اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

روکش‌های دندانی برای پوشاندن دندان یا ایمپلنت برای اصلاح شکل و رنگ دندان استفاده می‌شوند. روکش‌ها به دندان‌های ضعیف یا شکسته استحکام می‌بخشند که به معنای بازیابی عملکرد و ظاهر مورد نظر است. آنها انواع مختلفی دارند و از میان همه این‌ها، روکش‌های زیرکونیومی ‌این روزها به دلیل مزایای آشکاری که در دندانپزشکی به ارمغان آورده‌است، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس، مزایا و معایب روکش‌های زیرکونیومی و فرآیند ساخت آن را بررسی خواهیم کرد. 

روکش‌های زیرکونیومی دندان از چه موادی تشکیل شده اند؟

روکش‌های زیرکونیوم از دی اکسید زیرکونیوم ساخته شده اند که یک ماده سرامیکی زیست سازگار است. دی اکسید زیرکونیوم یک ماده سرامیکی است و کلینیک‌های دندانپزشکی یا دندانپزشکان این ماده را به صورت گلوله‌های کوچکی دریافت می‌کنند. این ماده همه کاره برای ایجاد روکش‌هایی با ظاهر طبیعی و بادوام که بسیار شبیه به دندان‌های موجود شما هستند، استفاده می‌شود و آن را به گزینه ای محبوب برای ترمیم دندان تبدیل می‌کند.

مزایای روکش زیرکونیا دندان

روکش‌ زیرکونیومی که به عنوان روکش‌ زیرکونیا نیز شناخته می‌شوند، در سال‌های اخیر به دلیل مزایای بیشماری که نسبت به مواد روکش دندان سنتی مانند روکش‌های چینی به فلز (PFM) دارد، محبوبیت پیدا کرده‌اند. در ادامه با برخی از مزایای کلیدی روکش‌های دندانی زیر کونیومی آشنا می‌شویم.

  • زیبایی: روکش‌های زیرکونیوم بسیار شبیه دندان‌های طبیعی هستند و آنها را به انتخابی عالی برای ترمیم طبیعی دندان تبدیل می‌کند. این مواد بسیار شفاف هستند و به صورت طبیعی و یکپارچه با دندان‌های اطراف ترکیب می‌شوند. روکش زیرکونیا دندان را می‌توان به راحتی از نظر شکل، اندازه و رنگ سفارشی سازی کرد تا کاملاً با دندان‌های بیمار مطابقت داشته باشد.
  • دوام: زیرکونیوم یک ماده بسیار بادوام است، به این معنی که روکش‌های زیرکونیا در مقایسه با سایر مواد روکش دندان کمتر دچار پریدگی، ترک خوردن یا فرسودگی در طول زمان می‌شوند. این دوام تضمین می‌کند که بیماران می‌توانند از نتایج طولانی مدت آن که اغلب با مراقبت مناسب ۱۵ تا ۲۰ سال یا حتی بیشتر طول می‌کشد لذت ببرند.
  • زیست سازگاری: زیرکونیا یک ماده زیست سازگار است، به این معنی که برای بافت‌های زنده سمی‌نیست و کمتر احتمال دارد که باعث ایجاد واکنش آلرژیک یا تحریک بافت اطراف لثه شود. این مزیت باعث می‌شود روکش‌های دندانی زیرکونیومی گزینه ای مناسب برای بیماران مبتلا به آلرژی یا حساسیت به فلز باشند. همچنین به این معنی است که روکش زیرکونیومی می‌تواند سال‌ها به طور ایمن در دهان شما بماند.

سایر مزایای مهم روکش زیرکونیومی

  • استحکام: روکش‌های زیرکونیومی به دلیل استحکام بالا شناخته شده اند. این ویژگی به آنها این قابلیت را می‌دهد که فشار و نیروهای وارد شده در هنگام گاز گرفتن و جویدن را تحمل کنند. این باعث می‌شود که آنها گزینه ای ایده آل برای ترمیم دندان‌های جلو و عقب باشند.
  • بدون فلز: برخلاف روکش‌های PFM، روکش‌های زیرکونیا حاوی هیچ فلزی نیستند و خطر حساسیت به فلز و احتمال ظاهر شدن خط تیره در طول خط لثه را از بین می‌برند. این ویژگی باعث ترمیم زیباتر و سالم تر می‌شود.
  • کاهش حداقل دندان: روکش‌های زیرکونیا در مقایسه با سایر مواد روکش به حداقل دندانپزشکی تهاجمی ‌نیاز دارند. این کار به حفظ بیشتر ساختار طبیعی دندان کمک می‌کند. این مزیت برای سلامت کلی و استحکام طولانی مدت دندان مفید است.
  • افزایش راحتی: به دلیل زیست سازگاری و احساس طبیعی، بیماران اغلب روکش‌های زیرکونیومی را راحت تر از سایر انواع روکش‌های دندانی می‌دانند. روکش‌های زیرکونیا مانند PFM‌ های معمولی گرما و سرما را منتقل نمی‌کنند به همین دلیل احساس راحتی می‌کنید.
  • ظاهر طبیعی: پس از سال‌ها درمان با استفاده از روکش‌های فلزی، یافتن جایگزینی با ظاهر طبیعی تر، انگیزه و موفقیت بزرگی در دندانپزشکی بود. روکش‌های زیرکونیایی و روکش‌های چینی نوآوری‌های قابل توجهی در این زمینه بوده اند. روکش زیرکونیومی با رنگ سفید و شفاف خود ظاهر طبیعی کاملی را به شما ارائه می‌دهد.

قبل از انتخاب روکش زیرکونیا باید به چه نکاتی توجه کنید؟

روکش‌های دندانی زیرکونیوم دارای مزایای مختلفی هستند، اما قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا آنها انتخاب مناسبی برای شما هستند یا خیر، باید چند فاکتور را در نظر بگیرید. در ادامه با برخی از این نکات آشنا می‌شویم.

  • هزینه روکش زیرکونیا

در حالی که روکش‌های زیرکونیوم زیبایی و دوام بالاتری دارند، اما نسبت به سایر گزینه‌های روکش دندان مانند روکش‌های چینی به فلز (PFM) گران‌تر هستند. برای تعیین اینکه آیا روکش‌های زیرکونیا متناسب با نیازها و بودجه شما هستند، مطمئن شوید که مزایا را در مقابل هزینه آن سنجیده اید.

  • تنظیمات و تعمیرات

زیرکونیا یک ماده قوی است. این بدان معناست که تنظیم یا تعمیر آن نیز چالش برانگیزتر است. ابزارها و تکنیک‌های خاصی برای ایجاد تغییرات در روکش‌های زیرکونیومی ضروری است. در برخی موارد، روکش زیرکونیایی آسیب دیده ممکن است نیاز به تعویض کامل داشته باشد.

  • سایش روی دندان‌های مخالف

استحکام و دوام زیرکونیا می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد. سختی آن در هنگام گاز گرفتن یا جویدن باعث افزایش سایش دندان‌های طبیعی شما می‌شود. برای به حداقل رساندن این خطر، دندانپزشکان معمولاً روکش‌های زیرکونیا را روی سطح صاف آن صیقل می‌دهند تا اصطکاک با دندان‌های مقابل را کاهش دهند.

  • تخصص دندانپزشک

ساخت و قرار دادن روکش زیرکونیومی نیاز به دقت و مهارت دارد. انتخاب یک دندانپزشک با تجربه در کار با زیرکونیا برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن بسیار مهم است.

  • یک راه حل مناسب برای همه نیست

روکش‌های زیرکونیا مزایای زیادی دارند، اما ممکن است بهترین انتخاب برای هر ترمیم دندان نباشند. در مواردی که فضای محدودی وجود دارد، دندانپزشک شما ممکن است نوع دیگری از روکش دندان مانند روکش تمام چینی یا PFM را توصیه کند.

به طور کلی، روکش‌های زیرکونیومی دارای چندین ویژگی جذاب هستند، اما ضروری است که معایب احتمالی را در نظر بگیرید و آنها را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. با ارزیابی این عوامل می‌توانید تصمیمی‌آگاهانه در مورد ترمیم دندان خود بگیرید.

مراحل انجام روکش زیرکونیا 

در ادامه انجام مراحل ساخت روکش را به صورت مرحله به مرحله مرور می کنیم.

مرحله اول :مشاوره

اولین قدم این است که با دندانپزشک خود مشورت کنید. آنها نیازهای دندانی شما را ارزیابی می‌کنند و تشخیص می‌دهند که آیا روکش زیرکونیومی برای شرایط خاص شما انتخاب مناسبی است یا خیر. در این مرحله هر سوالی دارید می‌توانید از دندانپزشک بپرسید. 

مرحله دوم: آماده سازی دندان

اگر روکش زیرکونیومی مناسب تشخیص داده شود، دندانپزشک شما با بی حس کردن ناحیه اطراف دندان آسیب دیده شروع می‌کند. سپس هر گونه پوسیدگی را با دقت از بین می‌برند. دندانپزشک به دندان شکل می‌دهند تا روکش جدید را در خود جای دهد. این فرآیند شامل برداشتن مقدار کمی ‌از مینای دندان برای اطمینان از تناسب مناسب روکش و دندان است.

مرحله سوم: قالب گیری و روکش موقت

هنگامی‌که دندان شما آماده شد، دندانپزشک قالبی از دندان می‌گیرد و آن را به آزمایشگاه دندانپزشکی می‌فرستد تا روکش زیرکونیوم سفارشی را بسازند. در این بین، دندانپزشک یک روکش موقت روی دندان آماده شده شما قرار می‌دهد تا از آن تا زمانی که روکش دائمی ‌آماده شود، محافظت ‌کند.

مرحله چهارم: ساخت روکش زیرکونیومی

آزمایشگاه دندانپزشکی از قالب‌های گرفته شده توسط دندانپزشک، برای ساخت روکش زیرکونیومی استفاده می‌کند. این روکش کاملاً با شکل، اندازه و رنگ دندان‌های طبیعی شما مطابقت دارد.

مرحله پنجم: نصب و تنظیم روکش

هنگامی‌که روکش زیرکونیومی آماده شد، برای نصب نهایی به مطب دندانپزشک فرستاده می‌شود. دندانپزشک شما روکش موقت را برمی‌دارد و روکش زیرکونیومی جدید را با دقت روی دندان آماده شده شما قرار می‌دهد. آنها تناسب، نیش و ظاهر را بررسی می‌کنند و هر گونه تنظیمات لازم را قبل از چسباندن روکش به طور دائم در جای خود انجام می‌دهند.

مرحله ششم: مراقبت پس از گذاشتن روکش

پس از قرار دادن روکش زیرکونیا، دندانپزشک شما دستورالعمل‌هایی را برای مراقبت از روکش جدید به شما ارائه می‌دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت روکش و دندان‌های اطراف بسیار مهم است. همچنین برای اطمینان از موفقیت طولانی مدت روکش زیرکونیومی خود، باید معاینات منظم دندانپزشکی را در برنامه سالانه خود بگنجانید.

معایب روکش زیرکونیا

معایب روکش‌های زیرکونیا حداقل است. سفتی این ماده باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد اصطکاک روی ریشه دندان و فرسودگی دندان‌های مقابل می‌شود. با این حال، معاینات مکرر به کاهش احتمال آسیب رساندن به دندان‌های مقابل کمک می‌کند. 

انواع روکش‌های زیرکونیایی مورد استفاده در دندانپزشکی

روکش‌های زیرکونیومی را می‌توان برای مصارف مختلف در عمل زیبایی و ترمیمی ‌دندان استفاده کرد. روکش زیرکونیا یک راه عالی برای تقویت دندان شکسته یا ترک خورده است. پوشاندن دندان تغییر رنگ داده، لکه دار و ترمیم ظاهر ایمپلنت دندان از جمله موارد استفاده از این روکش‌هاست. به دلیل کیفیت و دوام باورنکردنی آنها، کلاهک‌های دندانی یا روکش کامل دندان بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

  1. روکش‌های زیرکونیایی یکپارچه و کلاهک‌های کامل

این نوع سرامیک دندان دارای اکسید زیرکونیوم است و ماده ای است که آن را تقریباً نشکن می‌کند. این سرامیک جامد در برابر پریدگی، ترک و لکه مقاوم است و می‌توان رنگ آن را با دندان‌ها مطابقت داد. تنها مشکل آن مات بودن است. به دلیل غیر شفاف بودن، روکش‌های یکپارچه در قسمت انتهایی دهان بهتر است استفاده شوند. 

ترمیم‌های یکپارچه توسط فرز بادامک cad ایجاد می‌شوند و ماشین‌های عظیم این شاهکارهای هنری را با استفاده از فایل‌های دیجیتال ایجاد شده، توسط تکنسین‌ها می‌سازند. به همین دلیل تنها برخی از لابراتوار‌های دندانپزشکی وسایل ساخت این نوع روکش را دارند. روکش زیرکونیوم مقاومتی در حد روکش طلا دارد. 

  1. روکش‌های زیرکونیومی لایه ای

همانطور که از نام آن پیداست، ترمیم‌های لایه ای با استفاده از خاک رس لیتیوم دی سیلیکات لایه ای بر روی پوشش سرامیکی ساخته می‌شوند. چینی‌های لایه ای شفافیت واقعی مورد نیاز را برای نمایان ساختن ترمیم‌ها در جلوی دهان فراهم می‌کنند. 

این روکش‌ها از هسته‌های جامد پوشیده شده با لایه‌هایی از چینی نرم بازتابنده ساخته می‌شوند. مهارت ساخت روکش در لابراتوار، بر استحکام و زیبایی آن تأثیر می‌گذارد و یک سرامیست ماهر می‌تواند ترمیم‌های خیره کننده ای ایجاد کند. لایه‌های روکش در مقایسه با روکش‌های ساخته شده از PFM در برابر خرد شدن آسیب‌پذیرتر هستند. چینی‌های زیبا به راحتی در معرض خرد شدن هستند.

آیا روکش‌های زیرکونیا به عنوان روکش دندان جلو مناسب هستند؟

از آنجایی که روکش‌های زیرکونیا از دی اکسید زیرکونیوم ساخته شده اند، که نوعی ماده بادوام است گزینه ای عالی برای پوشاندن دندان‌های جلویی هستند. 

علت گرانتر بودن روکش‌های زیرکونیا نسبت به روکش چینی 

روکش‌های سرامیکی سنتی یک جایگزین فوق العاده برای کسانی است که به دنبال راه حلی مقرون به صرفه هستند. با این حال این روکش‌ها معایبی نیز دارند. روکش چینی امکان واکنش‌های آلرژیک، تغییر رنگ و نیاز به یک قاب فلزی اضافی برای حمایت از روکش‌ها دارند. اما زیرکونیا یک ماده کاملاً جدید برای دندانپزشکی ترمیمی‌است. روکش‌های زیرکونیا گران‌تر از روکش‌های چینی هستند زیرا زیرکونیا در مورد روکش‌های دندان استحکام و دوام بیشتری دارد. مواد روکش زیرکونیا سه برابر با دوام تر از ترمیم‌های چینی یا PFM است.

برخلاف روکش چینی، زیرکونیا می‌تواند فرسودگی و پارگی را بدون پریدگی تحمل کند. به همین دلیل است که روکش‌های زیرکونیا می‌توانند جویدن بسیار شدید را تحمل کنند. این مزایا باعث می‌شود روکش‌های زیرکونیایی گرانتر از چینی باشند. به همین دلیل است که دندانپزشکان ممکن است به شما توصیه کنند روکش‌های زیرکونیا را به عنوان جایگزینی برای تعمیر کلاهک یا درمان‌های دندانی بررسی کنید.

جمع بندی

گرفتن روکش دندان زیرکونیومی یک فرآیند چند مرحله ای است که شامل مشاوره، آماده سازی دندان، قالب گیری، قرار دادن موقت روکش، ایجاد روکش سفارشی و تنظیمات نهایی است. با درک این روش، می‌توانید با شروع سفر خود به سمت یک لبخند زیبا و بازسازی شده، اعتماد به نفس و آمادگی بیشتری داشته باشید.

روکش زیرکونیوم روشی نوآورانه برای از بین بردن مشکلات مختلف دندان‌های شماست. آنها ظاهری طبیعی زیبا به شما می‌دهند و در عین حال دوام بالایی دارند. اگر قصد دارید روکش زیرکونیا داشته باشید، کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس کیفیت خدمات بالا و قیمت‌های مقرون به صرفه را ارائه می‌دهد. همین حالا با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول 

روکش زیرکونیایی یا چینی کدام بهتر است؟

دندانپزشکان به جای پرسلن به زیرکونیا روی آورده اند. زیرا زیرکونیا از خانواده تیتانیوم است، بنابراین قدرتی به اندازه تیتانیوم دارد. مطالعات نشان داده اند که روکش‌های دندانی زیرکونیا سه تا پنج برابر قوی تر از چینی هستند.

چگونه بفهمم که تاج من زیرکونیا است؟

زیرکونیا سرامیک است، بنابراین دندانپزشک قادر است رنگ را مطابق با دندان‌های اطراف تنظیم کند. بر خلاف خط فلزی که روی روکش‌های چینی در امتداد لثه قابل مشاهده است، زیرکونیا ظاهری مانند یک دندان طبیعی در امتداد خط لثه خواهد داشت. پس اگر خط فلزی را ندارید روکش شما زیرکونیا است.

کدام روکش برای دندان‌های جلو بهتر است؟

بهترین مواد روکش دندان زیرکونیا است زیرا نور را بهتر منعکس می‌کنند و ظاهر طبیعی تری دارند. آنها به دلیل ظاهر طبیعی و همچنین دوام خود گزینه ای عالی برای روکش دندان‌های جلو هستند. 

چرا روکش‌های زیرکونیایی می‌شکنند؟

شایع ترین دلیل ترک خوردگی زیرکونیا این است که روکش بسیار نازک طراحی شده است.

ارزان ترین روکش برای دندان چیست؟

روکش‌های فلزی ارزان ترین روکش‌های موجود هستند. این روکش‌ها قابل اعتماد هستند و ماندگاری طولانی دارند. اما هیچ ارزش زیبایی شناختی ندارند. به همین دلیل فقط برای دندان‌های آسیاب مناسب هستند. روکش‌های زیرکونیا دارای بهترین ارزش زیبایی شناختی هستند اما کمی‌گرانند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button