تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

هزینه چسباندن روکش

عوامل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند که دندان‌های شما به روکش نیاز داشته باشند. داشتن لبخند زیبا نیز یکی از این عوامل محسوب می‌شود. برای اینکه بدانید آیا دندان‌های شما به روکش نیاز دارند یا خیر، لازم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر می‌خواهید قبل از مراجعه به دندانپزشک، در خصوص روکش دندان و انواع آن و همچنین هزینه آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید، ادامه این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس را مطالعه نمایید.

قبل از روکش دندان، چه نکاتی را باید بدانید؟

روکش‌های دندانی پوسته‌های نازکی هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها به سطح جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند. این روکش‌ها که همرنگ دندان هستند، برای درمان مشکلات زیبایی دندان استفاده می‌شوند این مشکلات شامل دندان‌های خرد شده یا شکسته، تغییر رنگ دندان‌ها و همچنین دندان‌های کوچکتر از حد معمول استفاده می‌شوند.

جنس روکش‌های دندانی، پرسلن یا مواد کامپوزیت رزین است و این روکش‌ها به طور دائم به دندان چسبانده می‌شوند.

برخی از افراد ممکن است فقط یک روکش برای دندان شکسته خود دریافت کنند، اما بسیاری از آنها بین شش تا هشت روکش می‌گیرند تا لبخندی یکنواخت و متقارن داشته باشند. در اکثر مواقع افراد برای هشت دندان جلویی خود از روکش استفاده می‌کنند.

روکش‌های رزین کامپوزیت معمولا از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر از پرسلن هستند. در عین حال ممکن است که روکش رزین کامپوزیت پس از ۷ سال نیاز به تعویض داشته باشد، اما روکش پرسلن اغلب بیش از ۱۵ سال دوام می‌آورد.

انواع مختلف روکش‌ها چیست؟

روکش‌های دندانی معمولاً از پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند و نیاز به آماده‌سازی دارند. اما روکش‌های بدون نیاز به آماده‌سازی نیز وجود دارند که از طریق فرآیند متفاوتی طراحی و ساخته می‌شوند.

استفاده از روکش‌های سنتی دندان، معمولاً شامل تراشیدن ساختار دندان و گاهی برداشتن بخشی از دندان (حتی بخشی از مینای دندان) می‌شود. این تراشیدن و برداشتن بخشی از دندان، امکان قرار دادن دندان به شکل مناسب را فراهم می‌کند، اما این روش غیرقابل برگشت است و می‌تواند دردناک باشد و اغلب به بی حسی موضعی نیاز دارد.

تراشیدن دندان به مشکلات دندانی شما و همچنین تعداد دندان‌هایی که می خواهید روکش کنید بستگی دارد. هنگامی که چندین دندان درگیر می‌شوند، ممکن است که دندانپزشک یک مدل مومی سفارش دهد تا به شما نشان دهد که روکش‌ها روی دندان شما چگونه به نظر می‌رسند.

از سوی دیگر، ممکن است روکش‌های بدون آماده‌سازی، نیاز به کمی آماده سازی یا تغییر دندان داشته باشند.

دندانپزشک برای چسباندن روکش پرسلن، مقداری از مینای دندان را می‌تراشد. روکش‌های پرسلن، رنگی مشابه دندان‌های طبیعی دارند، اما می‌توان آنها را سفیدتر کرد تا لبخند درخشان‌تر داشته باشید.

روکش‌های کامپوزیت بر پایه رزین شبیه به روکش‌های چینی پرسلن هستند، اما قیمت کمتری داشته و نیاز به حذف مینای دندان کمتری دارند. حتی گاهی اوقات، ممکن است نیازی به تراشیدن سطح دندان نباشد.

روکش دندان در چه شرایطی استفاده می‌شود؟

روکش‌ها مانند ناخن مصنوعی، یک سطح جدید را به دندان‌ها اضافه می‌کنند. این روکش‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند و در عین حال انواع عیوبی که در ادامه اشاره می‌کنیم را می‌پوشانند:

  • شکستگی: روکش‌ها می‌توانند دندان‌های شکسته و ترک خورده را بپوشانند. در بسیاری از موارد، ترمیم ممکن است فقط روی یک دندان انجام شود.
  • تغییر رنگ: برخی از لکه‌های دندان را نمی‌توان پاک کرد، به‌خصوص زمانی که منبع تغییر رنگ، ارثی باشد یا به دلیل شرایط پزشکی یا داروها ایجاد شده باشد. هنگامی که حتی قوی‌ترین روش‌های حرفه ای سفیدکننده کار نمی‌کنند، روکش‌ها می‌توانند به خوبی یک سطح روشن و سفید را روی دندان ایجاد کنند.
  • شکاف‌ها: روکش‌ها می‌توانند فضاهای خالی بین دندان‌ها را پوشش دهند که این کار با پهن‌تر کردن سطح دندان انجام می‌شود. این کار برای دندان‌هایی است که از قبل نسبتاً صاف بوده یا دندان‌هایی که ارتودنسی نتوانسته شکاف‌ها را به طور کامل پر کند گزینه خوبی است.
  • اشکال نامنظم: دندان‌های کوچک، نوک تیز یا فرسوده را می‌توان با روکش اصلاح کرد.

روکش‌ها راه حلی عالی برای مسائل مربوط به سطح دندان هستند اما دندانی که به شدت آسیب دیده یا پوسیده و یا کارهای ترمیمی زیادی روی آن انجام شده باشد، ممکن است به کار‌های دیگری نیاز داشته باشد.

تفاوت بین روکش، تاج دندان و ایمپلنت چیست؟

روکش‌های دندانی، تاج‌ها و ایمپلنت‌ها همگی می‌توانند زیبایی دندان‌ها را بهبود بخشند. با این حال، تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد.

یکی از تفاوت‌های بین روکش‌ها، تاج‌ها و ایمپلنت‌ها، ناحیه‌ای از دندان است که هر گزینه آن را می‌پوشاند.

روکش‌های دندانی عمدتاً جلوی دندان را می‌پوشانند. در مقابل، تاج‌ها کل دندان از جمله جلو، پشت و همه زوایا و سطوح را می‌پوشانند. در نتیجه، دندانپزشکان برای ترمیم دندان‌های شکسته از تاج استفاده می‌کنند، از جمله دندان‌هایی که ساختار کمی دارند. همچنین تاج‌ها می‌توانند به تقویت دندان‌ها کمک کنند.

در این میان ایمپلنت‌ها ساختارهای پیچ مانندی هستند که برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، به استخوان فک متصل می‌شوند.

در صورت لزوم، دندانپزشک ممکن است از ایمپلنت برای محکم کردن تاج در دهان استفاده کند. این عمل ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که فردی دندانی را از دست داده باشد یا دندان غیرقابل ترمیم باشد؛ زیرا به شدت شکسته شده و باید کشیده شود.

اساساً، دندانپزشکان از تاج‌ها برای ساختن دندان‌هایی استفاده می‌کنند که به شدت آسیب دیده اند، در حالی که ایمپلنت‌ها جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شوند و روکش‌ها نیز ظاهر دندان‌هایی را که هنوز دست نخورده هستند، بهبود می‌بخشد.

هزینه روکش دندان

هزینه روکش‌های دندانی بر اساس تعداد دندان‌هایی که فرد باید بپوشاند و تخصص فردی که این روش را انجام می دهد، متفاوت است.

این هزینه‌ها تقریبی هستند و می‌توانند بر اساس موارد زیر متفاوت باشند:

  • نوع روکش
  • مقدار آماده سازی لازم قبل از گذاشتن روکش
  • موقعیت جغرافیایی زندگی یک فرد

از آنجایی که روکش دندان یک عمل زیبایی محسوب می‌شود؛ اکثر بیمه‌ها، هزینه روکش دندان را پوشش نمی‌دهند.

مراحل انجام روکش دندان

نحوه انجام روکش دندان به نوع روکشی بستگی دارد که فرد انتخاب می‌کند. در ادامه روند هر کدام از این انواع، توضیح داده شده است.

روکش‌های پرسلن یا روکش‌های چینی

برای قرار دادن روکش‌های چینی، دندانپزشک ابتدا مقداری مینای دندان را برمی‌دارد و از دندان‌ها قالب می‌گیرد تا قالبی ایجاد کند.

پس از این بازدید اولیه، آنها قالب را به آزمایشگاهی می‌فرستند که روکش‌های چینی سفارشی را می‌سازد. در زمانی که فرد منتظر آماده شدن روکش‌های دائمی است، ممکن است که دندانپزشک روکش‌های موقتی را روی دندان‌ها قرار دهد.

در نوبت بعدی، دندانپزشک بررسی می‌کند که آیا روکش‌ها مناسب هستند و رنگ مناسبی دارند یا خیر و در صورت نیاز تنظیمات نهایی را انجام می‌دهند. سپس دندانپزشک روکش‌ها را به دندان‌ها می‌چسباند.

روکش‌های رزین کامپوزیت

برای قرار دادن روکش‌های رزین کامپوزیت، دندانپزشک ابتدا شروع به تمیز کردن، تغییر شکل و آماده سازی دندان‌ها می‌کند. بعد از اینکه دندان‌ها را آماده کردند، مواد کامپوزیت را می‌چسبانند و تراش می‌دهند و رنگ را طوری تنظیم می‌کنند که روکش‌ها در دهان فرد، طبیعی به نظر برسند.

سپس دندانپزشک از نوری برای خشک کردن و سفت شدن مواد کامپوزیت استفاده می‌کند. پس از سفت شدن روکش‌ها، دندانپزشک آنها را صاف و صیقلی می‌کند تا شبیه دندان‌های واقعی به نظر برسند.

مراقبت‌های لازم بعد از انجام روکش دندان

پس از قرار دادن روکش‌ها، ممکن است دندانپزشک بخواهد که آنها را در ویزیت بعدی بررسی کند. زیرا دندانپزشک‌ها به دنبال این می خواهند مطمئن شوند که روکش‌ها در جای خود باقی مانده اند و برای شخص راحت هستند. اگر با هر یک از روکش‌ها احساس راحتی ندارید، می‌توانید در این جلسه، موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا این مشکل را برطرف کند.

از آنجایی که ممکن است روکش‌ها به مرور زمان لکه‌دار شوند؛ بهتر است از مصرف قهوه، چای، شراب قرمز و همچنین سایر مواردی که می‌تواند باعث لکه‌دار شدن دندان‌ها شود، اجتناب کنید تا این روکش‌ها ماندگاری بیشتری داشته باشند.

توصیه هایی برای ماندگاری بیشتر روکش 

  • گاز گرفتن اجسام سخت
  • ناخن جویدن
  • با استفاده از محافظ دهان
  • دندان قروچه
  • جویدن غذاهای بسیار سفت
  • باز کردن وسایل با دندان

ممکن است فرد متوجه لکه‌های ناهموار روی روکش‌ها شود که این مشکل باید در طول زمان بهبود یابد؛ در غیر این صورت، فرد می‌تواند از دندانپزشک خود بخواهد که آنها را صاف کند. لکه‌های زبر معمولاً به دلیل باقی گذاشتن مواد چسبنده اضافی روی روکش‌ها توسط دندانپزشک ایجاد می‌شوند.

با وجود داشتن روکش، امکان ایجاد حفره بین دندان ها وجود دارد. بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله دو بار مسواک زدن دندان‌ها در روز و نخ دندان کشیدن روزانه بسیار مهم است.

با مراقبت مناسب، فرد می‌تواند انتظار داشته باشد که روکش دندان‌هایش حدود ۱۰ سال دوام بیاورند و ممکن است پس از این مدت، نیاز به تعویض آنها داشته باشد.

مدت زمان ماندگاری روکش‌ها ممکن است بر اساس موادی که دندانپزشک استفاده می‌کند و نحوه مراقبت فرد از آنها متفاوت باشد. فرد می‌تواند با دندانپزشک خود در مورد چارچوب‌های زمانی برای روکش‌های جایگزین صحبت کند.

جمع‌بندی

نوع روکشی که فرد انتخاب می‌کند به بودجه، نیازها و ترجیحات او بستگی دارد. دندانپزشک می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیم بگیرند که کدام نوع روکش دندان برای آنها بهترین کارایی لازم را دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای تصمیم‌گیری بهتر، همین حالا با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس در شهرک اکباتان غرب تهران تماس بگیرید. دندانپزشکان با تجربه ما دندان‌های شما مورد بررسی می‌کنند و بهترین پیشنهاد برای ترمیم و روکش دندان‌های خود را دریافت خواهید کرد. 

سوالات متداول

روکش دندان چگونه چسبانده می‌شود؟

روکش‌های چینی یا پرسلن با استفاده از چسب به دندان‌های شما متصل می‌شوند. اگرچه روکش‌ها بسیار نازک هستند، اما پس از چسباندن به دندان‌ها، قوی می‌شوند. این فرایند سریع و با احتیاط انجام می‌شود. ابتدا دندان‌های شما آماده می‌شود و قالب‌ها همراه با طرح لبخند جدید شما به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌شود.

بعد از ۱۰ سال چه اتفاقی برای روکش‌ها می‌افتد؟

اگر آنها را تعویض نکنید، ممکن است که عوارض جانبی نامطلوبی رخ دهد. این عوارض شامل شکستن روکش‌ها، ترک زدن و یا فرسودگی آنها می‌شود. روکش‌های کامپوزیت یا چینی می‌توانند بادوام باشند، اما ممکن است شروع به فرسودگی کنند و حتی ممکن است به مرور زمان ترک بخورند و پس از آن ممکن است که دندان شما پوسیده شود.

آیا استفاده از روکش‌ها دردناک هستند؟

نه! اکثر بیماران هیچ درد یا ناراحتی را در طول درمان گزارش نمی‌کنند.

آیا ایران برای دریافت خدمات دندانپزشکی خوب است؟

هر یک از دندانپزشکان ایرانی به طور ویژه جدیدترین تکنیک‌های دندانپزشکی را آموزش دیده اند تا تجربه کلی شما را در مطب دندانپزشکی مدرن بهبود بخشند. آنها نه تنها می‌توانند انواع گزینه‌های درمانی مدرن را در اختیار شما قرار دهند، بلکه از تجهیزات پیشرفته ای نیز برای ارائه بهترین نتایج با کمترین ناراحتی استفاده می‌کنند.

ماندگاری روکش‌ها چقدر است؟

طول عمر روکش‌های دندانی به این بستگی دارد که روکش‌ها چینی یا کامپوزیت باشند و اینکه چقدر از آنها مراقبت می‌کنید. روکش چینی می‌تواند از ۱۰ تا ۱۲ سال عمر کند. روکش‌های رزین کامپوزیت باید زودتر تعویض شوند، زیرا حدود ۴ تا ۸ سال ماندگاری دارند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

1 comment on “هزینه چسباندن روکش

  1. فردین علیزاده فروردین ۶, ۱۴۰۲ /پاسخ

    خوب بود ــــ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button