شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

درباره دهانشویه آنتی باکتریال بیشتر بدانید!

شاید فکر کنید اگر مسواک می‌زنید، چرا باید از دهانشویه هم استفاده کنید؟ اما بدانید که مسواک زدن به تنهایی و استفاده از هر دوی آنها با هم، تفاوت زیادی دارد. مسواک زدن برای تمیز کردن دندان‌ها، حتی زیر سیم و براکت‌های دندانپزشکی، ضروری است. علاوه بر این، دهانشویه برای محافظت از دهان و دندان در برابر عفونت و التهاب اهمیت دارد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به اهمیت استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

کاربردهای رایج دهانشویه ضدعفونی کننده

استفاده از دهانشویه ضد باکتری برای سلامت دهان شما مهم است. دهانشویه ضدعفونی کننده، جدا از اینکه باعث ایجاد بوی خوش نعناع در دهان شما می‌شود، به جلوگیری از عفونت با مهار تشکیل پلاک در اطراف دندان‌ها کمک می‌کند. دهانشویه همچنین هرگونه ذرات غذای پنهان را شل می‌کند تا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را آسان تر کند. حتی این ضدعفونی کننده احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد!

علاوه بر این می‌توان از دهانشویه ضد باکتری برای تسکین درد و عفونت در دهان استفاده کرد. این دهانشویه می‌تواند برای کاهش التهاب لثه و گونه‌های شما و همچنین کمک به جلوگیری از عفونت و تحریک ناشی از براکت‌ها استفاده شود. همچنین مشکلاتی مانند آفت دهان، التهاب اطراف تاج دندان و همچنین درد و آسیب ناشی از براکت‌ها را برطرف می‌کند. مشابه استفاده از پراکسید برای خراشیدگی روی پوست، به بهبود داخل دهان از تحریکات کلی ناشی از براکت‌ها، زخم‌های دهانی، گاز گرفتن گونه و سایر تحریکات جزئی لثه کمک می‌کند.

طرز استفاده از دهانشویه 

هنگام استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال، رعایت نکات زیر بسیار توصیه می‌شود:

  • دو قاشق چایخوری دهانشویه(معادل یک درب بطری) را به مدت یک دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس بیرون بریزید.
  • می توانید حتی بعد از مسواک زدن، تا چهار بار در روز از آن استفاده کنید.
  • باید بعد از غذا (یا بعد از مدرسه و کار) و قبل از خواب استفاده شود.

هدف دهانشویه آنتی باکتریال چیست؟

دهانشویه فراتر از ایجاد نفس تازه با طعم نعناع است. امروزه ده‌ها یا حتی صدها محصول دهانشویه وجود دارد که همگی مزایای مختلفی را ارائه می‌دهند. رایج ترین دلایلی که مردم از دهانشویه استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • تازگی نفس
  • کاهش پوسیدگی دندان با استفاده از فلوراید سدیم
  • کاهش التهاب لثه با از بین بردن باکتری‌ها
  • سفید کردن دندان با استفاده از عامل سفید کننده
  • جلوگیری از بیماری لثه با استفاده از یک ماده ضدعفونی کننده یا ضد پلاک

انواع مختلف دهانشویه 

در داروخانه‌ها تنوع مختلفی از دهانشویه‌ها وجود دارد. 

دهانشویه حاوی فلوراید

 دهانشویه‌های حاوی فلوراید سدیم به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کنند. با این حال، از آنجایی که به طور امیدوار کننده از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده می‌کنید، استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید نیز می‌تواند بیش از مقدار توصیه شده روزانه فلوراید به شما بدهد.

دهانشویه حاوی آنتی باکتریال

این نوع دهانشویه حاوی الکل است و برای متوقف کردن رشد باکتری استفاده می‌شود. این ماده برای افرادی که عفونت دهان دارند ایده آل است. همچنین می‌تواند در مبارزه با‌هالیتوزیس (بوی بد دهان) کمک کند. اگرچه می‌تواند در کشتن باکتری‌ها و ایجاد نفس تازه موثر باشد، اما در صورت استفاده بیش از حد می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود.

دهانشویه برای رفع بوی بد دهان

همانطور که ممکن است از آرایش برای پوشاندن نواقص استفاده کنید، از دهانشویه موضعی برای پوشاندن بوی بد دهان استفاده می‌شود. این کار خیلی بیشتر از آن دوام ندارد و تاثیر چندانی ندارد.

دهانشویه حاوی مواد طبیعی: این یک رویکرد کلی به دهانشویه است. این محصولات بدون الکل هستند و حاوی مواد ایمن تری نسبت به سایر دهانشویه‌ها هستند.

دهانشویه برای رفع خشکی دهان

از آنجایی که خشکی دهان برای سلامت دهان شما مضر است، اگر از خشکی دهان رنج می‌برید، می‌توانید دهانشویه‌های خاصی را پیدا کنید که دهان شما را مرطوب نگه می‌دارد و از پوسیدگی دندان محافظت می‌کند.

دهانشویه‌های اسپری دهان

این اسپری‌های دستی کوچک را می‌توان در کیف یا جیبتان حمل کرد تا نفس شما را تازه کند. با این حال، در اکثر موارد آنها فقط بوی بد دهان را می‌پوشانند. در واقع، اکثر آنها حاوی مواد مضر برای دندان‌های شما هستند.

مزایای استفاده از دهانشویه

استفاده از دهانشویه به عنوان بخشی از برنامه روزانه بهداشت دهان و دندان شما مزایای زیادی دارد، از جمله:

تمیزکاری بیشتر

دهانشویه می‌تواند به از بین بردن باقی مانده مواد بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک کند. مایع در اطراف و بین دندان‌های شما جریان می‌یابد و به شستشوی کامل دهان کمک می‌کند.

لثه‌های سالم

باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند باعث آسیب شوند. مسواک زدن باکتری‌ها را از بین نمی برد و در نهایت می‌تواند باعث تحریک و التهاب لثه شود. این می‌تواند به بیماری جدی پریودنتال تبدیل شود. دهانشویه می‌تواند به کشتن باکتری‌های مضر برای داشتن لثه‌های سالم تر کمک کند.

دندان‌های سالم تر

باکتری‌های دهان دندان‌های شما را در معرض پوسیدگی قرار می‌دهند. دهانشویه ضد باکتری می‌تواند باکتری‌های مضر را از بین ببرد. دهانشویه همچنین می‌تواند به طور موقت برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان برای افرادی که از بریس استفاده می‌کنند یا به تازگی جراحی لثه انجام داده اند و در مسواک زدن دندان‌های خود مشکل دارند، مفید باشد.

نکته مهم: این نکته مهم است که قبل از بروز مشکلات از دهانشویه استفاده کنید. هنگامی که به بیماری لثه یا از دست دادن استخوان فک دچار شدید یا زمانی که باکتری‌ها رسوب کردند (جرم)، دهانشویه دیگر کمکی نمی کند.

معایب استفاده از دهانشویه

با وجود مزایای دهانشویه، معایبی نیز برای آن وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، از جمله:

سرطان دهان

برخی مطالعات نشان داده اند که دهانشویه‌های حاوی الکل می‌توانند اثر منفی روی بافت نرم دهان داشته باشند. این موضوع با سرطان دهان مرتبط شناخته شده است.

تحریک

برای برخی افراد، الکل باعث احساس سوزش ناخوشایندی می‌شود که می‌تواند روند بهبود زخم‌ها و آفت دهان را کند کند.

راه حل موضعی برای بوی بد دهان

دهانشویه بوی بد دهان را می‌پوشاند و به مبارزه با علت آن کمک نمی کند. اگر از‌هالیتوزیس (نوعی بیماری که باعث بوی شدید دهان می‌شود) رنج می‌برید، بهتر است برای یافتن راه حل دائمی تر با دندانپزشک صحبت کنید.

لک شدن دندان

برخی از دهانشویه‌ها حاوی رنگ‌های سنگینی هستند که می‌توانند باعث لکه شدن دندان شوند.

نمک

دهانشویه‌های حاوی لوریل سولفات سدیم در واقع منبعی از سدیم هستند. برای افرادی که رژیم غذایی کم سدیم دارند، در صورت بلعیدن دهانشویه، این مورد می‌تواند مشکل ساز شود.

از بین بردن باکتری‌های خوب

باکتری‌های خوب؟ بله، چنین چیزی به عنوان باکتری خوب وجود دارد. این باکتری‌ها در جاهایی مانند دستگاه گوارش و همچنین در دهان شما وجود دارند. این باکتری‌های خوب به عنوان یک دفاع طبیعی برای مبارزه با عوامل بیماری زا عمل می‌کنند. هنگامی که از دهانشویه‌هایی استفاده می‌کنید که به عنوان ضدعفونی کننده یا آنتی باکتریال شناخته می‌شوند، آنها بی رویه باکتری‌ها را از بین می‌برند. این بدان معناست که آنها هم باکتری‌های خوب و هم بد را در دهان شما از بین می‌برند. این ممکن است اثربخشی توانایی طبیعی شما را برای مقابله با عوامل بیماری زا کاهش دهد و ایمنی شما را کم کند.

الکل

همانطور که متوجه شده اید، الکل هنگام بحث در مورد دهانشویه بارها مطرح می‌شود. به این دلیل است که اکثر دهانشویه‌ها حاوی الکل هستند، زیرا می‌تواند به از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌شوند کمک کند.

با وجود اثربخشی آن، الکل می‌تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. اول، در صورتی که برای مدت طولانی دهان خود را بشویید، می‌تواند کاملاً دردناک باشد. این درد در صورت داشتن لثه‌های حساس می‌تواند بیشتر شود و برای برخی، تندی دهانشویه می‌تواند باعث ایجاد زخم در دهان شود. الکل همچنین باعث خشکی دهان می‌شود که نه تنها ناراحت کننده است بلکه ناسالم نیز هست. شما برای جلوگیری از تجمع باکتری در دهان به بزاق نیاز دارید و بزاق نقش مهمی در خوردن و هضم غذا دارد.

به همین دلیل، اگر تصمیم دارید از دهانشویه به عنوان بخشی از برنامه بهداشت دهان و دندان خود استفاده کنید، بهتر است دهانشویه بدون الکل یا با قدرت کمتر را در نظر بگیرید.

آیا دهانشویه باکتری‌های مفید دهان را از بین می‌برد؟

احتمالا شما هم برای اینکه از شر بوی سیر خلاص شوید، از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید یا بیماری لثه را دور نگه دارید، نگران هستید که استفاده از دهانشویه باعث برهم خوردن تعادل باکتری‌ها در دهان شما شود و مشکلات سلامتی ایجاد کند.

احتمال این اتفاق بسیار کم است، به خصوص اگر به طور موقت از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه به عنوان یک سد عمل می‌کند و از چسبیدن باکتری‌ها به دندان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل اینکه مدت زمان تماس دهانشویه با باکتری‌ها بسیار کوتاه است، جای نگرانی زیادی وجود ندارد که بتواند در دهان شما خرابی به بار آورد. 

آیا استفاده از دهانشویه بی خطر است؟

بله، دهانشویه‌هایی که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده اند و سیب سلامت دارند به طور کلی استفاده از آنها بی خطر است. اما به خاطر داشته باشید که از آنها برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان استفاده می‌شود و مشکلات را درمان نمی کند.

میکروبیوم دهان چیست و دهانشویه چگونه روی آن تاثیر می‌گذارد؟

میکروبیوم به تعادل باکتری‌های سالم و ناسالم در دهان گفته می‌شود. دهانشویه می‌تواند این نسبت را تغییر دهد، اما شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد این موضوع نگران کننده باشد، به خصوص زمانی که به طور موقت از آن استفاده شود.

آیا رابطه ای بین میکروبیوم دهان و فشار خون بالا وجود دارد؟

بین بهداشت دهان و سلامت قلب ارتباطی وجود دارد. بیمارانی که عادات بهداشت دهان ضعیفی دارند در مقایسه با بیمارانی که عادات بهداشت دهان خوبی دارند، احتمال بیشتری برای ابتلا به عوارض قلبی عروقی دارند. با این حال، عوامل دیگری نیز ممکن است در این میان دخیل باشند. به عنوان مثال، بیمارانی که عادات بهداشت دهان ضعیفی دارند ممکن است عادات دیگری داشته باشند که به بیماری قلبی کمک می‌کند.

همچنین برخی داده‌های اولیه وجود دارد که نشان می‌دهد باکتری‌هایی که معمولاً در حفره دهان یافت می‌شوند در قلب بیمارانی که از عوارض قلبی رنج می‌برند نیز یافت می‌شوند. این شواهد غیر مستقیم است که به نوعی باکتری‌های دهان ممکن است مهاجرت کنند، اما شواهد قوی نیست.

با این حال، رعایت بهداشت دهان ساده است، هزینه کمی دارد و فواید بالقوه زیادی دارد. بنابراین، اگر با مراقبت از دندان‌های خود امکان بهبود سلامت قلب خود را دارید، باید به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و در صورت تمایل از دهانشویه استفاده کنید.

نحوه انتخاب دهانشویه

دهانشویه ای را انتخاب کنید که متناسب با هدفی باشد که می‌خواهید به آن برسید. اگر التهاب لثه یا برخی مشکلات اولیه لثه دارید، دهانشویه ای را انتخاب کنید که التهاب لثه را هدف قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید از ایجاد پوسیدگی جلوگیری کنید، می‌توانید دهانشویه ای را انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد. در این مورد با دندانپزشک خود مشورت کنید. اگر باردار هستید، فرزند کوچک در خانه دارید یا به الکل حساسیت دارید، دهانشویه بدون الکل را انتخاب کنید.

آیا دهانشویه به بوی بد دهان کمک می‌کند؟

علل بوی بد دهان عبارتند از بیماری لثه، مشکلات معده، مشکلات خواب، استرس و انواع خاصی از باکتری‌ها در دهان. گاهی اوقات دهانشویه کمک می‌کند. گاهی اوقات نه. اما این فقط یک راه حل موقتی است. اگر بوی بد دهان مزمن دارید، باید علت اصلی را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.

چگونه بفهمم که عدم تعادل باکتری در دهان دارم؟

تشخیص عدم تعادل باکتری در دهان بدون انجام تست باکتریایی که به پروفیل باکتری‌های موجود در بزاق شما نگاه می‌کند، دشوار است. ممکن است علائمی داشته باشید. برخی از باکتری‌ها باعث پوسیدگی دندان و برخی دیگر باعث بیماری لثه می‌شوند.

چند بار در روز باید از دهانشویه استفاده کنم؟

بسته به نوع دهانشویه ای که استفاده می‌کنید و دلیل استفاده از آن، باید طبق دستورالعمل روی بطری دو بار در روز یا شاید سه یا چهار بار از آن استفاده کنید. این دفعات به این بستگی دارد که دهانشویه برای چه مدت زمان کافی برای اثرگذاری روی باکتری‌های موجود در دهان غلظت خود را حفظ می‌کند.

جمع بندی

بهداشت دهان و دندان مناسب با سلامت کلی شما مرتبط است، زیرا بیماری لثه یا التهاب لثه می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. بنابراین با استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال برای کمک به پیشگیری از هر نوع عفونت یا تسکین تحریک، از دندان‌ها و بهداشت دهان و دندان خود مراقبت کنید. 

به طور کلی، تا زمانی که به طور مرتب و روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، اکثر افراد نیازی به دهانشویه ندارند. همراه با درمان با فلوراید و معاینات و جرم گیری منظم دندان، دندان‌ها و لثه‌های شما سالم می‌مانند. 

اگر در مورد نحوه مراقبت صحیح از دندان‌های خود سوالی دارید، با دندانپزشکان متخصص ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید، ما با خوشحالی به هر گونه نگرانی شما پاسخ خواهیم داد.

سوالات متداول

چرا دهانشویه آنتی باکتریال خوب است؟

این دهانشویه به کاهش تعداد میکروب‌ها (باکتری‌ها) در دهان یا روی پوست شما کمک می‌کند. می‌تواند بهبود عفونت‌های دهان، زخم‌های دهان، بیماری‌های لثه و گلو درد کمک کند.

چه زمانی باید از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کرد؟

اگر نمی‌دانید از دهانشویه قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنید، باید بدانید بعد از مسواک زدن برای سلامت دهان شما مؤثرتر است. خواص ضد میکروبی دهانشویه‌ها با مسواک زدن بلافاصله کاهش می‌یابد.

هر چند وقت یکبار می‌توان از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کرد؟

به طور کلی توصیه می‌شود استفاده از دهانشویه را به دو بار در روز محدود کنید. استفاده از دهانشویه بیش از دو بار در روز برای مدت طولانی ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. این امر به ویژه در صورتی که از برندهای مبتنی بر الکل استفاده می‌کنید صادق است. الکل می‌تواند بافت‌های نرم دهان را تحریک کند و همچنین می‌تواند باعث خشکی دهان شود. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button