تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

چرا به درمان مجدد عصب ری‌اندو نیاز پیدا می‌کنید؟

آیا تا به حال درمان کانال ریشه یا عصب کشی انجام داده اید؟ معمولا به این امید هستید که درد برای همیشه از بین رفته است. اما بعد از ماه‌ها یا سال‌ها متوجه می‌شوید که همان دندان شما را آزار می‌دهد؟ نگران نباشید با درمان مجدد عصب ری‌اندو شانس نگه داشتن دندان و از بین بردن درد را دارید.

گاهی اوقات، حتی اگر عصب دندان کشیده شده باشد باز هم آنطور که انتظار می‌رود دندان بهبود پیدا نمی کند. ناراحتی‌ای که مدت‌ها پس از بهبودی کانال ریشه‌تان احساس می‌کنید، ممکن است نشانه‌ نیاز به درمان مجدد عصب ری‌اندو باشد. 

در این صورت به متخصص‌اندودنتیست مراجعه کنید و حتماً از دلایل به وجود آمدن این مشکل بپرسید. ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس به برخی از دلایل و مراحل درمان مجدد عصب کشی دندان می‌پردازیم. تا انتها همراه ما باشید.

چرا با وجود یک مرحله عصب کشی کامل، باز هم دندان درد دارید؟ 

در اولین عصب کشی، دندانپزشک از بالای دندان (تاج) وارد کانال‌ها می‌شود و آنها را باز و تمیز می‌کند. در طی این فرآیند، تمام بافت عصبی و تمام باکتری‌های موجود در کانال‌ها حذف می‌شوند. سپس کانال‌ها و دندان را می‌بندد تا هیچ باکتری اضافی وارد نشود.

اما ممکن است کانال‌ها دوباره عفونی شوند. این عفونت می‌تواند از پایین دندان نزدیک ریشه یا از طریق تاج دندان که ترمیم اصلی از آنجا انجام شده اتفاق بیفتد. در بسیاری از موارد علت آنکه عفونت از بالای دندان دوباره وارد می‌شود به دلیل عدم ترمیم مناسب و مهر و موم نکردن درست دندان است. 

در هر صورت، زمانی که باکتری‌ها دوباره وارد کانال می‌شوند، باید درمان مجدد عصب ری‌اندو داشته باشید یا دندان را بکشید. بسیاری از درمان‌های ریشه یا عصب کشی‌ها در صورتی که به درستی از آنها مراقبت شود، مادام العمر باقی می‌مانند. 

در موارد بسیار کمی پس از عصب کشی ریشه دندان، متوجه درد و عفونت می‌شویم. این حالت از روز بعد از عصب کشی تا سال‌ها بعد ممکن است خود را نشان دهد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، تنها راه حل درمان مجدد عصب ری‌اندو است.

به چه دلایل نیاز به درمان مجدد عصب ری‌اندو داریم؟

اگر دندانپزشک شما علائم زیر را تشخیص داد نیاز به درمان مجدد عصب ری‌اندو دارید:

  • در صورتی که کانال‌های اضافی، با شکل عجیب و غریب در ریشه دندان در ابتدا شناسایی و درمان نشده باشند. 
  • گاهی در اثر تاخیر در روکش کشیدن و دیر پر کردن دندان ممکن است این اتفاق بیفتد. 
  • اگر دندان شما به درستی ترمیم نشده باشد.
  • گاهی دندان در اثر پوسیدگی جدید، خراب شدن روکش یا شکستن و شل شدن پرکردگی دندان، در معرض باکتری قرار می‌گیرند.
  • در صورت ترَک یا شکستگی در دندان باکتری‌ها به ریشه دندان نفوذ می‌کنند.
  • ترمیم انجام شده مانع از ورود آلودگی بزاق به داخل دندان نشود. 

گزینه‌های درمانی بعد از یک بار عصب کشی کدامند؟

هنگامی که شما درمان اولیه کانال ریشه خود را انجام داده باشید، اما درد و عفونت داشته باشید درمان مجدد عصب ری‌اندو را به شما پیشنهاد می‌دهند. در جراحی ریشه دندان، برشی در نوک ریشه ایجاد می‌شود تا قسمت عفونی با جراحی برداشته شود. به این روش اپیکو کتومی می‌گویند. علاوه بر درمان مجدد ریشه یا جراحی، تنها راه جایگزین دیگر کشیدن دندان است.

مراحل انجام درمان مجدد عصب ری‌اندو 

  1. روند درمان مجدد عصب ری‌اندو با برداشتن روکش یا قسمت پر شده دندان به هدف دسترسی به مواد پرکننده کانال ریشه شروع می‌شود. 
  2. پس از برداشتن مواد پرکننده، متخصص‌اندودنتیست تمام کانال‌ها را تمیز می‌کند. سپس، با کمک نور و وسایل خاص، به دنبال کانال‌های اضافی، آناتومی غیرعادی یا عفونتی که نیاز به درمان دارد، می‌گردند. 
  3. بعد از پیدا کردن و برداشتن هر گونه عفونت و تغییر شکل با تمیز کردن کانال‌ها، متخصص‌اندودنتیست دندان را دوباره پر یا ترمیم می‌کند.
  4. با این حال، اگر کانال‌ها به‌طور غیرمعمول باریک یا غیرقابل عبور باشند، متخصص، مهر و موم کردن بخشی از نوک ریشه را توصیه می‌کند.
  5. آخرین مرحله در درمان مجدد عصب کشی شامل قرار دادن یک ماده پر کننده موقت در دندان شما است.

بعد از درمان مجدد عصب ری‌اندو چه کاری باید انجام دهید؟

هر موقعیتی متفاوت است، اما دندانپزشک دستورالعمل‌های شخصی را به شما می‌دهد که بعد از عمل باید دنبال کنید. 

دندان شما ممکن است در چند روز اول پس از درمان به گرما و سرما حساس باشد. مخصوصا اگر قبل از عمل درد یا عفونت داشته باشید. در این شرایط با توجه به توصیه دندانپزشک می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید تا ناراحتی ناشی از التهاب بافتی شما تسکین پیدا کند. 

پس از جراحی دندان، از مسواک زدن شدید اطراف دندان درمان شده و همچنین جویدن غذاهای سفت خودداری کنید. اگر احساس درد شدید یا ترشح چرک از محل جراحی داشتید، فوراً با متخصص‌اندودنتیست خود تماس بگیرید.

اگر درمان مجدد عصب ری‌اندو خوب پیش برود، بعد از یک هفته باید مجدد به سراغ دندانپزشک خود بروید. زیرا ممکن است نیاز به کشیدن بخیه‌ها باشد. تمام تورم و درد در عرض دو هفته کاهش می‌یابد. بعد از آن باید دندان را روکش بکشید و یا پر کنید. این کار به محافظت بیشتر از دندان و طول عمر بالاتر آن کمک زیادی می‌کند. 

توجه داشته باشید که اگر تحت عمل دوم جراحی ریشه قرار بگیرید، زمان بهبودی شما ممکن است کمی طولانی‌تر شود. 

از کجا بفهمیم که دندان به درمان مجدد عصب ری‌اندو نیاز دارد؟

اگر در دندانی که قبلا عصب کشی کرده اید درد یا آبسه و تورم لثه دارید نشانه این است که نیاز به درمان مجدد عصب ری‌اندو خواهید داشت. 

دقت داشته باشید برخی از آبسه‌ها کوچک و بدون درد هستند. به همین دلیل ویزیت منظم هر ۶ ماه لازم و ضروری است تا دندانپزشک متوجه تغییرات در دندان شما شده و به سرعت درمان را آغاز کند. 

آیا همیشه نیاز به درمان مجدد ریشه دندان به دلیل بی تجربگی و عدم توانایی پزشک قبلی است؟

گاهی اوقات، دندان‌ها تعداد کانال‌های بیشتر یا کمتر از حد انتظار دارند. همچنین، کانال‌ها می‌توانند به چندین کانال دیگر منشعب شوند. این امکان وجود دارد که یک کانال در طول کانال ریشه اصلی دیده نشود. گاهی سال‌ها بعد وقتی دندان عفونت کرد و متخصص دوباره آن را باز کرد، تازه کانال اضافی پیدا خواهد شد. 

از طرفی پیشرفت در تکنولوژی دندانپزشکی هر روز اتفاق می‌افتد و رشته دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، اگر تصمیم به ادامه درمان ریشه دارید، دندانپزشک شما ممکن است از تکنیک‌هایی استفاده کند که در ابتدای درمان ریشه در دسترس نبوده است.

جمع بندی

با مراقبت مناسب از دندان‌هایی که یک بار درمان کانال ریشه شده‌اند، تمام عمر می‌توانید با آن زندگی کنید. اما اگر این دندان‌ها به‌درستی عصب کشی نشده باشند، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از درمان، دردناک و عفونی می‌شوند. اگر این اتفاق برای دندان‌های درمان‌شده‌تان بیفتد، شانس دومی برای نجات دندان با درمان مجدد عصب ری‌اندو دارید. برای آنکه مطمئن شوید چه درمانی نیاز دارید وقت مشاوره از کلینیک دندانپزشکی زاگرس بگیرید. متخصصان ما بهترین راه را به شما پیشنهاد می‌کنند. 

سوالات متداول: 

چه زمانی درمان مجدد عصب ری‌اندو نیاز دارید؟

اگر دندان شما ترمیم نشد یا مشکلات جدیدی ایجاد شد، شانس دوم دارید. درمان مجدد عصب ری‌اندو ممکن است بتواند به بهبود و نجات دندان شما کمک کند. اگر در دندانی که قبلاً درمان شده است، درد یا ناراحتی دارید، با یک متخصص ریشه در مورد درمان مجدد صحبت کنید.

آیا می‌توانیم دو بار عصب کشی دندان انجام دهیم؟ 

رایج ترین گزینه پس از ناموفق بودن عصب کشی دندان، درمان مجدد عصب ری‌اندو است. این گزینه بالاترین میزان موفقیت را دارد و شامل برداشتن پرکننده اصلی و ضدعفونی کانال است. سپس ناحیه را مجدداً می‌بندند تا از عفونت و ورود باکتری جلوگیری شود.

نظر دهید post

1 comment on “چرا به درمان مجدد عصب ری‌اندو نیاز پیدا می‌کنید؟

  1. Pingback: با فایل شکسته شده در دندان چه باید کرد؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button