اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

عفونت دندان باعث درد و ناراحتی می‌شود. افرادی که با شکایت درد دندان یا التهاب به دندانپزشک مراجعه می‌کنند اغلب آموکسی سیلین و مترونیدازول برای کنترل عفونت به آنها داده می‌شود. این کار برای جلوگیری از انتشار عفونت اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان می‌پردازیم. 

عفونت دندان چیست؟

عفونت یا آبسه دندان کیسه‌هایی پر از چرک هستند که عامل اصلی به وجود آمدن آن باکتری در دهان در اثر مسواک نزدن و تروماست. 

اگر علائمی‌مانند درد شدید دندان، حساس شدن دندان به سرما و گرما، تورم لثه و گاهی تورم غدد لنفاوی دارید به احتمال زیاد دچار عفونت دندانی شده اید. برای جلوگیری از گسترش آن به سایر قسمت‌های دهان و مغز، باید هرچه سریعتر اقدام به درمان کنید. در مواردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا عفونت بسیار گسترش یافته است دندانپزشکان برای رفع این مشکل از آموکسی سیلین و آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند. این دو قرص بهترین دارو برای درمان و کنترل عفونت دندان هستند. 

چرا باید از آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان استفاده کنیم؟

اگر بوی بد دهان دارید یا مشکلات دندانی پیدا کرده اید در مرحله اول می‌توانید از محلول آب نمک استفاده کنید. زیرا برخی از عفونت‌های دندانی با درمان‌های خانگی از بین می‌روند. اما اگر سیسیتم ایمنی ضعیفی دارید بهتر است از داروهای آنتی بیوتیک مانند آموکسی سیلین و مترونیدازول با تجویز دندانپزشک استفاده کنید.

در ابتدا دندانپزشک با معاینه میزان گسترش عفونت را تشخیص می‌دهد. گاهی با پاکسازی دندان و تخلیه پالپ می‌توانید از شر عفونت خلاص شوید بدون آنکه نیاز به خوردن آنتی بیوتیک‌هایی مانند آموکسی سیلین و مترونیدازول داشته باشید. اما اگر عفونت شدید باشد و نیاز به کشیدن دندان و جراحی داشته باشید برای آنکه عفونت به قسمت‌های دیگر دهان منتقل نشود باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید. 

از کجا بفهمیم دندان دچار عفونت شده است؟

علائمی‌مانند درد شدید، تیز یا ضربان دار، افزایش درد هنگام اعمال فشار به ناحیه آسیب دیده، غدد لنفاوی متورم، تورم صورت، بوی بد دهان، تب و مشکل در باز کردن دهان از نشانه وجود عفونت دندانی است. اگر دیر اقدام به درمان کنید ممکن است دندان خود را از دست بدهید. در برخی موارد عفونت دندان باعث عفونت و التهاب ریه، مغز و قلب می‌شود. به همین دلیل با تشخیص عفونت دندان برای جلوگیری از گسترش آن آموکسی سیلین و مترونیدازول توسط دندانپزشک به بیمار داده می‌شود. 

چگونه آموکسی سیلین و مترونیدازول را برای عفونت دندان مصرف کنیم؟

آموکسی سیلین از خانواده پنی سیلین است و قدرت زیادی در از بین بردن عفونت‌های باکتریایی دارد. به همین دلیل در درمان عفونت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی عوارض گوارشی این دارو بسیار پایین است و دندانپزشکان با توجه به عوارض جانبی کم آموکسی سیلین این دارو را تجویز می‌کنند. 

آموکسی سیلین ۵۰۰ باید هر ۸ ساعت ۱ عدد مصرف شود. برای آنکه نتیجه خوبی بگیرید حداقل ۳ روز از این قرص مصرف نمایید. مصرف دقیق تمامی‌قرص‌ها باید بر طبق دستورالعمل دندانپزشک صورت بگیرد. 

مصرف مترونیدازول نیز برای کاهش عفونت دندان موثر است. متدونیدازول ۵۰۰، هر ۸ ساعت به طور منظم باید مصرف شود. این آنتی بیوتیک نیز مانند آموکسی سیلین بهتر است حداقل تا ۳ روز و طبق نظر پزشک مصرف آن ادامه پیدا کند. 

نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان اگر به درستی و سر ساعت انجام شود تاثیر فوق العاده ای در جلوگیری از عفونت دندان داشته و رشد باکتری‌ها را کاهش می‌دهد. 

چرا دندان عفونت می‌کند؟

باکتری‌ها عامل ایجاد عفونت دندان یا آبسه هستند. آبسه‌ها کیسه‌هایی پر از چرک اند که در اثر پوسیدگی دندان، ضربه و کار‌های دندانپزشکی نا موفق قبلی ممکن است ایجاد شوند. 

نکته: هر عفونت دندانی نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ندارند. تنها با نظر دندانپزشک باید قرص مصرف نمایید. در برخی موارد شستشو دهان با آب نمک می‌تواند عفونت را کاهش دهد. 

آزیترومایسین و کوآموکسی کلاو برای درمان عفونت دندان

دو قرص آنتی بیوتیک دیگر نیز در درمان عفونت دندان موثر هستند. که آنها را با هم بررسی می‌کنیم. 

آزیترومایسین

آزیترومایسین برای عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در درمان عفونت‌های دندانی تاثیر زیادی دارند. اگر به قرص‌های خانواده پنی سیلین حساسیت دارید دندانپزشک برای شما آزیترومایسین را تجویز می‌کند. به همین دلیل هرگز نباید به صورت خودسرانه از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کنید. اگر عفونت شدید دندانی دارید و با انواع پنی سیلین‌ها درمان نشده اید، آزیترومایسین کمک کننده است. 

کوآموکسی کلاو 

این قرص از خانواده پنی سیلین است و خیلی کم از آن برای عفونت‌های دندانی استفاده می‌کنند. بهتر است به مدت ۷ روز و هر ۸ ساعت ۱ بار این قرص مصرف شود تا عفونت دندان را از بین ببرد. 

عوارض جانبی آنتی بیوتیک‌ها 

در ادامه برخی از عوارض جانبی آنتی بیوتیک‌ها که در صورت استفاده خودسرانه و بدون نظر دندانپزشک ممکن است اتفاق بیفتد را با هم می‌بینیم. 

  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • اسهال
  • عفونت قارچی کاندیدا
  • کهیر

گاهی اوقات آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک آنافیلاکسی کشنده شوند که ممکن است نفس کشیدن برای فرد دشوار شود.

آنتی بیوتیک‌ها برای کنترل عفونت‌های دندانی مهم هستند. اما باید با محدودیت‌های استفاده از آنتی بیوتیک‌ها برای جلوگیری از هر گونه عارضه آشنا باشیم.

چگونه از عفونت دندان جلوگیری کنیم؟

هیچ اقدام پیشگیرانه ای جز رعایت بهداشت دهان و دندان وجود ندارد. بنابراین:

  • مسواک زدن دندان‌های خود دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید به خصوص شب‌ها را فراموش نکنید. قبل از خواب به مدت دو دقیقه با تکنیک‌های صحیح موساک بزنید.
  • نخ دندان کشیدن یک بار در روز پس از مسواک زدن مهم است. نخ دندان قسمت‌هایی را که با مسواک نمی‌توان تمیز کرد را عاری از باکتری می‌کند. 
  • اطراف ناحیه حساس دهان را با مسواک نرم تمیز کنید تا آسیب‌های مکانیکی به دندان و لثه نرسانید. 
  • مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم حداقل هر شش ماه یکبار ممکن است به پیشگیری از عفونت دندان و عوارض آن کمک کند.

چه مدت باید آنتی بیوتیک برای عفونت دندان مصرف کرد؟

ضروری است که آنتی بیوتیک‌ها را تا روز پایان دوره درمان مصرف کنید. حتی اگر در عرض دو یا سه روز پس از مصرف آنتی بیوتیک احساس خوبی دارید، باید آنها را برای مدت زمان توصیه شده مصرف کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها نقش عمده‌ای در پیشگیری از عفونت دارند، اما باید به خاطر داشته باشیم که آنتی‌بیوتیک‌ها اولین انتخاب برای درمان عفونت‌های دندانی نیستند. بنابراین، دندانپزشکان در انتخاب اولین قدم برای درمان ممکن است روش‌های زیر را انجام دهند: 

  • تخلیه تورم و آبسه
  • پر کردن ساده
  • عصبکشی
  • کشیدن دندان 

خطر خاموش عفونت‌های دندان درمان نشده

دندان عفونی یا عفونت لثه به عنوان آبسه دندان شناخته می‌شود. درست مانند هر عفونت دیگری، آبسه دندان نیز در صورت عدم درمان می‌تواند طیف وسیعی از خطرات را ایجاد کند.

اکثر افراد آبسه دندان‌های خود را درمان می‌کنند زیرا درد ناشی از آبسه می‌تواند بسیار شدید باشد. تا حدی که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند. با این حال، برخی دیگر درد زیادی احساس نمی‌کنند یا تصمیم می‌گیرند از این درد رنج ببرند به این امید که مشکل خود به خود برطرف شود.

اما عفونت دندان می‌تواند کشنده باشد. اکثر مردم نمی‌دانند که عفونت در دهان می‌تواند به راحتی گسترش یابد. در واقع در بدترین موارد، چنین عفونتی می‌تواند به مغز یا سایر قسمت‌های بدن منتقل شود و باعث عفونت خونی و التهاب مغز شود. در صورت عدم درمان به موقع، فرد جان خود را از دست می‌دهد. 

انواع عفونت دندان چیست؟

دو نوع اصلی عفونت پری اپیکال و پریودنتال دهان وجود دارد.

  • آبسه یا عفونت پری آپیکال (آبسه دندان): این آبسه‌ها در داخل دندان ایجاد می‌شوند و معمولاً در اثر حفره‌های دندانی درمان‌نشده، دندان آسیب دیده یا شکسته ایجاد می‌شوند. در برخی موارد حتی در اثر انجام کارهای قبلی دندان‌پزشکی ایجاد می‌شوند.
  • آبسه یا عفونت پریودنتال (آبسه لثه): اگر غذا بین لثه و دندان گیر کند، باکتری‌ها می‌توانند در زیر لثه و در استخوان تجمع کنند. این می‌تواند باعث ایجاد آبسه روی لثه شود.

عدم درمان به موقع عفونت دندان چه مشکلاتی برای سلامتی ایجاد می‌کنند؟

بیایید به بحث در مورد عوارض عدم درمان عفونت دندان بپردازیم.

گسترش عفونت

هر عفونتی در صورت عدم درمان می‌تواند گسترش یابد. اگر کاری برای جلوگیری از عفونت دندان انجام نشود، می‌تواند به دندان‌های مجاور، فک، گردن و در موارد نادر مغز سرایت کند.

تحریک سینوس

به دلیل فاصله نزدیک بین دندان‌ها و سینوس‌ها، عفونت دندان می‌تواند باعث تحریک سینوس شود.

آنژین لودویگ

عفونت و التهاب دو شریک جرم در به وجود آمدن آنژین هستند. آنژین لودویگ زمانی اتفاق می‌افتد که عفونت به گلو رسیده و باعث تورم مجرای هوا شود. این تورم می‌تواند باعث ایجاد مشکل در صحبت کردن، تنفس، ضعف و تورم گردن شود.

مننژیت

عفونت به مغز وارد شده و باعث التهاب غشاهای نزدیک نخاع و مغز و ایجاد مننژیت می‌شود.  

عفونت فک

همانطور که عفونت دندان می‌تواند از دندان به بافت نرم دهان و گلو سرایت کند، این امکان نیز وجود دارد که باکتری‌های عفونی به داخل استخوان فک بروند. در این حالت، تورم و حساسیت معمولاً کاملا مشهود است.

درمان خانگی عفونت دندان 

درمان‌های خانگی تنها برای عفونت‌های ساده دهانی کاربرد دارند. اگر دندان درد شدید دارید باید قرص‌های آنتی بیوتیک مصرف کنید و تحت درمان‌های دندانپزشکی قرار بگیرید. در ادامه برخی از روش‌های خانگی برای از بین بردن عفونت‌های سطحی را بررسی می‌کنیم.

  • بهترین روش استفاده از آب نمک ولرم است. درمانی خانگی که باعث استحکام لثه‌ها شده و باکتری‌ها را از بین می‌برد.
  • محلول آب و جوش شیرین نیز به کاهش باکتری‌ها کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که این درمان‌ها فقط برای عفونت‌های سطحی کارایی دارند. 
  • از سیر قافل نشوید. سیر را خرد کرده و روی دندان عفونی قرار دهید و یا بعد از پوست کردن سیر، آن را با دندان عفونی بجوید و کمی‌در دهان نگه دارید. 
  • دمنوش‌ها و روغن‌های گیاهی مانند پونه و میخک به از بین بردن عفونت و التهاب دهان کمک می‌کند. 

جمع بندی

در صورت مشاهده هر گونه علائم عفونت دندانی باید سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک با دادن آنتی بیوتیک‌هایی مانند آموکسی سیلین و مترونیدازول و دستورالعمل‌هایی برای مصرف، می‌تواند جلوی گسترش عفونت را بگیرد. اگر درد دارید داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند پروفن را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه نمایید. با گذشت ۳ روز تاثیر دارو‌ها را احساس خواهید کرد و درد شما کاهش پیدا می‌کند. 

اگر درد دندان یا حساسیت به خوراکی‌های سرد و گرم دارید برای درمان و معاینه با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. هرگز درمان عفونت‌های دندانی را به تعویق نیندازید. منتظر شما در کلینیک دندانپزشکی هستیم.

سوالات متداول

آیا می‌توانیم مترونیدازول و آموکسی سیلین را با هم برای عفونت دندان مصرف کنیم؟

تجویز ترکیبی آموکسی سیلین و مترونیدازول می‌تواند بیشتر باکتری‌های دهان را پوشش دهد. تجویز این ترکیب یا مترونیدازول نیز برای درمان عفونت‌های پریودنتال توصیه می‌شود. 

چه مدت طول می‌کشد تا آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان عمل کنند؟

آموکسی سیلین در عفونت‌های دندان در عرض چند روز شروع به اثر می‌کند. اما ممکن است قبل از تکمیل دوره درمان علائم از بین بروند. در مصرف مترونیدازول ممکن است بعد از یک هفته متوجه بهبودی شوید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان چیست؟

آموکسی سیلین معمولا اولین انتخاب برای درمان عفونت دندان است. اگر عفونت دندان شما جدی تر باشد، ممکن است دندانپزشک ترکیبی از آموکسی سیلین و داروی دیگری به نام کلاولانات را تجویز کند. این ترکیب در برابر عفونت دندان قوی تر و موثرتر است.

آیا مصرف ۳ روز مترونیدازول برای عفونت دندان کافی است؟

خیر. برای آبسه دندان، یک دوره ۵ تا ۷ روزه مترونیدازول کافی است.

آیا می‌توانید با عفونت دندان زندگی کنید؟

اگر دندان عفونی خود را برای مدت طولانی درمان نکنید، به سایر نواحی بدن شما مانند مغز، گردن و فک گسترش می‌یابد. در نتیجه، ممکن است سلامت شما را تهدید کند.

متا تایتل: هر آنچه درباره نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان باید بدانید| کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

متا دیسکریپشن: نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان در افراد مختلف با توجه به میزان عفونت متفاوت است. معمولا به مدت ۳ تا ۵ روز، هر ۸ ساعت ۱ عدد تجویز می‌شود. 

۴.۳/۵ - (۳۴ امتیاز)

1 comments on “نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

  1. محمد علیپور اسفند ۱۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

    عالی بود تشکر از راهنمایی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button