اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آنتی بیوتیک برای عفونت دندان عصب کشی شده

دندان درد، یک درد شایع است که حتما برای شما هم اتفاق افتاده است. این درد در دندان به همراه نشانه‌های دیگر، نمادی از پوسیدگی ریشه دندان بوده و برای درمان آن دندانپزشک، دندان شما را عصب کشی می‌کند. آنتی بیوتیک برای عفونت دندان یکی از روش‌های درمانی است که پس از عصب کشی به شما پیشنهاد می‌شود.

 عفونت دندانی که عصب کشی بر روی آن انجام شده یکی از موارد نادر است که در بعضی مواقع به دلایل گوناگونی ممکن است رخ دهد. عفونت اغلب چند روز پس از انجام عملیات عصب کشی رخ می‌دهد. اگر می خواهید، علت‌های عفونت دندان و آنتی بیوتیک‌هایی که پس از آن باید مصرف کنید را بشناسید، این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس را تا انتها مطالعه کنید تا به شما بگوییم در چنین مواقعی چه اقداماتی باید انجام دهید.

آشنایی با عفونت دندان و عوارض عدم درمان آن

عفونت دندان دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عدم رعایت بهداشت دندان، دهان و تغذیه نامناسب است. پیش از مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان و رفع آن، بهتر است دلیل اصلی آن را پیدا کرده و از دندان‌های خود به خوبی محافظت کنید. درمان نکردن بیماری عفونت دندان یا پریودنتال ممکن است، به استخوان و لثه شما آسیب بزند. برای جلوگیری از عفونت دندان، پس از عصب کشی باید آنتی بیوتیک مصرف کنید. با وجود مصرف این داروها، باکتری‌ها به خوبی از بین می روند و علائمی مثل، تورم و درد آن کاهش پیدا می‌کند.

علت عفونت دندان پس از عصب کشی

اگر این اتفاق برای شما افتاد پیش از آنکه به فکر مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان باشید، باید علل آن را پیدا کنید. مهم‌ترین علت‌های بروز عفونت برای دندانی که عصب کشی شده، موارد زیر هستند:

  • ممکن است در هنگام عصب کشی، کانال ریشه به خوبی تمیز نشده باشد، چرا که برخی از دندان‌ها کانال‌های غیرطبیعی دارند و دندان پزشک ممکن است متوجه وجود آن‌ها نشود.
  • یکی دیگر از علت‌های رایج در بروز عفونت دندان، ترمیم نشدن کانال است. در صورتی که کانال دندان به خوبی ترمیم نشود باکتری‌ها در آن نفوذ پیدا می‌کنند و با نفوذ آن‌ها عفونت ایجاد می‌شود.
  • اگر در ریشه دندان شما ترک ایجاد شود و دندان پزشک وجود ترک را نبیند، ممکن است در این شکاف‌ها عفونت ایجاد شود. 
  • چنانچه پس از گذشت زمانی، ماده‌ای که در کانال وجود دارد، از بین برود، باکتری‌ها از طریق آن وارد دندان شده و موجب بروز عفونت خواهد شد.

توجه داشته باشید که دندان به وسیله ریشه‌هایش در استخوان فک شما نفوذ پیدا کرده است. دندان‌های جلویی از این ریشه‌ها یک عدد دارند، در صورتی که دندان‌های دیگر دو یا چندین ریشه برای نفوذ به استخوان فک دارند.

از بین بردن عفونت دندان

اگر عفونت در دندان شما به حدی باشد که به وسیله مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان رفع نشود، باید عمل اپیکتومی بر آپکس یا نوک ریشه انجام شود. در این عمل، ابتدا آپکس (ریشه) بافت آلوده شده، برداشته می‌شود. در قدم بعد ریشه با ماده ای به نام گوتا پرکا پر و مهر و موم خواهد شد. این عمل به نام‌های میکروسرجری اندودنتیکس هم شناخته می‌شود، چرا که از میکروسکوپ برای انجام آن استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که قبل از انجام این عمل، عصب کشی مجدد روی دندان انجام می‌گردد. اگر این روش برای عفونت موثر نبود، عمل اپیکتومی را انتخاب می کنند. دقت داشته باشید که این شیوه با شیوه برداشتن کامل ریشه متفاوت است.

مراحل انجام درمان ریشه

قبل از عصب کشی، معمولا دندانپزشک، از دندان شما عکس می‌گیرد و پس از آن با آنتی بیوتیک‌های خوراکی و داروهای ضدالتهاب درمان شما را آغاز می‌کند. در برخی مواقع شاید نیاز باشد دهان خود را با محلول‌های ضدعفونی شستشو دهید. 

در روز مورد نظر که به دندان پزشک مراجعه می کنید، ابتدا با آمپول مخصوص دندان شما بی حس می شود. سپس لثه بیمار را می‌برند تا بدین وسیله به ریشه دسترسی بهتری داشته باشند. پس از آن بافت عفونی را از نوک ریشه برمی‌دارند. دندان پزشک برای این کار مواد رنگی به کار می‌برد تا ترک‌ها و شکستگی‌های روی دندان به خوبی دیده شوند. برای تکمیل عمل، ۳ الی ۴ میلی متر از کانال ریشه را تمیز و سپس پر می‌کنند.

کدام آنتی بیوتیک برای عفونت دندان مناسب است؟

توجه داشته باشید که مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و مصرف خودسرانه آن می‌تواند تاثیر بدی داشته باشد. بهترین آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت دندانی عصب کشی شده است، عبارتند از:

آموکسی کلاو

آموکسی کلاو بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان است که اکثر دندان پزشکان آن را تجویز می‌کنند. با وجود اینکه این دارو برای درمان عفونت‌های دندانی بسیار مفید است اما باید توجه داشته باشید که در مصرف آن متعادل عمل کنید و بیش از آن چیزی که پزشک تجویز کرده، مصرف نکنید. 

بهتر است این دارو را هر هشت ساعت یک بار مصرف کنید چرا که مصرف آن می‌تواند عوارضی مانند تهوع، اسهال، استفراغ، خشکی دهان و زردی پوست داشته باشد. اگر پس از مصرف این آنتی بیوتیک، حساسیت داشتید، حتما با پزشک خود مشورت نموده و مصرف دارو را قطع نمایید.

اریترومایسین

نوع دیگری از آنتی بیوتیک برای عفونت دندان قرص چرک خشک کن اریترومایسین است که برای عفونت‌های گوش، گلو، لثه، سینه و دندان از آن استفاده می‌شود. چنانچه به پنیسیلین حساسیت دارید از این قرص استفاده نمایید. 

دوز مصرف اریترومایسین یک الی چهار گرم در طول روز است و آن را می‌توان به صورت کپسول، محلول، آمپول و قرص مصرف کرد. عوارض این دارو تب، استفراغ، تهوع، اسهال یا یرقان است. توجه داشته باشید که افراد باردار، افراد شیرده و افراد بالای ۶۰ سال، این دارو را باید با احتیاط مصرف نمایند.

پنی سیلین

یکی دیگر از آنتی بیوتیک‌هایی که برای عفونت دندان تجویز می‌شود، داروی پنی سیلین است. این دارو هم می‌تواند تزریقی باشد و هم به صورت قرص مصرف شود. پنی سیلین اغلب برای درمان عفونت گوش، دندان و لثه استفاده می‌شود. این دارو عوارضی مانند سرگیجه، تنفس سریع، درد، تب، ورم و کهیر ممکن است داشته باشد. 

آمپی سیلین

این دارو خواصی مانند پنی سیلین دارد که در درمان انواع باکتری‌ها مفید می‌باشد. آمپی سیلین هم به صورت شربت، کپسول، آمپول و قرص وجود دارد و عوارض آن عبارتند از: اسهال، تشنج و استفراغ. چنانچه به پنی سیلین حساسیت دارید، توصیه می‌شود این دارو را مصرف نکنید. آمپی سیلین را می‌توان یک ساعت پیا دو ساعت پیش از غذا به همراه یک لیوان آب استفاده کنید.

کلیندامایسین

اگر عفونت دندان خیلی شدید باشد که با سایر آنتی بیوتیک‌ها درمان نشود، پزشک به شما کلیندامایسین را پیشنهاد می‌دهد. این دارو را می‌توان در قالب آمپول، قرص و کپسول مصرف کرد. افرادی که به داروی پنی سیلین حساسیت نشان می‌دهند، باید از این دارو استفاده کنند. به هنگام مصرف این دارو اگر عوارض شدیدی مشاهده کردید باید مصرف آن را قطع کنید، این عوارض شامل، کهیر، ورم گلو یا صورت، مشکلات تنفسی، تورم غدد، تب، اسهال خونی یا آبکی و واکنش‌های پوستی می‌شود.

آموکسی سیلین

  • این دارو یک آنتی بیوتیک برای عفونت دندان است که می‌توان آن را رایج‌ترین دارو برای عفونت دانست. از دیگر کاربردهای این دارو می توان به عفونت گوش، دندان، لثه و مجاری ادراری اشاره کرد. عوارض این دارو شامل کم خونی، کم ادراری، تهوع و اسهال است، لذا چنانچه به این دارو حساسیت دارید، از آن استفاده نکنید.

تیکارسیلین

این آنتی بیوتیک برای درمان عفونت‌های پوستی، استخوانی، ادراری، لثه و دندان مفید است و از عوارض آن می‌توان اسهال، تورم و تهوع را نام برد.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

انتخاب بهترین آنتی بیوتیک جهت درمان عفونت‌های دندانی به نوع آبسه دندان و نوع باکتری بستگی دارد. متداول‌ترین آنتی بیوتیک‌هایی که جهت درمان عفونت دندان استفاده می‌شود، دسته داروهای پنی سیلینی مثل آموکسی سیلین است. سایر قرص‌ها عبارتند از قرص مترونیدازول، آزیترومایسین و کلیندامایسین.

نکات مهم مراقبتی پس از عصب کشی دندان

پس از عصب کشی دندان باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • بعد از عصب کشی، دندان‌های خودتان را روزی دو مرتبه مسواک بزنید و حتما از نخ دندان مناسب استفاد کنید. نظافت دندان‌ها مهم‌ترین عاملی است که شرایط دندان شما را بهبود می‌بخشد. 
  • پس از عصب کشی، دندان‌ها تا چند ساعت بی حس هستند، سعی کنید در مدتی که دندان شما بی حس است، چیزی نخورید، چرا که ممکن است در این حالت زبان و لب‌های خود را زخمی کنید. این کار پس از بی حسی درد زیادی را برای شما به همراه خواهد آورد.
  • اگر پس از عصب کشی دندانتان پانسمان باشد، باید از گاز زدن و خوردن خوراکی‌های سخت و سفت خودداری کنید تا پانسمان دندانتان آسیب نبیند. اگر پانسمانتان به هر دلیلی آسیب ببنید، اصلا نگران نباشید چرا که پانسمان‌ها موقتی هستند و در مراجعه بعدی به صورت کامل از دندانتان جدا خواهد شد.
  • پس از عصب کشی بهتر است قرص مسکن مصرف کنید. استفاده از مسکن را پیش از شروع دردتان شروع کنید چرا که ممکن است درد آن دیگر برطرف نشود.

جمع بندی

عفونت دندان پس از عصب کشی یک امر شایع است که ممکن است برای افراد زیادی اتفاق بیوفتد. مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان یکی از روش‌های درمانی است که بلافاصله پس از عصب کشی توسط دندان پزشک انجام می‌شود. آنتی بیوتیک‌ها انواع مختلفی دارند که شامل، پنی سیلینی، آموکسی کلاو، آموکسی سیلین و اریتومایسین است که بهترین آن بستگی به نوع باکتری و عفونت دندان شما دارد.

توصیه می‌شود در صورت مشاهده علائم عفونت به پزشک خود مراجعه کنید. کلینیک دندانپزشکی زاگرس با کمک دندانپزشکان مجرب و وسایل مجهز در خدمت مراجعه کنندگان عزیز است. تمامی کار های مربوط به سلامت و زیبایی دندان در این کلینیک انجام می‌شود. 

سوالات متداول

جراحی اپکتومی در چه صورت انجام می‌شود؟
اگر عفونت دندان با آنتی بیوتیک رفع نشود، باید از طریق این جراحی عفونت را رفع کنند.

آیا در درمان عفونت دندان امکان خونریزی و تورم وجود دارد؟
بلکه ممکن است در حین درمان خونریزی داشته باشید.

آیا برای تسکین درد عفونت دندان پس از عصب کشی دارو تجویز می‌شود؟
بله، برای تکسین این درد اغلب از داروهای ضدالتهابی استفاده می‌شود. بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان پنی سیلین و آموکسی کلاو است.

۴.۲/۵ - (۱۱ امتیاز)

2 comments on “آنتی بیوتیک برای عفونت دندان عصب کشی شده

  1. زهرا فروردین ۹, ۱۴۰۳ /پاسخ

    سلام عفونت دندان من بعد از عصب کشی به قدری زیاد که که تا اطراف چشمم ورم کرده دکترمم نیستن باید چیکار کنم دارم آموکسی سیلین مصرف میکنم ولی به خاطر چشمم میترسم باید دارو دیگه ای هم مصرف کنم؟

    • دکتر نادر نیکنام فروردین ۱۰, ۱۴۰۳ /پاسخ

      سلام
      باید از وضعیت فعلی دندان شما عکس تهیه شود و دندانپزشک بررسی کند
      می توانید برای ویزیت و بررسی تشریف بیاورید
      خیلی احتمالات مختلفی وجود دارد، ممکن است یکی از کانال ها کامل یا ناقص پاکسازی نشده باشد، یا اینکه در هنگام عصبکشی شستشو به طور صحیح صورت نگرفته باشد.
      گاهی با تجویز آنتی بیوتیک این مشکل برطرف می شود ولی گاهی نیاز به عصبکشی مجدد خواهد داشت
      همچنین ممکن است دندانپزشک شما هنوز عصبکشی را به دلایل محدودیت موجود در عفونت دندان شما کامل نکرده باشد و آن را به جلسات بعدی موکول کرده ولی به دلیل وسعت پیشرفت عفونت شما درد و ورم داشته اید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button