تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

خدمات کامپوزیت دندان در کلینیک چگونه انجام می‌شود؟

یکی از جدیدترین متدهایی که امروزه برای بهبود و اصلاح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد کامپوزیت دندان است. در این روش، عیوب و مشکلات زیبایی دندان از طریق ونیر دندان که روکشی بسیار نازک از جنس کامپوزیت است پوشانده می‌شود. کامپوزیت دندان یکی از رایج‌ترین خدماتی است که در کلینیک‌های دندان‌پزشکی به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود.

اگر می‌خواهید با نحوه انجام خدمات کامپوزیت دندان در کلینیک بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

کامپوزیت دندان یا Composite veneer چیست؟

کامپوزیت دندان نوعی ماده بسیار کاربردی در دندان‌پزشکی است که به صورت تک تک آن را روی دندان‌ها قرار می‌دهند و دندان‌پزشک زیبایی با دقت و مهارت خود به این ترتیب مشکلات ظاهری دندان را برطرف می‌کند. به‌طوری‌که پس از کامپوزیت بیمار دندان‌هایی یک اندازه و یک دست و بدون فاصله داشته باشد.

کامپوزیت مخلوطی از ذرات کوارتز، گلاس و رزین آکریلیک است. این ماده در حالت طبیعی به صورت خمیر بوده و در بسته بندی‌هایی شبیه سرنگ که رنگی تیره دارند در دسترس کلینیک‌های دندان‌پزشکی قرار می‌گیرد. در طی پروسه درمانی این ماده با قرارگیری در زیر نور، سفت و سخت شده و زیبایی را به دندان‌ها هدیه می‌بخشد. 

 مراحل چسباندن کامپوزیت دندان در کلینیک

خدمات کامپوزیت دندان در کلینیک دارای مراحل متفاوتی است که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم. 

  • دریافت مشاوره از متخصص زیبایی

هنگامی که می‌خواهید نقص ظاهری دندان‌های خود را با استفاده از کامپوزیت پوشش دهید، نیاز است که ابتدا تحقیقات لازم در این زمینه را انجام دهید و یک متخصص زیبایی دندان مجرب انتخاب نمایید. تا با مراجعه به کلینیک ایشان وضعیت دهان و دندان‌هایتان مورد بررسی قرار بگیرد و پزشک تعیین کند که شما کاندید مناسبی برای استفاده از این روش هستید یا خیر؟ همچنین در جلسه مشاوره می‌توانید تمامی سوالات خود را مطرح کنید تا با کسب اطلاعات لازم در این زمینه با اطمینان خاطر برای درمان اقدام کنید.

  • انتخاب رنگ مناسب کامپوزیت

رنگ کامپوزیت و هماهنگ بودن آن با رنگ سایر دندان‌های بیمار بسیار حائز اهمیت است. ازاین‌رو نخستین مرحله برای کامپوزیت دندان ها، انتخاب رنگ کامپوزیت است. در این مرحله دندان‌پزشک با قرار دادن سایه رنگ کامپوزیت در کنار دندان بیمار، راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهد تا بیمار بتواند بهترین رنگ را انتخاب کند.

  • آماده سازی دندان‌ها

پس از تعیین رنگ کامپوزیت، می‌توان گفت مهم‌ترین مرحله آماده‌سازی و تمیزکردن دندان‌ها است. البته در روش کامپوزیت همانند لمینت به تراشیدن مینای دندان نیازی نیست. اما برای نصب کامپوزیت نیز لازم است که سطح دندان‌ها عاری از هر نوع جرم و پلاک باشد. ازاین‌رو دندان‌پزشک پیش از نصب کامپوزیت سطح دندان را کاملا تمیز نموده و اگر پوسیدگی‌های کمی داشته باشد آن را برطرف می‌کند تا آماده کامپوزیت گذاری شود. 

  • اسیدشویی سطح دندان

اسید شویی به منظور ایجاد پیوند میان مواد کامپوزیت و سطح دندان‌ها صورت می‌گیرد. دندان‌پزشک در این مرحله ماده‌ای مانندی که دارای حدود ۴۰ درصد اسید فسفریک است را داخل سرنگی ریخته و بر روی دندان‌ها قرار می‌دهد. بعد از ۱۵ ثانیه این مواد کاملا شستشو داده شده و از دهان خارج می‌شود. با اتمام این مرحله سطح دندان‌ها کاملا جهت قراردادن مواد کامپوزیتی آماده خواهد شد.  

  • قرار دادن پیوند دهنده کامپوزیت

پس از طی نمودن این مراحل دندان‌پزشک عامل پیوند دهنده کامپوزیت را روی دندان‌ها قرار می‌دهد. دندان‌پزشک با استفاده از یک اپلیکاتور یا برس کوچک این ماده را روی سطح دندان قرار می‌دهد و از طریق تاباندن نور لیزر روی آن حدود ۱۰ الی ۲۰ ثانیه کاتالیست‌های پیوند دهنده را فعال می‌کند. 

  • شکل دهی به ماده کامپوزیت دندان

مرحله فرم‌دهی به کامپوزیت بسیار حائز اهمیت است. زیرا دارای تاثیر مستقیمی بر نتیجه ترمیم است. بنابراین دندان‌پزشک باید با دقت و ظرافت زیادی آن را انجام دهد. به عبارتی می‌توان گفت میزان موفقیت و رضایت از نتیجه نهایی کامپوزیت کاملا وابسته به هنر دست دندان‌پزشک و مهارت اوست. این مرحله با استفاده از تکنیک لایه‌گذاری توسط دندان‌پزشک انجام می‌شود و از این طریق می‌تواند به شکل و رنگ طبیعی‌تری برای ترمیم دست یابد و ظاهری زیبا برای دندان‌های بیمار به وجود آورد. 

  • سفت کردن مواد کامپوزیت روی دندان 

در نهایت هنگامی که دندان‌پزشک لایه‌های کامپوزیت را بر روی دندان قرار می‌دهد و به فرم مناسب دست می‌یابد، نور لیزر را حدود ۱۰ الی ۴۰ ثانیه روی آن می‌تاباند تا سفت و محکم شود. درصورتی‌که پس از سفت کردن مواد روی دندان، دندان‌پزشک رضایت کافی از شکل آن نداشته باشد می‌تواند لایه دیگری را بر روی آن قرار دهد تا به نتیجه دلخواه دست یابد. 

  • پولیش کردن کامپوزیت دندان

از دیگر خدمات کامپوزیت دندان در کلینیک می‌توان به پالیش کردن دندان اشاره نمود. پس از سفت شدن مواد کامپوزیت، دندان‌پزشک از نوارهای سمباده و دیسک‌های کوچک مخصوص استفاده می‌کند تا جلا و سطح صاف و درخشانی به کامپوزیت‌ها ببخشد و ظاهری زیبا و طبیعی داشته باشند. در این مرحله اصلاحات لازم بر روی فرم کامپوزیت صورت می‌گیرد و هر گونه ایرادی وجود داشته باشد آن‌ها را برطرف می‌کند.  

  • بررسی نحوه گاز زدن بیمار بعد از کامپوزیت

در این مرحله دندان‌پزشک نحوه گاز زدن بیمار را پس از کامپوزیت بررسی می‌کند تا هنگام جویدن غذا با مشکلی مواجه نگردد. برای این منظور یک کاغذ کاربنی را میان دندان‌های بیمار می‌گذارد و از او می‌خواهد که گاز بزند. سپس رد دندان‌های بیمار روی کاغذ را مشاهده می‌کند تا در صورت وجود ایراد از طریق پولیش کردن آن را برطرف نماید. 

از کامپوزیت دندان در چه مواردی استفاده می‌شود؟

از کامپوزیت دندان در موارد مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اصلاح دندان‌های کج، تغییر رنگ دندان ، اصلاح ترک خوردگی و خرد شدگی دندان، بستن فاصله میان دندان‌ها اشاره نمود. 

یکی از شایع‌ترین مشکلات زیبایی دندان‌ها، تغییر رنگ آن‌ها است که با استفاده از کامپوزیت می‌توان آن را برطرف نمود. روش کامپوزیت همچنین گزینه‌ای ایده‌آل برای درمان آسیب‌های جزئی دندان مثل فرسایش، ترک یا خردشدگی است و یک روش غیر تهاجمی برای ترمیم صدمات محسوب می‌شود. 

از این روش درمانی جهت بستن شکاف‌های کوچک میان دندان‌های جلویی فرد نیز استفاده می‌کنند. اما در صورتی که مشکل تراز شدید دندان‌ها وجود داشته باشد بهتر است که ابتدا درمان ارتودنسی دندان‌ها انجام شود. 

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

ماندگاری کامپوزیت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • میزان مراقبت از دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عادت‌های تغذیه‌ای بیمار
  • نوع کامپوزیت دندان

با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت ماندگاری کامپوزیت‌های دندان به طور میانگین بین ۵ الی ۸ سال است. کامپوزیت‌ها در مقایسه با لمینت دارای طول عمر کوتاه‌تری هستند. اما در مقابل تعویض کامپوزیت‌ها کم هزینه‌تر و کم تهاجمی است. البته لمینت‌ها نسبت به کامپوزیت دارای زیبایی و شفافیت بیشتری هستند. 

کامپوزیت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

برای کلینیک‌های دندان‌پزشکی معتبر بسیار اهمیت دارد که مراجعه‌کنندگان شرایط لازم به منظور استفاده از کامپوزیت را داشته باشند. مراجعانی که یکی از مشکلات یا شرایط زیر را داشته باشند می‌توانند کاندید مناسبی برای درمان کامپوزیت دندان باشند. 

  • تغییر رنگ دائمی دندان‌ها که با سایر روش‌های دندانپزشکی مثل بلیچنگ باز نمی‌گردد.
  • شکستگی، ترک خوردگی و لب پر شدگی جزئی تا خیلی حاد دندان‌ها
  • کوچک یا کوتاه بودن بعضی از دندان‌ها
  • ساییده شدن سطح جونده دندان
  • لکه‌های تیره یا سفید روی دندان‌ها که نمی‌توان با هیچ روشی آن‌ها را برطرف نمود
  • نامرتب یا کج بودن جزئی دندان‌ها، البته به شرطی که قصد نداشته باشید دندان‌های خود را ارتودنسی کنید.

کامپوزیت دندان و لمینت چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

خدمات کامپوزیت دندان در کلینیک کاملا متفاوت از لمینت است و این دو روش درمانی یکسان نیستند. از شاخص‌ترین تفاوت‌های این دو روش می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مدت زمان

لمینت دندان نیز مانند کامپوزیت روشی برای زیبایی طرح لبخند محسوب می‌شود. اما نصب آن روی دندان دارای مراحل حساس‌تری است. ازاین‌رو نسبت به کامپوزیت پروسه آن طولانی‌تر است.

  • تراش دندان

در روش کامپوزیت درمانی بر خلاف لمینت، دندان تراش نمی‌خورد و به راحتی ماده کامپوزیت روی دندان چسبیده می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت کامپوزیت دندان روشی نسبتا سریع و بدون دردسر است.

  • مقاومت

اگر بخواهیم از نظر مقاومت این دو روش را با هم مقایسه کنیم، لمینت دارای مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت است و رنگ پذیری و تغییر رنگ کمتری در طولانی مدت دارد.

مزایای کامپوزیت دندان

  • موجب زیبا و یکدست شدن طرح لبخند می‌گردد.
  • این پروسه درمانی خیلی کوتاه است و فقط به یک جلسه نیاز دارد.
  • با استفاده از کامپوزیت اکثر مشکلات و عیوب ظاهری دندان برطرف می‌شود.
  • نسبت به لمینت دارای هزینه کمتر و مقرون به صرفه‌ای است.

 معایب کامپوزیت دندان

خدمات کامپوزیت دندان در کلینیک همانند سایر روش‌های درمانی و زیبایی در کنار تمامی مزایایی که دارد دارای معایبی نیز می‌باشد که به شرح زیر هستند.

  • نسبت به لمینت دارای مدت زمان ماندگاری کمتری است و لمینت پایدارتر از کامپوزیت است.
  • در صورتی که مراقبت از کامپوزیت به درستی صورت نگیرد امکان شکسته شدن کامپوزیت‌ها وجود دارد.  
  • کامپوزیت‌ها تغییر رنگ و لکه پذیری بالایی دارند.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

خدمات کامپوزیت دندان در کلینیک با تعرفه مشخصی انجام می‌شود. بر روی هزینه کامپوزیت دندان فاکتورهای مختلفی تاثیر گذار است که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به جنس کامپوزیت، تعداد دندان‌هایی که به کامپوزیت نیاز دارند، تخصص دندان‌پزشک و دستمزد او، دولتی یا خصوصی بودن کلینیک دندان‌پزشکی اشاره نمود.  

جمع بندی

کامپوزیت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای زیبایی دندان‌ها و رفع عیوب ظاهری آن‌ها است. با استفاده از این روش می‌توانید با هزینه‌ای کم و برای سالیان زیادی سلامتی و زیبایی را به دندان‌های خود هدیه کنید. هنر و مهارت دندان‌پزشک متخصص زیبایی در نتیجه نهایی کار بسیار اهمیت دارد. ازاین‌رو بهتر است که به یک دندان‌پزشک متخصص مجرب و کلینیک معتبر مراجعه کنید تا بتوانید نتایج رضایت بخشی را دریافت نمایید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با متخصصان مجرب آماده خدمت رسانی به مراجعه کنندگان عزیز است. تمامی کار‌های مربوط به زیبایی و سلامت دهان و دندان مانند کامپوزیت، لمینیت، ترمیم، ایمپلنت، روکش، جراحی دندان عقل و دندانپزشکی کودکان در این کلینیک انجام می‌شود. زمان را از دست ندهید و همین امروز با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید.

سوالات متداول

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه کامپوزیت دندان بر اساس هر واحد دندان محاسبه می‌شود. میزان این هزینه در کلینیک‌های مختلف متفاوت است و برای تعیین قیمت دقیق آن پیشنهاد می‌کنیم که به صورت حضوری به کلینیک مد نظر خود مراجعه نمایید.

کامپوزیت دندان چقدر طول عمر دارد؟

بر روی طول عمر کامپوزیت دندان عوامل مختلفی موثر هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رعایت بهداشت دهان و دندان، جنس، نوع کامپوزیت، مهارت دندان‌پزشک در نصب آن اشاره نمود.

کامپوزیت ماندگاری بیشتری دارد یا لمینت؟

لمینت در مقایسه با کامپوزیت دارای ماندگاری بیشتری است اما قیمت بالاتری دارد.

آیا کامپوزیت کردن دندان درد دارد؟

خیر، این پروسه درمانی چه در حین درمان و چه پس از آن هیچ‌گونه دردی ندارد. زیرا در روند اجرای آن هیچ نوع اقدام تهاجمی انجام نمی‌شود. 

  • مراقبت‌های پس از کامپوزیت کدام‌اند؟

بعد از کامپوزیت لازم است که بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنید. روزانه حداقل دوبار از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. همچنین از مصرف غذاهای رنگی و سفت که موجب تغییر رنگ و شکستن دندان‌ها می‌شود بپرهیزید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button