اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

جراحی در نسج سخت چیست؟

گاهی اوقات دندان‌ها در اثر شکستگی و یا پوسیدگی به کشیدن نیاز پیدا می‌‌کنند، اما برخی از آن‌ها به دلیل شرایط خاصی که دارند باید جراحی شوند تا بتوان آن‌ها را از دهان خارج نمود. درصورتی‌که دندان نهفته باشد باید جراحی نسج نرم و سخت انجام شود. 

نهفتگی دندان می‌‌تواند به علت نبودن فضای کافی در دهان فرد برای رشد دندان‌ها به دلایل مختلف رخ دهد، با توجه به اینکه عدم درمان نهفتگی دندان می‌‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد به وجود آورد، باید هر چه سریع‌تر دندان نهفته جراحی و خارج شود. اگر می‌‌خواهید با نحوه جراحی در نسج سخت بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس با ما همراه باشید.

چرا جراحی نسج سخت ضرورت دارد؟

درصورتی‌که دندان عقل نهفته در نسج سخت و نرم وجود داشته باشد موجب صدمه دیدن سلامت و زیبایی سایر دندان‌ها نیز می‌‌شود. به همین دلیل باید حتما دندان جراحی و از دهان خارج شود. معمولا دندان عقل باعث می‌‌شود که دندان‌ها به هم فشرده و کج و در هم رفته شوند. این اتفاق نه تنها زیبایی دندان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد، بلکه موجب سخت شدن رعایت نظافت و تمیزی دندان‌ها می‌‌شود. 

در برخی از مواقع که به هم ریختگی دندان‌ها به دلیل وجود دندان عقل نهفته رخ داده باشد فرد به ارتودنسی نیاز دارد. به این ترتیب می‌‌توان از پوسیدگی دندان عقل و دندان‌های ‌مجاور و بیماری‌های ‌لثه‌ای جلوگیری نمود. در موارد بسیار حاد دندان عقل نهفته می‌‌تواند موجب کیست، تومور دندانی، دردهای شدید به دلیل آبسه دندانی برای فرد شود. با توجه به این عوارض جراحی نسج سخت برای سلامتی فرد کاملا الزامی است. 

نسج دندان چیست؟

در حالت کلی به بافت دندان نسج می‌‌گویند، نسج نرم همان بافت‌های ‌نرم اطراف دندان یا به عبارتی لثه هستند. نسج سخت نیز شامل بافت استخوانی بوده که ریشه دندان در آن مستحکم شده است. در نسج نرم در صورتی نهفتگی رخ می‌‌دهد که تاج دندان عقل از لثه خارج شده و قابل مشاهده باشد اما مابقی دندان همچنان در لثه وجود داشته باشد. ولی در نسج سخت، دندان کاملا در استخوان فک نهفته است و قابل مشاهده نیست. معمولا نا کافی بودن فضای دهان برای رشد دندان‌ها موجب این نهفتگی و نیاز دندان به جراحی می‌‌شود.

نهفتگی دندان چه دلایلی می‌‌تواند داشته باشد؟

مسیر رویش نامناسب دندان، سخت بودن مسیر رویش دندان و کمبود فضا در قوس دندانی از جمله دلایلی است که موجب نهفتگی دندان و گاها جراحی نسج سخت و نرم می‌‌شود. موضوع کمبود فضای سقف دهان در اکثر مواقع به دوران کودکی افراد مربوط می‌‌شود. هنگام افتادن دندان‌های ‌شیری بی‌نظمی که در رویش سایر دندان‌ها اتفاق می‌‌افتد موجب نبودن فضای کافی در قوس دهان می‌‌شود. از طرفی دندان‌های ‌نیش در فک بالا نیز پروسه رویش طولانی‌تری دارند که این مسئله نیز موجب ایجاد بی‌نظمی و نهفتگی دندان‌ها خواهد شد.  

تفاوت جراحی نسج سخت و نسج نرم

هنگامی که تاج دندان به دلایل مختلفی از بین رود، باید ریشه از نسج دندان خارج شود. در برخی مواقع برای خارج کردن ریشه باید مقداری از بافت لثه باز شود تا ریشه به راحتی خارج گردد، که به آن جراحی نسج نرم می‌‌گویند.  

اما درصورتی‌که ریشه دندان، موجب درگیر شدن نسج سخت یا استخوان دندان شده باشد، برای خارج کردن ریشه از نسج سخت دندان‌پزشک باید وارد نسج سخت شود و جراحی را انجام دهد. پس از جراحی لثه بخیه شده و بعد از گذشت چند روز باید بخیه خارج گردد. این جراحی‌های ‌دندان سرپایی و بدون درد هستند.

جراحی در نسج سخت چه شرایطی دارد؟

جراحی در نسج سخت و خارج کردن دندان عقل نهفته بسیار دشوار است و در برخی مواقع نیاز است که این جراحی با حضور جراح فک و صورت و جراح دندان‌پزشک انجام شود. در این پروسه برای خارج کردن دندان عقل، برشی در ناحیه مربوطه زده می‌‌شود و بعد از برداشتن استخوان‌های ‌دور دندان، دندان تقسیم شده و برش زده می‌‌شود تا کاملا خارج شود. پس از جراحی بیمار باید حتما چند ساعت گاز را بر روی دندان خود نگهدارد و از صحبت کردن بپرهیزد و در محل بیرونی جراحی از کمپرس یخ استفاده کند تا پروسه درمانی با کمترین درد و ناراحتی ممکن و در بازه زمانی کوتاه‌تری طی شود.

جراحی دندان در نسج سخت
جراحی دندان در نسج سخت شامل سکشن دادن دندان با فرز جراحی

مراقبت‌های ‌لازم بعد از جراحی نسج سخت

  • استفاده مرتب از داروهای تجویز شده توسط دندان‌پزشک
  • رعایت بهداشت دهان و دندان به طور کامل برای کاهش ریسک و خطر عفونت
  • پرهیز از انجام فعالیت‌های ‌سنگین در ۷ الی ۸ روز پس از جراحی
  • پرهیز از استعمال دخانیات، زیرا سیگار میزان خونرسانی به ناحیه زخم را کاهش می‌‌دهد و احتمال عفونت و درد افزایش خواهد یافت. 
  • عدم استعمال الکل، زیرا استفاده از الکل موجب می‌‌شود که زخم‌ها دیرتر بهبود یابند و خطر درد و عفونت بیشتر شود. 
  • مصرف داروهای مسکن برای کاهش تورم و درد و استفاده از کمپرس یخ در ۲۴ ساعت اولیه بعد از جراحی
  • شستشو دهان با استفاده از دهان شویه به مدت دو هفته، زیرا مانع از تجمع مواد غذایی در دهان شده و خطر بروز عفونت را کاهش می‌‌دهد. 
  • مصرف غذاهای خنک و نرم که فشار کمتری به ناحیه جراحی وارد می‌‌کنند و مانع از درد و خونریزی می‌‌شوند. 
  • در صورتی که میزان درد، تورم و یا خونریزی افزایش یافت بیمار حتما باید به دندان‌پزشک معالج خود مراجعه کند. 

عدم جراحی نسج سخت می‌‌تواند چه عوارضی داشته باشد؟

اگر جراحی در نسج سخت انجام نشود و افراد از انجام آن بپرهیزند، موجب ایجاد بهم ریختگی در دندان‌ها خواهد شد و مشکلات مختلفی را برای بیمار به وجود می‌‌آورد. وجود بهم ریختگی در دندان‌ها مراقبت از آن‌ها را خیلی دشوارتر خواهد کرد، به‌طوری‌که رعایت بهداشت دهان و دهان با مشکلاتی مواجه شده و به هم چسبیدگی دندان‌ها مانع از تمیز کردن کامل آن‌ها می‌‌شود.

در اکثر مواقع نیز عدم جراحی نسج و بی‌نظمی دندان‌ها موجب می‌‌شود که فرد به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد و مجبور به صرف هزینه و زمان زیادی برای درمان شود. بنابراین با توجه به این مشکلات پیشنهاد می‌‌کنیم درصورتی‌که دندان‌پزشک انجام جراحی در نسج سخت و یا نرم را تجویز نموده هرگز آن را به وقت دیگری موکول نکنید و در اسرع وقت برای درمان اقدام کنید تا از به وجود آمدن مشکلات حاد‌تر جلوگیری کنید.

هزینه جراحی نسج سخت

میزان هزینه جراحی در نسج سخت و نسج نرم یکسان نیست، زیرا پروسه جراحی دندان عقل در نسج نرم خیلی ساده‌تر از نسج سخت است، در نتیجه هزینه کمتری نیز خواهد داشت. جراحی دندان در نسج سخت به مراقبت‌های ‌بیشتری نیاز دارد و درصورتی‌که به خوبی رعایت نشود می‌‌تواند خطر عفونت و درد خیلی افزایش یابد. 

عوامل دیگری نیز بر هزینه جراحی نسج سخت موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌‌توان به تخصص و مهارت دندان‌پزشک، نوع نهفتگی دندان و موقعیت آن در فک بالا یا پایین، دولتی یا خصوصی بودن کلینیک دندان‌پزشکی، هزینه‌های ‌کلینیک و موقعیت جغرافیایی کلینیک اشاره نمود. البته با توجه به تمامی موارد ذکر شده نمی‌توان تعرفه دقیقی برای این جراحی در دندان‌پزشکی اعلام کرد و برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر باید به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا با معاینه و ارزیابی وضعیت دندان شما هزینه نهایی را مشخص کند.

جنع بندی

جراحی در نسج سخت یکی از جراحی‌های ‌سرپایی است که در دندان‌پزشکی انجام می‌‌شود. از این روش درمانی معمولا در مواقعی که دندان عقل دچار نهفتگی کامل شده باشد استفاده می‌‌شود. به این صورت که جراح دندان‌پزشک با جراحی نسج سخت و خارج کردن دندان، از به هم ریختگی سایر دندان‌ها و نیازمند شدن آن‌ها به روش‌های ‌درمانی بیشتر جلوگیری می‌‌کند و مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌‌شود.

 با انجام به موقع این جراحی می‌‌توان مراقبت‌ها و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کرد و سالیان طولانی از مزایای دندان‌های ‌سالم و طبیعی خود بهره‌مند گردید. بنابراین توصیه می‌‌کنیم اگر شما نیز با کمبود فضای دهان و نهفتگی دندان عقل مواجه هستید هر چه سریع‌تر به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس مراجعه کنید تا از به وجود آمدن مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری نمایید.

سوالات متداول

منظور از بافت سخت چیست؟

بافت سخت به بافتی می‌‌گویند که معدنی شده و ماتریکس بین سلولی محکمی دارد. از جمله این بافت‌های ‌سخت در بدن انسان می‌‌توان به استخوان، عاج، سمان و مینای دندان اشاره کرد. 

نمونه‌هایی از بافت نسج سخت کدام‌اند؟

نمونه‌های ‌نسج سخت مانند مینای استخوان و دندان، عاج و سمنتوم هستند که به آن‌ها بافت‌های ‌کلسیفیه نیز می‌‌گویند و درصد بالایی مواد معدنی فسفات کلسیم دارند.

جراحی در نسج سخت راحت‌تر است یا نسج نرم؟

جراحی دندان در نسج نرم خیلی راحت‌تر از نسج سخت است و جراحی‌هایی که در نسج سخت انجام می‌‌شوند دارای پروسه پیچیده‌تری هستند و پس از آن به مراقبت‌های ‌بیشتری نیاز دارند.

هزینه جراحی نسج سخت چقدر است؟

با توجه به پیچیده بودن پروسه جراحی دندان در نسج سخت هزینه آن نسبت به جراحی نسج نرم بیشتر است. اما نمی‌توان قیمت دقیقی را برای آن اعلام نمود و این هزینه برای هر بیماری با توجه به شرایطی که دارد می‌‌تواند متفاوت باشد.

آیا جراحی نهفتگی دندان عقل در نسج سخت ضروری است؟

بله، عدم انجام این جراحی می‌‌تواند عوارض متفاوتی را برای فرد در پی داشته باشد. به‌طوری‌که وجود دندان عقل موجب وارد نمودن آسیب و فشار به دندان‌های ‌مجاور و به هم ریختگی آن‌ها می‌‌شود. از طرفی چسبیده بودن دندان‌ها مانع از تمیز کردن کاملشان شده و احتمال پوسیدگی و خرابی را بیشتر می‌‌کند. گاهی اوقات نیز فرد به درمان ارتودنسی نیاز پیدا می‌‌کند، بنابراین انجام این جراحی الزامی است.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button