اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

نحوه مصرف آزیترومایسین برای عفونت دندان 

ممکن است درد، بوی بد دهان و التهاب را در دندان‌های خود احساس کرده باشید. در مراجعه به دندانپزشک، برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. اما چرا آنتی بیوتیک برای شما تجویز شده و آیا آزیترومایسین برای عفونت دندان مناسب است؟در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا با مصرف آزیترومایسین برای عفونت دندان و نحوه مصرف آن بیشتر بدانیم. 

چرا برای عفونت‌های دندان از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنیم؟

اگر بگویم تریلیون‌ها باکتری ریز در اطراف و حتی داخل دهان شما وجود دارد باور می‌کنید؟ بله این قضیه درست است زیرا باکتری‌ها در همه جا، از یخ یخ گرفته تا گدازه داغ زندگی می‌کنند. باکتری‌ها میکروسکوپی هستند، بنابراین آنها را نمی‌توان با چشم غیر مسلح دید. اگرچه تنها یک سلول دارند، اما کل زیست توده آنها از مجموع گیاهان و حیوانات بیشتر است. سلول‌های باکتریایی یک انسان ده برابر بیشتر از سلول‌های انسانی اش است. بسیاری از این باکتری‌ها بی ضرر بوده و حتی برخی از آنها مفید نیز هستند. باکتری‌های مفید مانع ورود باکتری‌های مضر به بدن شده و ایمنی را افزایش می‌دهند. با این حال، چند باکتری مضر وجود دارد که می‌تواند باعث آسیب جزئی یا حتی مرگ شود. عفونت‌های دندانی ناشی از این باکتری‌های مضر حتی گاهی اوقات می‌تواند کشنده باشد. خوشبختانه داروهایی برای کنترل عفونت‌های باکتریایی وجود دارد. این دارو‌ها را با نام آنتی بیوتیک‌ها می‌شناسیم. 

دندانپزشک شما ممکن است برخی از آنتی بیوتیک‌ها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد هرگونه عفونت دندانی برای شما تجویز کند. به عنوان مثال، پس از یک عمل دندانپزشکی، تیم دندانپزشکی به شما یک رژیم آنتی بیوتیکی می‌دهد تا از عفونت بعد از عمل جلوگیری کند، به خصوص اگر فرد دچار نقص ایمنی باشد. همچنین، دندانپزشک ممکن است به شما آنتی بیوتیک بدهد تا از پیشرفت عفونت مداوم دندان جلوگیری کند.

آنتی بیوتیک‌های مختلف مکانیسم‌های اثر متفاوتی دارند. به نوعی همه آنها یا باکتری‌ها را از بین می‌برند یا با جلوگیری از رشد و تکثیر آنها، تأثیرات باکتریایی را قطع می‌کنند.

نحوه مصرف آزیترومایسین برای عفونت دندان چگونه است؟

هر دارو با توجه به میزان اثر بخشی، قدرت دارو و نیاز بدن هر فرد دوز متفاوتی دارد. اما بعد از تجویز توسط دندانپزشک باید در فواصل زمانی مشخص تا اتمام دوره، به طور کامل مصرف شود. به طور معمول آزیترومایسین ۵۰۰ میلی گرم یک بار در روز و سپس ۲۵۰ میلی گرم باز هم یک بار در روز به مدت چهار روز مصرف می‌شود. به رعایت فاصله زمانی بین دوز‌ها دقت نمایید. در صورت فراموشی مصرف یک دوز دارو، اگر به نوبت دوز بعدی نزدیک نشده اید حتما آن را مصرف نمایید. در غیر این صورت دوز بعدی را راس ساعت و بدون فراموشی مصرف کنید. توجه داشته باشید هرگز دوز مصرف دارو را در صورت فراموشی دو برابر نکنید. 

این دارو بهتر است با شکم خالی، یک ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا میل شود. حتما آب زیاد در طول درمان با آزیترومایسین بنوشید. دوره درمان با این دارو را تکمیل کنید. بعد از چند روز احساس بهتری خواهید داشت. 

آیا آزیترومایسین برای عفونت دندان مناسب است؟

برای جواب دادن به این سوال باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود. نوع باکتری و میزان گسترش عفونت می‌تواند تعیین کننده باشند. باید دقت داشته باشید طبق دستور دندانپزشک دارو مصرف نمایید. دارو را زودتر از موقع قطع نکرده و یا تعداد بیشتری مصرف نکنید. در هر دو صورت ممکن است عوارضی ایجاد کنند. 

آزیترومایسین در یک دوره درمان، عفونت دندان و بیماری‌های دهان و دندان را از بین می‌برد. به همین دلیل در بیماری‌های لثه توسط دندانپزشکان تجویز می‌شود. 

برای افرادی که به پنی سیلین حساسیت نشان می‌دهند از آزیترومایسین برای عفونت دندان آنها کمک می‌گیرند. آزیترومایسین مانند آموکسی سیلین می‌تواند رشد باکتری‌ها را کنترل کرده و بیشتر باکتری‌ها را از بین ببرد. 

مصرف آزیترومایسین برای عفونت دندان توسط برخی از دندانپزشکان تجویز می‌شود و پس از چند روز تاثیر خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل باید بر طبق دستورالعمل دارو را ادامه دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید. 

باید بدانید این دارو برای انواع مختلفی از عفونت‌ها مانند عفونت ریه، گوش و دندان کاربرد دارد. این دارو ضد التهاب بوده و عفونت‌های غیر باکتریایی نیز با این دارو درمان می‌شود. 

عفونت دندان چیست؟

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و اگر مراقبت‌های معمول دندانپزشکی را انجام ندهید، ممکن است با عفونت دندان مواجه شوید که منجر به آبسه دندان شود. آبسه دندان یک تجربه دردناک است که در آن مجموعه ای از چرک در داخل دندان یا لثه ایجاد می‌شود و عفونت را به ریشه نیز منتقل می‌کند. اگر آبسه دندان فوراً درمان نشود، ممکن است نزدیکترین اعصاب که مغز است را تحت تأثیر قرار دهد. خوشبختانه، دارو‌هایی برای آبسه دندان وجود دارد، اما درمان کلی زمانی پیچیده می‌شود که فرد قبلاً درمان اولیه عفونت دندان را از دست داده باشد. بنابراین، آبسه دندان را بدیهی ندانید و به محض اینکه با برخی از علائم آبسه دندان مانند حساسیت دندان، تورم لثه یا دندان درد غیرقابل تحمل مواجه شدید، سریعاً با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند آبسه دندان را درمان کنند؟

آنتی‌بیوتیک‌هایی برای درمان آبسه دندان وجود دارند، اما در مواقعی تجویز می‌شوند که عفونت دندان تا ریشه نفوذ کرده یا دندان‌های اطراف را گرفته باشد. علاوه بر این، اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا سلامت دهان و دندان شما خوب نیست، ممکن است دندانپزشک شما آنتی بیوتیک‌هایی را برای آبسه دندان تجویز کند و اگر باز هم برطرف نشد، ممکن است مجبور شوید عصب کشی و روکش دندان را تجربه کنید.

جمع بندی

به دلیل آنکه مصرف آزیترومایسین برای عفونت دندان موثر است دندانپزشکان این دارو را برای کاهش عفونت و التهاب تجویز می‌کنند. 

در نظر داشته باشید که بهترین درمان پیشگیری است. پس با مراجعه به موقع برای چکاپ به دندانپزشکی و داشتن روتین مناسب دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌توانید تا آخر عمر دندان‌های سالم و بدون عفونت داشته باشید. 

اگر نیاز به چکاپ یا هر اقدام دندانپزشکی دارید می‌توانید با شماره‌های موجود تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با سال‌ها تجربه و همراهی دندانپزشکان متبحر آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. 

سوالات متداول

۱- آیا می‌توانم برای عفونت دندان آزیترومایسین مصرف کنم؟

آزیترومایسین فعالیت ضد باکتری عالی دارد. در عفونت‌های دندانی، عود عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بهبود موقت علائم شوند، اما عامل اتیولوژیک ریشه‌کن نشده باشد. اما آزیترومایسین یک درمان موثر برای ریشه کنی عفونت‌هاست.

۲- آزیترومایسین برای عفونت دندان بعد از چه مدت عمل می‌کند؟

آزیترومایسین بلافاصله پس از مصرف اولین دوز شروع به کار می‌کند. آزیترومایسین خوراکی معمولاً به حدود ۲ تا ۳ ساعت نیاز دارد تا به غلظت کامل خود در بدن شما برسد، اما ممکن است اثرات فوراً به چشم نیایند. پس از چند روز مصرف آزیترومایسین باید احساس بهتری داشته باشید. 

۳- آیا آزیترومایسین درمانی برای آبسه لثه است؟

رایج ترین موارد مورد استفاده برای آبسه عبارتند از: آموکسی سیلین و آزیترومایسین. دندانپزشک به شما آنتی بیوتیک می‌دهد تا مطمئن شود که عفونت به دندان‌های دیگر یا سایر قسمت‌های بدن شما سرایت نمی‌کند.

۳.۲/۵ - (۱۸ امتیاز)

1 comments on “نحوه مصرف آزیترومایسین برای عفونت دندان 

  1. رشید بهمن ۳۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

    خیلی خیلی ممنونم از راهنمای شما سپاس و بدرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button