اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا تا به حال دندان کشیده اید؟ بعد از کشیدن دندان درد شدید داشته اید؟ درد‌هایی که پس از کشیدن دندان احساس می‌کنید هر کدام علتی دارند. گاهی پس از کشیدن دندان حفره خشک یا درای ساکت ایجاد می‌شود. 

اگر لخته خون پس از کشیدن دندان تشکیل نشود یا از جای خود خارج شود، استخوان و اعصاب شما در معرض دید و بزاق قرار می‌گیرند، به این عارضه دردناک، حفره خشک می‌گویند. 

در این مقاله از کلینیک زاگرس به درای ساکت چیست، عوامل به وجود آورنده آن و راه‌های پیشگیری از این عارضه می‌پردازیم. تا انتها همراه ما باشید. 

درای ساکت یا حفره خشک چیست؟

هنگامی که دندانپزشک یا جراح دهان دندان شما را خارج می‌کند، لخته خون در حفره (حفره ای در استخوانی که دندان شما قرار داشت) ایجاد می‌شود. 

هنگامی که این لخته خون از جای خود خارج شود، حرکت کند یا اصلا تشکیل نشود عارضه حفره خشک اتفاق می‌افتد. حفره خشک دردناک بوده و بهبودی محل جراحی را به تاخیر می‌اندازد.

نکته: حفره خشک (استیت آلوئولی) در برخی موارد پس از کشیدن دندان اتفاق می‌افتد.

ایجاد لخته در زمان کشیدن دندان 

پس از کشیدن دندان، باید لخته خون در حفره (سوراخ) باقیمانده ایجاد شود. این لخته شبیه یک دلمه تیره رنگ خواهد بود. اما اگر درای ساکت دارید، لخته وجود ندارد و می‌توانید استخوان را ببینید. به همین دلیل، سوکت‌های خشک معمولاً سفید به نظر می‌رسند.

آیا حفره خشک درد دارد؟

حفره خشک می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. علاوه بر درد شدید در محل کشیدن دندان، ممکن است دردی را تجربه کنید که به سر و گردن شما نیز کشیده شده باشد. 

چه افرادی در معرض حفره خشک  قرار دارند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که زنان کمی بیشتر از مردان در معرض خشکی حفره هستند. شاید یکی از عوامل موثر در ایجاد درای ساکت استروژن باشد، زیرا این هورمون ممکن است لخته‌های خون را حل کند. علاوه بر این، حفره خشک بیشتر در فک پایین اتفاق می‌افتد تا فک بالا.

علائم هشدار دهنده درای ساکت چیست؟

یکی از شایع ترین علامت خشکی حفره تشدید درد در دهان و صورت، دو تا سه روز پس از کشیدن دندان است. درد بسیار شدیدی را فرد احساس می‌کند. اما در مواردی درد خفیف نیز گزارش شده است. 

سایر علائم حفره خشک 

  • بوی بد دهان
  • طعم بد بزاق

علت خشکی سوکت چیست؟

دلیل مشخص و قطعی برای این عارضه شناخته نشده است. اما عواملی که خطر احتمالی آن را زیاد می‌کند عبارتند از:

  • به دلیل سختی کشیدن دندان تروما در محل جراحی ایجاد می‌شود.
  • بهداشت نامناسب دهان، که می‌تواند باعث آلودگی باکتریایی شود.
  • خانم‌هایی که داروهای ضد بارداری خوراکی مصرف می‌کنند. 

علاوه بر این، هر چیزی که لخته خون را از محل خارج کند، می‌تواند خطر ابتلا به درای ساکت را افزایش دهد، از جمله:

سوکت‌های خشک چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

زمانی که فرد پس از کشیدن دندان، درد شدیدی را تجربه می‌کند، دندانپزشکان معمولاً به خشکی حفره مشکوک می‌شوند. دندانپزشکان به سادگی با نگاه کردن به نقطه ای که دندان شما قبلاً در آن قرار داشت پی به این عارضه می‌برند. 

در برخی موارد، دندانپزشک عکس اشعه ایکس از دندان می‌گیرد تا مطمئن شود که هیچ تکه دندانی در فک باقی نمانده باشد.

آیا سوکت خشک به خودی خود بهبود می‌یابد؟

در جواب باید بگوییم جای نگرانی نیست و در بیشتر موارد یک درای ساکت خود‌به‌خود بهبود می‌یابد. با این حال، از آنجایی که اکثر مردم درد متوسط تا شدید را تجربه می‌کنند، مراجعه به دندانپزشک برای درمان سریع می‌تواند به کاهش زودتر ناراحتی کمک کند.

عارضه شایع ساکت خشک چیست؟

درد شایع ترین عارضه جانبی ساکت خشک است. این درد می‌تواند آنقدر شدید باشد که در فعالیت‌های عادی اختلال ایجاد کند. در موارد نادر، سوکت خشک می‌تواند عفونی شود. اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک شما برای خلاص شدن از شر عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

بعد از کشیدن دندان از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

برای کاهش خطر ابتلا به حفره خشک، از غذاهای سفت، ترد یا جویدنی خودداری کنید. این غذاها می‌توانند لخته خون را از بین ببرند. در عوض، غذاهای نرم مانند ماست، تخم مرغ و پاستا را مصرف کنید.

حفره خشک چه مدت طول می‌کشد تا بهبود یابد؟

به طور متوسط، سوکت خشک حدود یک هفته طول می‌کشد. دندانپزشک شما در این مدت نکاتی برای کاهش علائم و کاهش درد ارائه می‌دهد.

چه اقداماتی دندانپزشک بعد از کشیدن دندان انجام می‌دهد؟

دندانپزشک یا جراح دهان اقداماتی را برای اطمینان از بهبودی حفره و جلوگیری از درای ساکت انجام خواهد داد. این مراحل ممکن است شامل توصیه یک یا چند مورد از موارد زیر باشد که به جلوگیری از خشکی حفره کمک می‌کند:

  • دهانشویه‌ها یا ژل‌های ضد باکتری را بلافاصله قبل و بعد از جراحی استفاده کنید.
  • تجویز آنتی بیوتیک‌های خوراکی، به خصوص اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
  • محلول‌های ضد عفونی کننده روی زخم اعمال می‌شود.
  • پانسمان‌های دارویی پس از جراحی گذاشته می‌شود.

چه کارهایی در منزل بعد از کشیدن دندان باید انجام دهید؟

مراقبت مناسب در خانه پس از کشیدن دندان به بهبود و جلوگیری از آسیب به زخم کمک می‌کند. در ادامه برخی از این دستورالعمل‌های مراقبتی را که می‌تواند به جلوگیری از ایجاد حفره خشک کمک کند بررسی می‌کنیم.

فعالیت زیاد را کاهش دهید

پس از جراحی، بقیه روز را استراحت کنید. توصیه‌های دندانپزشک در مورد زمان از سرگیری فعالیت‌های عادی و شروع ورزش‌های سنگین را انجام دهید. ورزش‌های شدید ممکن است منجر به از بین رفتن لخته خون در حفره شود و درای ساکت به وجود بیاید. 

استفاده از کیسه آب سرد و گرم

در روز اول پس از کشیدن دندان، از کیسه آب سرد روی صورت خود استفاده کنید. در روز‌های بعدی کیسه آب گرم را برای کاهش درد و تورم روی صورت خود قرار دهید. داروهای مسکن را طبق دستور مصرف نمایید. 

آب زیاد بنوشید

بعد از جراحی مقدار زیادی آب بنوشید. تا زمانی که دندانپزشک یا جراح دهان شما توصیه کرده است از نوشیدنی‌های الکلی، کافئین دار، گازدار یا گرم خودداری کنید. حداقل یک هفته با نی چیزی ننوشید زیرا عمل مکیدن ممکن است لخته خون را در حفره از بین ببرد.

غذا‌های نرم بخورید

در روز اول فقط از غذاهای نرم مانند ماست یا ماکارونی استفاده کنید. تا زمانی که بی حسی از بین برود مراقب مایعات سرد و گرم یا گاز گرفتن گونه خود باشید. زمانی که دندان کمی بهتر شد شروع به خوردن غذاهای نیمه نرم کنید. با سمتی که دندان کشیده اید چند روزی غذا نجوید. 

تمیز کردن دهان پس از جراحی

به آرامی دهان خود را بشویید و دندان‌های خود را مسواک بزنید، اما در ۲۴ ساعت اول این کار را انجام ندهید. به مدت یک هفته پس از جراحی، چندین بار در روز دهان خود را به آرامی با نمک و آب ولرم بشویید. به توصیه‌های پزشک عمل کنید. 

مصرف تنباکو و سیگار را متوقف کنید

اگر سیگار می‌کشید یا تنباکو مصرف می‌کنید، حداقل تا ۴۸ ساعت پس از جراحی و تا زمانی که می‌توانید پس از آن این کار را انجام ندهید. هر گونه استفاده از تنباکو و سیگار پس از جراحی دهان می‌تواند بهبودی را به تاخیر بیاندازد و خطر عوارض درای ساکت را افزایش دهد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی درای ساکت چیست و عوامل به وجود آمدن آن پرداختیم. دانستیم که خشکی حفره پس از کشیدن دندان و زمانی که لخته خون از حفره کنده می‌شود اتفاق می‌افتد. خوردن نوشیدنی‌های داغ، استفاده از نی و سیگار کشیدن می‌تواند در به وجود آوردن این عارضه موثر باشد. 

کلینیک دندانپزشکی زاگرس با بهره مندی از دندانپزشکان مجرب بهترین خدمات دندانپزشکی شامل خدمات زیبایی و درمانی را ارائه می‌دهد. برای گرفتن مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. 

کلمه کلیدی: درای ساکت

متا تایتل: آشنایی با درای ساکت و دلایل به وجود آمدن آن|کلینیک دندانپزشکی زاگرس

متا دیسکریپشن: درای ساکت یا حفره خشک در اثر کنده شدن لخته خون پس از کشیدن دندان اتفاق می‌افتد. استخوان و اعصاب در معرض بزاق قرار می‌گیرد. درای ساکت درد زیادی دارد. 

سولات متداول

چگونه حفره خشک را درمان می‌شود؟

دندانپزشک یا جراح دهان ممکن است حفره را با ژل، خمیر و گاز دارویی ببندد. این دارو‌ها می‌توانند درد زیاد را تسکین دهند. شدت درد و علائم دیگر تعیین می‌کند که آیا نیاز به تعویض پانسمان دارید یا خیر.

ظاهر حفره خشک چگونه است؟

از آنجایی که لخته خون تشکیل نشده است، خشک، خالی و با رنگی به ظاهر سفید یا استخوانی به نظر می‌رسد. اگر غذا و باکتری وارد حفره شده باشد، می‌تواند رنگ‌های مختلفی مانند زرد، سبز یا سیاه داشته باشد. 

خشکی حفره چیست؟

خشکی حفره (استیت آلوئولی) یکی از شایع ترین عوارض کشیدن دندان عقل است. لخته خون در حفره دندان ایجاد نمی شود، یا لخته خون از جای خود خارج و ناپدید می‌شود. این عارضه می‌تواند ۳ تا ۵ روز پس از جراحی یا کشیدن دندان اتفاق بیفتد.

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button