اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آشنایی با لمینت دندان، مزایا و معایب و چگونگی انجام آن

لمینت دندان که به آن ونیر نیز می‌گویند، روکش نازکی همرنگ دندان است و برای بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است. در سال های اخیر لمینت به روشی جذاب برای افراد زیادی تبدیل شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی لمینت و مراحل انجام آن می‌پردازیم.

لمینت دندان چیست؟

در تعریف، لمینت یک لایه تزئینی است که سطح شی دیگری را می‌پوشاند. در اصل، ونیر‌های دندانی اینگونه عمل می‌کنند. آنها می‌توانند از انواع مختلفی از مواد مانند رزین یا چینی تهیه شوند. روکش‌های لمینت با نام ونیر چینی نیز شناخته می‌شوند. آنها نوع سنتی روکش‌ها هستند. گذشته از آن، ضخامت آنها در حدود ۰.۷ میلی متر است و این نکته بسیار مهم است زیرا هم روش و هم کاربرد آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

زمانی که قطعات کوچک لمینت روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها را به شرایط دلخواه فرد تغییر می‌دهد. لمینت‌ها علاوه بر فواید زیبایی، فواید دیگری نیز دارند که می‌توان به افزایش استحکام دندان‌ها نسبت به مینای دندان اشاره کرد و با پوشاندن ناهماهنگی و سایر عیوب دندان، ردیف دندان‌ها را مرتب و یکنواخت نشان می‌دهد.

ونیر ها را می‌توان از مواد چینی و کامپوزیت ساخت. افراد روکش‌های چینی را ترجیح می‌دهند زیرا در برابر لکه‌ها مقاوم تر هستند و خاصیت انعکاس نور آنها به دندان‌های طبیعی نزدیک تر است. برای انتخاب مناسب ترین نوع ونیر برای دندان‌های خود باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

انواع ونیر دندان

ونیر ‌های دندان به دو نوع ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی طبقه بندی می‌شوند. نوع لمینت کامپوزیت دندان به دلیل انتخاب نوع رنگ و ضخامت کم (معمولاً ۰.۵ میلی متر) و همچنین عدم نیاز به تراش دندان از محبوبیت بیشتری برخوردار است. از دیگر مزایای کامپوزیت می‌توان به اصلاح طرح لبخند و فرم دهی آن با توجه به فیزیک صورت اشاره کرد. همچنین می‌توانید از خدمات ترمیم دندان که به راحتی توسط متخصص انجام می‌شود بهره مند شوید.

لمینت سرامیکی دندان یا ونیر چینی که قیمت آن نسبت به نوع کامپوزیت آن نسبتاً بالاتر است در اکثر موارد نیاز به تراش دادن و گاهی فرم دهی دارد و معمولاً در آزمایشگاه ساخته می‌شود. اما از نظر انتخاب نوع متریال، شفافیت و البته ظاهر زیبای آن تنوع بیشتری دارد. این نوع ونیر به دلیل کیفیت و دوام آن مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.

مقایسه لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت

مبنای مقایسهکامپوزیتلمینت سرامیکی
قیمتقیمت متوسطگران
طول درمانیک روز، در یک بازدیدحداقل دو ویزیت با فاصله ۱۵ روزه
برگشت پذیریداردندارد. زیرا مینای دندان تراشیده می‌شود.
ماندگاری۵ تا ۷ سال۱۰ تا ۱۵ سال
آسیب پذیریاحتمال کندن وجود دارددوام بیشتری دارد و احتمال شکستگی آن کمتر است.
نیاز به آزمایشگاهندارددارد. زیرا توسط تکنیسین‌ها در آزمایشگاه ساخنه می‌شود.
موارد مورد استفادهمشکلات جزئی دندانطیف گسترده ای از نقص‌های دندانی
قابلیت لکه برداریمستعد لکمقاوم در برابر لکه

کاربردهای لمینت سرامیکی دندان

ونیرهای لمینت بسیار پوشش دهی بالایی دارند و می‌توانند به طور موثری هر دندانی را استتار کنند. لمینت سرامیکی دندان یک گزینه ایده آل برای شرایطی است که دندان اصلی دارای نقص‌های کانتور، شکل یا رنگ است و معمولاً برای اصلاح موارد زیر استفاده می‌شود:

  • دندان‌هایی که به دلیل درمان ریشه، تتراسایکلین یا سایر داروها، مصرف بیش از حد فلوراید، اثرات رزین‌های پرکننده و دلایل دیگر تغییر رنگ داده اند.
  • دندان‌هایی که در اثر فرسایش تغییر کرده اند.
  • دندان‌های ترک خورده یا شکسته
  • دندان‌های نامرتب، ناهموار یا نامنظم در حد متوسط. کجی زیاد را با ارتودنسی درمان می‌کنند.
  • فاصله دندان‌ها (برای بستن فاصله بین دندان‌ها)

مزایای لمینت دندان چیست؟

اصلاح طرح لبخند

همانطور که می‌دانید داشتن لبخند زیبا یکی از معیارهای زیبایی است. لمینت دندان با پوششی که روی دندان‌های زرد و بد شکل ایجاد می‌کند لبخند شما را زیباتر نشان داده و اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.

تهاجم کم لمینت

معمولا برای نصب لمینت‌های دندان باید مینای دندان تراشیده شود اما میزان این برش نسبت به روش‌های مشابه کمتر است و دندان‌ها آسیب زیادی نمی‌بینند.

مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ

یکی از مزایای لمینت دندان مقاومت بالا در برابر زرد شدن و تغییر رنگ است. اگر نکات بهداشتی را رعایت کنید و به رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشید، می‌توانید برای مدت طولانی از درخشندگی لمینت‌ها لذت ببرید.

جذابیت طبیعی

از آنجایی که لمینت دندان‌ها در رنگ‌های مختلف موجود است، می‌توانید نزدیک ترین رنگ به دندان‌های طبیعی را انتخاب کنید.

چه افرادی نمی‌توانند دندان‌های خود را لمینت کنند؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب نیست و توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که دندان‌هایشان به دلیل پوسیدگی یا بیماری فعال لثه ناسالم است.
  • افرادی که دندان‌هایشان در اثر پوسیدگی، شکستگی و پر شدن (در دندان‌های بزرگ) ضعیف شده است.
  • افرادی که سطح دندان‌های خود مینای کافی ندارند.
  • افرادی که دندان قروچه می‌کنند. زیرا این عادت می‌تواند باعث ترک خوردن یا شکستن روکش‌ها شود.
  • افرادی که فاصله بین دندانی آنها زیاد است از ونیر‌ها نمی‌توانند برای برطرف کردن عیوب آنها استفاده کنند. 
  • در صورتی که مشکلات فکی و بد شکلی در فک باشد لمینت نمی‌تواند کاری انجام دهد. این افراد باید ارتودنسی انجام دهند. 
  • افرادی که پروتز متحرک دارند ابتدا باید ایمپلنت دندان انجام دهند و سپس دندان‌های خود را لمینت کنند.

معایب لمینت دندان

هیچ روشی در دندانپزشکی کامل نیست و لمینت نیز از این قائده مستثنا نیست. در ادامه برخی از معایب ونیر‌ها را بررسی می‌کنیم. 

هزینه بالا

لمینت‌های چینی یا سرامیکی گران هستند. اگر چند دندان دارید که نیاز به روکش دارند، سرمایه گذاری پر هزینه ای خواهد بود.

محکمتر از مینا نیست

اگرچه لمینت‌ها قوی و بادوام هستند، هرگز نمی‌توانند استحکام مینا را داشته باشند. بنابراین هر چیزی که بتواند دندان طبیعی را بشکند یا لب پر کند، همین کار را با لمینت‌ها انجام می‌دهد. برای محافظت از لمینت‌های خود، توصیه می‌کنیم از محافظ شب استفاده کنید، مخصوصاً اگر هنگام خواب دندان قروچه دارید.

حساسیت دندان‌ها

برخی از بیماران ممکن است حساسیت بیشتری به غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم داشته باشند زیرا روکش‌ها نیاز به تراشیدن مینای دندان دارند.

لمینت موقت دندان 

زمان مورد نیاز برای ساخت لمینت دندان دائمی ‌ممکن است حدود دو تا چهار هفته طول بکشد که بستگی به زمان مورد نیاز در آزمایشگاه دندانپزشکی دارد. در این مدت می‌توانید از یک سری روکش‌های موقت مانند A.K.A  استفاده کنید. این ونیر موقت به شما این فرصت را می‌دهد که از خوش فرم بودن و رنگ بندی لمینت خود مطمئن شوید. اگر در مورد ظاهر لمینت موقت خود نگرانی دارید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید زیرا آنها می‌توانند لمینت‌های نهایی و دائمی ‌شما را بر اساس تناسب و ظاهر لمینت موقت تنظیم کنند.

میزان تراشیدن دندان برای انجام لمینت

برای لمینت دندان فقط مقدار کمی ‌از سطح دندان حدود ۰.۵ تا ۲ میلی متر باید تراشیده شود. برخی از لمینت‌های دندان نازک‌تر هستند و ممکن است نیاز به تراشیدن بسیار کم یا بدون تراشیدن سطح دندان داشته باشند. 

لومینیرها جایگزینی برای لمینت‌ها هستند و نیازی به سوهان کشیدن دندان ندارند زیرا بسیار باریک هستند. اما آنها در پوشش دندان برای موارد شدیدتر موثر نیستند.

اگر مقداری از مینای دندان برداشته شود، لمینت دندان یک روش دائمی ‌خواهد بود. اگر لمینت‌های دندان آسیب دیده اند باید تعویض شوند. به تمام کسانی که از لمینت دندان استفاده کرده اند توصیه می‌شود هنگام خواب از محافظ دهان استفاده کنند تا از لمینت دندان خود محافظت کنند. افرادی که دندان قروچه می‌کنند کاندیدای مناسبی برای لمینت دندانپزشکی نیستند. این افراد بهتر است از روکش‌های کامل دندان به جای لمینت استفاده کنند. 

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ونیرهای لمینت می‌توانند با مراقبت مناسب بین ۱۵ تا ۲۰ سال دوام بیاورند. لمینت ونیرها بافتی ارگانیک نیستند، اما باید به خاطر داشته باشید که هنوز بافت دندانی زنده در زیر و اطراف ونیرهای لمینت خود دارید.

حفره‌ها و التهاب ناشی از بهداشت نامناسب دندان می‌تواند بر طول عمر روکش‌های شما تأثیر بگذارد. دندان‌های خود را روزانه مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهان شویه استفاده کنید. فراموش نکنید که هر ۶ ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این به شما کمک می‌کند تا هر گونه مشکل رو به افزایش را شناسایی کرده و قبل از تبدیل شدن به موارد جدی آنها را درمان کنید.

همچنین باید از استفاده دندان به عنوان ابزار خودداری کنید. به عنوان مثال، هرگز از دندان‌های خود برای باز کردن بطری‌ها استفاده نکنید. دوری از مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگدانه‌دار نیز می‌تواند به عمر طولانی‌تر روکش‌های لمینت کمک کند.

بررسی چگونگی انجام لمینت دندان

ونیر دندان لایه نازکی از پرسلن است که روی سطح دندان اعمال می‌شود. لمینت‌های دندانی پرسلن معمولاً برای اهداف زیبایی و اغلب در سطح تمام دندان‌های قابل مشاهده جلو استفاده می‌شوند. می‌توانند دندان‌های تغییر رنگ داده، ناهموار، کج، ساییده یا پر شده را بپوشانند. روش انجام لمینت دندان کمتر تهاجمی ‌است و قسمت زیادی از دندان اصلی را دست نخورده باقی می‌گذارد. 

اگر مشخص شود که لمینت دندان بهترین گزینه برای شماست دندانپزشک از دندان‌های شما قالبگیری می‌کند. سپس برای ایجاد مدلی در اندازه واقعی یا ماکتی از لبخند جدید شما استفاده می‌شود.

در بیشتر موارد، برای آماده سازی دندان‌ها برای روکش دندان، مقدار کمی ‌از مینای دندان شما نیاز به تراشیدن دارد. اگر این اصلاح انجام نشود، لمینت حجیم و غیر طبیعی به نظر می‌رسد. اما اگر دندان‌هایتان کوچک هستند یا ویژگی‌های صورتتان اجازه می‌دهد، لمینت دندان بدون آماده‌سازی (تراشیدن) یا میکروتین می‌تواند گزینه خوبی باشد. روکش‌های میکروتین (بسیار ظریف) نیازی به کاهش و تراشیدن ساختار طبیعی دندان ندارند. همچنین می‌توان آنها را برگشت پذیر دانست زیرا می‌توان آنها را بدون هیچ مشکلی از سطح طبیعی دندان جدا کرد.

در ادامه توضیحات دقیق تری درباره چگونگی انجام لمینت آورده شده است.

۱- معاینه دندانپزشکی

فرآیند معاینه دندان یک مرحله ضروری قبل از انجام درمان است. این تضمین می‌کند که سلامت دهان و دندان شما برای این روش ایده آل است. دندانپزشک شما هر گونه نشانه التهاب یا حفره را جستجو می‌کند و قبل از قرار دادن لمینت آنها را اصلاح می‌کند.

شروع این روش بدون ارزیابی سلامت دهان و دندان و اصلاح مشکلات زمینه ای ممکن است بر سلامت دندان شما تأثیر منفی بگذارد. اگر دندانپزشک و خود فرد به این نتیجه برسند که این روش برای فرد مزایای زیادی به همراه دارد، دندانپزشک شما این روش را شروع می‌کند.

۲- قالبگیری دندان

دندانپزشک در دو مرحله از دهان شما برای لمینت قالبگیری می‌کند. مرحله اول قالب گیری، ساختن روکش‌های موقت است. به این دلیل که روکش‌های لمینت ضخامت دارند و برای اینکه فضایی برای آنها در دهان شما ایجاد شود، دندانپزشک باید دندان‌های شما را سوهان بکشد. ونیر موقت را نصب می‌کنند تا دندان‌ها دچار آسیب و حساسیت نشوند.

۳- طراحی لبخند و مرحله دوم قالبگیری

طراحی لبخند چیزی است که از همان ابتدا باعث انجام لمینت شده است. برای رسیدن به طبیعی ترین لبخند به ابزارهای پیشرفته نیاز دارید. در دندانپزشکی زاگرس، ما از فناوری پیشرفته برای یافتن بهترین طرح لبخند برای شما کمک می‌کنیم. 

دوربین از داخل دهان شما و همچنین از بیرون فیلم می‌گیرد. سپس نرم افزار این اطلاعات را برای طراحی روکش‌های لمینت بررسی می‌کند. این فرآیند همچنین بر ویژگی‌ها و حرکت طبیعی لب شما تأثیر می‌گذارد تا ببینید پروتز شما چگونه با لب‌ها و حرکت طبیعی صورت شما تعامل خواهد داشت.

این مرحله دوم قالب گیری است و مرحله ای است که برای ونیرهای لمینت نهایی شما استفاده می‌شود. اما در روش سنتی بعد از تراشیدن دندان، از دندان‌های شما قالبگیری می‌شود. سپس دندانپزشک شما قالب را به آزمایشگاهی خارج از مطب یا کلینیک برای ساخت ونیرهای لمینت می‌فرستد. کل فرایند طولانی است و ممکن است از ۳ هفته تا یک ماه طول بکشد.

۴- سوهان کشیدن دندان

برای آنکه لمینت در دهان شما ظاهری طبیعی داشته باشد، دندانپزشک باید لایه ای از دندان‌های شما را بردارد. فرآیند گذاشتن لمینت کاملاً بدون درد است زیرا دندانپزشک شما فقط بافت مرده را برمی‌دارد.

۵- گذاشتن روکش‌های موقت

پس از ترشیدن اگر بنا به شرایطی لمینت‌های دائمی ‌شما آماده نباشد، دندانپزشک ونیرهای موقت را به جای آن قرار می‌دهد. روکش‌های موقت راحت‌ترین روش نیستند، اما برای پنهان کردن دندان‌های تراشیده ‌شده مناسب اند. اگر روکش‌های شما در همان روز با استفاده از فناوری CAD/CAM آماده شوند، نیازی به قرار دادن روکش‌های موقت ندارید.

۶- ساخت ونیر‌های دائمی

در این روش برای انجام کار، قالب‌ها به آزمایشگاهی ارسال می‌شود که تولید را در عرض یک ماه انجام می‌دهد. هنگامی‌که روکش‌های شما آماده شد، دندانپزشک شما آن‌ها را به جلوی دندان‌هایتان سیمان می‌کند. پس از قرار دادن، دندانپزشک شما مواد سیمانی را با نور آبی سفت می‌کند.

نتایج بعد از لمینت چقدر طبیعی است؟

نتایج ونیرها اگر به درستی انجام شود باید بسیار طبیعی به نظر برسد. از شکل تا رنگ، ما همه چیز را در نظر می‌گیریم تا لبخندی کاملاً جذاب به شما ارائه دهیم که زیبایی طبیعی شما را تکمیل کند.

آیا برای ونیر لمینت به بی حسی نیاز خواهید داشت؟

روش لمینت ونیر اصلا تهاجمی ‌نیست و بنابراین نیازی به بی حسی نیست. اما اگر ترجیح می‌دهید بی حسی یا آرام‌بخشی دریافت کنید تا اضطراب نداشته باشید، دندانپزشکان ما در مورد گزینه‌های آرام‌بخشی به شما کمک می‌کنند تا مطمئن شوند که راحت هستید.

مراقبت از لمینت

مراقبت از دندان‌های لمینت شده مانند دندان‌های معمولی است. استفاده از نخ دندان و مسواک یکی از اصول اساسی و مهم بعد از لمینت است. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید، به هیچ وجه سراغ لمینت نروید.

همچنین پس از لمینت بهتر است از خوردن دانه‌ها و غذاهای سفت خودداری شود. زیرا می‌تواند باعث پریدگی آن شود.

مواد غذایی رنگی باعث تغییر رنگ لمینت می‌شود. البته در صورت پولیش مناسب میزان لکه مانند دندان‌های طبیعی است. برای بهبود، می‌توان از پولیش مجدد در فواصل شش ماهه یا یک ساله استفاده کرد. جرم گیری نیز به همان روشی که برای دندان‌های طبیعی افراد استفاده می‌کنند برای دندان‌های لمینت شده نیز مناسب است. 

جمع بندی 

لمینت یا پوسته نازک پرسلن که روی دندان‌ها کشیده می‌شود برای درمان ناهماهنگی، کجی و بد رنگی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. روشی غیر تهاجمی‌که در دو جلسه به شما لبخندی زیبا و رویایی می‌بخشد. میزان تراش مینای دندان در این روش بسیار کم بوده و هیچ آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌کند. این روش دائمی‌است. پس از آن فقط قادر به ترمیم و تعویض لمینت‌ها هستید و نمی‌توانید لمینت را از روی دندان‌ها بردارید.

در صورت تمایل به آشنایی با ونیر لمینت دندان می‌توانید با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. نوبت رایگان خود را دریافت نمایید و با دندانپزشکان با سابقه کلینیک مشورت کنید. متخصصان ما لبخندی رویایی را به شما هدیه خواهند داد.

سوالات متداول

لمینت‌های دندان چگونه کار می‌کنند؟

روکش‌های دندانی (که گاهی ونیرهای چینی یا لمینت‌های چینی دندان نامیده می‌شوند) پوسته‌های نازک ویفر مانند و سفارشی از مواد همرنگ دندان هستند که برای پوشاندن سطح جلوی دندان‌ها برای تغییر ظاهر افراد طراحی شده‌اند. این پوسته‌ها به جلوی دندان‌ها چسبانده می‌شوند و رنگ، شکل، اندازه یا طول آن‌ها تغییر می‌کند.

معایب سرامیک‌های دندان چیست؟

به دلیل پیچیدگی، ساخت روکش‌های تمام سرامیکی نسبت به سایر انواع روکش‌های دندانی به زمان بیشتری نیاز دارد. به طور معمول، برای تکمیل درمان روکش تمام سرامیکی باید دو بار به مطب مراجعه کنید. هزینه‌های اضافی آزمایشگاه اغلب می‌تواند هزینه کلی را افزایش دهد.

ماده به کار رفته در لمینت سرامیکی دندان ضرر ندارد؟

ونیر‌های سرامیکی از مواد سرامیکی همرنگ دندان مانند زیرکونیا استفاده می‌کنند که بی اثر هستند و در برابر عفونت باکتریایی مقاوم اند. آنها کمتر احتمال دارد پلاک و باکتری را جمع کنند و در برابر تحریک لثه یا دندان‌های طبیعی مجاور مقاومت می‌کنند. مواد به کار رفته در آن کاملا بی ضرر است. 

ماندگاری لمینت‌های دندان چقدر است؟

لمینت‌های دندان به طور متوسط حدود پانزده سال عمر می‌کنند. با این حال، طول عمر لمینت‌های دندان می‌تواند از کمتر از ده سال تا بیست سال متغیر باشد. مانند مینای دندان طبیعی، آن‌ها نیز در برابر مواردی مانند ترک ناشی از ضربه‌های دندانی، دندان قروچه، گاز گرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب پذیر هستند.

آیا لمینت دندان دردناک است؟

حقیقت این است که بیماران با گرفتن لمینت دندان درد جدی را تجربه نمی‌کنند. در واقع، بسیاری از مردم مطب دندانپزشکی را با تعجب از آسان بودن این روش ترک می‌کنند.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button