اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا جراحی لثه درد دارد؟

هنگامی که فردی به بیماری لثه مبتلا می‌شود، جراحی لثه ممکن است تنها روش درمانی باشد. جراحی لثه می‌تواند با موفقیت بیماری را ریشه کن کند و سلامت دهان و دندان فرد را برگرداند. 

خیلی‌ها می‌خواهند بدانند آیا جراحی لثه درد دارد؟ پاسخ به این سوال دشوار است، زیرا آستانه درد هر فردی متفاوت است. علاوه بر این، چندین نوع جراحی لثه وجود دارد که فرد ممکن است تحت درمان آن قرار گیرد. برخی از این روش‌ها تهاجمی تر است. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس قصد داریم تا شما را با هر آنچه که در زمان درمان بیماری لثه شما اتفاق می‌افتد آشنا کنیم. 

انواع مختلف جراحی لثه

دندانپزشک ممکن است یکی از چهار نوع جراحی را برای درمان بیماری لثه توصیه کند. اکثر متخصصان دندانپزشکی گزینه‌های درمانی غیر تهاجمی را قبل از توسل به جراحی‌های تهاجمی امتحان می‌کنند. اما زمانی که بیماری به آن درمان‌ها پاسخ نمی دهد، دندانپزشک ممکن است بیمار را به جراح دهان ارجاع دهد. سپس جراح دهان تعیین می‌کند که کدام یک از چهار نوع جراحی بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

بازسازی لثه

هدف از جراحی بازسازی، تشویق رشد جدید بافت لثه است تا به درستی دندان را بپوشاند. برای انجام این کار، جراح لثه‌ها را عقب می‌کشد تا باکتری‌های عامل بیماری را از بین ببرد. سپس جراح غشاها، پیوندهای استخوان یا پروتئین‌هایی را وارد لثه می‌کند که برای تحریک بازسازی بافت لثه طراحی شده اند.

جراحی فلپ لثه

اگر امکان بازسازی وجود نداشته باشد، جراح ممکن است روش فلپ لثه را انجام دهد. این فرآیند شامل جمع کردن بافت لثه توسط جراح، حذف باکتری‌های عامل بیماری و محکم کردن لثه روی دندان‌ها می‌شود.

افزایش طول تاج

افزایش طول تاج، با از بین بردن و برداشتن قسمتی از لثه که رشد بیش از حد داشته اتفاق می‌افتد. در این مدل دندان‌ها بلندتر دیده می‌شوند. اگرچه جراحان دهان ممکن است از این گزینه درمانی برای از بین بردن بیماری لثه استفاده کنند، اما این جراحی جنبه زیبایی نیز خواهد داشت. 

پیوند بافت نرم

هنگامی که بافت لثه به دلیل بیماری لثه عقب می‌نشیند، جراح دهان ممکن است بافت لثه سالم را از جای دیگری در دهان بردارد. بافت برداشته شده به ناحیه ای از دهان که بافت لثه شروع به عقب نشینی کرده است، پیوند زده می‌شود. مانند افزایش طول تاج، پیوند بافت نرم جنبه زیبایی نیز دارد. زیرا ناحیه ای که ریشه در آن نمایان شده است پوشانده و در نتیجه ظاهر کلی دندان‌ها را بهبود می‌بخشد.

آیا بعد از جراحی لثه درد داریم؟ 

پیش بینی اینکه بیمار پس از جراحی لثه چه احساسی خواهد داشت دشوار است. با این حال، معمولاً بیماران در ساعات و روزهای اول پس از جراحی، درد خفیف تا متوسط را تجربه می‌کنند. این درد را می‌توان با مسکن‌های بدون نسخه زیر نظر جراح کنترل کرد. 

همچنین جراح استفاده از کیسه‌های آب گرم و سرد را در فواصل ۱۰ دقیقه ای توصیه می‌کند. ممکن است بیمار پس از جراحی دچار تورم خفیف و خونریزی لثه شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، دندانپزشک مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند. بیمار باید تمام قرص‌ها را در ساعت مشخص مصرف نماید. 

نشانه تحلیل رفتن لثه چیست؟

تحلیل رفتن لثه یک مشکل رایج در بین بیماران دندانپزشکی است. اگر به خوراکی‌ها و نوشدنی‌های سرد و گرم حساسیت دارید، ممکن است دچار تحلیل لثه شده باشید. تحلیل لثه باعث می‌شود ریشه دندان‌های شما در معرض دید قرار گیرند. به همین دلیل به دما‌های گرم و سرد واکنش نشان می‌دهد. چند عامل وجود دارد که می‌تواند منجر به تحلیل لثه شود. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. 

عوامل ایجاد تحلیل لثه کدامند؟

عواملی مانند بیماری پریودنتال، مصرف برخی داروها، مسواک زدن تهاجمی، ژنتیک یا حتی فشردن دندان‌ها به هم یا دندان قروچه کردن ممکن است باعث تحلیل لثه‌ها شوند.

در صورت عدم درمان، تحلیل لثه می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان، از بین رفتن ساختار استخوانی و در نهایت از دست دادن دندان شود. متأسفانه، بافت لثه نمی تواند به خودی خود رشد کند. اما خوشبختانه یک روش ساده برای اصلاح این مشکل وجود دارد و آن هم پیوند لثه است.

پیوند لثه به بازیابی بافت لثه عقب‌رفته کمک می‌کند. بدون درد نیست اما مزایای انجام این جراحی بیشتر از عواقب عدم درمان است. 

آشنایی با مراقبت‌های پس از جراحی و مدیریت درد 

پزشک دستورالعمل‌های دقیق بعد از عمل را به شما ارائه می‌دهد. برخی از این دستورالعمل‌ها ممکن است شامل برخی از مراحل زیر باشد:

  • حداقل به مدت ۲۴ ساعت از ورزش و فعالیت بدنی خودداری کنید.
  • اگر متوجه خونریزی شدید، یک گاز مرطوب را در اطراف محل جراحی (نه مستقیماً روی آن) قرار دهید.
  • بعد از غذا لثه‌ها را با آب نمک گرم بشویید.
  • به مدت یک ماه از مسواک زدن لثه خودداری کنید.
  • حداقل برای چند روز، از غذاها و نوشیدنی‌های گرم دوری کنید. 
  • حداقل یک هفته در رژیم غذایی از غذاهای نرم استفاده کنید تا بهبودی حاصل شود.

آیا جراحی لثه‌ها واجب است؟

هنگامی که بافت لثه شروع به عقب نشینی کرد، خود به خود بازسازی نمی شود. اگر ساختار ریشه دندان در معرض دید، درمان نشود، حساسیت‌های دما غیر قابل تحمل شده و ریشه‌ها مستعد پوسیدگی خواهند بود. تحلیل لثه همچنین می‌تواند منجر به از بین رفتن ساختار استخوان فک شود. این اتفاق می‌تواند دندان‌های سالم اطراف را به خطر بیندازد و احتمالاً باعث از دست دادن دندان‌ها شوند.

درمان‌های ترمیمی زیادی وجود دارند که می‌توان در مرحله اول از آنها کمک بگیریم. کمی درد یا ناراحتی خفیف را می‌توان تحمل کرد تا اطمینان حاصل کنید که دندان‌های شما برای سال‌های آینده سالم هستند. 

چه کسانی کاندید عمل جراحی لثه هستند؟

  • سالخوردگان
  • افراد دارای بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه 
  • عفونت‌های باکتریایی
  • لثه‌های آسیب دیده

روش انجام جراحی توسط دندانپزشک متخصص چگونه است؟

با توجه به اینکه دندانپزشک شما چه مقدار بافت لثه را بر می‌دارد، برداشتن لثه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. مراحل کم و جزئی که شامل جراحی یک دندان یا چند دندان می‌شود، تنها یک جلسه طول می‌کشد. اما برداشتن یا تغییر شکل عمده لثه ممکن است به چندین ویزیت نیاز داشته باشد. به خصوص اگر دندانپزشک بخواهد یک ناحیه را کاملا درمان کرده و سپس به سراغ سایر نواحی برود.

روش کار به این صورت است:

  • دندانپزشک بی حس کننده موضعی را به لثه تزریق می‌کند تا ناحیه را بی حس کند.
  • دندانپزشک از یک اسکالپل یا ابزار لیزر برای بریدن تکه‌های بافت لثه استفاده می‌کند. این کار برش بافت نرم نامیده می‌شود.
  • در طول جراحی لثه، دندانپزشک شما احتمالاً یک ابزار مکش را در دهان شما نگه می‌دارد تا بزاق اضافی را خارج کند.
  • هنگامی که بافت بریده شد، دندانپزشک از ابزار لیزر برای شکل دادن به خط لثه استفاده می‌کند.
  • دندانپزشک یک ماده نرم بتونه مانند به عنوان بانداژ روی ناحیه قرار می‌دهد تا از لثه‌های شما در حین بهبودی محافظت شود.

روند بهبودی بعد از جراحی چگونه است؟

باید بتوانید بلافاصله به خانه بروید. دندانپزشک شما از بی حسی موضعی استفاده کرده است، بنابراین معمولاً می‌توانید خودتان را به خانه برسانید

در چند ساعت اول بعد از جراحی لثه

  • ممکن است بلافاصله احساس درد نکنید، اما با از بین رفتن بی‌حسی چند ساعت پس از جراحی، درد ممکن است تیزتر و پایدارتر باشد. مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) ممکن است به کاهش درد کمک کند.
  • لثه‌ها ممکن است برای چند روز خونریزی داشته باشند. باند یا پانسمان را تا زمانی که خونریزی متوقف شود یا تا زمانی که دندانپزشک به شما توصیه کرده، تعویض کرده و از روی دندان‌ها بر ندارید.
  • دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک شما باید نحوه تعویض باند یا پانسمان خود را قبل از فرستادن شما به خانه توضیح دهد. اگر توضیح ندادند یا اگر در مورد اجرای صحیح دستورالعمل‌ها مطمئن نیستید، با مطب یا کلینیک تماس بگیرید و دستورالعمل‌ها را بپرسید.

چند روز آینده

  • ممکن است بعد از جراحی لثه کمی فک درد داشته باشید. دندانپزشکان معمولا توصیه می‌کنند که غذاهای نرم بخورید تا در زمان بهبودی باعث تحریک یا آسیب لثه‌ها نشوند.
  • سعی کنید از کمپرس سرد روی گونه‌های خود استفاده کنید تا هر گونه درد یا تحریک تسکین پیدا کند.
  • از محلول شستشوی آب نمک گرم یا محلول نمکی استفاده کنید تا ناحیه مورد نظر عاری از باکتری یا سایر مواد تحریک کننده باشد. اما از دهانشویه یا سایر مایعات ضد عفونی کننده خودداری کنید.
  • همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت لثه نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

دراز مدت

  • هر گونه درد پس از یک هفته کاهش می‌یابد. دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این ناحیه به خوبی بهبود یافته و می‌توانید رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید.
  • در نهایت از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید. دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. از استعمال دخانیات خودداری کرده و مصرف غذاهای حاوی قند را کاهش دهید.

چه زمانی بعد از جراحی باید فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید؟

  • خونریزی که متوقف نمی شود.
  • درد بیش از حدی که با گذشت زمان یا با درمان خانگی بهتر نمی شود.
  • چرک یا ترشح غیر طبیعی را مشاهده کنید.
  • داشتن تب پس از جراحی لثه طبیعی نیست.

جمع بندی

جراحی لثه در حین انجام هیچ دردی ندارد زیرا دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می‌کند. بعد از جراحی و با رفتن بی حسی امکان دارد کمی درد خفیف احساس کنید. این درد به قدری نیست که از انجام دادن آن بترسید. 

در این مقاله به دلایل ایجاد بیماری لثه، راه‌های درمانی و مراقبت‌های پس از آن پرداختیم. اگر قصد انجام هر گونه جراحی لثه را دارید با شماره‌های موجود در سایت کلینیک دندانپزشکی زاگرس تماس گرفته و نوبت ویزیت دریافت نمایید. ارتودنسی، دندانپزشکی کودکان، ایمپلنت، بلیچینگ، پر کردن، کشیدن دندان عقل و عصب کشی در این کلینیک انجام می‌شود.

سوالات متداول

درد جراحی لثه چقدر طول می‌کشد؟

تقریبا ۷۰ درصد افراد درد خفیف را تجربه می‌کنند. تنها ۳۰ درصد درد متوسط تا شدید خواهند داشت. میانگین مدت درد برای جراحی پیوند لثه ۲ روز است. جراحی پلاستیک پریودنتال که شامل پیوند لثه می‌شود، نسبت به سایر روش‌ها با درد بیشتری همراه است.

چرا جراحی لثه اینقدر دردناک است؟

در جراحی پیوند بافت نرم به دلیل آنکه بافت اهدا کننده را از سطح سقف دهان بر می‌دارند، این کار باعث می‌شود که بافت‌های زیرین کاملاً در معرض دید و در نتیجه درد باشند.

بهبودی پس از جراحی لثه چقدر طول می‌کشد؟

بهبودی معمولاً یک هفته تا دو هفته طول می‌کشد. پیوند لثه میزان موفقیت خوبی دارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری شدید لثه را کاهش دهد.

جراحی فلپ لثه چقدر دردناک است؟

هنگام انجام جراحی فلپ لثه دردی احساس نخواهید کرد زیرا پزشکان برای سرکوب آن بی حسی موضعی تزریق می‌کنند. با این حال، ممکن است پس از جراحی احساس ناراحتی کنید. برای کاهش درد داروهای مسکن مصرف نمایید.

بعد از جراحی لثه چه احساسی خواهیم داشت؟

ایجاد درد در ناحیه جراحی برای یک روز یا بیشتر پس از آن معمول است. اما می‌توانید چند روز پس از جراحی به فعالیت‌های معمول خود بازگردید. با این حال، باید به آنچه می‌خورید توجه زیادی داشته باشید. غذاهای نرم، مانند سبزیجات له شده و پودینگ، معمولا راه حل خوبی برای کاهش درد و افزایش سرعت بهبودی هستند.

آیا بخیه‌های لثه درد دارند؟

در ۲۴-۴۸ ساعت اول، ممکن است به دلیل بخیه‌ها درد داشته باشید. با این حال، درد خیلی متفاوت نخواهد بود زیرا دهان شما ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی درد خواهد داشت.

آیا در صورت بریده شدن لثه‌ها دوباره رشد می‌کنند؟

برخی از بافت‌ها در بدن شما، مانند بافت اپیتلیال، پس از تجربه آسیب دوباره رشد می‌کنند. اما بافت لثه شما به این شکل بازسازی نمی شود. زمانی که بافتی را که برای محافظت از دندان‌هایتان بوده از دست داده اید، برای همیشه از بین می‌رود. 

۴/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button