اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

اینله و آنله پروتز چیست؟

گاهی اوقات، پرکردن‌های معمول و باندینگ زیبایی برای بازیابی استحکام دندان کافی نیست. در چنین مواردی، دندانپزشکان برای بازیابی توانایی جویدن قوی‌تر، اینله و آنله دندان را توصیه می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید اینله و آنله چیست و چه کارایی دارند، در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه بمانید. 

اینله و آنله دندان چیست و چه کاربردی دارند؟

آنله‌ها به عنوان پوشش روی دندان عمل می‌کنند، در حالی‌که اینله‌ها در داخل ساختار دندان قرار می‌گیرند. برای بیمارانی که بیش از نیمی از ساختار دندان خود را از دست داده‌اند، اینله و آنله دندان درمان بسیار موثرتر و ماندگارتری خواهد بود. علاوه بر ترمیم دندان آسیب دیده، اینله‌ و آنله‌ دندان از شما در برابر آسیب بیشتر محافظت می‌کنند. آنها همچنین بسیار ماندگار هستند و در صورت مراقبت خوب می‌توانند تا ۳۰ سال دوام بیاورند. 

روش آنله دندان چیست؟

روش ترمیم آنله شامل استفاده از یک پرکننده است که کاملا بر روی ناحیه خارجی دندان قرار می‌گیرد تا عملکرد آن را بهبود بخشد. از آنجایی‌که می‌توان از آن برای پوشاندن کاسپ‌های دندان نیز استفاده کرد، به عنوان جایگزینی برای تاج دندان نیز در نظر گرفته می‌شود.

پروتزهای آنلی دندانپزشکی
پروتزهای آنلی دندانپزشکی

در مواردی‌که ساختار طبیعی دندان، برای زنده ماندن، حتی با پر کردن معمولی نیز دوام نمی‌آورد، به بیماران روش درمانی آنله توصیه می‌شود. این روش، بهترین راه برای حفظ ساختار طبیعی دندان بدون اجازه دادن به پوسیدگی یا عفونت بیشتر خواهد بود.

هنگامی‌که یک دندان پوسیده نیاز به ترمیم دارد، اینله یا آنله رزین می‌تواند طبیعی‌ترین انتخاب باشد. روش ترمیم آنله در صورت پوسیدگی یا شکستگی دندان، پرکردگی قسمت شکسته شده و حتی برای بهبود زیبایی توصیه می‌شود.

درمان با روش آنله شامل دو مرحله است. بنابراین بیمار باید دو بار به مطب دندانپزشکی مراجعه کند. به عنوان بخشی از این روش، دندانپزشک ابتدا بی‌حسی موضعی را برای اطمینان از دنتیکول آسیب دیده تجویز می‌کند تا ناحیه مجاور محل درمان بی‌حس بماند. سپس، بخش پوسیده تمیز شده و حذف می‌شود تا اطمینان حاصل شود که فقط ساختار قوی دندان در جای خود باقی می‌ماند. 

در مرحله بعد، دندانپزشک از ساختار دندان در دهان یک اسکن تهیه می‌کند و آن را برای طراحی با پرسلین، رزین یا سرامیک به آزمایشگاه می‌فرستد. مواد موقت روی ساختار آسیب دیده قرار می‌گیرد، تا زمانی که آزمایشگاه پروتز آنله مناسب را تحویل دهد.

پروتز آنله ساخته شده کاملا متناسب با سوراخ دندان است و دندانپزشکان از لیزر برای سفت شدن بیشتر آن استفاده می‌کنند. اگر بیمار سلامت دهان و دندان خود را حفظ کند، این ترمیم چندین سال طول می‌کشد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مانند قبل حیاتی خواهد بود.

تفاوت بین روش‌های ترمیمی آنله و تاج (روکش)

 ترمیم آنله شامل حفظ ساختار طبیعی دندان تا حد امکان است. قطعاتی که به دلیل ضربه یا پوسیدگی آسیب دیده‌اند خارج شده و با روکش‌های آنله جایگزین می‌شوند. آنله‌ها می‌توانند به عنوان پوشش یک یا چند کاسپ از دندان آسیب دیده عمل کنند. این یک روش کمتر تهاجمی در ترمیم دندان به شمار می‌آید.

در مقابل و در روش گذاشتن تاج روی دندان، دندانپزشک باید در حین نصب تاج، تقریبا تمام ساختار طبیعی قابل رویت دندان را از بین ببرد. این روش به جای ترمیم، به عنوان روش جایگزینی دندان در نظر گرفته می‌شود و زمانی‌که دندان‌های طبیعی به دلیل پوسیدگی، عفونت یا تصادف به وضعیتی غیرقابل ترمیم می‌رسند، می‌تواند ایده آل باشد.

آیا ترمیم با روش آنله بهتر از روکش است؟

گذاشتن روکش و پروتز آنله هر دو بخشی از دندانپزشکی ترمیمی‌ هستند. این روش‌ها باعث تقویت و بازیابی عملکرد دندان‌ها و سلامت دهان و دندان می‌شوند. با این حال، این روش‌ها مجموعه‌ای از مزایای متفاوتی را در بر دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

متخصصان مراقبت از دندان، آنله‌ها را بیشتر از روکش‌ها ترجیح می‌دهند. زیرا برای استفاده از روکش، دندانپزشکان به این نیاز دارند که بیشتر ساختار طبیعی دندان را حذف کنند. یک دندان ترمیم شده با آنله، می‌تواند بیشتر از دندانی که روی آن روکش نصب شده است، دوام بیاورد. نکته مهم اینجاست که هر دو نوع ترمیم می‌توانند به دلیل پوسیدگی در مراحل بعدی تحت تاثیر قرار گیرند.

ممکن است اینله‌ها، آنله‌ها و سایر پرکننده‌ها برای آسیب‌های بزرگ در دندان، کافی نباشند. روکش‌ها نیز می‌توانند گزینه مناسبی برای بیمارانی که از بیماری‌های لثه رنج می‌برند، نباشد. زیرا روکش‌های فلزی اغلب در تماس با لثه باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند و بیماری‌های لثه را تشدید می‌کنند.

روش اینله دندان چیست؟

روش ترمیمی اینله شامل قرار دادن یک قطعه سفارشی در ناحیه انتخاب شده در مرکز دندان برای ترمیم آن است. این روش به تثبیت دندان آسیب دیده و جلوگیری از پوسیدگی بیشتر کمک می‌کند.

پروتز اینلی طلایی دندان در دندانپزشکی
نمایش سه بعدی دقیق پروتز اینلی دندان

در طول درمان، ناحیه آسیب دیده تمیز می‌شود. یک اسکن از دندان برای ایجاد پرکردگی مناسب نیز گرفته می‌شود. هنگامی‌که آزمایشگاه اینله سفارشی را تحویل می‌دهد، دندانپزشک آن را در فضای مربوطه جاگذاری می‌کند. درست مانند مورد ترمیم آنله، دندانپزشک ممکن است برای بی‌حس نگه داشتن ناحیه در طول درمان، بی‌حسی موضعی تجویز کند.

اینله‌هایی که با استفاده از رزین کامپوزیت و چینی ساخته می‌شوند، دوام بیشتری نسبت به پرکننده‌های معمولی دارند. در مقایسه با پر کردن معمولی دندان، اینله می‌تواند به افزایش استحکام دندان تا ۵۰ درصد کمک کند. همچنین اینله می‌تواند برای درمان دندان‌های پوسیده و شکسته‌ای که نیاز به پر کردن بزرگ دارند، بهترین گزینه باشد.

انواع اینله

وقتی صحبت از انواع مواد اینله به میان می‌آید، طلا، آمالگام، سرامیک (مانند چینی) و رزین کامپوزیت گزینه‌های محبوبی در بین دندانپزشکان به حساب می‌آیند. اینله‌های پرسلن ظاهر طبیعی و توانایی ترکیب با دندان‌های اطراف را دارند.

انتخاب طلا احتمالا در دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۹۰ ترجیح داده می‌شد. دوام، استحکام و توانایی حفظ سایش و پارگی در طلا قابل قبول بوده است. این انتخاب به نظر فوق‌العاده می‌رسد، اما افزایش قیمت فلز براق آن را از لیست حذف کرده است. به دلیل دوام بسیار بالا و اینکه بازسازی طلا می‌تواند سه دهه یا بیشتر طول بکشد، هنوز هم دندانپزشکان مسنی هستند که طلا را به مواد دیگر ترجیح می‌دهند.

برخی از مطب‌های دندانپزشکی آزمایشگاه‌های خاص خود را برای ساخت پروتز اینله و آنله برای بیماران‌شان دارند. چنین دندانپزشکانی می‌توانند درمان را در همان ویزیت اول کامل کنند.

درد دندان بعد از اینله

فرآیند بازسازی دندان با پروتز اینله ساده است و به حفظ ساختار طبیعی دندان کمک می‌کند. عمل حذف پوسیدگی که قبل از گذاشتن اینله و آنله دندان انجام می‌شود، کاری است که حتی قبل از پر کردن دندان به روش‌های سنتی نیز انجام می‌شود. ممکن است بیمار پس از حذف پوسیدگی دندان، ناراحتی خفیفی را احساس کند. با این حال، به دلیل استفاده از بی‌حسی موضعی، هیچ دردی در طول درمان وجود نخواهد داشت.

آیا اینله و آنله دندان دردناک است؟

در طول درمان، دندانپزشک ناحیه را بی‌حس می‌کند تا بیمار دردی احساس نکند. با این حال، پس از ناپدید شدن اثرات داروی بی‌حسی ، ممکن است درد و ناراحتی خفیفی را در دهان خود احساس کنید. دندانپزشک شما ممکن است برای مدیریت ناراحتی برایتان مسکن تجویز کند. در صورت تداوم ناراحتی، حتی پس از مصرف دارو، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

خطرات اینله و آنله دندان

ترمیم اینله و آنله دندان بی‌خطر بوده و بیمار با عوارض و خطرات بسیار کمی احتمال مواجهه دارد. در موارد نادر، ممکن است عوارضی در حین عمل یا پس از درمان ایجاد شود. این عوارض ممکن است شامل مواردی مانند: عوارض داروی بی‌حسی، واکنش‌های آلرژیک به اینله و آنله دندان که ممکن است به دلیل نوع مواد اینله یا آنله مورد استفاده ایجاد شود، اینله و آنله دندان نامناسب و آسیب دیده می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود یا آن را بدتر کند، درد شدید در ناحیه دهان، حساسیت شدید نسبت به گرما و سرما، خونریزی لثه و آسیب به ساختارهای دهان مانند دندان، لثه و زبان اشاره کرد.

چه کسی کاندیدای خوبی برای اینله و آنله دندان است؟

هنگامی‌که به دندانپزشک خود مراجعه می‌کنید، وی دهان شما را معاینه می‌کند تا مشخص کند آیا شما واجد شرایط اینله و آنله دندان هستید یا خیر. اگر پوسیدگی شدید در دندان خود دارید یا دندان آسیب دیده‌ای دارید که با استفاده از پر کردن قابل ترمیم نیست، دندانپزشک شما به احتمال زیاد اینله و آنله  دندان را توصیه می‌کند. اگر اینله و آنله های دندانی به خوبی و به موقع نصب شوند، می‌توانند دندان شما را نجات دهند و از نیاز به کشیدن دندان و اقدامات دندانپزشکی اضافی در آینده جلوگیری کنند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که هزینه اینله و آنله دندان می‌تواند کمتر از هزینه درمان مبتنی بر روکش باشد. این هزینه‌ها بسته به تعداد دندان هایی که باید ترمیم شوند و مواد مورد استفاده متفاوت است. بیمارانی که قصد دارند کار را با کمک پوشش بیمه‌ای خود به پایان برسانند، باید بررسی کنند که آیا بیمه‌نامه آنها هزینه‌های اینله و آنله را پوشش می‌دهد یا خیر. 

جمع بندی

انتخاب روش مناسب برای درمان دندان آسیب‌دیده شما تنها به عهده دندانپزشک خواهد بود. پس انتخاب دندانپزشک حرفه‌ای باید اولویت شما باشد تا از درد و استرس دندانپزشکی و همچنین صرف هزینه اضافی جلوگیری شود. 

اگر به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی قابل اعتماد و مجرب هستید، بهترین کار این است که تلفن خود را بردارید و با همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید تا یک تجربه خوب از درمان دندان را تجربه کنید. دندانپزشکان متبحر ما در کلینیک دندانپزشکی زاگرس می‌توانند در انتخاب بهترین گزینه‌های اینله، آنله و پرکننده برای بازگرداندن عملکرد دندان‌های آسیب دیده به شما کمک کنند.

۱- تفاوت اینله و آنله چیست؟

در ابتدایی‌ترین تعریف، اینله حفره‌های دندان را در نواحی بین کاسپ‌ها پر می‌کند. درحالی‌که آنله نه تنها حفره‌های آن فضاها، بلکه می‌تواند برای یک منطقه بزرگ‌تر، از جمله کاسپ‌ها، بکار رود. 

۲- آیا اینله بهتر از پر کردن دندان است؟

پرکردن‌ها استحکام بیشتری برای دندان ها ایجاد نمی‌کنند، بنابراین احتمال شکستگی وجود دارد. درحالی‌که اینله‌های دندانی تا ۷۵ درصد دندان‌ها را تقویت می‌کنند.

۳- ماندگاری اینله و آنله چقدر است؟

اینله و آنله به عنوان یک راه حل طولانی مدت برای ترمیم دندان شما در نظر گرفته می‌شوند. به طور کلی، انتظار می‌رود این دو روش مانند روکش‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ سال و به طور قابل توجهی طولانی‌تر از پرکردگی‌های معمولی باقی بمانند.

۴- چه وسعتی از دندان برای آنله باید باقی مانده باشد؟ 

بیماران باید ساختار دندان طبیعی کافی برای حمایت از آنله داشته باشند. آنله می‌تواند تا سه چهارم دندان طبیعی را بپوشاند.

۵- آیا روکش‌ها از آنله قوی‌تر هستند؟

 اگرچه روکش‌ها کمی قوی‌تر هستند، اما آنله همچنان به اندازه یک دندان طبیعی استحکام دارد. تا زمانی‌که آنله به طور مناسب به دندان چسبانده شود، همچنان می‌تواند به اندازه یک تاج یا روکش دوام بیاورد.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button