اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

کشیدن دندان پوسیده کودکان

کشیدن دندان کودکان، همان برداشتن دندان‌های شیری توسط دندانپزشک اطفال است. هنگامی‌که دندان کودک به دلیل جراحات، پوسیدگی شدید دندان یا عفونت آسیب می‌بیند، کشیدن دندان ضروری است. کشیدن دندان کودکان رایج ترین روش دندانپزشکی کودکان است.

دندانپزشکان کشیدن دندان‌های جلویی را ساده تر از کشیدن دندان‌های مولر یا آسیاب می‌داند. زیرا دندان‌های جلویی کودکان فقط یک ریشه داشته در حالی که دندان‌های آسیاب چند ریشه دارند. با این حال، دندان‌های آسیاب بیشتر در معرض پوسیدگی بوده و دندانپزشک اطفال به عنوان آخرین راه کشیدن دندان را پیشنهاد می‌دهد. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی هر آنچه که باید درباره کشیدن دندان پوسیده کودکان و مراقبت‌های بعد از آن بدانید می‌پردازیم. تا انتها همراه ما باشید.

در چه مواقعی دندان کودکان کشیده می‌شود؟

شایع ترین دلایلی که باید دندان کودکان کشیده شود این است که دندان‌های آنها دچار پوسیدگی، ضربه و بیماری لثه شوند. همچنین در صورت داشتن دندان عقل نهفته یا نیاز به درمان ارتودنسی باید دندان کودک کشیده شود. 

  • حفره یا پوسیدگی دندان یک مشکل مزمن در کودکان است زیرا مینای دندان کودکان ضعیف و شکننده است. کودکان اقدامات بهداشتی دندانپزشکی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را معمولا انجام نمی‌دهند به همین دلیل دندان‌هایشان را مستعد پوسیدگی می‌کنند. پوسیدگی دندان درمان نشده در دندان‌های شیری می‌تواند منجر به بیماری‌ها و عفونت‌های شدید دهان و دندان شود. هنگامی‌که دندان‌های شیری به دلیل پوسیدگی شدید دندان کشیده می‌شوند، دندان‌های دائمی‌در فضای خالی حرکت کرده و باعث کج یا شلوغ شدن دندان‌ها می‌شوند.
  • تروما یا جراحات برای کودکان در اثر تصادفات و سقوط در زمان بازی معمولا اتفاق می‌افتد. در بسیاری از موارد، دندانپزشک اطفال دندان را با انجام پالپ درمانی کودکان یا تهیه روکش دندان ترمیم می‌کنند. اما گاهی اوقات دندان نیاز به کشیدن و جایگزینی با نگهدارنده فضای بین دندانی دارد تا زمانی که دندان دائمی‌بیرون بیاید.
  • بیماری لثه یا ژنژیویت عفونت دیگری است که کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و التهاب در بافت‌های لثه ایجاد می‌کند. بیماری لثه منجر به خونریزی، تورم و قرمزی لثه می‌شود. در صورت عدم درمان، ژنژیویت به بیماری پریودنتال اطفال تبدیل شده و لثه و استخوان فک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عفونت‌های شدید می‌توانند دندان‌های کودک را لق کرده و علاوه بر عقب‌رفتن لثه‌ها، باعث خونریزی شدید شوند. دندانپزشک توصیه می‌کند در صورتی که دندان‌ها به خودی خود نیفتادند این دندان‌های لق شده کشیده شوند.
  • اگر کودک دارای دندان عقل نهفته باشد یا در صورت شلوغی دندان‌ها، نیاز به انجام درمان‌های ارتودنسی داشته باشد به توصیه دندانپزشک اطفال باید دندان کشیده شود. 

دندان‌های شیری چگونه کشیده می‌شوند؟

روش کشیدن دندان شیری با کشیدن دندان بزرگسالان تفاوتی ندارد. با این حال، دندانپزشک اطفال باید اطمینان حاصل کند که کودک آرام و خونسرد است و در صورت نیاز، والدین یا مراقب را در هنگام انجام این کار در کنار کودک داشته باشد.

دندانپزشکان و جراحان دهان از دندان و دهان کودک عکسبرداری می‌کنند تا هر گونه عارضه را پیش بینی کنند. اشعه ایکس به بررسی موقعیت ریشه‌های دندان و ساختار استخوان اطراف کمک می‌کند.

کشیدن دندان‌های شیری معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. کودکانی که نگران کشیدن دندان هستند یا از سوزن زدن می‌ترسند، اکسید نیتروژن یا داروهای خوراکی دریافت می‌کنند تا آرام شوند.

پس از انجام بی حسی موضعی، دندانپزشک اطفال، دندان را با استفاده از ابزارهای کوچک بیرون می‌آورد. در حین درآوردن دندان، دندانپزشک استخوان فک را به دقت بررسی می‌کند تا مطمئن شود که آسیبی ندیده است.

پس از کشیدن دندان، گاز استریل به مدت ۲۰ دقیقه بر روی حفره دندان فشرده می‌شود. بسته به نیاز بیمار ممکن است بخیه ضروری باشد.

اگر دندان آسیاب کودک خیلی زود کشیده شود باید از نگهدارنده فضای بین دندانی استفاده کند تا دندان دائمی‌کودک به صورت صحیح و در جای خود بیرون بیاید. نگهدارنده‌های فضا، دستگاه‌های ارتودنسی هستند که از حرکت دندان‌های مجاور به داخل شکاف خالی جلوگیری می‌کنند.

مراقبت‌های لازم بعد از کشیدن دندان کودک

پس از کشیدن دندان، درد متوسط قابل انتظار و طبیعی است. با این حال، کودک پس از چند روز به حالت عادی باز می‌گردد. دندانپزشک کودکان داروهایی را برای کاهش درد و تورم تجویز می‌کند که معمولا این داروی ضد التهابی و بدون نسخه هستند.

از کیسه یخ برای کنترل تورم و ناراحتی روی گونه‌های کودک استفاده کنید. با این حال، کودکان بهتر است از کیسه‌های یخ برای مدت طولانی استفاده نکنند. 

اگر کودکان تا چند روز پس از کشیدن دندان غذاهای نرم بخورند، روند بهبودی سریعتر خواهد بود. کودکان ممکن است سبزیجات پخته، پوره سیب زمینی یا اسموتی را ترجیح ندهند، اما بهتر است آنها را متقاعد کنید که برای بهبودی زودتر آنها لازم است. والدین باید حداقل تا یک هفته پس از کشیدن دندان اجازه ندهند کودکان از نی برای نوشیدن استفاده کنند. همچنین از انجام هر گونه فعالیت شدید ورزشی جلوگیری شود. این اقدامات برای کمک به جلوگیری از جابجایی لخته خون در محل استخراج ضروری است. از بین بردن لخته خون باعث خشکی حفره می‌شود که نیاز به مراقبت‌های دندانی بیشتری دارد.

هدف از دندان‌های شیری چیست؟

دندان‌های شیری برای نوزادان و کودکان به همان اندازه دندان‌های دائمی‌بزرگسالان اهمیت دارد. این نخستین دندان‌ها برای جویدن و صحبت کردن کودک ضروری است. اما دندان‌های شیری یک هدف بسیار مهم دیگر را دنبال می‌کنند، آن‌ها فضا را برای دندان‌های دائمی‌کودک نگه می‌دارند. 

دندان شیری چگونه به صورت طبیعی می‌افتد؟

دندان شیری معمولا در دهان کودک باقی می‌ماند تا زمانی که دندان دائمی‌زیر آن آماده بیرون آمدن از طریق لثه‌ها شود. ریشه‌های دندان شیری حل شده و دندان لق شده و می‌افتد. دندان دائمی‌چند هفته بعد بیرون می‌آیند. در صورتی که کودک خیلی زود دندان خود را قبل از اینکه دندان دائمی‌آماده رویش پیدا کند از دست بدهد، باید فضا با نگهدارنده دندان حفظ شود. 

نگهدارنده فضا یک وسیله فلزی کوچک است که دندان و فضایی را که باید ذخیره شود احاطه می‌کند. فضا را تا زمانی که دندان دائمی‌آماده رویش شود، نگه می‌دارد و مانع خم شدن یا رانش دندان‌های اطراف به فضای خالی می‌شود. 

اگر دندان‌های دو طرف فضای باز به فضای خالی تجاوز کنند، ممکن است جایی برای دندان دائمی‌وجود نداشته باشد. دندان دائمی‌جدید ممکن است از موقعیت مناسب خود بیرون آمده و روی موقعیت دندان‌های دیگر تأثیر بگذارد. اگر دندان‌ها شلوغ و از هم ترازی با یکدیگر خارج شوند، دچار ناهنجاری و کجی می‌شوند. مسواک زدن و تمیز کردن دندان‌های مال اکلوژن یا کج دشوار است، شانس بیشتری برای بیماری دارند و بعداً ممکن است به درمان ارتودنسی پرهزینه و وقت گیر نیاز داشته باشند.

چرا بهتر است نگران دندان‌های شیری کودکان باشیم؟

بسیاری از والدین تعجب می‌کنند که اگر قرار است دندان‌های شیری بیفتند، چرا باید از آنها مراقبت کنیم؟ در ادامه برخی از دلایل نگهداری از دندان‌ها شیری را بررسی می‌کنیم.

  • دندان‌های شیری نقش مهمی‌در صحبت کردن، غذا خوردن و حتی نحوه تنفس ما دارند.
  • مهم‌تر از همه، دندان‌های شیری فضایی را برای دندان‌های دائمی‌دائمی‌در نظر می‌گیرند که به آنها کمک می‌کند مستقیماً و به طور منظم توزیع شوند.

در ادامه نگاهی دقیق تر به عملکرد دندان‌های شیری خواهیم داشت.

  1. دندان‌های شیری برای دندان‌های دائمی‌فضا ایجاد می‌کنند و زمانی که رویش پیدا می‌کنند، آن‌ها را به موقعیت مناسب در بایت هدایت می‌کنند. از دست دادن زودهنگام دندان‌های شیری احتمال نیاز کودک به ارتودنسی را افزایش می‌دهد.
  2. درد دندان ناشی از پوسیدگی می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر جویدن داشته باشد و منجر به تغذیه نامناسب و سوء‌هاضمه شود. اگر پوسیدگی‌ها درمان نشوند، ممکن است عفونت ایجاد شده و به سایر نواحی بدن و مغز برسد. 
  3. اگر دندان‌های شیری دچار آبسه یا عفونت شوند، رشد دندان‌ها می‌تواند به تأخیر افتاده و منجر به آسیب به دندان دائمی‌زیر آنها شود.
  4. زبان، لب‌ها و گونه‌ها با هم کار می‌کنند تا به ما کمک کنند صحبت کنیم. اگر دندان‌های شیری زودتر از موعد از دست بروند، می‌تواند منجر به مشکلات دائمی‌در تلفظ شود.
  5. دندان‌های پوسیده جذاب نیستند و می‌توانند اعتماد به نفس و عزت نفس کودک را کاهش دهند.

دلایل ایجاد پوسیدگی دندان کودکان چیست؟

  • حفره‌های دوران کودکی با سوء تغذیه مرتبط هستند. کمبود ویتامین D،غلظت کم کلسیم و آلبومین، و همچنین سطح PTH بالا می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. 
  • حفره‌های دندان در دوران کودکی با اختلالات خوردن ارتباط دارند. 
  • پوسیدگی‌های دندان کودکان با کم خونی و فقر آهن مرتبط است.
  • حفره‌های دوران کودکی با عدم رشد و چاقی زیاد مرتبط است.

توصیه‌هایی در مورد افتادن دندان لق شده کودکان

زبان بهترین ابزار است. کودک خود را تشویق کنید تا از زبان خود برای شل کردن دندان استفاده کند و آن را برای افتادن طبیعی آماده کند.

کمک گرفتن از انگشتان توصیه نمی‌شود. اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد اما کودک را برای لق کردن دندان با دست منصرف کنید. دستان ما قوی هستند و می‌توانند نیروی زیادی ایجاد کنند. علاوه بر این، کودکان سطوح کثیف را در طول روز لمس می‌کنند و لمس دندان‌ها با دست‌های کثیف می‌تواند باکتری‌هایی را وارد دهان کند. 

خونریزی دندان بعد از افتادن اشکالی ندارد. خون پس از کشیدن دندان می‌تواند برای کودکان یا والدین نگران کننده باشد. اما این یک بخش طبیعی از فرآیند است. اگر دندان به صورت طبیعی بیفتد لثه به سرعت بهبود می‌یابد.

چرا کشیدن دندان شیری بهتر است آخرین راه حل باشد؟

تقریباً همیشه بهتر است دندان شیری در صورت امکان حفظ شود. به این دلیل که کشیدن زودرس دندان شیری می‌تواند منجر به عوارضی در هنگام رویش دندان‌های بالغ شود. وقتی دندان شیری قبل از رویش دندان دائمی‌کشیده می‌شود، ممکن است دندان‌های دیگر جابجا شوند تا این شکاف را پر کنند که می‌تواند عوارضی ایجاد کند. به همین دلیل آخرین راه حل توسط دندانپزشک اطفال کشیدن دندان شیری است.

چگونه کشیدن دندان پوسیده را برای کودک خود آسان‌تر کنیم؟

در موارد نادری که کودک شما نیاز به کشیدن دندان شیری داشته باشد، چند کار می‌توانید انجام دهید تا این روند آسان تر و خوشایند تر شود.

  1. دندانپزشک مناسب را انتخاب کنید

دندانپزشک اطفالی پیدا کنید که با مهربانی و مراقبت با کودکان رفتار می‌کنند و در طول فرآیند کشیدن از راحتی کودک مطمئن می‌شود.

  1. آرام بخش را در نظر بگیرید

اگرچه این امر به سن کودک شما بستگی دارد، دندانپزشکی اطفال می‌تواند گزینه‌های آرام بخشی مختلفی را ارائه دهد که روند کشیدن را آسان تر کرده و کمترین ناراحتی را تضمین می‌کند.

  1. تمام دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از کشیدن را انجام دهید

پس از کشیدن دندان، دندانپزشک اطفال مجموعه ای جامع از دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی را به شما ارائه می‌دهند. کودک شما باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت از خوردن غذاهای سفت و استفاده از نی پرهیز کند. کودک خود را زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که او دستورالعمل‌ها را به درستی دنبال می‌کند. آب نمک به بهبود جای زخم روی لثه کمک زیادی می‌کند. 

جمع بندی

این که آیا کودک شما نیاز به کشیدن دندان دارد یا خیر و اگر سؤالات بیشتری در مورد دندان‌های شیری و نحوه درمان آنها از دندانپزشکان اطفال دارید، می‌توانید همین حالا با شماره‌های موجود تماس بگیرید و نوبت مشاوره دریافت نمایید. دندانپزشکان اطفال کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس کودک شما را معاینه می‌کنند تا از سلامت دهان و دندان او در مسیر درست مطمئن شوند. 

سوالات متداول

آیا دندان‌های شیری پوسیده کودکان را باید کشید؟

هنگامی‌که زود تشخیص داده شوند، مشکلات رایج دندان را می‌توان از طریق پر کردن حفره‌ها، پالپوتومی، باندینگ دندان، یا سایر گزینه‌های درمانی نسبتا ساده حل کرد. کشیدن دندان به طور کلی آخرین راه حل است و تنها زمانی ضروری می‌شود که پوسیدگی یا آسیب جدی وجود داشته باشد.

چگونه دندان‌های شیری پوسیده را می‌کشند؟

کشیدن دندان می‌تواند توسط دندانپزشک اطفال انجام شود. با استفاده از یک بی حس کننده موضعی به آرامی‌دندان شیری را شل کرده و آن را می‌کشند. کشیدن دندانی که آسیب بیشتری دیده و کودک همکاری نمی‌کند می‌تواند با استفاده از آرام بخش انجام شود. 

آیا دندان کودک ۵ ساله را می‌کشند؟

دندانپزشکان اطفال معتقدند دندان کودک تنها در صورتی که به طور طبیعی لق شده یا دچار عفونت، آبسه و مرگ کامل پالپ شده، کشیده شود. 

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button