اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تفاوت های کلسیم هیدروکساید و mta در دندانپزشکی 

درمان ریشه و پوشش مستقیم پالپ، باعث تشکیل سد محافظتی از پالپ و در نهایت حفظ دندان و مانع کشیدن آن می‌شود. برای این منظور از مواد مختلفی مانند کلسیم هیدروکساید و تری اکسید آگرگات (mta) استفاده می‌شود. کلسیم هیدروکساید و mta دو ماده معدنی قابل استفاده در دندان پزشکی هستند. دکتر ترابی نژاد در سال ۱۳۷۰ ماده  mta )Mineral Trioxide Aggregate) را برای کاربردهای دندانپزشکی معرفی کرد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا شما را با تفاوت های کلسیم هیدروکساید و mta آشنا کنیم.

آشنایی با پوشش مستقیم پالپ

پوشش مستقیم پالپ زمانی از بین میرود که پالپ دندان به دلیل پوسیدگی، تروما یا دلایل ایاتروژنیک آسیب ببیند. حفظ پالپ با استفاده از یک ماده مناسب که باعث تشکیل پل و دوام عاج می‌شود پر و روند بهبود طبیعی را شروع می‌کند. از انواع مواد پوششی پالپ می‌توان به کلسیم هیدروکساید و تری اکسید آگرگات (MTA) اشاره کنیم.

کلسیم هیدروکساید

کلسیم هیدروکساید در سال ۱۹۲۱ معرفی شد و برای چندین دهه به عنوان موادی با استاندارد طلایی در پوشش مستقیم پالپ در نظر گرفته شده است. این ماده به عنوان عامل ضد میکروب عمل می‌کند، رشد باکتری‌ها را مهار و در نتیجه خطر عفونت را کاهش می‌دهد.

مزیت‌های هیدروکسید کلسیم مانند داشتن ph بالا و خاصیت ضد باکتریایی آن باعث استفاده از این مواد در مدت زمان طولانی شد. این ماده بسیار مفید و پر کاربرد، دارای معایبی مانند نداشتن چسبندگی و مهر و موم ضعیف است.

کلسیم هیدروکسید در دندانپزشکی

استفاده از این ماده در دندانپزشکی اهمیت زیادی دارد. از این ماده برای درمان دائم یا موقت ریشه، درمان پالپوتومی و جذب مجدد ریشه استفاده می‌شود. این ماده به عنوان یک پوشش دهنده کاملا موقت و ایجاد لایه مستحکم‌تر در عصب کشی استفاده می‌شود. از کلسیم هیدروکسید برای پر نمودن کانال ریشه به صورت دائم استفاده می‌شود، زیرا این ماده می‌تواند باعث استحکام و سختی دیواره‌های انتهای ریشه شود. از دیگر ویژگی‌های این ماده در دندانپزشکی می‌توان به درمان اپکس دندان‌های شیری اشاره کرد. در موارد دیگری نیز مانند جلوگیری از خونریزی لثه، انعقاد خون یا پانسمان ریشه هم می‌توان از این ماده استفاده کرد.

مزایای استفاده از کلسیم هیدروکسید

استفاده از این ماده در دندانپزشکی مزیت‌های زیادی دارد، از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن خاصیت آنتی باکتریال و رادیوپکستی
  • حمل آسان در کانال ریشه
  • با سایر مواد به خوبی ترکیب می‌شود

عوارض استفاده از کلسیم هیدروکساید

این ماده در دندانپزشکی کاملا بی خطر است، اما از نظر کاربردهای صنعتی می‌تواند منجر به مسمومیت در فرد شود. بعضی از علائم و نشانه‌های مسمومیت این ماده عبارتند از:

  • درد و تورم گلو
  • سوزش در دهان، چشم‌ها، بینی و پوست
  • اختلال در تنفس
  • وجود خون در مدفوع
  • افت فشار
  • درد شکم، تهوع و استفراغ خونی
  • بیهوشی

تری اکسید آگرگات( MTA)

MTA به عنوان یکی از عوامل درپوشش مستقیم خمیری مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. این ماده پودری متشکل از ذرات سیلیکات تری کلسیم، آلومینات تری اکسید، اکسید تری کلسیم و اسید سیلیکات است که با توجه به مواد اولیه آن دارای زیست سازگاری بالایی است. از خواص آن می‌توانیم به ضدباکتریایی، زیست سازگاری، ph بالا اشاره کنیم، که کاملا شبیه به کلسیم هیدروکسید هستند.

از Mta در دندانپزشکی برای ترمیم حفره‌ها، آماده سازی در اندودنتیکس جراحی، بستن کامل رترو و محافظت از پالپ زمانی که دارای خونریزی است مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 این ماده در دو رنگ سفید و خاکستری عرضه می‌شود و تنها تفاوت بین این دو رنگ مقدار اکسید آهن موجود در آن است که رنگ خاکستری تنها کمی دندان را تیره تر نشان می‌دهد.

ویژگی های MTA در دندانپزشکی

از ویژگی‌های استفاده از این ماده در دندانپزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماده‌ای ترمیمی برای حفره‌های ریشه
  • ماده‌ای پرکننده در پالپ درمانی
  • یک مانع اپیکال در درمان ریشه
  • دارای خاصیت زیست سازگاری بالا 
  • جایگزین هیدروکسید کلسیم در روش‌های پالپوتومی برای عصب کشی

خواص MTA 

خواص مهم این ماده در دندانپزشکی عبارتند از:

خاصیت آنتی باکتریال

این ماده با PH 5/12 دارای خاصیت ضد باکتریایی است و با استفاده از آن علاوه بر جلوگیری از رشد باکتری‌ها حتی می‌تواند بافت ریشه یا کانال دندان را به مرور سخت کند.

خاصیت آبدوستی

MTA  تنها ماده‌ای است که تحت تأثیر رطوبت و یا خون قرار نمی‌گیرد،‌ به طوری که حضور یا عدم حضور خون بر روی مدت زمان سخت شدن یا ستینگ تایم آن تاثیری نخواهد داشت.

خواص فیزیکی و شیمیایی

این ماده دارای مقاومت فشاری پایین، حلالیت کم و شفافیت رادیویی بالاتری است. این ماده میتواند در حدود سه الی چهار ساعت به طور کامل سخت شود.

مقاومت در برابر فشار

بیشتر موادی که در کانال ریشه قرار می‌گیرند، نمی‌توانند فشارهای زیادی را تحمل کنند. مقاومت فشاری MTA پس از گذشت ۷۰ روز از زمان قرارگیری در کانال حدود ۷۰ مگا پاسکال است. 

مدت زمان سخت شدن

MTA  در عرض ۳ الی ۴ ساعت سفت می‌شود. البته مدت زمان سخت شدن یا ستینگ تایم آن به اندازه ذرات، نسبت پودر به مایع، دما، هوای فشرده و حضور آب نیز بستگی دارد.

زیست سازگاری

MTA  فاقد سمیت سلولی در مواجهه با فیبروبلاست‌ها و استئوبلاست‌ها بوده و می‌توان از آن جهت انجام فرآیند درمان پالپ استفاده کرد.

مزایای MTA نسبت به کلسیم هیدروکساید

  • MTA توانایی آب بندی بهتری نسبت به هیدروکسید کلسیم دارد و یک مهر و موم محکم ایجاد که از ریزنشت و ورود باکتری جلوگیری می کند.
  • MTA زیست سازگاری عالی با بافت پالپ دندانی دارد. از بازسازی بافت پالپ حمایت می‌کند و باعث تشکیل پل عاج عملکردی می‌شود.
  • MTA دارای خواص ضد باکتریایی، مهار رشد پاتوژن‌های دهان است و باعث کاهش خطر عفونت‌های بعد از عمل می‌شود. 
  • MTA در پوشش مستقیم پالپ بهتر از هیدروکسید کلسیم عمل می‌کند.
  • MTA مقاومت بیشتر، ترمیم و درمان سریع‌تر نسبت به هیدروکسید کلسیم دارد.

تفاوت های کلسیم هیدروکساید و mta

برای درک بهتر تفاوت این دو ماده در زمینه پوشش مستقیم خمیر، آنها را بر اساس چند عامل کلیدی مقایسه می‌کنیم که عبارتند از:

زیست سازگاری

MTA زیست سازگاری بسیار خوبی دارد، زیرا باعث التهاب می‌شود و امکان بازسازی پالپ را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، هیدروکسید کلسیم گاهی اوقات می‌تواند باعث التهاب شود که منجر به پیامدهای غیرقابل پیش بینی و عوارض بالقوه می‌شود.

تشکیل پل عاج

MTA و کلسیم هیدروکساید هر دو قادر به تحریک تشکیل پل عاج هستند. با این حال، MTA از نظر کیفیت و ضخامت پل عاج عملکرد بهتری دارد. پل عاج تشکیل شده با MTA از نظر ساختاری قوی‌تر است و محافظت طولانی مدت بهتری را ارائه می دهد.

خواص آنتی باکتریال

از دیگر تفاوت های کلسیم هیدروکساید و mta میتوان به خواص آنتی باکتریال آنها اشاره کرد. هر دو ماده دارای خواص ضد میکروبی هستند، اما MTA در مقایسه با هیدروکسید کلسیم، اثرات ضد باکتریایی قوی‌تر و پایدارتری دارد. این خاصیت در پوشش مستقیم پالپ مهم است، زیرا جلوگیری از تهاجم میکروبی در موفقیت پوشش دهی پالپ بسیار مهم است. هیدروکسید کلسیم با گذشت زمان تمایل به تخریب دارد و در نتیجه خواص ضد میکروبی خود را از دست می‌دهد. 

نتایج بالینی

در مطالعات بالینی متعدد نرخ موفقیت MTA در مقایسه با هیدروکسید کلسیم بالاتر و نتایج بالینی بهتری داشته است. MTA ماندگاری طولانی مدت ، کاهش بروز عوارض بعد از عمل و بهبود رضایت بیمار را داشته است.

سرزندگی پالپ

MTA در مقایسه با هیدروکسید کلسیم، میزان موفقیت بالاتری را در حفظ سرزندگی پالپ دارد. این ویژگی به طبیعت زیست سازگار آن نسبت داده می‌شود که از بازسازی بافت پالپ پشتیبانی و محیط بهینه پالپ را حفظ می‌کند.

انتخاب ماده مناسب برای پوشش مستقیم

هنگام انتخاب ماده‌ای برای پوشش مستقیم، باید چندین نکته را در نظر گرفت. این موارد شامل وضعیت بالینی، میزان قرار گرفتن در معرض پالپ، سن بیمار، بهداشت دهان و وجود هرگونه شرایط سیستمیک زمینه ای است.

علاوه بر این، با توجه به تفاوت های کلسیم هیدروکساید و mta عواملی مانند ویژگی‌های جابجایی مواد، توانایی آب بندی، زیست سازگاری، خواص ضد باکتریایی و موفقیت بالینی طولانی مدت نیز باید در نظر گرفته شوند. بر اساس شواهد بالینی و تحقیقات، مشهود است که MTA مزایای قابل توجهی نسبت به هیدروکسید کلسیم دارد و به عنوان ماده انتخابی برای پوشش مستقیم پالپ استفاده می‌شود.

با این حال، استفاده از هر کدام از مواد برای هر بیمار منحصر به فرد است و تصمیم گیری در مورد انتخاب مواد باید به صورت فردی و با در نظر گرفتن شرایط خاص و عوامل بیمار انجام شود.

جمع بندی

پوشش مستقیم پالپ یک روش حیاتی در حفظ حیات پالپ و ترویج تشکیل یک پل محافظ عاج است.  با توجه به تفاوت‌های کلسیم هیدروکساید و MTA به عنوان ماده پوششی مستقیم پالپ عملکرد بالینی MTA بسیار موثرتر است و همچنین MTA میزان موفقیت بالاتری را در حفظ شادابی طولانی مدت دندان دارد. MTA در مقایسه با هیدروکسید کلسیم، سمیت و التهاب پالپ کمتری در هنگام استفاده به عنوان پوشش مستقیم پالپ دارد. علاوه بر این، MTA برتر از هیدروکسید کلسیم در فرآیند دنتینوژنیک و تشکیل سد بافت سخت قابل پیش بینی‌تر است. با توجه به عملکرد و موفقیت MTA در مقایسه با هیدروکسید کلسیم، آن را به ماده انتخابی در پوشش مستقیم خمیر تبدیل کرده است. با این حال، انتخاب مواد باید بر اساس ملاحظات فردی بیمار و قضاوت بالینی باشد.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس شما را با تفاوت های کلسیم هیدروکساید و MTA آشنا کردیم. کلینیک دندانپزشکی ما اماده درمان و خدمت رسانی به شما در اسرع وقت است. شما می‌توانید با تماس و دریافت نوبت برای درمان دندان های خود در کلینیک حضور پیدا کنید.

سوالات متداول

آیا در زمان مواجهه با پالپ، پوشش مستقیم گزینه درمانی مناسبی برای همه افراد است؟

پوشش مستقیم پالپ در موارد خاصی که نوردهی محدود است و احتمال حفظ حیات پالپ وجود دارد نشان داده می‌شود. با این حال، در موارد مواجهه گسترده با پالپ یا علائم پالپیت برگشت‌ناپذیر، گزینه‌های درمانی جایگزین مانند درمان کانال ریشه ممکن است مناسب‌تر باشد.

آیا MTA محدودیت یا عوارض احتمالی دارد؟

در حالی که MTA نتایج بالینی بسیار خوبی دارد، اما استفاده از آن بدون محدودیت نیست. این موارد شامل هزینه نسبتاً بالای آن، تغییر رنگ احتمالی دندان‌ها و زمان گیرش یا سفت شدن طولانی آن است. با این حال، با انتخاب و تکنیک‌های مناسب، می‌توان این محدودیت‌ها را به طور موثر کاهش داد.

آیا می‌توان از MTA در دندان‌های شیری برای پوشش مستقیم پالپ استفاده کرد؟

بله، MTA را می توان در دندان‌های شیری برای روش‌های پوشش مستقیم پالپ استفاده کرد.

چرا استفاده از Mta برای پرکردن کانال ریشه مناسب تر است؟

در زمان درمان کانال ریشه، کانال باید به طور کامل خشک و بدون خون باشد تا مهروموم کانال به خوبی انجام شود. این ماده برای بستن و مهروموم کردن کانال‌ها و ریشه حتی در صورت داشتن رطوبت نیز موثر هستند.

۵/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button