اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی چیست؟

باندینگ کامپوزیت که به عنوان باندینگ دندان نیز شناخته می‌شود، یک روش دندانپزشکی زیبایی برای رفع آسیب‌های جزئی یا شکاف بین دندان‌هاست. این درمان شامل افزودن رزین کامپوزیت به دندان و شکل دادن به آن به شکل طبیعی دندان است. این ماده برای مطابقت با ظاهر دندان‌های موجود قابل تنظیم است. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی تاثیر کامپوزیت بر ظاهر لبخند افراد خواهیم پرداخت.

مزایای انتخاب باندینگ کامپوزیت

  • باندینگ کامپوزیت را می‌توان با یک بار مراجعه به دندانپزشکی تکمیل کرد.
  • این یک راه سریع و قابل اعتماد برای اصلاح مشکلات جزئی دندان در زیبایی است. دندانپزشک پس از چسباندن کامپوزیت به دندان، آن را با نور ماوراء بنفش سفت می‌کند تا دندان به اندازه کافی قوی شود و کار طبیعی خود را انجام دهد.
  • باندینگ کامپوزیت تهاجمی نیست.
  • جایگزین‌هایی مانند روکش‌ها نیاز به برداشتن دائمی قسمت‌هایی از دندان دارند. برای استفاده از کامپوزیت، دندانپزشک فقط باید سطح دندان را زبر کند تا به فرآیند باندینگ کمک کند. به این معنی که هیچ بخشی از ساختار دندان از بین نمی رود.
  • باندینگ کامپوزیت لبخند را بدون آسیب بیشتر به دندان‌ها بهبود می‌بخشد.
  • باندینگ کامپوزیت نسبتاً ارزان تر از روکش‌هاست. با مراقبت و نگهداری مناسب از دهان، باند کامپوزیت باید چندین سال پس از استفاده دوام بیاورد.

سایر مزایای انتخاب کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی یک انتخاب محبوب برای بیماران است. در ادامه چند مورد را با هم بررسی می‌کنیم:

  • آنها نسبت به روکش‌های چینی قیمت کمتری دارند.
  • کامپوزیت‌ها را می‌توان در یک بازدید اداری استفاده کرد.
  • کامپوزیت‌ها به اندازه ونیرهای چینی نیازی به برداشتن ساختار دندان ندارند.
  • در صورت لزوم می‌توان آنها را تعمیر یا تعویض کرد.

کامپوزیت چگونه چسبانده می‌شود؟

یک دندانپزشک ماهر می‌تواند بگوید چه زمانی باندینگ کامپوزیت بهترین راه حل برای بهبود دندان است. اولین قدم تعیین وقت ملاقات با دندانپزشک برای مشاوره و معاینه دهان است. دندانپزشک در مورد برنامه‌های خود برای تغییر لبخند بیمار صحبت خواهد کرد. اگر تصمیم بگیرند که لبخند خود را زیباتر کنید این روش می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

متخصص دندانپزشکی دندان آسیب دیده را با دقت اچ می‌کند تا رزین راحت تر بچسبد. ممکن است از یک بی‌حس کننده موضعی برای راحت نگه داشتن بیمار در طول فرایند استفاده کنند. پس از آن، رزین روی دندان گذاشته می‌شود و با نور اشعه آلتراوایلت (اشعه فراونفش) سفت می‌شود. مرحله آخر فرم دادن به دندان و پولیش آن برای دستیابی به درخشندگی طبیعی است. پس از تکمیل این روش، بیمار لبخندی خواهد داشت که می‌تواند با افتخار نشان دهد.

یکی از مزایای باندینگ کامپوزیت نگهداری آسان آن است. دندانپزشک به بیماران توصیه می‌کند که در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از چسباندن کامپوزیت از نوشیدنی‌ها یا غذاهای با رنگ‌های زیاد خودداری کنند. از مصرف محصولات بر پایه تنباکو نیز باید اجتناب کنید.

مراقبت‌های بعد از کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی

هنگامی که کامپوزیت زیبایی دارید، مراقبت از آنها برای اطمینان از ماندگاری آنها ضروری است. در اینجا چند نکته برای مراقبت از ونیرهای کامپوزیت آورده شده است:

  • از گاز زدن یا جویدن یخ یا آب نبات سفت خودداری کنید.
  • برای معاینه و تمیز کردن به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • از محصولات سفید کننده دندان در خانه استفاده نکنید، زیرا می‌توانند به روکش دندان آسیب برسانند.
  • دو بار در روز مسواک بزنید. نخ دندان کشیدن باید یک بار در روز انجام شود. دندانپزشک برای محافظت از ترمیم، استفاده از یک مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده را توصیه می‌کند. رعایت بهداشت دهان و دندان از تجمع پلاک روی دندان‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
  • مصرف نوشیدنی‌های رنگی را کاهش دهید. نوشیدنی‌های رنگی مانند شراب قرمز، چای و قهوه می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند.
  • از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. بیماران برای تامین مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ استحکام دندان‌ها، باید غذای سالم مصرف کنند. 

کامپوزیت دندان به چه اهدافی انجام می‌شود؟

دندانپزشکی زیبایی بر روی شکل و عملکرد دندان‌ها تمرکز دارد. فراموش نکنید برخی از روش‌های زیبایی بر سلامت و بهداشت عمومی دهان و دندان ترکز می‌کند. علیرغم این تصور غلط که عمل‌های زیبایی فقط به زیبایی شناسی می‌پردازد دندانپزشکان زیبایی متخصصین دندانپزشکی هستند که دوره‌های عمومی دندانپزشکی را می‌گذرانند و سپس با کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های زیبایی، آموزش خود را ادامه می‌دهند.

بسیاری از دندانپزشکان عمومی و زیبایی، بسته به هدف بیمار و همچنین سابقه سلامت دهان و دندان، اقدامات مشابهی را انجام می‌دهند. یکی از روش‌های رایج دندانپزشکی زیبایی که دندانپزشکان عمومی نیز انجام می‌دهند، قرار دادن باندینگ کامپوزیت است.

موارد استفاده کامپوزیت در دندانپزشکی زیبایی

روش‌های دندانپزشکی زیبایی معمولاً برای بهبود ظاهر دندان‌ها بررسی می‌شوند. به ویژه چسباندن کامپوزیت یک راه عالی برای انجام این کار است. در ادامه برخی از کاربردهای رایج کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی آورده شده است:

  • پوشاندن لکه‌ها
  • پوشاندن نقاط ناهموار
  • ترمیم تراشه یا ترک
  • بلند کردن دندان‌های کوتاه 
  • پر کردن شکاف‌های بسیار جزئی
  • پوشاندن لکه‌ها پس از ترمیم حفره

باندینگ کامپوزیت یک روش چندکاره است که هم در دندانپزشکی زیبایی و هم در دندانپزشکی عمومی قابل استفاده است. دندانپزشکان زیبایی بیشتر از آن برای بهبود ظاهر دندان‌های ناقص استفاده می‌کنند، در حالی که دندانپزشک عمومی ممکن است از آن برای ترمیم آسیب‌ها استفاده کند.

روش دقیق چسباندن ونیرهای کامپوزیت

اگر تصمیم گرفته اید که کامپوزیت ونیر برای شما مناسب است، قدم بعدی این است که برای مشاوره به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در طول این قرار ملاقات، دندانپزشکی دندان‌های شما را معاینه می‌کند و گزینه‌های درمانی را با شما در میان می‌گذارد. اگر تصمیم به استفاده از ونیرهای کامپوزیت دارید، دندانپزشک از دندان‌های شما قالب گرفته و آنها را به آزمایشگاه دندانپزشکی می‌فرستد.

دندانپزشک در حال تابش اشعه فرابنفش توسط لایتکیور به کامپوزیت نانوسرامیک
کامپوزیت زیبایی دندان با تابش لایتکیور محکم می شود

در لابراتوار دندانپزشکی، ونیرهای کامپوزیت به صورت سفارشی و متناسب با دندان شما ساخته می‌شوند. هنگامی که آنها آماده شدند، برای قرار دادن دوباره به دندانپزشک مراجعه می‌کنید. در طی این ملاقات، دندان‌های شما تمیز و برای باندینگ آماده می‌شوند. سپس روکش‌های کامپوزیت روی دندان‌های شما قرار گرفته و با چسب مخصوص دندانی چسبیده می‌شوند.

پس از قرار گرفتن کامپوزیت‌ها، دندانپزشک شما تنظیمات لازم را انجام داده و آنها را براق می‌کند تا با بقیه دندان‌های شما مطابقت داشته باشد. سپس دستورالعمل‌های مراقبتی بعدی به شما داده می‌شود. تاریخ مراجعه بعدی نیز به شما گفته می‌شود. 

هزینه کامپوزیت زیبایی

هزینه ونیرهای کامپوزیت بسته به عوامل مختلفی از جمله دندانپزشکی که مراجعه می‌کنید و تعداد ونیرهای مورد نیاز شما متفاوت خواهد بود. به طور کلی، ونیرهای کامپوزیت قیمت کمتری نسبت به ونیرهای چینی دارند.

ونیرهای کامپوزیت یک راه عالی برای بهبود ظاهر لبخند و افزایش اعتماد به نفس شما هستند. اگر به این روش درمانی فکر می‌کنید، با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

فواید کامپوزیت زیبایی چیست؟

دندانپزشکی زیبایی برای افراد مختلف مزایای متعددی ارائه می‌دهد که یکی از مهمترین آنها بهبود لبخند است. با این حال، سایر مزایای کامپوزیت زیبایی را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم. 

  • روش باندینگ کامپوزیت سریع است و معمولاً در کمتر از یک ساعت کامل می‌شود.
  • هیچ زمان بهبودی و نقاهتی نیاز ندارد.
  • این روش بی خطر است زیرا خطرات تهاجمی وجود ندارد.
  • ماندگاری بالایی دارد.
  • هیچ دردی در ارتباط با کامپوزیت زیبایی وجود ندارد.
  • تنها یک جلسه برای رفع مشکل یا نقص ضروری است.

عوارض جانبی کامپوزیت زیبایی چیست؟

اکثر مردم پس از گرفتن ونیر کامپوزیت هیچ عارضه ای را تجربه نمی کنند. با این حال، ممکن است ناراحتی موقتی مانند حساسیت به نوشیدنی‌های گرم و سرد را تجربه کنید. همچنین ممکن است تورم یا کبودی خفیفی در لثه‌های خود داشته باشید. این عوارض جانبی باید ظرف چند روز برطرف شوند.

در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی شدید، مانند درد یا تورم مداوم، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

ونیرهای کامپوزیت به طور کلی ایمن و موثر هستند. با این حال، مانند هر روش دندانپزشکی، گاهی خطرات و عوارض زیر ممکن است به وجود بیاید.

  • واکنش آلرژیک

برخی از افراد ممکن است به مواد مورد استفاده در ونیرهای کامپوزیت حساسیت داشته باشند.

  • بیماری لثه

اگر بیماری لثه دارید، ممکن است پس از گرفتن ونیرهای کامپوزیت بدتر شود.

  • آسیب به دندان

ونیرهای کامپوزیت اگر به درستی قرار نگیرند می‌توانند به دندان‌های طبیعی شما آسیب بزنند.

  • تغییر رنگ

ونیرهای کامپوزیت ممکن است به مرور زمان لکه دار شوند.

قبل از گرفتن کامپوزیت ونیر زیبایی، با دندانپزشک خود در مورد خطرات و عوارض مرتبط با این روش صحبت کنید.

هر چند وقت یکبار نیاز است کامپوزیت زیبایی خود را تعویض کنید؟

ونیرهای کامپوزیت معمولاً حدود پنج تا هفت سال ماندگاری دارند. با این حال، با مراقبت و نگهداری مناسب، می‌توانند حتی بیشتر دوام بیاورند. حتماً به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن آنها به دندانپزشک مراجعه کنید تا به افزایش عمر روکش‌هایتان کمک شود. 

چهار راه برای ریمو کردن کامپوزیت دندان

صفحه‌های کاغذ سنباده: سطح ساینده کاغذ سنباده، کامپوزیت را از روی دندان جدا کرده و آن را جلا می‌دهد. صفحه‌های انعطاف‌پذیر به تمام سطوح دندان شما می‌رسند و سطح براق و صافی از خود به جای می‌گذارند.

مته‌های کاربید: این مته‌های پر سرعت دندان‌ها را جلا می‌دهند. اگر دندانپزشک شما با مته کاربیدی فشار کمی به دندان‌های بیاورد، کامپوزیت را سریع‌تر از صفحه‌های سنباده پاک می‌کند. اما مته کاربید چندان انعطاف‌پذیر نیست، بنابراین می‌تواند رگه‌هایی از مواد روی دندان‌های شما باقی بگذارد که می‌توان آن‌ها را با دیسک سنباده پاک کرد.

 Air-Abrasion: اکثر مطب‌های دندانپزشکی فناوری air-abrasion ندارند. با استفاده از این فناوری، دندانپزشکان از ابزار دستی استفاده می‌کنند که ذرات ریز اکسید آلومینیوم را روی دندان‌های شما می‌پاشند. ابزار air-abrasion اغلب برای از بین بردن پوسیدگی‌های اولیه دندان استفاده می‌شود. اما می‌توانید کامپوزیت دندان را با این روش نیز حذف کنید.

میکرو اچر: میکرو اچر یک ابزار نازل سندبلاست است. نازل به اندازه دیسک سنباده سطح دندان را پوشش نمی دهد، به همین دلیل برای برداشتن مقدار تمام کامپوزیت‌های چسبیده به کار نمی روند. بسیاری از دندانپزشکان از آن برای کارهای نهایی و تمیزی انتهایی استفاده می‌کنند.

جمع بندی

برای بسیاری از بیماران، کامپوزیت زیبایی یک گزینه دندانپزشکی زیبایی آسان و مقرون به صرفه برای بهبود لبخند آنها به شمار می‌رود. ویزیت دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید که آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر. برای گرفتن نوبت ویزیت زمان را از دست نداده و همین حالا با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. 

سوالات متداول

باندینگ کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی چیست؟

باندینگ دندان، که گاهی باندینگ کامپوزیت یا باندینگ دندان نامیده می‌شود، یک درمان دندانپزشکی زیبایی است که برای تقویت لبخند شما استفاده می‌شود. در طول فرایند، دندانپزشک شما مواد رزین همرنگ دندان را روی دندان‌های آسیب‌دیده قرار می‌دهد تا شکل، اندازه یا رنگ آن‌ها را تغییر دهد.

۴ نوع مواد کامپوزیت مورد استفاده در دندانپزشکی چیست؟

انواع مختلفی از کامپوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. موادی مانند: کامپوزیت‌های ماکرو فیل (کامپوزیت‌های معمولی)، کامپوزیت‌های میکروفیل، کامپوزیت‌های هیبریدی (شامل کامپوزیت‌های سنتی هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید)، و کامپوزیت‌های نانو وجود دارند. 

پرکردن زیبایی در دندانپزشکی چیست؟

پرکردگی‌های زیبایی که به عنوان پرکننده‌های کامپوزیتی یا پرکردگی‌های همرنگ دندان نیز شناخته می‌شوند، جایگزینی همرنگ برای پرکردن‌های آمالگام سنتی هستند. آنها از یک رزین پلاستیکی کامپوزیت ساخته شده اند و دقیقاً شبیه دندان‌های طبیعی هستند.

دندانپزشکی زیبایی چیست؟

دندانپزشکی زیبایی شاخه ای از دندانپزشکی است که بر بهبود ظاهر لبخند شما تمرکز دارد. درمان‌های رایج زیبایی دندان شامل سفید کردن دندان، کامپوزیت زیبایی و روکش است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button