌های باریک و کلسیفیه مانند ابزار اولتراسونیک طراحی شده اند.

در نهایت، اگر کانال‌های ریشه از طریق تاج دندان قابل درمان نباشند، جراحی ریشه می‌تواند امکان دسترسی به کانال‌ها را فراهم کند.

مراحل عصب کشی کانال ریشه کلسیفیه شده

پس از بی حس شدن ناحیه اطراف دندان، پزشک سوراخی در تاج ایجاد می‌کند تا به پالپ داخل آن دسترسی پیدا کند. از ابزارهای بسیار کوچک برای تمیز کردن داخل دندان و برداشتن بافت پالپ مرده یا در حال مرگ استفاده می‌کنند. ناحیه داخل دندان را شکل می‌دهند و سپس پر و مهر و موم می‌کنند. این فرآیند ممکن است یک یا چند جلسه طول بکشد. در نهایت پرکننده موقت در دندان قرار داده می‌شود تا از ورود باکتری‌ها و مواد غذایی به محل قبل از ایجاد مهر و موم دائمی‌جلوگیری کند. پزشک می‌تواند با شما مشورت کند که آیا روکش یا ترمیم دیگری برای محافظت از دندان شما پس از درمان ریشه مناسب است یا خیر.

ریشه‌های کلسیفیه چگونه رشد می‌کنند؟

کلسیم یک ماده معدنی ضروری است زیرا مینای دندان را محکم نگه می‌دارد و از بافت ظریف پالپ داخل دندان محافظت می‌کند. با این حال، گاهی اوقات رسوبات کلسیم به طور جزئی یا کامل کانال ریشه را مسدود می‌کنند. این تجمع ممکن است در یک کانال به عنوان پاسخی به آسیب یا عفونت رخ دهد. همچنین امکان دارد به طور طبیعی در طول زمان اتفاق بیفتد. به دلیل پیشرفت‌های امروزی در مراقبت از دندان، افراد دندان‌های طبیعی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. اما این کلسیفیکاسیون می‌تواند در صورت نیاز به عصب کشی، برای دندان مشکل ساز شود.

چرا عصب کشی ریشه‌های کلسیفیه شده دشوار است؟

در عصب کشی دندانپزشک باید به ریشه و کانال دسترسی کامل داشته باشد تا درمان موفق شود. اگر رسوبات کلسیم، تمام یا بخشی از کانال را مسدود کند، حتی ابزارهای ظریف در رسیدن به تمام بافت پالپ داخل کانال مشکل خواهند داشت. این مشکل اوضاع را برای پیدا کردن ریشه‌های کلسیفیه پیچیده تر و دشوار تر می‌کند. درمان کانال‌های کلسیفیه نیاز به تجربه و مهارت دارد.

جمع بندی

اگر دهان شما دچار آسیب دیدگی شدید شده است حتماً در اسرع وقت به دندانپزشک خود اطلاع دهید. امیدواریم این ناحیه به درستی بهبود یابد و در درازمدت دچار مشکل نشوید. با این حال، اگر عوارضی مانند کلسیفیکاسیون دندان ایجاد شود، متخصصان دندانپزشک کلینیک شبانه روزی زاگرس کاملاً آماده هستند تا درمان مناسب را انجام دهند. اگر ریشه‌های کلسیفیه دارید که عصب کشی را دشوارتر می‌کند، متخصصان کلینیک در روش‌های روت کانال معمولی و پیچیده، متخصص هستند. همین حالا با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

دلیل کلسیفیه شدن کانال‌ها چیست؟

کانال‌های ریشه کلسیفیه یا کانال‌های مسدود شده زمانی اتفاق می‌افتد که کلسیم در کانال دندان رسوب می‌کند. کانال دندان فضایی است که در وسط ریشه آن قرار دارد. در دندان‌های سالم، این فضا حاوی بافت پالپ است که عمدتاً از بافت عصبی و عروقی تشکیل شده است. کلسیفیکاسیون باعث کوچک شدن فضای کانال می‌شود.

چه چیزی کلسیفیه شدن کانال دندان را افزایش می‌دهد؟

کلسیفیکاسیون عروق کرونر با افزایش سن افزایش می‌یابد و در مردان شایع تر از زنان است. علاوه بر این، افراد مبتلا به سندرم متابولیک، دیس لیپیدمی، مصرف دخانیات، فشار خون بالا و بیماری مزمن کلیوی در معرض خطر افزایش کلسیفیکاسیون عروق کرونر هستند. 

آیا ویتامین D کلسیفیکاسیون را افزایش می‌دهد؟

سطوح فیزیولوژیکی ویتامین D قادر است از طریق تعدیل التهاب، کلسیفیکاسیون را مهار کند و کمبود ویتامین D منجر به فعالیت پیش التهابی می‌شود که متعاقباً کلسیفیکاسیون را تحریک می‌کند.

متا تایتل:

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button