اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

درد ضربان دار دندان چیست؟

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که دندانتان مانند قلب ضربان داشته و درد گرفته است. درد ضربان دار دندان معمولاً نشان دهنده وجود آسیب یا عفونت در دهان است. در بیشتر موارد، درد ضربان دار به دلیل وجود حفره یا آبسه خواهد بود.

فرد نمی‌تواند علت درد ضربان دار دندان را تنها بر اساس علائم تشخیص دهد زیرا همیشه امکان دیدن جراحات یا آبسه وجود ندارد. بنابراین، مراجعه به دندانپزشک در اسرع وقت برای تشخیص علت این درد ضروری است.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به محتمل ترین علل درد ضربان دار دندان و درمان آنها می‌پردازد.

علل ایجاد درد ضربان دار در دندان چیست؟

علل احتمالی زیادی برای درد ضربان دار دندان وجود دارد. با شناسایی علت آنها گزینه‌های درمانی تعیین می‌شوند.

لوازم دندانپزشکی

دستگاه‌های دندانپزشکی جدید به ویژه بریس‌ها یا هدگیرهای ارتودنسی، دندان‌ها را به آرامی‌حرکت می‌دهند. این حرکت می‌تواند باعث درد و احساس فشار شود. فرد ممکن است در سراسر دهان یا در یک ناحیه خاص احساس ضربان داشته باشد.

این درد خطرناک نیست و معمولاً نشانه مشکل جدی در فرد نیست. معمولاً فرد می‌تواند درد را با مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن مدیریت کند.

با این حال، اگر درد غیر قابل تحمل باشد یا ظرف چند روز بهبود نیابد، فرد باید به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کند.

پوسیدگی و حفره

پوسیدگی زیاد می‌تواند باعث ایجاد حفره‌هایی در دندان شود. در حالی که برخی از حفره‌های بسیار شدید و بزرگ ممکن است حفره‌هایی قابل رویت باشند، اما باز هم گاهی پوسیدگی دندان دیده نمی‌شود. ضربان دندان ممکن است نشانه این باشد که پوسیدگی به دندان و عصب آسیب رسانده و باعث درد شده است.

دندانپزشک می‌تواند پوسیدگی‌ها و حفره‌ها را تشخیص داده و آنها را درمان کند. گاهی اوقات، پر کردن کفایت می‌کند، اما برای آسیب‌های شدیدتر، ممکن است فرد نیاز به درمان عصب کشی، کشیدن دندان یا روش‌های دیگر داشته باشد.

عفونت‌های دندانی

وجود عفونت در دندان یا لثه می‌تواند باعث درد ضربان دار و همچنین علائم دیگری از جمله تورم در صورت یا دهان شود. این عفونت‌ها شاید زمانی ظاهر شوند که فرد اصلا هیچ عفونتی در دندان خود ندارد و به دنبال درمان نیست. اما به دندان‌ها ضربه وارد شده و یا در اثر کار‌های دندانپزشکی آسیب دیده اند. عفونت‌های دندانی به سرعت رشد پیدا می‌کنند به همین دلیل نیاز به درمان فوری دارند.

در بیشتر موارد، فرد به آنتی بیوتیک و همچنین درمان‌هایی مانند عصب کشی، کشیدن دندان و جراحی دهان نیاز داشته باشند.

مسکن‌های OTC ممکن است در زمانی که فرد در انتظار نوبت ویزیت است کمک کننده باشد. با این حال، فرد باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کند. در حالت ایده آل، ظرف یک تا دو روز باید به دندانپزشک مراجعه کنید. 

آسیب به دندان‌ها یا صورت

آسیب به دندان‌ها یا صورت می‌تواند باعث شکستگی یا ترک خوردن دندان‌ها شود. این آسیب ممکن است در نتیجه یک تصادف یا حادثه ورزشی رخ دهد. این آسیب‌ها ممکن است همیشه قابل مشاهده نباشند، به خصوص اگر دندان زیر خط لثه بشکند. درد ممکن است شدید باشد و ناحیه مورد نظر دچار تورم شود. بدون درمان، صدمات وارد شده منجر به عفونت می‌شود.

گاهی اوقات، پر کردگی دندان شکسته باعث درد می‌شود. یک ضربه ناگهانی به صورت یا دهان می‌تواند باعث شکسته شدن پرکردگی شود. همچنین پرکردگی‌های قدیمی‌امکان دارد خود به خود بشکنند. 

مهم است که فرد بلافاصله پس از ضربه به دهان یا صورت به دندانپزشک مراجعه کند. ممکن است دچار شکستگی استخوان فک شده باشد یا دندان شکسته‌ باشد که نیاز به ترمیم دارد. در هر صورت باید برای وجود هرگونه آسیبی مورد معاینه قرار بگیرید. 

بیماری لثه

بیماری لثه باعث التهاب و درد در لثه و اطراف آن می‌شود. در حالی که عفونت‌ها می‌توانند باعث بیماری لثه شوند، تجمع پلاک شایع‌ترین علت آن است. افراد مبتلا به بیماری لثه ممکن است درد لثه، ضربان در دندان یا خونریزی لثه داشته باشند.

درمان بیماری لثه شامل حذف پلاک و جرم دندان است. همچنین رعایت بهداشت دهان، از جمله مسواک زدن مکرر، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه دارویی ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

مینای دندان ضعیف

هنگامی‌که مینای دندان که لایه بیرونی دندان را تشکیل می‌دهد فرسوده می‌شود، می‌تواند باعث حساس شدن دندان‌ها به خصوص به سرما یا گرما شود. همچنین ممکن است فرد متوجه درد گزنده یا ضربان دار شود.

اجتناب از خوردن محرک‌ها می‌تواند به کاهش درد کمک کند. برخی از افراد با خمیردندان‌های ضد حساسیت تسکین پیدا می‌کنند. با این حال، مراجعه به دندانپزشک برای درمان آسیب مینای دندان ضروری است. برای درمان از روش‌های پرکردن، روکش یا مهر و موم کردن دندان استفاده می‌شود. 

سینوزیت

سینوزیت التهاب سینوس‌هاست که راه‌های هوایی پشت بینی هستند. علل بالقوه زیادی از جمله عفونت، آلرژی و واکنش‌های خود ایمنی وجود دارد که باعث سینوزیت می‌شود.

سینوزیت، علائم مشابه سرماخوردگی دارد و شامل ترشحات بینی، انسداد بینی، سردرد و دندان درد است. سینوزیت ممکن است باعث ایجاد طیفی از مشکلات دندانی، از جمله درد ضربان دار دندان شود.

پس از بررسی علت به وجود آمدن سینوزیت، پزشکان می‌توانند گزینه‌های درمانی را تعیین کنند. معمولا درمان شامل آنتی بیوتیک، جراحی و تغییر سبک زندگی می‌شود.

رویش دندان عقل یا دندان عقل نهفته

دندان عقل در پشت دهان قرار دارد و در بزرگسالی ظاهر می‌شود. این ظهور می‌تواند باعث ایجاد ضربان شود. دندان عقل نهفته ممکن است با زاویه نامناسبی رشد کرده و روی دندان‌های مجاور تأثیر گذاشته و باعث ناراحتی شود. داروهای تسکین دهنده درد می‌توانند علائم را کاهش دهند. اما کشیدن دندان عقل ممکن است در برخی موارد ضروری باشد.

دندان قروچه 

دندان قروچه یک بیماری شایع است که ممکن است باعث درد ضربان دار دندان شود. فرد مبتلا به دندان قروچه چه هنگام بیداری و چه در هنگام خواب ممکن است فک و دندان‌های خود را محکم به هم فشار دهد. دلایل احتمالی زیادی برای وجود دندان قروچه وجود دارد. درمان اولیه برای دندان قروچه استفاده از محافظ دهان است.

دردی که از سایر نقاط سر به دهان کشیده شده

درد ارجاعی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در قسمت دیگری از بدن آسیب دارد اما در جای دیگری درد را احساس می‌کند. به عنوان مثال، فردی درد عضلات فک یا گردن به دندانپزشک مراجعه می‌کند به گمان اینکه منبع درد ضربان دار دندان در دهان است. اما با فشردن قسمت‌های دیگر دهان متوجه وجود ریشه اصلی درد در جای دیگر می‌شود. گاهی آسیب عضلانی ممکن است مسئول درد دهان باشد. به همین دلیل گزینه‌های درمانی به علت درد بستگی دارد.

زونا

هرپس زوستر ویروسی است که باعث عفونتی به نام زونا می‌شود که یک راش دردناک است و می‌تواند از روزها تا هفته‌ها طول بکشد. افراد ممکن است پس از آبله مرغان به زونا مبتلا شوند. افراد مسن و آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند آسیب پذیرتر هستند. امکان ابتلا به عفونت زونا در دهان، بسیار نادر است. این عفونت می‌تواند باعث درد ضربان دار شود که معمولاً قبل از ظاهر شدن بثورات جلدی شروع می‌شود. بثورات معمولاً فقط یک طرف دهان را درگیر می‌کند.

داروهای مسکن می‌توانند به مدیریت زونا کمک کنند. داروهای ضد ویروسی نیز ممکن است کمک کنند، اما زونا قابل درمان نیست و باید دوره بیماری را پشت سر بگذارید. فردی که فکر می‌کند زونا دارد باید به پزشک مراجعه کند.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که معتقدند درد ضربان دار دندان آنها به دلیل یک آسیب جزئی است، می‌توانند مراجعه به دندانپزشک را به تعویق بیندازند و ببینند که آیا علائم بهبود می‌یابد یا خیر.

با این حال، اگر فردی نتواند علت درد را تعیین کند یا از بین نرود، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کند.

به ندرت، عفونت‌های دندانی می‌توانند به سایر نواحی بدن سرایت کنند و باعث عفونت جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی شوند.

اما اگر علائم زیر را مشاهده کردید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید: 

  • تب 
  • صورت متورم
  • مشکل در بلع یا تنفس 
  • از دست دادن هوشیاری و احساس گیجی 
  • دندان درد شدید 
  • دندان درد مداومی‌بیش از ۱ یا ۲ روز 
  • افزایش التهاب 
  • قرمزی در اطراف لثه 
  • گوش درد یا تب
  • وجود دندان ترک خورده، شکسته یا پریده
  • درد در هنگام باز کردن دهان 
  • درد مبهم و مداوم 

چه درمان‌هایی برای درد دندان ضربان دار وجود دارد؟

درمان دندان درد به علت یا منبع درد بستگی دارد. اگر حفره و پوسیدگی باعث دندان درد شود، دندانپزشک شما پوسیدگی یا عفونت را از بین می‌برد، حفره را پر می‌کند یا احتمالاً دندان را می‌کشد. کشیدن تنها در صورتی انجام می‌شود که راهی برای نجات دندان وجود نداشته باشد.

اگر علت دندان درد ناشی از عفونت عصب دندان باشد، ممکن است عصب کشی ضروری باشد. باکتری‌هایی که به نواحی داخلی دندان نفوذ کرده اند باعث این نوع عفونت می‌شوند. در صورت وجود تورم یا تب در فک برای خلاص شدن از شر عفونت، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

علائم رایج دندان درد چیست؟

  • درد دندان ثابت، ضربان دار یا تیز
  • درد دندان هنگام جویدن
  • درد پس از فشار به دندان 
  • تخلیه عفونت و مزه بد در دهان
  • حساسیت به سرما یا گرما هنگام خوردن یا آشامیدن
  • تورم در فک یا اطراف دندان
  • خونریزی یا ترشح از اطراف دندان و لثه
  • سردرد یا تب

راه‌های خانگی کاهش درد دندان ضربان دار 

در حالی که منتظر نوبت ویزیت با دندانپزشک هستید، این نکات خانگی را برای تسکین موقتی درد امتحان کنید.

  • دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.
  • به آرامی‌نخ دندان بکشید تا پلاک یا غذای ایجاد شده در بین دندان‌ها پاک شود.
  • کمپرس سرد را روی گونه یا فک خود قرار دهید.
  • مصرف یک مسکن بدون نسخه، مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)، استامینوفن (تیلنول) و آسپرین می‌تواند درد خفیف را تسکین دهد.
  • ژل‌ها یا خمیرهای بی حس کننده مانند بنزوکائین می‌توانند به کاهش درد کمک کنند.

جمع بندی

درد ضربان دار دندان نشانه این است که چیزی در داخل یا نزدیک دهان با مشکل رو به رو شده است. حتی اگر درد بدتر نشود، مراجعه به دندانپزشک برای تشخیص و درمان علت مهم است. درمان زود هنگام می‌تواند از عفونت‌های جدی و مشکلات سلامتی شدید، مانند عفونتی که به سایر نواحی بدن سرایت کند، جلوگیری می‌کند. می‌توانید برای تشخیص علت درد ضربان دار دندان و درمان آن به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس مراجعه کنید. متخصصان دندانپزشکی کلینیک با سال‌ها تجربه با کمک بهترین تجهیزات دندانپزشکی در کمترین زمان ممکن به شما کمک خواهند کرد. 

سوالات متداول

چرا گاهی نبض در لثه‌ها احساس می‌کنیم؟

به طور معمول، این حالت به دلیل عادت‌های نامناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ایجاد می‌شود. در مراحل پیشرفته بیماری لثه، لثه‌ها می‌توانند بسیار دردناک شوند. اگر لثه‌های شما ضربان دارد یا احساس نبض دارید، ممکن است لثه‌هایتان عفونی شده و در خطر باشد.

چرا بعد از عصب کشی، دندان ممکن است ضربان داشته باشد؟

در طول هر عصب کشی، هر کدام از بافت‌های دهان که مستقیماً تحت درمان قرار نمی‌گیرند، این احتمال را دارند که تحریک شده و کمی‌ملتهب شوند. در مورد درد ضربان دار پس از عصب کشی، مقصر استخوان اطراف دندان است. بافت استخوانی تحریک شده و باعث ایجاد ناراحتی می‌شود. برای اکثر بیماران، این عارضه بسیار خفیف و ناچیز است. 

درد ضربان دار دندان چه حسی دارد؟

درد ضربان دار دندان با احساس ضربان، شبیه به ضربان قلب مشخص می‌شود. شایع ترین علت درد ضربان دار در دندان، پوسیدگی دندان در مراحل اولیه است. دندان درد یکی از رایج ترین انواع درد است و نیاز به درمان دندانپزشکی خواهید داشت.

متا: آنچه در مورد درد ضربان دار دندان باید بدانید

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button