تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

دوام کامپوزیت دندان چقدر است؟

اگر احساس می‌کنید که دندان‌هایتان منظم به نظر نمی‌رسند یا کمی تغییر رنگ داده می‌توانید از کامپوزیت کمک بگیرید. دوام کامپوزیت دندان اگر از آن به درستی مراقبت شود زیاد است. کامپوزیت به دندان‌هایی که کمی به هم ریختگی داشته باشند یا یکی از آنها کمی کوتاه تر از بقیه باشه کمک زیادی می‌کند.

شاید بپرسید که ماندگاری و دوام کامپوزیت دندان چقدر است؟ چه مراقبت‌هایی از کامپوزیت‌ها باید انجام دهید تا عمرشان طولانی شود؟ با ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس همراه باشید تا پاسخ این سوال را بگیرید.

طول عمر کامپوزیت زیبایی دندان چقدر است؟

دلایل زیادی در ماندگاری کامپوزیت زیبایی دندان موثر هستند. اما به طور کلی اگر از آنها به درستی مراقبت شود ۳ تا ۱۰ سال روی دندان‌های شما باقی می‌مانند.

کامپوزیت چیست؟

ونیرهای کامپوزیت دندان یک عمل زیبایی بسیار محبوب است که دندانپزشک انجام می‌دهد. ونیر کامپوزیت یک قطعه نازک از رزین کامپوزیت است که تراشیده شده و سپس به جلوی دندان‌های طبیعی شما چسبانده می‌شود. اگر دندان‌های شما تغییر رنگ داده و شکل دندان‌هایتان نا مرتب است کامپوزیت زیبایی دندان به شما کمک زیادی می‌کند.

دوام کامپوزیت دندان سال‌ها به شما کمک می‌کند تا لبخندی زیبا داشته باشید. کامپوزیت‌ها شکل نسبتاً جدیدی از درمان ونیر است که جایگزینی ارزان‌تر برای روکش‌های چینی هستند. ونیر درمانی نسبتا غیر تهاجمی است. زیرا مینای دندان آسیب نمی بینید.

۱۲ نکته برای افزایش دوام کامپوزیت دندان

در ادامه برخی از روش‌ها که به دوام کامپوزیت دندان کمک می‌کند آورده شده است.

۱- از خمیر دندان‌های ساینده خشن و سفید کننده استفاده نکنید.

اگرچه رزین کامپوزیت ماندگاری طولانی دارد، اما به سختی پرسلن نیست. به همین دلیل، باید از استفاده مواد ساینده خشن روی ونیرهای کامپوزیت اجتناب کنید.

مواد ساینده مانند خمیر دندان زغالی، خمیر دندان سفید کننده برای افراد سیگاری و حتی مسواک زدن دندان‌ها با پودر بی کربوهیدرات کاملاً باید کنار گذاشته شوند. ذرات ناهموار موجود در این محصولات سطح روکش کامپوزیت را خراش داده و باعث می‌شود تا لکه سریعتر جمع شده و ظاهر براق خود را از دست بدهد.

به استفاده از خمیر دندان معمولی یا خمیر دندان سفیدکننده روزانه برای روال بهداشت دهان و دندان خود ادامه دهید.

۲- غذا و نوشیدنی‌های رنگی نخورید

غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند دندان‌های شما را لکه دار کنند، کامپوزیت دندان شما را نیز لکه دار می‌کنند. اگر از قهوه و چای لذت می‌برید باید آن را کنار بگذارید. در صورت نوشیدن یا آن را با نی بخورید یا سریعا دهان خود را با آب بشویید.

همچنین لکه‌های نیکوتینی خیلی سریع روی ونیرهای کامپوزیت دندان ایجاد می‌شود. اگر سیگاری هستید، روکش‌های دندان چینی گزینه بهتری برای شما هستند. زیرا در برابر لکه مقاوم‌ترند.

۳- از کامپوزیت‌ها مانند دندان طبیعی محافظت کنید

ونیرهای کامپوزیت دندان عالی به نظر می‌رسند اما به اندازه مینای طبیعی قوی نیستند. اگر دندان قروچه دارید یا فک خود را فشار می‌دهید، از آتل محافظ در شب (یا در روز) استفاده کنید. اگر این اسپلینت‌های دندانی برای شما حجیم است یا احساس خوبی در استفاده از آنها ندارید، دندانپزشک می‌تواند نگهدارنده‌های ارتودنسی بسازد که مخصوص شما باشد. این محافظ‌ها از خرد شدن دندان شما جلوگیری می‌کنند. این مار باعث دوام کامپوزیت دندان شما می‌شود.

۴- هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار آنها را جرم گیری کنید

مراجعه منظم به دندانپزشک و متخصص بهداشت گام مهمی برای حفظ سلامت دهان است. در بازدید منظم خود، کامپوزیت زیبایی دندان خود را صیقل دهید تا لکه‌ها از بین بروند. سطح براق و ظاهر زیبای آن‌ها دوباره بر می‌گردد. با این کار دندان‌ها سالم می‌مانند.

۵- کامپوزیت‌ها را تمیز نگه دارید

شما باید به همان اندازه که از دندان‌های طبیعی خود مراقبت می‌کنید، از ونیر‌های نیز مراقبت کنید. مسواک زدن حداقل دو بار در روز و استفاده از نخ دندان راه‌های بسیار خوبی برای حفظ سلامت دندان‌ها هستند. بهداشت ضعیف می‌تواند منجر به بیماری‌های لثه شود. عقب‌رفتن لثه‌ها مرزهای دندان را تغییر می‌دهد. به این ترتیب ونیر‌های کامپوزیت در معرض خطر خرد شدن یا جدا شدن قرار می‌گیرند.

۶- اجسام خیلی سفت را گاز نگیرید

گاهی افراد گمان می‌کنند دندان‌ها فقط برای غذا خوردن استفاده نمی‌شوند، بلکه می‌توانند به عنوان ابزاری برای باز کردن بطری‌ها نیز استفاده شوند. متاسفانه، چنین کاری نه تنها برای دندان‌های شما، بلکه برای دوام کامپوزیت دندان شما نیز مضر است. اجسام بسیار سخت مانند درپوش‌های فلزی و بطری‌های شیشه ای می‌توانند کامپوزیت را خورد کنند. اگر عادت به گاز گرفتن چیزها مانند مداد، خودکار یا حتی یخ دارید، باید آنها را کنار بگذارید تا از گذاشتن کامپوزیت صرف نظرکنید.

۷- مراقب آنچه می‌خورید باشید

قانون منع گاز گرفتن مواد سفت در مورد مواد غذایی مانند هویج خام، سیب خام، چیپس سفت و تکه‌های گوشت حاوی استخوان نیز صدق می‌کند. علاوه بر مراقبت از مواد غذایی سخت، باید مراقب خوردن بیش از حد غذاهای حاوی قند و اسید باشید. این موارد به پوسیدگی دندان کمک می‌کنند که برای دوام کامپوزیت دندان شما نیز مفید نیست. با این حال، حتما از غذاهای شیرین و نشاسته ای مانند آب نبات، پاستا، نان، کراکر و همچنین نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه گازدار و آب میوه خودداری کنید. خوراکی‌های اسیدی مانند میوه‌ها (لیمو و انواع دیگر مرکبات) نیز بهتر است پس از خوردن، دهان را با آب یا مسواک تمیز کنید.

۸- از مصرف زیاد الکل خودداری کنید

مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی باعث نرم شدن کامپوزیت‌ها می‌شود. الکل فقط در نوشیدنی‌ها نیست. هنگام خرید دهانشویه یا خمیردندان، لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها حاوی الکل هستند یا خیر. زیرا می‌توانند به اندازه مشروبات الکلی مضر باشند.

۹- دندان قروچه دوام کامپوزیت دندان را کاهش می‌دهد

دندان قروچه می‌تواند برای برخی افراد مشکل ساز باشد. معمولا دندان قروچه تحت اختیار افراد نیست. اگر هنگام خواب دندان قروچه می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید که به شما کمک کنند مشکل خود را مدیریت کنید. به احتمال زیاد به شما می‌گویند هنگام خواب از محافظ دهان استفاده کنید. نیازی به گفتن نیست که دندان قروچه طول عمر کامپوزیت دندان را کاهش می‌دهد. بنابراین اطمینان از بررسی مشکل، شما را از پرداخت هزینه‌های بیشتر نجات می‌دهد.

۱۰- مسواک درست انتخاب کنید

مسواک زدن دندان‌ها برای سلامت دندان‌ها، طول عمر و دوام کامپوزیت دندان مفید است. اما تنها در صورتی که از مسواک مناسب استفاده کنید تاثیر مثبت می‌گذارد. مسواکی انتخاب کنید که خیلی سفت نباشد زیرا سطح روکش‌های شما را خراش می‌دهد. به جای آن از مسواکی که دارای موهای نرم است استفاده کنید.

۱۱- از محافظ دهان استفاده کنید

آیا ورزش‌های تماسی مانند بوکس، تکواندو، کشتی یا هنرهای رزمی انجام می‌دهید؟ برای محافظت از ونیرهای خود، حتما از محافظ دهان استفاده کنید زیرا این کار تاثیر ضربه‌های قوی را که ممکن است به دهان شما وارد شود را به حداقل می‌رساند.

۱۲- به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

دو دلیل وجود دارد که چرا باید این کار را انجام دهید. اولا دندانپزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا از عفونت‌های دهان که تاثیر منفی بر کیفیت و وضعیت کامپوزیت‌ها می‌گذارد مطلع شوید. دوما، دندانپزشکان می‌توانند هر مشکلات کوچک مانند شکستگی، ترک، یا خراب شدن دندان‌ها را قبل از آنکه به مشکل جدی تبدیل شوند درمان کنند. با این مراقبت‌ها دوام کامپوزیت دندان زیاد می‌شود.

آیا روکش‌های کامپوزیت ایمن هستند؟

جواب این سوال دو بخش دارد. بیمارانی که این سوال را می‌پرسند آیا کامپوزیت ونیرها ایمن و سالم هستند؟ در واقع دو چیز متفاوت می‌پرسند. ابتدا بحث مواد و سپس سلامت دندان مطرح می‌شود.

ایمنی مواد به کار رفته در کامپوزیت

رزین کامپوزیت بسیار ایمن است. اگرچه حاوی مقادیر کمی از انواع مواد شیمیایی است، اما موادی نیستند که به بدن آسیب برسانند. اغلب این مواد در بافت خود دندان وجود دارند.

تعداد زیادی از افراد از ما می‌پرسند که ممکن است آمالگام دندان باعث انواع بیماری‌های ناخوشایند شود؟ اما ثابت شد که این فرضیه کاملا نادرست است. سوال در مورد کامپوزیت هم مشابه همین است. مواد شیمیایی موجود در رزین کامپوزیت کاملاً بی اثر است. احتمالاً با خوردن یک استیک ماهی تن تازه، دوز بیشتری از جیوه نسبت به کامپوزیت و آمالگام دندانی دریافت خواهید کرد.

سلامت دندان‌ها

سوال دیگر در مورد سلامت و زیبایی لبخند شماست. احتمالا در مورد روکش دندان مطالبی خوانده یا شنیده اید. هر بار که دندانی با مته تراشیده می‌شود خطر شکستن دندان افزایش می‌یابد. همچنین روکش‌ها باید چندین بار در طی عمر فرد عوض شوند. اما درباره ونیرهای کامپوزیت هیچ یک از این خطرات وجود ندارند. زیرا  در زمان گذاشتن کامپوزیت به مینای دندان آسیبی نمی رسد.

آیا کامپوزیت دندان زود می‌شکند؟

اگر کامپوزیت از جنس مرغوب باشد و دکتر با تجربه آن را روی دندان قرار دهد دوام کامپوزیت دندان بالا می‌رود. در هر صورت باید از دندان‌های کامپوزیت شده مراقبت زیادی کنید. زیرا در اثر مراقبت نکردن مانند سایر دندان‌ها امکان از دست دادن آنها وجود دارد.

جمع بندی

دوام کامپوزیت دندان اگر به درستی از آن محافظت شود بسیار بالاست. برداشتن کمترین میزان مینای دندان از قسمت جلو، برای جایگزینی ونیر، این امکان را به ما می‌دهد تا ظاهر دندان‌های شما را به طرز چشمگیری تغییر دهیم. این کار هیچگونه آسیبی به سلامت دندان‌ها وارد نمی کند. زمانی که کامپوزیت‌ها به دندان شما چسبانده ‌شوند بسیار قوی عمل می‌کند.

کلینیک دندانپزشکی زاگرس با استفاده از بهترین مواد و تجهیزات پیشرفته، لبخند شما را زیبا می‌کنند. در کلینیک زاگرس تمامی خدمات مربوط به کودکان و بزرگسالان با بالاترین دقت و کیفیت انجام می‌شود. همین حالا با شماره‌های موجود تماس گرفته و وقت مشاوره و ویزیت بگیرید.

سوالات متداول

دوام کامپوزیت دندان چقدر است؟

دوام کامپوزیت دندان مادام العمر نیست. ونیرهای کامپوزیت به مرور زمان بیشتر دچار لکه می‌شوند. علاوه بر این، کامپوزیت به اندازه سایر گزینه‌ها بادوام نیست. اما حداقل ۵ سال می‌توانید از آنها استفاده کنید.

آیا ونیر کامپوزیت به راحتی می‌شکنند؟

پاسخ صحیح خیر است. ونیرهای کامپوزیت به راحتی یا به همان روشی که ونیرهای چینی می‌شکنند نمی‌شکنند. ونیر کامپوزیت به دلایل مختلفی ممکن است با گاز گرفتن و جویدن غذای سفت یا ساییدن و فشردن دندان‌ها ترک بخورد.

آیا می‌توانید کامپوزیت زیبایی دندان را برداشته و با دندان‌های طبیعی سابق زندگی کرد؟

ونیرهای کامپوزیت یک انتخاب عالی برای افرادی است که خواهان زیبایی طولانی هستند. می‌توانید آنها را از دندان جدا کرده و با دندان‌های طبیعی خود زندگی کنید. ونیر ظاهر دندان‌های طبیعی را بهبود بخشیده و به راحتی قابل برگشت هستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button