اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ترمیم دو سطحی دندان چیست؟

اگر دندان پوسیده، ترک خورده یا آسیب دیده دارید، احتمالا با روش ترمیم مستقیم، دندان‌های شما پر خواهد شد. در ترمیم مستقیم ماده پر کننده در داخل دهان پروسه سخت شدن را پشت سر می‌گذارد. نوع دیگری از ترمیم به نام ترمیم غیر مستقیم نیز وجود دارد که به آن آنله و اینله می‌گویند. در این ترمیم مواد پر کننده در بیرون از دهان و در آزمایشگاه ساخته و سفت می‌شود و تنها در دهان جایگذاری می‌شوند. دندان‌ها پنج سطح دیستال، اکلوزال، باکال، مزیال و لینگوال دارند. هر کدام از این قسمت‌ها ممکن است نیاز به پر کردن داشته باشند. اما به چه نوع ترمیمی، ترمیم دو سطحی گفته می‌شود؟ در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی این نوع ترمیم می‌پردازیم. 

قسمت‌های مختلف دندان

دندان‌ها به دو دسته اصلی قدامی‌ و خلفی تقسیم می‌شوند. قدامی ‌به معنای دندان‌هایی است که در جلوی دهان شما قرار دارند و تا دندان‌های ثنایا کشیده شده اند. دندان‌های باقی مانده در دسته دندان‌های خلفی قرار می‌گیرند که به معنای نزدیک تر به عقب است. هر کدام از این دندان‌ها دارای ۵ سطح هستند. 

از پرکننده آمالگام، مخلوط آلیاژ فلزی جیوه، نقره، قلع، مس و سایر فلزات برای ترمیم آسیب در چهار سطح دندان خلفی استفاده می‌شود. در مواقعی که سطح دندان در ناحیه لبخند به راحتی قابل مشاهده نباشد، می‌توان از پرکردگی آمالگام برای دندان قدامی ‌نیز استفاده کرد.

ترمیم دو سطحی دندان

ترمیم دو سطحی دندان زمانی انجام می‌شود که دو سطح از ۵ سطح دندان، برای پر شدن تراشیده شود. دندان‌ها ۵ سطح اکلوزال (بالای دندان)، مزیال (جلو دندان)، دیستال (پشت دندان)، باکال (سمت دندان رو به روی گونه) و لینگوال (سمت دندان رو به زبان) دارند. 

پر کردن دو سطحی نقره ای معمولاً زمانی انجام می‌شود که حفره‌هایی روی سطحی که به آن سطح بین پروگزیمال دندان گفته می‌شود پیدا شود. به زبان ساده، اینها سطوحی هستند که در برابر سطح دندان دیگر قرار می‌گیرند. دسترسی به این نواحی با سوراخ کردن سطح بایت دندان به دست می‌آید.

آمالگام بادوام است، نسبت به برخی دیگر از ترمیم کننده‌ها هزینه کمتری داشته و ماندگاری بالایی دارد. همچنین قرار دادن آن آسان است و به سرعت سفت می‌شود. آمالگام راه حل خوبی برای پر کردن حفره‌های بزرگی است که در عمق دندان ایجاد می‌شوند.

قبل از پرکردن آمالگام دو سطحی یا چهار سطحی، دندانپزشک ابتدا هر قسمت پوسیده یا ضعیف شده دندان را برمی‌دارد و سپس از ابزارهای مختلفی برای آماده کردن دندان برای قرار دادن مواد پرکننده استفاده می‌کند.

بسته به موقعیت و ترجیحات دندانپزشک شما، ممکن است پر کننده آمالگام با سیمان محکم شود. با این حال، رایج‌ترین کار، حفاری بیشتر در زیر بخش سالم باقی‌مانده سطح جونده دندان است. این برش‌های کمکی از ریزش آمالگام جلوگیری می‌کند و ماندگاری و مقاومت آن را در برابر جویدن افزایش می‌دهد. 

هنگامی‌که پرکننده در جای خود قرار گرفت، نیش شما بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که تمام سطوح به طور طبیعی با پرکننده جدید ارتباط برقرار می‌کنند. به طور معمول، پس از حداقل ۲۴ ساعت، دندانپزشک شما دوباره پرکردگی را بررسی می‌کند و آن را به گونه ای شکل می‌دهد که از خط طبیعی دندان پیروی کند.

پوسیدگی دندان چیست؟

مینای دندان یک پوسته خارجی نازک است که تاج دندان را می‌پوشاند. این لایه محافظ سخت ترین بافت بدن انسان است. مینای دندان از دندان‌ها در برابر تاثیر فعالیت‌های روزانه مانند جویدن، دندان قروچه کردن و ساییدن محافظت می‌کند. اگرچه مینای دندان یک ماده سخت است، می‌تواند فرسوده و خرد شود.

هنگامی ‌که مینای دندان ضعیف می‌شود، دندان‌های شما در برابر پوسیدگی و شکستگی دندان آسیب پذیر شده و در نهایت می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود. مینای دندان به عنوان یک لایه بیرونی محافظ، از دندان‌ها در برابر پوسیدگی و باکتری‌ها و در عین حال از عاج زیرین نیز محافظت می‌کند. همچنین مسئول دادن رنگ سفید معمولی به دندان‌ها است.

اهمیت مینای دندان را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا از اعصاب و بافت‌های زنده دندان‌ها در برابر حمله اسیدی پلاک محافظت می‌کند. بدون مینای بیرونی قوی، خطر ایجاد حفره‌ها و سایر مشکلات سلامتی دهان و دندان زیاد می‌شوند.

علل فرسایش دندان

یکی از راه‌هایی که مینای دندان را به مرور زمان از بین می‌برد، وجود پلاک روی دندان است. پلاک یک لایه چسبناک است که از باکتری‌ها، ذرات غذا و بزاق تشکیل شده است. می‌تواند بین دندان‌ها، اطراف حفره‌های پرکننده و در امتداد خط لثه تجمع پیدا کند. اسید زمانی تولید می‌شود که باکتری پلاک از قند موجود در غذا تغذیه کند. این اسید به تدریج مواد معدنی سالم موجود در مینای دندان را از بین می‌برد و حفره‌هایی روی سطح دندان ایجاد می‌کند.

وقتی یک دندان زرد به نظر می‌رسد، این نشان دهنده فرسایش مینای دندان است. رنگ زرد به این دلیل است که لایه زرد عاج زیر آن آشکار می‌شود. با گذشت زمان، حفره‌هایی که در مینا ایجاد می‌شوند، بزرگ شده و منجر به عفونت دندان می‌شود.

علاوه بر پلاک، که با رعایت بهداشت منظم دندان و کاهش مصرف قند قابل کنترل است، علل دیگری نیز برای فرسایش دندان وجود دارد:

  • مصرف بیش از حد نوشابه‌ها و آب میوه‌ها که دارای اسید فسفریک و سیتریک بالایی هستند.
  • خشکی دهان 
  • برخی داروها مانند آسپرین یا آنتی هیستامین‌ها
  • ژنتیک
  • اصطکاک یا ساییدگی
  • استرس، که می‌تواند باعث دندان قروچه شود.

نحوه ترمیم مینای دندان

توانایی بدن انسان برای بازیابی خود شگفت انگیز است. ناخن‌ها و موها دوباره رشد می‌کنند و استخوان‌های شکسته خود به خود ترمیم می‌شوند. اما آیا مینا دوباره رشد می‌کند؟ متاسفانه، پاسخ منفی است. مینای دندان نمی‌تواند دوباره رشد کند زیرا بافت زنده ای نیست. نمی‌توان آن را به طور طبیعی بازسازی کرد یا حتی به طور مصنوعی دوباره رشد داد. 

با این حال، برخی از محصولات دندانی به ترمیم مینای دندان به صورت محدود کمک می‌کنند. این محصولات برای بازسازی مینای دندان تولید شده اند. زمانی که باکتری‌های موجود در غذا و نوشیدنی‌ها به دندان‌های شما حمله می‌کنند، دندان‌های شما روزانه مواد معدنی خود را از دست می‌دهند.

انواع خاصی از خمیردندان و محصولات دندانی با وارد کردن کلسیم و فسفات به داخل دندان و سفت شدن مینای دندان، آن را دوباره معدنی می‌کنند. فلوراید با جذب کلسیم و فسفات‌هایی که اسیدها از دندان‌ها بیرون می‌کشند نقش قدرتمندی برای باز گرداندن آنها به دندان دارد.

علاوه بر این، اگر از پوسیدگی دندان رنج می‌برید، دندانپزشک شما می‌تواند یک سیلانت که به مینای دندان می‌چسبد اضافه کند. این لایه محافظتی اضافی یک راه حل کامل نیست، اما به عنوان یک جایگزین مینا عمل می‌کند که می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد.

جلوگیری از فرسایش و تقویت مینای دندان

بهترین راه برای جلوگیری از فرسایش مینای دندان، رعایت عادات بهداشتی زیر است:

  • کاهش مصرف قند و مواد غذایی اسیدی و شستشوی مکرر دهان
  • استفاده از مسواک نرم
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم
  • استفاده از خمیر دندان و دهانشویه حاوی فلوراید
  • کاهش استرس و استفاده از گارد نایت برای افرادی که دندان قروچه دارند.

جمع بندی

بهترین دفاع در برابر از دست دادن مینای دندان، ملاقات با دندانپزشک است. اگر در مورد احتمال فرسایش مینای دندان نگران هستید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در ویزیت، دندانپزشک دندان‌های شما را معاینه می‌کند تا میزان آسیب را مشخص کرده و توصیه‌هایی در مورد نحوه ترمیم مینای دندان و جلوگیری از فرسایش مینا ارائه دهد. همچنین این ویزیت به پیشگیری یا تشخیص حفره‌های ایجاد شده کمک می‌کند.

قبل از اینکه خیلی دیر شود، از فرسایش دندان خود جلوگیری کنید. برای تعیین وقت ویزیت با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. 

سوالات متداول

پر کردن ۲ سطحی به چه معناست؟

پر کردن دو سطحی یک درمان دندانپزشکی برای ترمیم حفره ای است که دو سطح دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر پوسیدگی بیش از دو سطح یا کمتر از دو سطح را شامل شود، این اصطلاح دیگر کاربرد ندارد.

پر کردن ۳ سطحی به چه معناست؟

پر کردن سه سطحی سه سطح از ۵ سطح زیر را می‌پوشاند: اکلوزال (بالای دندان)، مزیال (جلو دندان)، دیستال (پشت دندان)، باکال (سمت دندان رو به گونه) و لینگوال. (سمت دندان رو به زبان).

پرکننده ۴ سطحی چیست؟

پرکردگی‌های چهار سطحی پرکردگی‌هایی هستند که چهار سطح از پنج سطح دندان را می‌پوشانند. یک پرکننده چهار سطحی می‌تواند حاوی مخلوطی از فلزات از جمله نقره، مس، قلع و جیوه مایع باشد. به طور کلی، این فرآیند بسته به میزان پوسیدگی که باید حذف شود، حدود یک ساعت طول می‌کشد.

آیا دندانپزشک می‌تواند دو دندان را همزمان عصب کشی کند؟

حتی اگر چندین دندان دارید که نیاز به عصب کشی دارند، اکثر دندانپزشکان فقط یک دندان را در یک ویزیت بررسی می‌کنند. به این دلیل که انجام چندین عصب کشی در یک روز ممکن است ساعت‌ها طول بکشد که لزوماً برای شما راحت نیست. در نظر داشته باشید که چقدر باید دهان خود را باز نگه دارید. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button