اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

اوژنول دندانپزشکی چیست؟

در دندانپزشکی برای به دست آوردن بهترین نتیجه برای مراقبت از سلامت دهان نوآوری‌های زیادی در فناوری انجام شده است. از ابزارهای پیشرفته گرفته تا مواد مورد استفاده در دندانپزشکی همگی دستخوش تغییرات مثبتی قرار گرفته اند. این تغییرات در درمان مشکلات دهان و دندان تاثیر بالایی داشته اند. یکی از مواد مورد استفاده برای محصولات دندانپزشکی اوژنول اکسید روی است.

استفاده از محصولات دندانپزشکی زمانی که بیمار نیاز به کار‌های دندانپزشکی دارد ضروری است. مواد زیادی برای به دست آوردن بهترین کیفیت برای سلامتی بیمار استفاده می‌شود. اما اوژنول دندانپزشکی رایج ترین ماده مورد استفاده است. این ماده انواع مختلف با کاربرد‌های متفاوت دارد. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی موارد استفاده این ماده در دندانپزشکی می‌پردازیم. 

اوژنول از چه موادی تشکیل شده است؟

اوژنول (ZOE) یکی از محبوب ترین مواد مورد استفاده در دندانپزشکی است. از ترکیب اکسید روی، رزین سفید، استات روی، استئارات روی و ماده مایع ایجاد شده است که ترکیبی از اوژنول و روغن زیتون است.

اوژنول را از چه گیاهی استخراج می‌کنند؟

برای تهیه دارو از روغن میخک، جوانه‌های گل خشک، برگ‌ها و ساقه‌ها استفاده می‌شود. روغن میخک حاوی ماده شیمیایی به نام اوژنول است که ممکن است به کاهش درد و مبارزه با عفونت کمک کند. 

اوژنول دندانپزشکی چه کاربرد‌هایی دارد؟

اوژنول دندانپزشکی به دلیل ماهیت آن به عنوان پر کننده موقت دندان، قالب دندان و سایر موارد استفاده می‌شود. در ادامه با برخی از این موارد آشنا می‌شویم.

استفاده از اوژنول در سیمان دندان

سیمان دندان یک ماده پرکننده دندان است زمانی از آن استفاده می‌شود که پوسیدگی تمام قسمت داخلی دندان نزدیک به عصب را گرفته باشد. اولین بار در سال ۱۸۹۰ معرفی شد. استفاده از اوژنول می‌تواند به کاهش احساس سوزش در بیماران هنگام قرار دادن آن در داخل دندان کمک کند. همچنین قرار دادن اوژنول اکسید روی چند روز قبل از قرار دادن پر کننده نهایی می‌تواند به آرام کردن پالپ کمک کند. این سیمان به دلیل مزایای متعددی از جمله مواد ترمیم کننده میانی، عوامل بی حس کننده و ضد باکتریایی بسیار محبوب است. از اوژنول به عنوان درمان موقت در پوسیدگی دندان استفاده می‌شود.

اوژنول دندانپزشکی در لاینر و پایه دندان

لاینرها و پایه‌های دندانی به عنوان یک بهبود دهنده در درمان پوسیدگی دندان در کنار سایر روش‌های ترمیمی‌دندان استفاده می‌شوند. تقاضای زیاد برای لاینرهای دندانی یا مواد پایه با تمرکز بر خواص ضد باکتریایی وجود دارد. اوژنول اکسید روی سال‌هاست که برای تولید لاینرها و پایه‌های دندانی استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند میکرو ارگانیسم‌های داخل دندان پوسیده را قفل کند. استفاده از اکسید روی اوژنول برای لاینرها یا پایه‌های دندانی در سال ۲۰۱۶ رواج زیادی گرفت. امروزه در تمام کلینیک‌ها از این ماده استفاده می‌شود. 

قالب دندان

یکی دیگر از محصولات دندانپزشکی که از اکسید روی اوژنول به عنوان ماده خود استفاده می‌کند قالب‌های دندانی است. قالب دندانی نمونه ای از ناحیه داخل دهان، از جمله دندان‌ها و لثه به دندانپزشک می‌دهد. این قالب به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و از روی آن پروتز‌های دندانی جزئی، کامل و روکش‌ها ساخته می‌شود. ترکیب اکسید روی اوژنول با مواد قالب گیری سیلیکونی در زمانی که بیماران دچار شکستگی دندان یا توبروزیت‌های بزرگ شده اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

انواع مختلف اوژنول

اوژنول در سه نوع دوخمیری، پودری و مایع وجود دارد. هر یک از این انواع ویژگی‌ها و کاربرد‌های متفاوتی دارند. از اوژنول به دلیل ویژگی‌های ضدعفونی کننده و آرامبخشی آن، در درمان‌های دندانپزشکی مانند پرکردن دندان، ترمیم و جراحی دهان استفاده می‌کنند. در ادامه با انواع مختلف اوژنول آشنا می‌شویم.

اوژنول دوخمیری

مناسب برای مواردی که نیاز به یک سمان موقت برای مدت کوتاه دارند. مانند زمانی که دندان عصب کشی شده و برای چند روز باید صبر کرد تا التهاب آن بخوابد. در این مدت از پر کننده موقت حاوی آوژنول استفاده می‌کنند.

اوژنول پودری

برای پر کردن دائم و ترمیم دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل مقدار کم اسیدی که در آن وجود دارد باعث تحریک پالپ دندان نمی‌شود.

اوژنول مایع

به عنوان پرکننده موقت و بیس حرارتی در دندانپزشکی برای آرامبخشی و کاهش حساسیت کاربرد دارد.

انواع مواد پر کننده دندان و کاربرد‌های آنها

مواد پرکننده دندان در حوزه دندانپزشکی از اهمیت بالایی برخوردارند و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر نوع ماده پرکننده دندان ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد. در ادامه با سه دسته ماده پرکننده دندان آشنا می‌شویم.

  1. زینک اکساید اوژنول (ZOE):

در پالپکتومی، مواقعی که پوسیدگی به حدی عمیق است که به پالپ دندان نزدیک شده است، از زینک اکساید اوژنول برای پرکردن فضای تشکیل شده پس از خارج شدن پالپ استفاده می‌شود. همچنین برای تثبیت موقتی ترمیمات دندانی و جلوگیری از حساسیت دندان به سرما و گرما از سمان موقت اوژنول بهره می‌برند. 

  1. خمیرهای با بیس یدفرم

این نوع مواد پرکننده برای ترمیمات دائمی‌دندان استفاده می‌شود. همچنین برای گرفتن اندازه دقیق دندان‌ها و سایر ساختارهای دهانی در طراحی کارهای پروتزی کاربرد دارد.

  1. خمیرهای با بیس کلسیم هیدروکساید

برای ترمیمات دائمی‌دندان و تثبیت ترمیمات استفاده می‌شود. از این ماده در درمان‌های ریشه دندان برای سد کانال‌های ریشه و جلوگیری از نفوذ مایعات به داخل کانال‌ها کمک می‌گیرند. از این ماده برای مدیریت بافت‌های اطراف دندان و درمان بیماری‌های لثه در درمان‌های پریودنتال استفاده می‌کنند. هر یک از این مواد پرکننده دندان ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی دارند و انتخاب بین آن‌ها بسته به نیازهای بالینی و وضعیت دندانی هر فرد صورت می‌گیرد.

جمع بندی 

اغلب پیشرفت فناوری در صنعت دندانپزشکی اولویت خود را بر روی بهداشت و درمان قرار داده است. اوژنول دندانپزشکی دارای خاصیت ضد باکتریایی است که در صنایع بهداشتی به ویژه دندانپزشکی مورد نیاز است. اوژنول (Eugenol) یک ترکیب شیمیایی است که از روغن میخک به دست می‌آید و دارای خواص ضدمیکروبی، ضدالتهابی و ضددرد است. 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با بهره گیری از بهترین مواد دندانپزشکی و پیشرفته ترین تجهیزات اقدام به ترمیم و درمان دندان‌های شما می‌کند. همین حالا با شماره کلینیک دندانپزشکی تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

اوژنول در دندانپزشکی چه کاربردهایی دارد؟

در مطالعات متعدد گزارش کرده اند که اوژنول دارای اثرات ضد باکتری، ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد درد است. از این ماده به طور گسترده در دندانپزشکی برای درمان دندان درد و پالپیت استفاده می‌شود. اوژنول دندانپزشکی یک عامل طبیعی ایده آل برای استفاده در محصولات مراقبت از دهان است.

طبقه بندی اوژنول چیست؟

اوژنول، یک مونوترپنوئید فنلی فعال زیست فعال فرار، متعلق به کلاس فنیل پروپانوئیدها از محصولات طبیعی است. معمولاً در انواع گیاهان معطر مانند میخک، تولسی، دارچین، جوز هندی و فلفل یافت می‌شود. اما عمدتاً از گیاه میخک (Eugenia caryophyllata) گرفته می‌شود. 

کاربرد اوژنول خالص چیست؟

روغن اوژنول خالص برای تسکین دردهای کم دندان و همچنین برای تشکیل پانسمان آرام بخش عاجی با اکسید روی استفاده می‌شود. اوژنول به دلیل داشتن آنتی باکتریال به طور گسترده در پزشکی به کحار می‌رود. اوژنول به طور گسترده در دندانپزشکی برای درمان دندان درد و پالپیت استفاده می‌شود.

چرا اوژنول در آب محلول نیست؟

اوژنول در متیلن کلرید حل می‌شود اما به دلیل آنکه اوژنول غیرقطبی و آب قطبی و متیل کلرید قطبی در آب حل نمی‌شود.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button