اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

اگر دقت کرده باشید، معمولا بزرگسالان به دندانپزشکی برای کشیدن دندان عقل مراجعه می‌کنند و کمتر کسی را می‌بینید که در سنین پایین‌تر و نوجوانی به این منظور به دندانپزشکی برود. دندان عقل یکی از دندان‌های آسیاب است که دیرتر از همه دندان‌ها رشد می‌کند. بنابراین، طبیعی است که این اتفاق در سنین بالاتر رخ دهد، اما آیا امکان دارد که دندان عقل در ۱۴ سالگی شروع به رشد کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله، اگر چه این مورد نادر است، اما برخی افراد رشد دندان عقل را در سنین پایین‌تر تجربه می‌کنند. اگر راجع به دلیل این امر سوال دارید و کنجکاو هستید، بهتر است که در ادامه این مقاله از بلاگ کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید. 

نحوه رشد دندان عقل در دهان

دندان‌های عقل که در افراد بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی ظاهر می‌شود، به این دلیل دندان عقل نامگذاری شده که در سن بلوغ ظاهر می‌شود. این دندان‌ها که معمولا به آن‌ها آسیاب سوم نیز می‌گویند، اگر فضای کافی در دهان برای رشد نداشته باشند، می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند. 

برخی افراد فضای کافی در دهان برای رشد این دندان‌ها را دارند و رشد آن‌ها بدون ایجاد هیچ مشکلی انجام می‌شود. هر ساله افراد زیادی دندان عقل خود را به علل مختلف می‌کشند. این امر بدین معنی است که اگر فرزند شما در سنین نوجوانی علائم رشد دندان عقل را تجربه می‌کند، احتمالا به تشخیص دندانپزشک نیاز به کشیدن آن داشته باشد. وجود دندان عقل در دهان ضروری نیست. در نتیجه، اگر آن را بکشید مشکلی در غذا خوردن و جویدن شما ایجاد نخواهد شد. 

اکثر افراد ۴ دندان عقل در دهان خود دارند که برخی ممکن است یک یا چند دندان و برخی دیگر رشد هیچ دندان عقلی را تجربه نکنند. افرادی که دندان عقل آن‌ها رشد نمی‌کند، هیچ عوارضی را تجربه نمی‌کنند، در حالی که اکثر افرادی که دندان عقل دارند حداقل، یک دوره درد و عفونت را تجربه کرده‌اند. 

آیا دندان عقل در ۱۴ سالگی می‌تواند رشد کند؟

اگر چه این اتفاق نادر است، اما دندان عقل در ۱۴ سالگی هم می‌تواند رشد کند. معمولا دندان عقل تا ۱۷ سالگی رشد نمی‌کند، اما اگر در ۱۴ سالگی شاهد این اتفاق بودید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. این دندان می‌تواند دیگر دندان‌ها تحت فشار قرار دهد که با استفاده از عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس این موضوع به طور کامل مشخص خواهد شد. 

این دندان هر چه زودتر کشیده شود، برای سلامت دهان و دندان نوجوان بهتر خواهد بود. در زمانی ریشه‌های دندان‌های عقل هنوز شکل نگرفته اند و نرم هستند، کشیدن دندان‌ها برای دندانپزشکان راحت‌تر است و نوجوانان زودتر بهبود می‌یابند. اگر به توصیه دندانپزشک توجه نکنید و دندان‌ها را به حال خود رها کنید، ریشه‌های آنان به طور کامل رشد می‌کند و همچنین کلسیفای می‌شوند. به همین دلیل کشیدن آن کمی دشوار خواهد شد.

نشانه‌های درآمدن دندان عقل در ۱۴ سالگی

همه افراد ۲۸ دندان دارند که مجموعا با ۴ دندان عقل ۳۲ دندان می‌شود. حال این ۳۲ دندان معمولا فضای کافی برای کنار هم قرار گرفتن در کنار یکدیگر را ندارند، به همین دلیل نیاز به کشیدن آن‌ها دارید. برخی نوجوانان در سنین پایین‌تر رشد دندان عقل را تجربه می‌کنند. اگر فرزند شما در سنین پایین‌تر با این مشکلات مواجه شد، باید او را به دندانپزشک ببرید و دندان عقل او را بکشید. در ادامه با برخی از نشانه های وجود دندان عقل و نیاز به کشیدن آن آشنا می‌شویم.

تورم در لثه

اگر دندان عقل به صورت پنهان رشد کند، باعث ایجاد مشکلاتی در لثه می‌شود. دندان به لثه گیر می‌کند و در آمدن آن دشوار است. در نتیجه، لثه به مرور دچار تورم شده و درد زیادی در دندان‌ها و فک به وجود می‌آید.

کج درآمدن دندان عقل

همان طور که می‌دانید دندان‌های عقل به یک شکل رشد نمی‌کنند. برخی افقی و برخی دیگر به صورت عمودی بیرون می‌آیند. اگر دندان با زاویه یا به صورت افقی رشد کند، مشکلات زیادی در فرد نوجوان به وجود خواهد آورد. کج در آمدن دندان‌ها می‌تواند به دندان‌های مجاور فشار بیاورد و تراز آن‌ها را به هم بریزد. به همین دلیل، اگر دندان عقل در ۱۴ سالگی رشد کند، باید آن را بکشید. 

درد لثه

علاوه بر تورم، ممکن است گاهی اوقات دندان عقل فقط باعث ایجاد درد در دندان شود که بسیار آزاردهنده است و می‌تواند فرد را اذیت کند. درد لثه به اعصاب فشار می‌آورد و باعث به وجود آمدن سردردهای مکرر می‌شود. 

علت زود درآمدن دندان عقل

برخی افراد به جای این که دندان عقل آن‌ها در سنین ۱۷ سالگی به بعد رشد کند، این اتفاق را در سنین پایین‌تر تجربه کنند. ژنتیک و عوامل ارثی می‌توانند در این امر موثر باشند و باعث شوند که دندان عقل در ۱۴ سالگی رشد کند. اگر فرد نوجوان فضای کافی برای رشد دندان عقل را داشته باشد، لزومی در بیرون آمدن آن نیست و دندان می‌تواند به موقع رشد خودش را انجام دهد. 

والدین ممکن است در برخورد با رشد زودهنگام دندان عقل فرزندشان دچار استرس شوند و ندانند که باید چه واکنشی نشان دهند. در این صورت ممکن است که آن را رها کنند و تا سنین بالاتر هیچ اقدامی انجام ندهند. در صورتی که اقدام درست و صحیح در این موقعیت این است که فرزندتان را به دندانپزشکی ببرید تا تشخیص دهد که دندان عقل رشد کرده، نیاز به کشیدن دارد یا نه. اگر تشخیص داد که کشیدن این دندان لازم است، باید فرزند خود را برای جراحی آماده کنید. 

مزایای کشیدن دندان عقل در ۱۴ سالگی

رویش دندان عقل چیزی نیست که بتوان آن را پیش بینی کرد و در هر سنی ممکن است رخ دهد. بنابراین، باید برای کشیدن آن در هر سنی آماده باشید. معمولا خطر نگهداری این دندان نسبت به کشیدن آن بیشتر است. با این حال کشیدن آن بستگی به عوامل مختلف و نظر دندانپزشک دارد. 

  • اگر دندان عقل را به موقع بکشید، از ایجاد ناهماهنگی یا تغییر ناشی از فشار دادن دندان عقل به دندان‌های دیگر جلوگیری خواهید کرد. 
  • کشیدن دندان‌های عقل راحت‌تر خواهد بود، زیرا ریشه‌ها هنوز به صورت کامل رشد نکرده اند و برداشتن آن‌ها درد کمتری را به همراه خواهد داشت.
  • خطر بروز عفونت در اثر وجود دندان عقل پنهان یا تمیز کردن دندان عقل را کاهش می‌دهد. 
  • نیاز به ارتودنسی برای اصلاح مشکلات بعد از رویش دندان عقل را کاهش می‌دهد. 

کشیدن دندان عقل در نوجوانی چگونه است؟

اگر فرزند شما رشد دندان عقل را مشاهده کرده است، احتمالا باید نسبت به کشیدن آن اقدام کنید. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کشیدن دندان افراد در ۱۴ سالگی چه تفاوتی با سنین بلوغ دارد؟ 

نوجوانان نسبت به افراد بالغ حساس‌تر هستند. استفاده از مسکن‌ها برای افراد در سنین نوجوانی درست نیست و دندانپزشکان معمولا از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. روش‌های جایگزینی وجود دارد که اگر با دندانپزشک مشورت کنید، از آن‌ها استفاده خواهد کرد. انتظار بیهوشی برای یک نوجوان ۱۴ ساله نداشته باشید. علاوه بر این که بیهوشی می‌تواند برای کودکان و نوجوانان خطرناک باشد، روند بهبودی را نیز کندتر خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است، افرادی که برای کشیدن دندان عقل آن‌ها از بیهوشی استفاده شده است، نسبت به افرادی که از بی حسی موضعی استفاده کرده اند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند. اگر دندان‌های این افراد عفونت کند، معمولا شدیدتر خواهد بود.

سیر رشد دندان عقل چگونه است؟

دندان‌های عقل به یکباره رشد نمی‌کنند و معمولا یک روند مشخص برای رشد کامل آن‌ها وجود دارد. از سنین ۹ تا ۱۲ سالگی، دندان عقل در زیر لثه شروع به تشکیل شدن می‌کند. سپس از ۱۲ تا ۱۶ سالگی تاج دندان عقل با رشد دندان شروع به کَلسیفای شدن می‌کند. بعد از این مرحله از سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی دندان عقل از طریق لثه شروع به بیرون زدن می‌کند که به عنوان مرحله رویش شناخته می‌شود. این مرحله ممکن است در سنین پایین‌تر یا بالاتر نیز رخ دهد و مخصوص به یک سن خاص نیست. 

تا پایان بیست و پنج سالگی رشد این دندان به اتمام می‌رسد و دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که آیا این دندان باید کشیده شود یا در جای خود باقی بماند. رشد دندان عقل در سال‌های قبل از نوجوانی آغاز می‌شود، اما ظهور کامل آن از طریق لثه به ندرت قبل از ۱۷ سالگی اتفاق می‌افتد. 

جمع بندی

رشد دندان عقل در ۱۴ سالگی می‌تواند برای افراد مختلف یک چالش باشد. این دندان‌ها معمولا برای رشد پروسه ای را طی می‌کنند که با توجه به نوع رویش دندان می‌تواند متفاوت باشد. اگر در سن چهارده سالگی شاهد رشد دندان عقل خود هستید، نباید آن را دست کم بگیرید و حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک موردنظر می‌تواند با معاینات تشخیص دهد که آیا این دندان نیاز به کشیدن دارد یا خیر. در صورت داشتن هرگونه سوال و گرفتن نوبت مشاوره می‌توانید با شماره های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. دندانپزشکان متخصص کلینیک بهترین روش را برای شما انتخاب خواهند کرد.

سوالات متداول

شایع ترین سن کشیدن دندان عقل چه سنی است؟

شایع ترین سن برای کشیدن دندان عقل بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی است. در موارد نادر، برخی از کودکان در سن ۱۲ و ۱۴ سالگی نیاز به کشیدن دندان عقل دارند.

یک نوجوان ۱۴ ساله چند دندان باید داشته باشد؟

بین ۱۲ تا ۱۴ سالگی کودک تمام دندان های شیری خود را از دست داده است. دندان ها در این سن با یک مجموعه کامل از دندان های بزرگسال جایگزین می شوند. مجموعه کامل از دندان های بالغ در مجموع به ۳۲ دندان می رسد که شامل دندان های عقل در پشت دهان نیز می شود. 

از دست دادن دندان شیری در ۱۴ سالگی اشکالی ندارد؟

همه کودکان با سرعت یکسان رشد نمی کنند، بنابراین، در برخی موارد، کودکان هنوز می توانند تا سن ۱۴ سالگی دندان های شیری داشته باشند. با این حال، اگر کودکی بزرگتر از ۱۴ سال است و چند دندان شیری دارد، این می تواند باعث نگرانی شود. یکی از دلایلی که دندان های شیری نمی‌افتد این است که رویش دندان دائمی وجود ندارد. 

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button