اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تفاوت فلوراید در خمیر دندان و فلوراید تراپی

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که به ساختن دندان‌های قوی و جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند. اگر داخل آب لوله کشی مقادیر کمی‌فلوراید وجود داشته باشد برای کاهش پوسیدگی دندان مفید است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها CDC می‌گوید که آب حاوی فلوراید، پوسیدگی دندان را تا حدود ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. اما در کشور ما به آب فلوراید اضافه نمی‌کنند. به همین دلیل باید فلوراید را از سایر منابع به دندان‌ها برسانید. 

درمان‌های حاوی فلوراید ممکن است مزایای مهم تری را برای محافظت از دندان‌ها ارائه دهند. این درمان‌ها می‌تواند برای افرادی که در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند مفید باشد. اما ممکن است برای همه مناسب نباشد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به تفاوت فلوراید در خمیر دندان و فلوراید تراپی، مزایا و عوارض آن می‌پردازیم.

فلورایدتراپی چیست و چه تفاوتی با فلوراید موجود در خمیر دندان دارد؟

فردی که در معرض خطر پوسیدگی دندان است ممکن است از فلوراید تراپی بهره مند شوند. فلوراید تراپی‌ها معمولاً درمان‌های حرفه ای حاوی غلظت بالایی از فلوراید هستند که دندانپزشک برای بهبود سلامت و کاهش خطر پوسیدگی روی دندان‌های فرد اعمال می‌کند. این درمان‌های داخل مطب ممکن است به شکل محلول، ژل، فوم یا وارنیش باشند.

همچنین برخی از درمان‌های فلوراید با غلظت بالا تحت نظر دندانپزشک وجود دارد که افراد می‌توانند در خانه از آن‌ها استفاده کنند. فلورایدی که دندانپزشکان در این درمان‌ها استفاده می‌کنند مشابه فلوراید موجود در خمیر دندان است. با این حال، درمان حاوی دوزهای بسیار بالاتری است و ممکن است فواید سریعتری از خود نشان دهد.

فواید  فلوراید تراپی

فلوراید فواید زیادی برای دندان دارد که با آنها آشنا می‌شویم.

  • به بدن کمک می‌کند تا از مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات بهتر استفاده کنند. دندان‌ها این مواد معدنی را دوباره جذب می‌کنند تا مینای ضعیف دندان را ترمیم کنند.
  • هنگامی‌که دندان‌ها در حال رشد هستند به ساختار دندان می‌پیوندد تا مینای دندان‌ها را تقویت کند و آنها را در برابر باکتری‌ها و حفره‌ها محافظت کند.
  • با آسیب رساندن به باکتری‌هایی که باعث ایجاد حفره می‌شوند، رشد حفره‌ها را کند یا حتی معکوس می‌کند.

وقتی این فواید با هم جمع شوند، به موارد زیر کمک می‌کنند:

  • خطر ایجاد حفره را کاهش دهد.
  • رشد حفره‌ها را کند می‌کند.
  • کارهای گران قیمت دندانپزشکی را به تعویق می‌اندازد.
  • طول عمر دندان‌های شیری را افزایش دهد.
  • باعث کاهش زمان و هزینه ای می‌شودکه یک فرد باید در دندانپزشکی صرف کند.
  • از بیماری لثه جلوگیری می‌کند.
  • درد دندان را کاهش می‌دهد.
  • مانع از دست دادن زودرس دندان می‌شود. 

درمان‌های فلوراید می‌توانند سلامت دهان و دندان را بهبود بخشند، که به گفته منبع مورد اعتماد سازمان جهانی بهداشت WHO، سلامت کلی دندان را حفظ می‌کند. سلامت ضعیف دهان و دندان می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌های دیگر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی شود.

عوارض جانبی فلوراید

در ادامه با برخی از عوارض جانبی فلوراید آشنا می‌شویم. 

تغییر رنگ دندان

برخی از حامیان سلامت بدن انسان در مورد فلوراید در دوزهای بالا ابراز نگرانی کرده اند. همچنین استدلال می‌کنند که فلوراید برای کودکان بی خطر نیست و حتی ممکن است آب حاوی فلوراید خطرناک باشد. این یک افسانه است که درمان‌های فلوراید یا آب حاوی فلوراید باعث آسیب می‌شوند. 

اما برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی مانند تغییر رنگ دندان را تجربه کنند. به این مشکل فلوروز می‌گویند. فلوروز عارضه ای است که باعث ایجاد رگه‌های سفید یا تغییر رنگ روی دندان‌ها می‌شود. فلوئوروزیس زمانی اتفاق می‌افتد که در کودکان زمانی که دندان‌های شیری و بزرگسال زیر لثه‌ها در حال رشد هستند، فلوراید زیادی مصرف کنند. کودک از بدو تولد تا ۸ سالگی ممکن است دچار فلوئوروزیس شود.

تغییر رنگ در میان کودکان خردسالی که بیش از حد فلوراید مصرف می‌کنند، به دلیل مصرف مکمل‌های فلوراید یا قورت دادن خمیر دندان شایع‌تر است. کارشناسان توصیه می‌کنند که حتی کودکانی که خیلی کوچک هستند و نمی‌توانند خمیردندان را بیرون بریزند و دهان خود را بشویند باز هم باید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند.

آکادمی‌دندانپزشکی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که والدین یا مراقبان کودک به محض رویش اولین دندان کودک از مقدار کمی‌خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند. این کار از دندان‌های کودک در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. اما اگر میزان کمی‌خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده شود و کودک به طور تصادفی خمیر دندان را ببلعد، آنها را در معرض خطر فلوئوروزیس قرار نمی‌دهد.

آلرژی یا تحریک

ممکن است در موارد بسیار نادر برخی از افراد واکنش آلرژیک به فلوراید داشته باشند یا دچار تحریک پوست شوند. 

اثرات سمی

اگر فلوراید به اشتباه یا با دوزهای بسیار بالا استفاده شود، می‌تواند سمی‌باشد. اما مصرف این مقدار دوز بالا معمولا اتفاق نخواهد افتاد و غیر معمولی است. 

استفاده از وارنیش در فلورایدتراپی برای کودکان زیر ۶ سال توصیه می‌شود. وارنیش فلوراید گزینه ایده آل برای کودکان خردسال است، زیرا کودکان تمایل به بلع فوم یا ژل دارند که ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود.

توصیه‌هایی برای استفاده از فلوراید

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که همیشه مقادیر کمی‌فلوراید را به صورت خوراکی مصرف کنید. مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. برای کودکان و بزرگسالان که بیشتر در معرض خطر پوسیدگی هستند، فلوراید تراپی می‌تواند مزایای بیشتری را به همراه داشته باشد.

فلوراید برای کودکان

حفره‌های دندانی شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که پنج برابر بیشتر از آسم شایع است. دندانپزشکان درمان فلوراید را برای همه کودکان به محض شروع رشد دندان‌ها توصیه می‌کند تا از پوسیدگی، درد و عفونت‌های دندانی در آینده جلوگیری شود.

دندانپزشکان بسته به خطر پوسیدگی در کودک باید هر ۳ تا ۶ ماه یکبار فلوراید درمانی را تکرار کنند. برای کاهش خطر قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید برای کودکان، دندانپزشکان موارد زیر را نیز توصیه می‌کنند:

  • والدین باید دندان‌های کودکان را با مقدار کمی‌خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنند تا پوسیدگی را کاهش داده و خطر فلوئوروزیس را به حداقل برسانند. برای کودکان زیر ۳ سال، بیش از یک دانه برنج خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نکنید. برای کودکان ۳ تا ۶ ساله، از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک نخود استفاده کنید.
  • همیشه بر مسواک زدن کودک نظارت داشته باشید تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از خمیر دندان را استفاده می‌کند. سعی کنید در صورت امکان بیشتر آن را بیرون بریزد.
  • دهانشویه حاوی فلوراید برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست زیرا ممکن است مقدار زیادی فلوراید را ببلعند.

فلوراید برای بزرگسالان

توصیه‌های فلوراید برای بزرگسالان متفاوت است. مطالعات مختلف طیف وسیعی از غلظت‌ها، دوزها و فرکانس‌های درمان را بررسی کرده‌اند.

اگر فردی در معرض خطر متوسط تا زیاد پوسیدگی دندان باشد، فلوراید درمانی حرفه ای می‌تواند کمک کننده باشد. متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی هستند، دو بار در سال از فلوراید تراپی حرفه ای استفاده کنند.

فلوراید تراپی چقدر موثر است؟

درمان‌های فلوراید، مانند وارنیش فلوراید، تأثیر قابل‌توجهی در پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های شیری و دائمی‌دارند. 

فلوراید در خمیر دندان 

حفظ دندان‌ها و کاهش خطرات پوسیدگی به دو عامل بستگی دارد: عادات بهداشتی دندان و خمیر دندانی که استفاده می‌کنید. وقتی خمیر دندان می‌خرید، با فرمول‌هایی با فلوراید و بدون فلوراید مواجه می‌شوید. اگرچه محلول‌های بدون فلوراید می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند اما خمیر دندان‌های حاوی فلوراید برای کنترل حفره موثرتر هستند. 

مزایای خمیر دندان حاوی فلوراید

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی در پوسته زمین است. برخی از کشور‌ها از حدود ۷۰ سال پیش شروع به اضافه کردن فلوراید به منابع آب عمومی‌برای بهره مندی از مزایای آن برای سلامت دندان کرده اند. تحقیقات نشان داده است که با افزودن فلوراید به منابع آب عمومی، شرایط مرتبط با پوسیدگی دندان در بزرگسالان و کودکان ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.ا

در دوزهای کم، فلوراید مینای دندان را در برابر اسیدهای ایجاد شده توسط باکتری‌های موجود در دهان تقویت می‌کند. در دراز مدت، این رویکرد میزان پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد و تعداد حفره‌هایی را که افراد عادی تجربه می‌کنند کاهش می‌دهد.

به طور خاص، فلوراید فرآیند دمینرالیزاسیون را کند می‌کند و می‌تواند مینای دندان را دوباره معدنی کند. با این کار مقدار کم پوسیدگی در مراحل اولیه را کاهش می‌دهد. فلوراید همچنین میزان پلاک موجود بر روی دندان‌ که یک پیش‌ساز واضح برای پوسیدگی دندان و بیماری لثه است را کاهش می‌دهد.

خمیردندانی که حاوی فلوراید است نباید ماده دیگری که پوسیدگی دندان را تسریع کند داشته باشد. به عنوان مثال، طعم دهنده‌هایی که حاوی شکر هستند در خمیر دندان نباید وجود داشته باشد. 

انواع مختلف فلوراید موجود در محصولات مرتبط با دندان

  • خمیر دندان حاوی فلوراید 
  • دهانشویه‌های فلوراید 
  • ژل و فوم فلوراید
  • وارنیش فلوراید

جمع بندی 

فلوراید در خمیر دندان و فلوراید تراپی دو روش متفاوت برای حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها هستند. فلوراید موجود در خمیر دندان معمولاً به میزان ۰.۳۲٪ است و برای روزمرگی استفاده می‌شود. این روش به کنترل پوسیدگی و بهبود بهداشت دهان کمک می‌کند.

از سوی دیگر، فلوراید تراپی به شکل دهانشویه، ژل، فوم یا وارنیش روی دندان‌ها اعمال می‌شود. این روش‌ها دارای غلظت فلوراید بسیار بالاتری نسبت به خمیر دندان هستند و معمولاً به مراجعه حرفه‌ای نیاز دارند. فلوراید تراپی در بیماران با ریسک بالای پوسیدگی، بیماران ارتودنسی و در موارد خاص دیگر موثر است. این روش‌ها می‌توانند به تقویت مینای دندان‌ها و کاهش احتمال پوسیدگی کمک کنند.

بنابراین، تفاوت اصلی بین دو روش در غلظت فلوراید، روش اعمال و موارد استفاده آنهاست. همچنین، فلوراید تراپی معمولاً به نظارت حرفه‌ای نیاز دارد. در حالی که خمیر دندان به صورت روزمره و بدون نیاز به راهنمایی حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر نیاز به انجام فلوراید تراپی حرفه ای در مطب دارید با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. سایر خدمات زیبایی و سلامت دهان و دندان مانند بلیچینگ، ایمپلنت، لمینت، کشیدن دندان عقل، عصب کشی و دندانپزشکی اطفال در این کلینیک انجام می‌شود. زمان را از دست نداده و برای چکاپ سالانه همین حالا تماس بگیرید. 

سوالات متداول

دو نوع مختلف فلوراید چیست؟

فلوراید سدیم و فلوراید قلع دو ماده فعال اصلی در خمیردندان‌های مدرن هستند که معمولاً رایج‌ترین آنها سدیم فلوراید است. هر دو از ایجاد حفره جلوگیری می‌کنند.

انواع فلوراید مورد استفاده در دندانپزشکی کدام است؟

  • فوم، که آنها را در یک سینی سفارشی پخش می‌کنند، سپس روی دندان‌های شما قرار می‌دهند.
  • وارنیش، که مستقیماً روی دندان شما مانند لاک زده می‌شود.
  • ژل، که یا روی دندان‌های شما را رنگ می‌کنند یا در یک سینی سفارشی توزیع می‌کنند.

کدام نوع فلوراید بهتر است؟

فلوراید قلع محافظت شدیدی در برابر پلاک، باکتری‌ها و دندان‌ها ایجاد می‌کند. همچنین محافظت آن از حفره مورد نیاز را فراهم می‌کند. در مقابل، سدیم فلوراید فقط به دفاع در برابر حفره کمک می‌کند.

آیا همه خمیردندان‌ها دارای فلوراید هستند؟

اگرچه بسیاری از برندهای معروف خمیردندان حاوی فلوراید هستند، اما این ماده در هر محصول دندانپزشکی وجود ندارد. 

آیا خمیر دندان حاوی فلوراید بهتر است؟

هنگام خرید خمیر دندان، با فرمول‌های حاوی فلوراید و بدون آن مواجه می‌شوید. اگرچه محلول‌های بدون فلوراید می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند، اما خمیر دندان‌های حاوی فلوراید برای کنترل حفره موثرتر هستند.

تایتل:

دیسکریپشن:

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button