اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

درد کشیدن دندان عقل چقدر است؟

کشیدن دندان عقل می‌تواند یک تجربه استرس زا باشد، به خصوص اگر نمی‌دانید چه اتفاقی قرار است بیفتد. ممکن است از این عمل احساس اضطراب یا حتی ترس داشته باشید. اما با یک تیم دندانپزشکی با تجربه و تکنیک‌های مناسب مدیریت درد، می‌توانید به ایمن و کارآمد بودن این روش اعتماد کنید. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس هر آنچه درباره دندان عقل و راه‌های کاهش درد کشیدن دندان عقل باید بدانید آورده شده است. در طول این مقاله به سوال اکثر افراد مبنی بر میزان درد در حین و بعد از کشیدن دندان عقل پاسخ خواهیم داد. همراه ما باشید.

دندان عقل چیست؟

دندان عقل سومین دسته از دندان‌های آسیاب دائمی‌(بزرگسالان) است که رویش می‌کند. به طور معمول دو دسته اول دندان‌های آسیاب به ترتیب در حدود سنین ۶ و ۱۲ سالگی بیرون می‌آیند. در مجموع ۱۲ دندان آسیاب داریم که چهار تای آنها دندان عقل هستند. دندان‌های عقل در سنین بالا زمانی که سایر دندان‌ها کامل شده اند بیرون می‌آید. به دلیل آنکه در سنین بزرگسالی و زمانی که عاقل تر و بزرگتر هستید و سایر دندان‌ها کامل شده اند این دندان رشد می‌کند به آن دندان عقل می‌گویند.

در واقع، این چهار دندان آسیاب ممکن است تا اواسط یا اواخر دهه ۳۰ به رشد خود ادامه دهند. اما بیرون آمدن دندان عقل و دیده شدن آن در لثه در اواخر نوجوانی غیر معمول نیست. به همین دلیل نوجوانان، دانش‌آموزان و جوانان بین ۱۲ تا ۲۵ سال می‌توانند آماده بیرون آمدن دندان عقل باشند. 

دندان‌های عقل در پشت دندان آسیاب پشتی در هر ربع دهان یعنی یکی در سمت راست بالا، سمت چپ بالا، پایین سمت راست و پایین سمت چپ تشکیل می‌شوند.

آیا همه دندان عقل دارند؟

تقریباً همه افراد دارای چهار دندان عقل هستند. اما استثنا نیز وجود دارد. برخی از افراد از نظر ژنتیکی دندان عقل به طور کامل ندارند و برخی از افراد تنها ۲ یا ۳ عدد از آنها را دارند. اگر یکی از والدین شما دندان عقل نداشته باشد یا تنها یکی داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز چنین باشید. از سوی دیگر، دندان‌های اضافی نیز ممکن است در پشت دندان عقل ایجاد شوند، به این معنی که بیش از چهار دندان آسیاب جدید در پشت دهان شما رشد کنند. دندان‌های اضافی نسبتاً نادر هستند، اما دندانپزشک معمولاً می‌تواند آنها را در طول جراحی دندان عقل خارج کند.

همه دندان‌های عقل نیازی به کشیدن ندارد. اما اگر دچار عوارضی مانند درد، شلوغی یا عفونت شوند کشیدن دندان عقل ضروری است. کشیدن دندان آسیاب سوم از سلامت و شادابی لبخند افراد محافظت می‌کند. دندانپزشکان توصیه می‌کنند اگر دندان‌های عقل، شما را در معرض خطر عوارض ناشی از آن قرار می‌دهند یا ناراحتی مداوم، ایجاد کرده اند آن‌ها را بکشید.

علائم درد دندان عقل

یکی از شایع ترین عوارض دندان عقل درد است. این ناراحتی ممکن است به دلیل فشار یا تورم در پشت فک‌ها باشد که در اثر نهفتگی یا نیمه نهفتگی ایجاد می‌شود. این ناراحتی اغلب به دلیل کمبود فضا برای رویش صحیح دندان عقل در داخل دهان است.

درد دندان‌های عقل می‌آیند و می‌روند، با علائمی‌که برخی روزها بدتر و در روزهای دیگر بهتر می‌شوند. اما متأسفانه، ناراحتی معمولاً به خودی خود برطرف نمی‌شود، به همین دلیل است باید آنها را بکشید.

با کشیدن دندان عقل، منبع ناراحتی پشت فک را از بین می‌بریم و به محافظت از دندان‌های سالم مجاور آنها کمک می‌کنیم. در حالی که درد ممکن است گاهی قابل کنترل باشد، اما باید از دندان‌های اطراف محافظت کنیم تا از خطر عفونت، پوسیدگی یا آسیب ساختاری در دندان‌های سالم جلوگیری کنیم.

برخی از قابل توجه ترین عوارض جانبی و علائم رویش دندان عقل عبارتند از:

  • دندان‌های شلوغ یا جابجایی دندان‌ها در سراسر دهان
  • تورم در لثه یا فک
  • طعم بد در دهان 
  • پوسیدگی یا بیماری لثه در اطراف دندان مجاور
  • گیر کردن زیر لثه
  • گیر کردن غذا در اطراف دندان‌های در حال رویش
  • کیست‌های دندانی 

کشیدن دندان عقل چه تفاوتی با سایر دندان‌ها دارد؟

بر خلاف کشیدن دندان‌های دیگر که در آن دندان به طور کامل روییده است، برداشتن دندان عقل شامل یک عمل جراحی دهان و دندان است که در آن بافت لثه کمی‌باز می‌شود تا به دندان عقل دسترسی پیدا کنند.

مهمترین چیزی که باید بدانید این است که دهان شما در محل جراحی کاملا بی حس می‌شود. اگر بدون آرامبخش بیدار هستید، تنها چیزی که انتظار می‌رود احساس کنید کمی‌فشار است. با این حال، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در طول جراحی دندان عقل خود آرام‌بخش به آنها داده شود تا به تنظیم همه چیز کمک کند و تا حد امکان احساس آرامش کنند.

با توجه به ماهیت دندان عقل که اغلب زاویه دار رشد می‌کنند، ممکن است لازم باشد که دندان را قطعه قطعه کرده و سپس هر قطعه را جداگانه از لثه بیرون بکشند. معمولا دندان عقل به شکل یک دندان کامل کشیده نمی‌شود. این هم ایمن و هم قابل پیش بینی است و بهترین نفع را برای بیماران دارد.

پس از کشیدن دندان عقل، محل جراحی دهان تقریباً به ۷ تا ۱۰ روز زمان نیاز دارد تا به حالت اولیه خود بازگردد. 

عوارض بعد از کشیدن دندان عقل

مانند هر نوع جراحی دهان، شرایط محدودی وجود دارد که ممکن است عارضه ایجاد شود. شایع ترین عارضه، خشکی حفره است.

سوکت‌های خشک معمولاً بسیار ناراحت کننده هستند و باعث تاخیر در بهبودی می‌شوند. آنها زمانی رخ می‌دهند که لخته خون در محل استخراج از جای خود خارج شود و ساختار استخوان زیرین را آشکار کند. برای کاهش درد کشیدن دندان عقل به ۱ تا ۲ هفته زمان برای بهبودی نیاز دارید. اما اگر مراقبت‌های لازم انجام نگیرد، حفره خشک ممکن است بیش از دو هفته باعث ناراحتی و درد شدید شود.

مراقبت‌های لازم برای کاهش درد کشیدن دندان عقل در منزل

خوشبختانه، با پیروی دقیق از دستورالعمل‌های مراقبت در منزل، می‌توان احتمال خشک شدن سوکت را کاهش داد. 

  • در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول سر خود را بالا نگه دارید.
  • از خورد کافئین، الکل، نوشیدنی‌های گازدار یا گرم اجتناب کنید.
  • از طریق نی نوشیدنی نخورید.
  • در چند روز اول فقط غذاهای نرم مصرف کنید.
  • مصرف تمام داروها طبق دستور دندانپزشک را ادامه دهید.
  • فقط طبق دستورالعمل دهان خود را تمیز کنید.
  • دهان را محکم آبکشی نکرده و تا ۲۴ ساعت تف نکنید.
  • از فعالیت‌های فیزیکی شدید یا ورزش در چند روز اول کشیدن دندان عقل پرهیز کنید.

حفره‌های خشک تنها بر درصد کمی‌از جراحی‌های دندان عقل تاثیر می‌گذارد. با برنامه ریزی دقیق و توجه به جزئیات، می‌توانید به کاهش خطر ابتلا به این عارضه جراحی دهان کمک کنید.

درد بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟

با کشیدن دندان عقل معمولی، ناراحتی معمولاً پس از ۳ یا ۴ روز بهبود می‌یابد. معمولاً روز سوم ناراحتی و درد از بین می‌رود. اما اگر دچار عفونت یا خشکی حفره هستید، درد ممکن است تا دو هفته بدون درمان ادامه داشته باشد.

خوشبختانه، بیشتر افراد تقریبا یک هفته زمان نیاز دارند تا پس از جراحی دهان، کار‌های خود را مانند گذشته از سر بگیرند. اگر علائم خشکی حفره را تجربه می‌کنید، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، ناراحتی می‌تواند بدتر شود و بیش از دو هفته طول بکشد.

تسکین درد دندان عقل

اکثر مردم با مسکن‌های بدون نسخه که برای اهداف ضد التهابی استفاده می‌شوند، مانند موترین یا ایبوپروفن، خوب می‌شوند. این دارو التهاب را کاهش می‌دهد که شایع ترین علت ناراحتی پس از هر نوع جراحی دهان است. برای محدود کردن یا جلوگیری از درد کشیدن دندان عقل پس از جراحی، موارد زیر را توصیه می‌کنیم.

  • داروی ضدالتهاب را طبق دستور برای ۳ تا ۴ روز اول مصرف کنید.
  • آنتی بیوتیک خود را طبق دستور مصرف کنید تا زمانی که کل نسخه کامل شود.
  • در روز اول هر ۲۰ دقیقه یکبار کمپرس سرد را روی کناره صورت خود قرار دهید.
  • ۱ تا ۲  روز اول سر خود را بالا نگه دارید.
  • شستشو با آب نمک گرم را فراموش نکنید.

این نکات می‌تواند به شما کمک کند روند بهبودی را راحت تر و با درد کمتری طی کنید. با این حال، اگر علائم نامطلوب یا علائم عفونت را تجربه کردید، مهم است که فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم؟

داشتن رژیم غذایی نرم به شما کمک می‌کند تا بدون خطر تحریک حفره، خود را سیر کنید. حداقل ده روز پس از برداشتن دندان عقل از غذا‌های سفت، ترد یا تحریک کننده اجتناب کنید. همانطور که برای بهبودی خود آماده می‌شوید، حتماً غذاهای نرم و ایمن مانند ژله، پودینگ، ماست، پنیر، پوره سیب زمینی، بستنی و بلغور استفاده کنید.

بعد از ۳ تا ۴ روز، می‌توانید شروع به خوردن غذاهای کمی‌سفت تر مانند ساندویچ یا میوه‌های نرم کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. اما دقت کنید با قسمتی که جراحی کرده اید اصلا غذا نجوید.

انواع روش‌های کشیدن دندان عقل 

کشیدن دندان عقل یک جراحی رایج دندان برای اکثر بزرگسالان است. مهم است که قبل از انجام این روش، روند و آنچه را که باید انتظار داشته باشید، بدانید. انواع مختلف فرآیندهای برداشتن دندان عقل عبارتند از:

  • برداشتن دندان عقل بدون ایمپکت

این روش کم تهاجمی‌ترین روش برداشتن دندان عقل است. این روش برای دندان‌هایی که کامل رویش کرده اند مناسب است. دندانپزشک ابتدا ناحیه مورد نظر را با یک ماده بی حس کننده موضعی بی حس می‌کند و سپس با دقت از ابزار مخصوصی برای کشیدن دندان استفاده می‌کند.

  • حذف بافت نرم

دندانپزشک باید مقداری از بافت اطراف دندان را برای کشیدن آن خارج کند. این کار برای از بین بردن هر گونه بافت نهفته ای که باعث می‌شود دندان‌ها به سختی کشیده شوند، انجام می‌شود. در دندان‌های نیمه نهفته از این روش استفاده می‌شود.

  • برداشتن جزئی استخوان اطراف دندان عقل

این یک شکل پیچیده‌تر از کشیدن دندان عقل است. در این روش دندانپزشک بخشی از استخوان اطراف دندان عقل را بر می‌دارد تا دسترسی به دندان عقل را آسان‌تر شود.

  • حذف کامل استخوان اطراف

این روش پیچیده ترین شکل کشیدن دندان عقل است و دندانپزشک کل استخوان اطراف را برای دسترسی به دندان عقل خارج می‌کند. این روش ممکن است بسته به سختی روش چند ساعت طول بکشد. هنگامی‌که استخوان از بین رفت، دندانپزشک از ابزار خاصی برای کشیدن دندان استفاده می‌کند. در این روش، درد کشیدن دندان عقل وجود نخواهد داشت زیرا دندان به طور کامل بی حس شده است.

ابزارها و تجهیزات مورد استفاده در حین جراحی بسته به پیچیدگی برداشتن متفاوت خواهد بود. معمولا از انبرک کشیدن، آسانسور، چاقوی جراحی، میله‌های جراحی، نگهدارنده سوزن و بخیه استفاده می‌کنند.

انواع بی حسی دندان

بی حسی برای برداشتن دندان عقل شامل بی حسی موضعی، بیهوشی عمومی‌و آرامبخش است. بی حس کننده‌های موضعی برای اعمال جزئی تجویز می‌شوند و می‌توانند ناراحتی خفیف را کاهش دهند. داروهای بیهوشی عمومی‌معمولاً برای روش‌های پیچیده تر تجویز می‌شوند و باعث می‌شوند که فرد در حین جراحی بیهوش شود و هیچ چیز را متوجه نشود. آرام بخش، مانند اکسید نیتروژن، نیز در دسترس است، که به آرامش فرد در طول جراحی کمک می‌کند و درد را کاهش می‌دهد. 

مراحل عمومی‌کشیدن دندان عقل 

در ادامه با مراحل عمومی‌جراحی دندان عقل آشنا می‌شویم.

  • قبل از شروع جراحی، دندانپزشک شما بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه و کاهش ناراحتی تجویز می‌کند.
  • هنگامی‌که بیهوشی اثر کرد، دندانپزشک شما بافت لثه را برش می‌دهد تا دندان عقل نمایان شود.
  • دندان به آرامی‌از حفره خود لق می‌شود و با ابزار خاصی کشیده می‌شود.
  • دندانپزشک ناحیه را تمیز کرده و در صورت لزوم محل برش را بخیه می‌زند.
  • هنگامی‌که این روش کامل شد، دندانپزشک ممکن است پدهای گاز ضد عفونی کننده را روی محل قرار دهد تا لخته شدن خون را تقویت کرده و خونریزی را کاهش دهد.

با تزریق داروی بی‌حس‌کننده به ناحیه ممکن است فشار خفیف و کشش احساس کنید. پس از جراحی، کمی‌درد و تورم در نزدیکی محل استخراج دندان طبیعی است. دندانپزشک داروی مسکن برای کمک به کاهش درد تجویز کند. 

عوامل موثر بر میزان کاهش درد کشیدن دندان عقل 

سطح دردی که احساس می‌کنید می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در ادامه برخی از این عوامل را بررسی می‌کنیم. 

موقعیت دندان

موقعیت دندان عقل شما نسبت به دندان‌های مجاور در دهان می‌تواند بر سختی کشیدن آنها تأثیر بگذارد. این موقعیت می‌تواند خطر جراحی را افزایش دهد و ممکن است باعث درد بیشتر برای بیمار شود.

سختی کشیدن

دشواری کشیدن می‌تواند بر میزان درد بیمار در طول جراحی تأثیر بگذارد. کشیدن برخی از دندان‌های عقل بسته به نحوه قرارگیری آنها و رشد آنها در استخوان فک ممکن است دشوار تر از سایرین باشد. اگر برداشتن پیچیدگی بیشتری داشته باشد، بیشتر طول می‌کشد و درد بیشتری را به همراه دارد.

مهارت دندانپزشک یا جراح دهان

متخصصان دندانپزشکی با تجربه می‌دانند که چگونه درد را به حداقل برسانند. در حالی که جراحی توسط پزشکان بی تجربه ممکن است بیشتر طول بکشد یا باعث ناراحتی بیشتری در طول کشیدن دندان شود. بهتر است تحقیق کنید و یک دندانپزشک با تجربه در کشیدن دندان عقل پیدا کنید.

میزان آستانه درد بیمار

هر کس درد را به طور متفاوتی کنترل می‌کند. برخی از افراد حساس‌تر هستند و برای یک تجربه راحت به تکنیک‌های مدیریت درد بیشتری نیاز دارند. قبل از جراحی با دندانپزشک خود در مورد میزان تحمل درد خود صحبت کنید تا بتواند رویکرد خود را بر این اساس تنظیم کند.

جمع بندی

درد کشیدن دندان عقل به دلیل وجود بی حسی و آرام بخشی در حین جراحی از بین می‌رود. گاهی ممکن است فشار یا ناراحتی خفیفی را تجربه کنید، اما اگر دکتر با تجربه این کار را انجام دهد با خیال راحت می‌توانید مطمئن باشید که سلامت شما در اولویت قرار دارد. دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس راحتی شما در طول جراحی دندان عقل و روند بهبودی بدون درد در خانه را برای شما به ارمغان می‌آورند. 

اگر نگرانی‌هایی در مورد جراحی دندان عقل برای خود یا نوجوانتان دارید، خوشحال می‌شویم که وضعیت شما را ارزیابی کنیم و به هر سؤالی که دارید پاسخ دهیم. تیم متخصص دندانپزشکان ما همیشه متعهد به ایمنی، سلامتی و آسایش شما هستند. برای رزرو نوبت همین امروز با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

کشیدن دندان عقل چقدر درد دارد؟

معمولاً احساس ناراحتی خفیف در محل کشیدن دندان را بعد از جراحی ممکن است تجربه کنید. به همین دلیل توصیه‌هایی در مورد تسکین درد و در صورت نیاز یک شماره اورژانس دریافت خواهید کرد. همچنین بهتر است یک یا دو روز استراحت کنید تا لخته خون در محل تشکیل شود و از هرگونه عفونت جلوگیری به عمل بیاید.

آیا کشیدن دندان عقل دردناک تر از سایر دندان‌هاست؟

کشیدن دندان عقل هر روز در مطب‌های دندانپزشکی در سراسر جهان انجام می‌شود و در حقیقت دردناک تر از کشیدن دندان‌های دیگر نیست. اما بسیاری از بیماران نگران احساس درد پس از آن هستند. که با رعایت دستورالعمل‌های لازم درد به وجود نخواهد آمد.

کدام دندان عقل برای کشیدن بیشترین دشواری را دارد؟

دندان عقل نهفته دندان عقلی است که به درستی رویش نکرده است. آنها به طور کلی سخت ترین دندان برای کشیدن در نظر گرفته می‌شوند. هرچه درجه نهفتگی بالاتر باشد، کشیدن دشوارتر می‌شود. با این حال، جراحان با تجربه دهان می‌توانند این روش را به طور موثر و راحت انجام دهند.

کشیدن ۴ دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟

اکثر جراحی‌های کشیدن دندان عقل حدود ۴۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. حتی اگر هر چهار دندان عقل خود را به طور همزمان درآورید، این عمل معمولاً یک ساعت طول می‌کشد. اگر دندان عقل شما در موقعیت دشواری قرار دارد یا مشکلات غیرمنتظره ای وجود دارد، جراحی ممکن است کمی‌طولانی تر شود.

۳.۷/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button