اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

هزینه ترمیم دندان شکسته عقب

دندان‌ها سخت هستند، اما تخریب ناپذیر نیستند. بر اساس گزارش انجمن اندودنتیست‌های آمریکا بیش از پنج میلیون دندان در هر سال از بین می‌روند و شایع ترین علت آن آسیب‌های ورزشی، حفره‌های درمان نشده و بیماری لثه است که منجر به شکستگی دندان می‌شوند.

شما می‌توانید با مراجعه منظم به دندانپزشک و استفاده از محافظ دهان خوب هنگام ورزش، خود را از تجربه یک فاجعه دندانی نجات دهید. اما اگر دندان شما قبلاً شکسته است، آنچه واقعاً می‌خواهید بدانید این است که چگونه می‌توان آن را ترمیم کرد و هزینه آن چقدر است؟ در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به تمام سوالات شما درباره هزینه ترمیم دندان شکسته عقب پاسخ خواهیم داد.

هزینه  ترمیم دندان شکسته عقب به چه عواملی بستگی دارد؟

راه‌های زیادی مانند ضربه به صورت یا دهان، جویدن غذاهای سفت یا بهداشت نامناسب دهان وجود دارد که باعث شکستن دندان می‌شود. شدت شکستگی و محل آن اغلب روش مورد استفاده برای ترمیم آن را تعیین می‌کند. از آنجایی که روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان شکسته شده وجود دارد، هزینه هر کدام متفاوت است. 

رایج ترین روش‌ها برای ترمیم دندان شکسته، باندینگ و روکش دندان است. دندان‌های شکسته ممکن است به روکش یا حتی ایمپلنت دندان به عنوان آخرین راه حل نیاز داشته باشند. انواع مختلفی از روش‌های پرداخت موجود است. اگر ترمیم شکستگی از نظر پزشکی ضروری باشد، بیمه می‌تواند به جبران هزینه کلی کمک کند. به طور کلی، چند روش اصلی برای ترمیم دندان شکسته وجود دارد که انجام هر کدام بر روی هزینه نهایی تاثیر دارد. در ادامه با آنها آشنا می‌شویم. 

هزینه ترمیم یا پر کردن

اگر یک پریدگی کوچک دارید خبر خوب اینکه می‌توانید آن را با مقداری ماده پر کننده درست کنید. درست مانند یک حفره، شکستگی نیز ترمیم می‌شود. دندانپزشک با استفاده از رزین کامپوزیتی که رنگی متناسب با دندان‌های شما دارد، می‌تواند دندان شما، حتی دندان جلویی را ترمیم کند.

هزینه باندینگ

باندینگ دندانی شامل گذاشتن یک لایه نازک از مواد مقاوم و همرنگ دندان روی سطح دندان است که برای بازیابی شکل دندان کاربرد دارد. این روش نسبتا ساده را می‌توان در یک جلسه دندانپزشکی تکمیل کرد. از آنجایی که ماده باندینگ دارای سایه و شفافیت مشابه دندان‌های طبیعی است، ترمیم بدون درز ایجاد می‌کند. با این حال، این امکان وجود دارد که مواد چسبنده در طول زمان فرسوده شوند و در نهایت نیاز به تعویض داشته باشند. 

این روش یکی از گزینه‌های مناسب برای ترمیم دندان شکسته عقب است. در این روش یک ماده فوق العاده قوی روی سطح دندان قرار می‌گیرد تا طبیعی به نظر برسد و از شکستگی دندان جلوگیری کند. شکستگی‌های جزئی را می‌توان با این روش ترمیم کرد. در این روش به جای فقط ناحیه بریده شده، تمام سطح دندان را می‌پوشانند. ونیر‌ها مطابق با نیازهای خاص شما سفارشی می‌شوند و از یک پوسته نازک از مواد همرنگ دندان، چینی یا کامپوزیت ساخته می‌شوند. باندینگ دندان معمولاً ۳ تا ۱۰ سال دوام می‌آورد تا اینکه نیاز به تعویض داشته باشد.

دندانپزشکان از ونیرها با مواد مختلفی مانند چینی یا رزین کامپوزیت، برای پوشاندن دندان‌های شکسته برای بهبود لبخند شما استفاده می‌کنند. قیمت ترمیم دندان شکسته عصب با ونیر به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع ماده ونیر استفاده شده
  • محل قرارگیری دندان
  • دشواری دسترسی به دندان
  • موقعیت مکانی مطب

هزینه روکش‌ها

اگر دندان شما با باندینگ یا ونیر قابل ترمیم نیست و یا شکستگی دندان چندان جزئی نباشد، مثلاً قسمت بزرگتری از دندان شما شکسته شود، از روکش دندان استفاده می‌کنند. روکش دندان کلاهکی به شکل دندان است که دندان پوسیده، شکسته، ضعیف یا فرسوده را ترمیم می‌کند. این روش احتمالاً دو ویزیت طول خواهد کشید. زیرا دندانپزشک شما باید ساختار دندان باقیمانده را برای دریافت روکش شکل دهد و سپس ترمیم دائمی یا کلاهک‌ را در آزمایشگاه دندانپزشکی بسازد. به همین دلیل به دو جلسه حضور در مطب نیاز دارید. دندانپزشک شما قبل از افزودن یک روکش دائمی‌که بسیار شبیه به دندان طبیعی است، شروع به سوهان کردن و تراشیدن دندان می‌کند. 

هزینه عصب کشی

هنگامی‌که شکستگی آنقدر بد است که بخش داخلی دندان شما را که به عنوان پالپ شناخته می‌شود، در معرض دید قرار می‌دهد، دچار درد شدی می‌شوید. در این شرایط باید ابتدا عصب کشی دندان انجام شود. هزینه عصب کشی نسبت به ترمیم ساده دندان بالاتر است.

هزینه ایمپلنت دندان

هنگامی‌که یک دندان از زیر خط لثه بشکند به تمام یا بیشتر دندان آسیب می‌رسد. در این شرایط ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشید. برای پر کردن جای خالی دندان به ایمپلنت دندانی نیاز دارید. ایمپلنت‌های دندانی گران ترین و به طور کلی آخرین گزینه برای ترمیم دندان شکسته عقب است. برای نیاز به این روش، دندان باید به میزان قابل توجهی شکسته شود. هزینه ایمپلنت بالاست.

اگر دندان شکست چه اقدامی ‌انجام دهیم؟

اول از همه، اگر تصادف کردید یا زمین خوردید و آسیب شدید به دندان دائمی‌ شما وارد شد یا از جا بیرون آمد، در اسرع وقت حداکثر ظرف ۱۲ ساعت به مراکز اورژانس پزشکی یا دندانپزشکی بروید. اما قبل از اینکه خود را به دکتر برسانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اگر دندان از دهان شما بیرون آمد، آن را از تاج (سطح جویدن) دندان بگیرید و نه ریشه آن.
  • اگر کثیف است، دندان را به آرامی ‌با آب بشویید. دندان را مالش ندهید. خشک نکنید. آن را در چیزی نپیچید.
  • اگر دندان دائمی ‌است، سعی کنید در صورت امکان فوراً آن را در سوکت قرار دهید. آن را با انگشت خود در جای خود نگه دارید.
  • اگر نمی‌توانید آن را نگه دارید بهتر است در ظرفی پر از شیر یا در دهان کنار گونه خود آن را قرار داده و نگه دارید.

شانس نجات دندان شما به محل شکستگی، شدت آن، وضعیت کلی پالپ دندان (بافت عصبی) و ناحیه اطراف فک بستگی دارد. بسته به شرایط، درمان ممکن است شامل باندینگ، روکش، عصب کشی یا کشیدن دندان باشد. اما مراقبت به موقع می‌تواند به حفظ دندان شما کمک کند یا حداقل آسیب را محدود کند.

چرا باید دندان شکسته را درمان کرد؟

جدای از آسیب‌های ورزشی و حوادث، مسائلی مانند افزایش سن، ساییدن دندان‌ها (دندان قروچه)، ضعیف شدن مینای دندان به دلیل فرسایش اسیدی، مسواک زدن بیش از حد، شرایطی مانند دمینرالیزاسیون دندان یا هیپوپلازی مینای دندان (مینای نازک) می‌توانند منجر به ضعیف شدن دندان‌ها شوند. همچنین اگر بایت بد دهانی دارید می‌تواند فشار غیرطبیعی بر روی دندان ایجاد کند که منجر به شکستگی دندان شود.

مهم است که دندان شکسته را در اسرع وقت ترمیم کنید. در این صورت هم اعتماد به نفس شما باز می‌گردد و هم هزینه صورت حساب‌های دندانپزشکی شما کاهش پیدا می‌کند. شکستگی می‌تواند دندان را در معرض پوسیدگی و لثه‌ها را در معرض عفونت قرار دهد. دندان شکسته شما ممکن است لبه‌های تیز داشته باشد که می‌تواند به زبان و بافت‌های نرم داخل دهان شما آسیب برساند. به همین دلیل هر چه سریعتر اقدام به درمان کنید تا هزینه بیشتری را متحمل نشوید. 

اگر دندان عقب شما شکسته باشد شاید گمان کنید هزینه کردن برای ترمیم دندان شکسته عقب لزومی‌ ندارد و وسوسه شوید که مراجعه به دندانپزشک را به تعویق بیندازید. اما تأخیر می‌تواند منجر به افزایش درد، گسترش عفونت و حتی از دست دادن دندان شود. 

چه متخصص دندانپزشکی می‌تواند دندان شکسته را ترمیم کند؟

بسته به نوع ترمیم مورد نیاز برای دندان شکسته، ممکن است دندان شکسته توسط دندانپزشک عمومی ‌ترمیم شود. بسیاری از دندانپزشکان عمومی ‌باندینگ را انجام می‌دهند که یک ترمیم رایج برای دندان شکسته است. بسیاری از دندانپزشکان عمومی روکش نیز ارائه می‌دهند، اما برخی ممکن است بیماران را برای درمان‌های پیچیده تر (مانند ترمیم چندین دندان یا دندان‌های سخت در دسترس) به متخصص زیبایی ارجاع دهند. دندانپزشکان عمومی ‌معمولاً ایمپلنت دندان را انجام نمی‌دهند. از آنجایی که ایمپلنت دندان جراحی پیچیده تری است، ممکن است به متخصصین (یا حتی تیمی ‌از متخصصان) نیاز باشد. این متخصصان ممکن است شامل تخصص‌های زیر باشند:

  • جراح دهان و فک و صورت (متخصص در درمان بیماری‌های دهان، فک و صورت)
  • پریودنتیست (متخصص در ساختار لثه و دندان)
  • متخصص پروتز (متخصص دندان مصنوعی)
  • متخصص گوش، حلق و بینی (ENT)

آیا محل دندان شکسته بر هزینه آن تأثیر می‌گذارد؟

محلی که دندان شکسته در دهان دارد ممکن است بر میزان هزینه ای که برای ترمیم آن پرداخت می‌کنید تأثیر بگذارد. اگر دندان شکسته در پشت دهان شما قرار دارد، ممکن است دسترسی به آن و کار کردن روی آن سخت تر باشد. این می‌تواند زمان را به این روش اضافه کند. بر اساس افزایش زمان بخشی از هزینه‌ها افزایش می‌یابد. 

دندان‌های عقب بیشتر در معرض آسیب و پوسیدگی هستند. اگر دندان ترک خورده یا شکسته به ترمیم و درمان مانند پر کردن، عصب کشی یا حتی کشیدن نیاز داشته باشد این نیز به هزینه‌های شما می‌افزاید. از طرفی دندان های عقب تعداد ریشه و کانال بیشتری دارند که کار روی آن را سخت تر و پیچیده تر می‌کند. به همین دلیل هزینه ترمیم دندان شکسته عقب کمی بالاتر از دندان های جلویی است.

با این حال، ترمیم دندان‌های جلویی نیز می‌تواند پرهزینه باشد. زیرا افراد علاوه بر ترمیم به جنبه‌های زیبایی آن نیز توجه می‌کنند. برای روش‌هایی مانند باندینگ و روکش‌ها، باید گران‌ترین مواد موجود، مانند چینی و سرامیک را انتخاب کنید. 

سایر هزینه‌های ترمیم دندان شکسته عقب

هزینه‌های اضافی دیگری مانند معاینه اولیه و اشعه ایکس، مواد بیهوشی یا بی حسی، کارهای آماده سازی (مانند ساختن دندان در لابراتوار) و هزینه‌های متخصص نیز باعث افزایش هزینه ترمیم دندان شکسته عقب می‌شود. 

آیا بیمه ترمیم دندان شکسته را پوشش می‌دهد؟

بسیاری از طرح‌های بیمه دندانپزشکی برخی از هزینه‌های ترمیم دندان شکسته را در صورتی که بر سلامت دهان شما تأثیر بگذارد، پوشش می‌دهند. با این حال، محدودیت‌هایی وجود دارد. اکثر طرح‌های دندانپزشکی هیچ گونه روش زیبایی را پوشش نمی‌دهند، حتی اگر این روش‌ها را برای کمک به ترمیم دندان شکسته شده انتخاب کنید.

با این وجود، پوشش بیمه ای می‌تواند با پوشش برخی از هزینه‌های مربوط به مشاوره اولیه با دندانپزشک پس از شکستن دندان، به کاهش هزینه ترمیم دندان کمک کند. این هزینه‌ها ممکن است شامل عکس برداری با اشعه ایکس، هزینه‌های معاینه و جرم گیری دندان باشد.

قبل از آنکه برنامه درمانی برای دندان شکسته شده خود پیدا کنید، با شرکت بیمه صحبت کنید تا متوجه شوید چه موارد دندانپزشکی تحت پوشش بیمه شما قرار می‌گیرد. 

جمع بندی

همانطور که می‌بینید، هزینه‌های ترمیم دندان شکسته متفاوت است. صرف نظر از آنچه برخی از برنامه‌ها ارائه می‌دهند، هیچ دندان شکسته ای ارزش نادیده گرفتن را ندارد. به یاد داشته باشید که سلامت دهان و دندان شما به همان اندازه مهم است که سلامت جسمی‌شما اهمیت دارد. حفظ دندان‌هایتان فقط بهبود لبخند نیست، بلکه حفظ کیفیت زندگی شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه ها با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تهران زاگرس تماس بگیرید. 

سوالات متداول

ارزان ترین گزینه برای درمان دندان شکسته چیست؟

دندان‌های شکسته را اغلب می‌توان با باندینگ یا روکش دندانی ثابت و درمان کرد. باندینگ کم هزینه ترین گزینه است. اما برای هر موردی مناسب نیست. 

هزینه ترمیم دندان ترک خورده چقدر است؟

به طور معمول، هر چه آسیب شدیدتر باشد، ترمیم ترک هزینه بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال، باندینگ ساده یا پرکردن دندان از ۷۹۰ هزار تومان شروع می‌شود. 

آیا می‌توان دندان شکسته عقب را نجات داد؟

دندانپزشک شما ممکن است مجبور شود استخوان شما را با روشی به نام افزایش طول تاج بازسازی کند تا بتواند دندان شکسته شما را ترمیم کند. اگر بتوانید تکه‌های دندان شکسته خود را پیدا کنید، دندانپزشک شما ممکن است بتواند آن را دوباره به هم بچسباند. اما اگر آسیب به زیر خط لثه شما گسترش یابد، احتمالاً باید کشیده شود. 

اگر پول ندارم چگونه دندان‌هایم را درست کنم؟

برنامه‌های بیمه سلامت دولتی و خیریه‌ها با هزینه بسیار کم یا رایگان کار‌های دندانپزشکی را برای شما انجام می‌دهند. 

آیا می‌توانم با دندان شکسته زندگی کنم؟

هر چه بیشتر با دندان ترک خورده یا شکسته، بدون درمان زندگی کنید، آسیب بیشتری ایجاد خواهید کرد. به این دلیل که وقتی دندانی ترک می‌خورد، لایه زیر مینای دندان که پالپ نامیده می‌شود، تحریک می‌شود. با گذشت زمان، آسیب به پالپ دندان شما می‌تواند دائمی‌ شود.

آیا دندانپزشک می‌تواند دندانی که شکسته زیادی دارد را ترمیم کند؟

درمان دندان شکسته بستگی به میزان آسیب دیدگی آن دارد. اگر تنها یک تکه کوچک از مینای دندان پاره شد، ترمیم معمولاً می‌تواند به سادگی در یک جلسه انجام شود. یک دندان به شدت آسیب دیده یا شکسته ممکن است به یک روش طولانی تر و پرهزینه تر نیاز داشته باشد.

متا: هزینه ترمیم دندان شکسته عقب چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟|کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

دیسکریپشن:

۵/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button