اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان

عفونت دندان در اثر تجمع باکتری روی دندان اتفاق می‌افتد. عفونت دندان به آبسه و چرک دندان نیز شناخته می‌شود. اگر عفونت به پالپ که قسمت زنده و حیاتی دندان است منتقل شود ریشه را درگیر کرده و آبسه پریودنتال به وجود می‌آید. در برخی از موارد دندانپزشک سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان تجویز می‌کند تا جلوی گسترش عفونت را بگیرد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس می‌خواهیم به بررسی نحوه مصرف و مزایای سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان بپردازیم. 

عفونت دندان چگونه خود را نشان می‌دهد؟

عفونت دندان با درد شدید در هنگام خواب، درد ضربان دار، بوی بد در دهان و یا تورم لثه و غدد خود را نشان می‌دهد. در صورت مشاهده این علائم باید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین تب، خستگی و ورم در فک یا گردن می‌تواند نشانه وجود عفونت در دندان باشد.

پس از معاینه، دندانپزشک در صورت نیاز سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان شما تجویز می‌کند. تمام عفونت‌های دندانی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارند به همین دلیل باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. 

در چه مواقعی باید سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان مصرف کنید؟

در صورت داشتن سیستم ایمنی ضعیف، بیماری‌های خاص یا گسترش زیاد عفونت با توجه صلاح دید دندانپزشک دارو تجویز می‌شود. این کار باعث حفظ دندان طبیعی می‌شود و دیگر نیاز به کشیدن دندان نداریم. 

همراه با آنتی بیوتیک، مصرف دارو‌های مسکن ضد التهابی باعث کاهش درد و تورم می‌شود. پس از چند روز سیستم ایمنی بدن عفونت را از بین برده و دهان سالم می‌شود. 

نحوه مصرف سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان

معمولا پس از ۳ روز مصرف سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان، تاثیر خود را گذاشته و علائم ناراحت کننده دندان از بین می‌روند. اما نباید مصرف را تا پایان دوره درمان قطع کنید. 

معمولا دندانپزشکان این دو آنتی بیوتیک را به عنوان مکمل یکدیگر می‌دهند. زیرا هر کدام از آنها انواع مختلفی از باکتری‌ها را از بین می‌برند. با این کار خذف عفونت با اطمینان بیشتری انجام می‌شود. 

نحوه مصرف سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان هر ۸ ساعت یک عدد به مدت ۵ روز است. دوز مصرف آنها ۴۰۰ میلی گرمی‌برای بزرگسالان و ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی گرم برای کودکان است. 

چرا دندان‌ها عفونت می‌کنند؟

پوسیدگی دندان که در اثر مسواک نزدن به وجود می‌آید اگر در مراحل اولیه درمان نشود به پالپ رسیده و ایجاد عفونت می‌کند. همچنین به دلیل ضربه یا کار‌های ناموفق قبلی دندانپزشکی ممکن است عفونت دندان رخ بدهد. این موارد پاکت‌هایی از چرک در دندان یا لثه ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد تورم و درد شده و برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک دارند. اگر عفونت درمان نشود به فک و سایر بخش‌های دهان و گاهی مغز سرایت می‌کند. 

دندانپزشکان با معاینه کامل دندان‌ها، در صورت نیاز سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان توصیه می‌کنند تا جلوی عفونت را بگیرند. 

در چه مواردی سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان داده می‌شود؟ 

دندان عفونت زیادی داشته باشد 

برای جلوگیری از سرایت عفونت و چرک در حین انجام کار‌های دندانپزشکی به سایر قسمت‌ها، از آنتی بیوتیک کمک گرفته می‌شود. اگر چرک و باکتری به سایر قسمت‌ها نفوذ کند ممکن است اندوکاردیت ایجاد شود. 

تنها راه درمان آنتی بیوتیک باشد

برخی از عفونت‌ها با کار‌های دندانپزشکی مانند خالی کردن آبسه یا عصبکشی از بین نمی‌روند. در این صورت باید از سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان استفاده کنید تا تمامی‌عفونت از بین برود. 

در چه مواقعی از آنتی بیوتیک نباید استفاده کنیم؟

اگر عفونت و آبسه دندان، با کارهای دندانپزشکی مانند عصبکشی از بین برود نباید از آنتی بیوتیک استفاده کنیم. اما اگر فرد سیستم ایمنی ضعیفی دارد، مجاز به مصرف آنتی بیوتیک هستیم. 

برای عفونت دندان چه آنتی بیوتیک‌هایی وجود دارد؟

بیش از ۱۰۰ نوع باکتری در دهان انسان زندگی می‌کند. برخی از این باکتری‌ها مضر بوده و می‌توانند عفونت دندان را به وجود بیاورند. اما باید بدانید که از کدام آنتی بیوتیک‌ها برای چه عفونتی استفاده کنید و میزان مصرف آن چقدر باید باشد. 

به همین دلیل باید نوع باکتری ایجاد کننده عفونت به درستی تشخیص داده شود. معمولا دندانپزشکان آنتی بیوتیکی را توصیه می‌کنند که روی طیف زیادی از باکتری‌ها تاثیر بگذارد. 

خانواده پنی سیلین‌ها

در بیشتر مواقع دندانپزشکان برای از بین بردن عفونت دندان پنی سیلین‌ها را توصیه می‌کنند. ترکیب آموکسی سیلین و کوآموکسی کلاو تقریبا بر روی تمامی‌عفونت‌های دندانی موثر است. دوز مصرف آموکسی سیلین ۵۰۰ میلی گرم، هر ۸ ساعت است. همچنین دوز مصرف کوآموکسی کلاو با توجه به نظر دندانپزشک ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت است.

توجه: اگر به آنتی بیوتیک خاصی حساسیت دارید حتما با دندانپزشک در میان بگذارید تا از دارو‌های جایگزین برای درمان عفونت استفاده کنند. 

کلیندامایسین

ممکن است باکتری‌ها به انواع مختلف آنتی بیوتیک‌های خانواده پنی سیلین مقاومت نشان دهند. به همین دلیل از کلیندامایسین برای درمان عفونت استفاده می‌کنند. این دارو نیز روی اکثر باکتری‌های ایجاد کننده عفونت موثر است. دوز مصرف این دارو ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم، هر ۸ ساعت با توجه به میزان گسترش عفونت تجویز می‌شود. 

آزیترومایسین

اگر درمان با پنی سیلین و کلیندامایسین امکان پذیر نباشد دندانپزشکان سراغ آنتی بیوتیک آزیترومایسین می‌روند. اگر به پنی سیلین حساسیت دارید این دارو جایگزین خوبی است. دوز مصرف آزیترومایسین ۵۰۰ میلی گرم، هر ۲۴ ساعت است. 

مترونیدازول

این آنتی بیوتیک اولین انتخاب دندانپزشکان برای درمان عفونت نیست. معمولا به همراه سایر دارو‌ها برای از بین بردن تمامی‌باکتری‌های مضر به کار می‌روند. دوز مصرف آن ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلی گرم هر ۸ ساعت است. 

آنتی بیوتیک‌ها عوارض جانبی دارند؟

درست است که آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند عفونت را از بین ببرند اما در برخی موارد عوارض جانبی نیز دارند. سرگیجه، حالت تهوع، اسهال، کهیر و عفونت قارچی ممکن است در اثر استفاده زیاد از آنتی بیوتیک‌ها ایجاد شوند. اما همیشه این عوارض زودگذر گریبان گیر افراد نمی‌شود و عوارض جدی تری مانند عفونت کلوستریدیوم و آنافیلاکسی را شاهد خواهیم بود.

عفونت کلوستریدیوم نوعی میکروب است که التهاب روده را به وجود می‌آورد. بیشتر در افراد مسن در اثر استفاده زیاد از آنتی بیوتیک ظاهر می‌شود. 

آنافیلاکسی یک آلرژی شدید دارویی است که به صورت ناگهانی باعث تورم گلو و افت فشار خون می‌شود. برخی از افراد که به خانواده پنی سیلین‌ها حساسیت دارند این مشکل ممکن است برای آنها اتفاق بیفتد. 

مدت زمان تاثیر آنتی بیوتیک‌ها چقدر است؟

زمان اثرگذاری آنتی بیوتیک‌ها با توجه به نوع و شدت عفونت متفاوت است. اگر بعد از چند روز درد و التهاب شما کم شد نباید خودسرانه مصرف را قطع کنید. بهتر است دوره مصرف کامل شود تا آنتی بیوتیک کامل اثر کرده و عفونت برنگردد. معمولا بین ۳ تا ۷ روز کامل عفونت از بین می‌رود. 

قبل از درمان با آنتی بیوتیک چه روش‌هایی توصیه می‌شود؟

  • عصبکشی دندان 
  • پر کردن پوسیدگی با مواد پرکننده مانند آمالگام و کامپوزیت
  • خالی کردن آبسه توسط دندانپزشک
  • کشیدن دندان در موارد حاد

چه درمان‌های خانگی برای کاهش عفونت دندان موثر هستند؟

برخی از عفونت‌ها نیاز به درمان‌های دارویی ندارند و با درمان‌های خانگی اگر در مراحل اولیه باشند ممکن است از بین بروند. 

  • شستشو دهان با آب نمک ولرم چند بار در روز بهترین روش برای از بین بردن عفونت سطحی دندان است. 
  • مقداری جوش شیرین را در آب حل کرده، دهان و قسمت عفونی دندان را با آن شستشو دهید. 
  • با دندان عفونی و دردناک خود غذا نجوید. 
  • با مسواک نرم قسمت آسیب دیده و دردناک دهان را مسواک کنید.
  • غذا‌های ترد و سفت را با سمت حساس دهان هرگز نجوید. 
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به صورت روتین هر روز انجام دهید. 

جمع بندی

بهترین راه همیشه پیشگیری است. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم، دندان‌های خود را از عفونت دور نگه دارید. تشخیص آنکه کدام آنتی بیوتیک برای عفونت دندان شما مناسب است کار پیچیده ای است و حتما باید دندانپزشک با تجربه آن را تجویز نماید. در صورت مصرف آنتی بیوتیک نامناسب عوارض زیادی به سراغ فرد خواهد آمد. از مهمترین این عوارض مقاومت دارویی است. به شکلی که روی باکتری مورد نظر دیگر هیچ تاثیری نمی‌گذارد. 

اگر عفونت دندان دارید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه نمایید. در صورت مراجعه سریع درمان‌هایی مانند عصبکشی و تخلیه آبسه انجام می‌شود. اگر عفونت گسترش شدیدی پیدا کرده باشد یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید و بدن نتواند با عفونت مقابله کند باید سفکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان استفاده کنید. 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با سال‌ها تجربه و همراهی بهترین دندانپزشکان تهران آماده ارائه خدمات با کیفیت و مناسب به مراجعه کنندگان عزیز است. اگر دچار درد دندان یا عفونت‌های دندانی شده اید هر چه سریعتر با شماره‌های کلینیک تماس گرفته و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

آیا سفیکسیم برای عفونت دندان مفید است؟

ترکیب سفیکسیم با مترونیدازول برای درمان بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن به طور قابل توجهی اثر بخش است. سفیکسیم از نظر آماری کارآمدتر از ترکیب آموکسی سیلین با مترونیدازول بود.

چه مدت طول می‌کشد تا سفیکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان عمل کنند؟

در صورت داشتن تورم شدید در اثر عفونت‌های دندانی، دارو در عرض چند روز شروع به عمل می‌کند. شاید درد و تورم کاهش یافته باشد اما عفونت هنوز در دندان وجود دارد به همین دلیل باید دوره درمان را کامل کنید. تقریبا ۳ روز نیاز است تا علایم برطرف شوند. 

کاربرد سفیکسیم و مترونیدازول چیست؟

سفیکسیم و مترونیدازول متعلق به گروه داروهای ضد باکتریایی هستند. عفونت باکتریایی شرایطی است که در آن باکتری‌های مضر وارد بدن شده، تکثیر می‌شوند و بدن را آلوده می‌کنند. باکتری‌ها می‌توانند هر قسمت از بدن را هدف قرار دهند و خیلی سریع تکثیر شوند.

متا تایتل: کاربرد سفیکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان|کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

متا دیسکریپشن: آنتی بیوتیک‌های سفیکسیم و مترونیدازول برای عفونت دندان بسیار خوب عمل می‌کنند. هر دو قرص را در فاصله زمانی ۳ تا ۷ روز هر ۸ ساعت، ۱ عدد بهتر است مصرف شوند. 

۳.۳/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button