اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

درمان حساسیت دندان با لیزر

شاید تا به حال در حین خوردن نوشیدنی‌ها و غذا‌های سرد، گرم و شیرین دچار درد دندان شده باشید. این درد زننده ممکن است بعد از چند دقیقه از بین برود، به این عارضه حساسیت دندانی گفته می‌شود. یکی از راه‌های درمان حساسیت دندان لیزر است. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی درمان حساسیت دندان با لیزر می‌پردازیم. 

حساسیت دندان چیست؟

حساسیت دندان یکی از شایع ترین بیماری‌هایی است که افراد مختلف از آن شکایت دارند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که مینای دندان ضعیف شده و اعصاب زیر آن در معرض دید قرار گرفته باشند. به همین دلیل درد و ناراحتی در زمان خوردن غذا‌های گرم، سرد و شیرین ایجاد می‌شود. برای درمان حتما بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. راه‌های زیادی برای درمان وجود دارد اما یکی از بهترین راه‌های درمانی حساسیت دندان، لیزر است. لیزر یکی از پیشرفت‌های علم دندانپزشکی است که به درمان بیماران کمک زیادی کرده است. در ادامه با این روش درمانی بیشتر آشنا می‌شویم. 

چگونه با لیزر حساسیت دندان برطرف می‌شود؟

فناوری پیشرفته لیزر بر روی دندان‌ها تابیده می‌شود. در مرحله اول تمام باکتری و پوسیدگی‌های دندان را که عامل اصلی حساسیت دندان است برطرف می‌کند. در مرحله بعدی گرمای تولید شده توسط لیزر باعث بسته شدن عاج در معرض دید می‌شود. با این کار حساسیت دندان کاهش می‌یابد. به دلیل آنکه درمان با لیزر درد زیادی ندارد و اثر بخشی آن بسیار بالاست مورد استقبال دندانپزشکان و بیماران قرار گرفته است. 

دلیل آن هم دقت بالای لیزر و تولید گرمای کمتر نسبت به مته‌های دندانپزشکی است. بهتر است بدانید حساسیت‌هایی که ناشی از پوسیدگی دندان و بیماری‌های پریودنتال است با لیزر رفع نمی شوند و درمان دیگری برای رفع حساسیت دندان باید در نظر گرفته شود. به احتمال زیاد در این شرایط دندانپزشک ترمیم دندان و عصب کشی را برای رفع حساسیت دندان بیمار پیشنهاد می‌دهد. 

مراحل کار با لیزر برای از بین بردن حساسیت دندان

در صورت تشخیص دندانپزشک مبنی بر رفع حساسیت دندان با لیزر پیشنهاد می‌کنیم تا با مراحل آن قبل از انجام کار آشنایی داشته باشید. در ادامه این مراحل را با هم می‌خوانیم.

  1. معاینه دقیق دندان توسط دندانپزشک

ابتدا دندانپزشک به صورت دقیق دندان‌ها را بررسی می‌کند. در این مرحله علاوه بر معاینات بصری از عکس با اشعه ایکس کمک می‌گیرند. باید در ابتدا علت حساسیت دندان مشخص شود تا تصمیم درستی برای رفع آن بگیرند. به همین دلیل لثه، پوسیدگی دندان و پالپ به طور کامل بررسی می‌شود. 

  1. آمادگی‌های لازم قبل از شروع درمان با لیزر 

پس از آنکه تصمیم به درمان حساسیت دندان با لیزر گرفته شد دندانپزشک از بی حسی موضعی برای دندان‌ها استفاده می‌کند. بهتر است از عینک محافظ چشم استفاده کنید تا اشعه لیزر به چشمان شما آسیبی وارد نکند. 

  1. شروع درمان با لیزر

در صورتی که دندان مورد نظر به طور کامل بی حس شد دستگاه لیزر را روشن می‌کنند. دندانپزشک شروع به برداشتن بافت آسیب دیده یا رفع حساسیت دندان می‌کند. گرمای تولید شده از نور لیزر، باعث تحریک رشد در لثه و رفع حساسیت دندان می‌شود. 

مزایا و معایب لیزر در درمان حساسیت دندان

لیزر یکی از بهترین و بی خطر ترین روش‌ها برای رفع حساسیت دندان است. اما این روش مانند سایر روش‌های دندانپزشکی ممکن است معایبی داشته باشد. در ادامه تصمیم داریم تا مزایا و معایب درمان حساسیت دندان با لیزر را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. 

مزایای استفاده از لیزر

کمترین تهاجم را دارد: درمان با لیزر به دلیل آنکه نیاز به برش لثه، سوراخ کردن دندان و بیهوشی ندارد از تهاجم کمتری نسبت به روش‌های سنتی دندانپزشکی برخوردار است. 

درمان سریعتر: به دلیل آنکه در درمان با لیزر به بافت مورد نظر آسیبی وارد نمی شود و خونریزی کمی اتفاق می‌افتد دوره بهبودی بسیار کوتاه می‌شود. 

استرس کمتر در زمان درمان: مته‌های سنتی دندانپزشکی دارای صدا و گرمای زیاد است. همین امر باعث استرس و احساس ناخوشایند در بیمار می‌شود. لیزر این ویژگی را نداشته و بیمار با آرامش بیشتر از مطب خارج می‌شود. 

دقت بالا: به دلیل دقت بالای لیزر که تنها همان منطقه مورد نظر را درمان می‌کند به سایر قسمت‌ها و بافت‌های اطراف آسیبی نمی رساند. 

کاهش ابتلا به عفونت پس از درمان: در درمان‌های سنتی دندانپزشکی که با ابزار و مته انجام می‌شود احتمال عفونت پس از درمان وجود دارد. اما در درمان با لیزر عفونت باکتریایی به دلیل گرمای تولید شده توسط نور لیزر، کاهش می‌یابد. 

معایب استفاده از لیزر

هزینه بیشتر نسبت به روش‌های درمان سنتی: تمامی درمان‌های لیزر دندانپزشکی از روش سنتی آن هزینه بر تر است. 

برای هر نوع حساسیت دندان موثر نیست: در برخی از بیماران برای رفع حساسیت دندان از لیزر نباید استفاده کرد. زیرا منشاء حساسیت دندان چیز دیگری که بهتر است با روش‌های سنتی برطرف شود. 

مجهز نبودن تمام مطب‌ها: به دلیل آنکه لیزر فناوری جدید و البته گرانی است در تمام مطب‌ها و کلینیک‌ها وجود ندارد. 

برای از بین بردن حساسیت دندان چه روش‌هایی وجود دارد؟

علاوه بر درمان حساسیت دندان با لیزر، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که با توجه به تشخیص دندانپزشک انجام می‌شود. در ادامه با این روش‌های درمانی آشنا می‌شویم.

خمیر دندان‌های ضد حساسیت

نیترات پتاسیم یا کلرید استرانسیوم برای رفع حساسیت دندان‌ها موثر هستند. باید از خمیر دندان‌هایی که حاوی این مواد هستند استفاده نمایید. این ترکیبات باعث مهار کردن سیگنال‌های درد به اعصاب دندان‌ها می‌شوند. استفاده مداوم از خمیر دندان‌های ضد حساسیت درد دندان را کاهش خواهد داد. 

این خمیردندان‌ها حاوی ترکیباتی مانند نیترات پتاسیم یا کلرید استرانسیوم هستند که به مسدود کردن سیگنال‌های درد که به عصب دندان می‌رسد، کمک می‌کند. استفاده منظم از خمیردندان‌های ضد حساسیت می‌تواند در طولانی مدت حساسیت دندان را تسکین دهد.

فلوراید تراپی

اگر حساسیت دندان دارید فلوراید تراپی کمک زیادی به کاهش درد خواهد کرد. این کار معمولا توسط دندانپزشک در مطب با گذاشتن ژل یا وارنیش‌های حاوی فلوراید روی دندان‌ها انجام می‌شود. این کار باعث استحکام مینای دندان شده و حساسیت را برطرف می‌کند. 

استفاده از سیلانت‌های دندانی

برای آنکه دندان‌ها دچار پوسیدگی نشوند بهتر است از سیلانت‌های دندانی استفاده کنید. سیلانت‌ها پوشش‌های نازکی هستند که روی دندان‌ها کشیده شده و از آنها در برابر پوسیدگی و حساسیت محافظت می‌کند. 

جراحی پیوند لثه برای رفع حساسیت دندان

تحلیل لثه می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در دندان‌ها شود. برای این منظور باید لثه‌ها را درمان کرد. در این جراحی از بافت سالم سایر قسمت‌های لثه می‌برند و به قسمت آسیب دیده پیوند می‌زنند. این کار باعث پوشیده شدن ریشه دندان شده و حساسیت را از بین می‌برد. 

رعایت رژیم غذایی 

برای آنکه حساسیت دندان‌ها از بین برود باید از غذا‌هایی استفاده کنید که به مینای دندان آسیبی نمی رسانند. برای این منظور باید از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی و شیرین به مقدار زیاد در طول روز اجتناب کنید.

عصب کشی دندان

اگر حساسیت دندان در پی عفونت پالپ و ریشه دندان اتفاق افتاده باشد تنها راه حل درمان آن، عصب کشی دندان است. این کار می‌تواند دندان را نجات دهد. اگر دیر به دندانپزشک مراجعه کنید امکان کشیدن و از دست دادن دندان وجود دارد. 

لیزر در دندانپزشکی علاوه بر درمان حساسیت چه کاربرد‌های دیگری دارد؟

در سال‌های اخیر با پیدایش لیزر دندانپزشکی تحول بزرگی در درمان آسیب‌های دهان و دندان ایجاد شد. لیزر به دلیل آنکه درمانی سریع، دقیق و بدون درد است توانست جای خود را در بین بیماران باز کند. از طرفی ترس بیماران از کار‌های دندانپزشکی را از بین برد. از لیزر تنها برای درمان حساسیت دندان استفاده نمی شود و کاربردهای دیگری در سایر درمان‌های دندانپزشکی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با سایر کاربردهای این روش درمانی جدید آشنا شوید. 

  • تشخیص پوسیدگی دندان با لیزر

نور لیزر حتی پوسیدگی‌های بسیار ریز را شناسایی می‌کند. به همین دلیل به درمان زودهنگام بیماری کمک زیادی کرده است.

  • جراحی بافت نرم با کمک لیزر

جراحی با لیزر خونریزی، درد و تورم پس از پروسه را کاهش می‌دهد. دلیل آن هم حذف چاقوی برش و جایگزین کردن آن با لیزر است. 

  • سفید و براق کردن دندان با لیزر

یکی از روش‌های سفید کردن دندان بلیچینگ است. لیزر در بلیچینگ به فعال کردن عوامل سفید کننده دندان کمک زیادی می‌کند. 

  • ترمیم‌های دندانی با لیزر

برای پر کردن دندان‌ها یا فعال کردن عوامل باندینگ دندان می‌توان از لیزر کمک گرفت. در باندینگ دندان به چسبندگی بیشتر مواد کمک زیادی می‌کند. 

  • درمان بافت لثه

در جراحی لثه از لیزر برای برداشتن بافت ملتهب استفاده می‌کنند. لیزر باعث کاهش تورم و خونریزی می‌شود. 

  • نمونه برداری با لیزر

زمانی که احتیاج به برداشتن قسمتی از بافت دهان باشد لیزر بدون درد و کاملا غیر تهاجمی این کار را انجام می‌دهد. بیوپسی یا نمونه برداشته شده با لیزر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. 

  • عصب کشی دندان با لیزر

در این روش درمانی از لیزر برای ضدعفونی کردن و شکل دهی به کانال ریشه کمک می‌گیرند. 

مراقبت‌های بعد از درمان حساسیت دندان با لیزر

پس از درمان حساسیت دندان با لیزر، دندانپزشک دستورات مراقبتی لازم برای تسریع بهبودی را به بیمار می‌دهد. این دستورالعمل‌ها شامل کار‌هایی که است که بیمار باید انجام دهد و در مواردی کار‌هایی است که نباید انجام شوند. با هم این موارد را بررسی می‌کنیم.

  • از خمیر دندان ضد حساسیت که دندانپزشک پیشنهاد داده استفاده کنید. 
  • اگر درد یا ناراحتی احساس می‌کنید از دارو‌های ضد درد و التهاب کمک بگیرید.
  • حتما روزی دوبار با مسواک نرم و خمیر دندان مخصوص مسواک بزنید. اما بلافاصله پس از اتمام درمان با لیزر این کار را نکنید. ناحیه اطراف لیزر را تا چند روز مسواک نکشید.
  • دهانشویه‌های بدون الکل را هر شب استفاده کنید. 
  • غذا‌ها و نوشیدنی‌های سرد، گرم، شیرین و اسیدی برای چند روز کنار بگذارید. 
  • سیگار یا هرگونه محصولات حاوی تنباکو بهبودی شما را به تعویق می‌اندازد. بهتر است برای چند روز از آنها دوری کنید. 
  • غذا‌های چسبناک مانند ماکارونی یا چیپس که تیز هستند را تا بهبودی کامل مصرف نکنید. 
  • اگر درد زیاد و مداوم داشتید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. 
  • نوبت ویزیت بعدی خود را فراموش نکنید. 

نکته : همیشه برای رفع حساسیت دندان نیاز به درمان لیزری نیست. با توجه به تشخیص دندانپزشک و علت پیدایش حساسیت می‌توانند لیزر یا هر روش دیگر را برای بهبودی در نظر بگیرند. 

جمع بندی

لیزر یکی از بهترین تکنولوژی‌های درمانی در دندانپزشکی است که امروزه با پیشرفت‌های زیادی رو به رو شده است. اگر حساسیت دندانی دارید لیزر می‌تواند راه حل مناسبی برای شما باشد. 

قبل از هر کاری با متخصصین کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس مشاوره نمایید. دندانپزشکان مجرب کلینیک پس از معاینه و بررسی دقیق دهان و دندان بیماران، بهترین روش‌های درمانی را با بهترین و بروز ترین دستگاه‌های روز دنیا انجام خواهند داد. زمان را از دست ندهید و همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

لیزر برای رفع حساسیت دندان بهتر است یا خمیر دندان 

درمان حساسیت بیش از حد عاج با لیزر روش خوبی برای رفع دردهای فوری و طولانی مدت است. در مقایسه با عوامل موضعی حساسیت‌زدای معمولی مانند خمیر دندان، لیزر درمانی اگرچه گران‌تر است، اما منجر به نتایج سریع تر و ماندگارتر می‌شود.

چه درمانی باعث حساسیت زدایی دندان‌ها می‌شود؟

دندانپزشک می‌تواند لایه نازک از یک ژل فلوراید یا نوع دیگری از ماده حساسیت زدا را برای تقویت مینای دندان استفاده کند. این کار به کاهش حساسیت دندان‌ها کمک می‌کند و از انتقال به اعصاب که باعث درد می‌شود، جلوگیری می‌کند. این درمان فقط چند دقیقه طول می‌کشد و اثرات طولانی مدت دارند.

درمان خانگی رفع حساسیت دندان

خمیردندان‌های حاوی پتاسیم پرکاربردترین درمان‌های خانگی هستند. 

آیا کربنات کلسیم حساسیت بیش از حد عاج را درمان می‌کند؟

خمیردندان حاوی ۰.۸ درصد آرژنین و کربنات کلسیم باعث کاهش قابل توجه حساسیت عاج می‌شوند.

کدام آنتی بیوتیک برای دندان‌های حساس بهتر است؟

آموکسی سیلین معمولا اولین انتخاب برای درمان عفونت دندان است. اگر عفونت دندان شما جدی تر باشد، ممکن است دندانپزشک ترکیبی از آموکسی سیلین و داروی دیگری به نام کلاولانات را تجویز کند. این ترکیب در برابر عفونت دندان قوی تر و موثرتر است.

رفع حساسیت دندان‌ها بعد از بلیچینگ 

  • داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کنید.
  • در مورد نیترات پتاسیم و ژل فلوراید سدیم از دندانپزشک خود سوال کنید. 
  • یک خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید.
  • با مسواک نرم دندان‌های خود را روزی دو بار تمیز کنید.
  • نوشیدنی‌های سرد را با نی بنوشید.

آیا اسپری برای رفع درد دندان‌های حساس وجود دارد؟

اسپری دهانی SensiKIN برای تسکین سریع و موثر حساسیت دندان، به ویژه زمانی که آنقدر حساسیت حاد است که نیاز به اثر فوری برای تسکین ناحیه آسیب دیده دارد، ساخته شده است.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button