اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

درمان خونریزی لثه با لیزر

خونریزی لثه یکی از مشکلات شایعی بوده که ممکن است تا به حال برای شما نیز رخ داده باشد. وقوع خونریزی در لثه می‌‌تواند نشان دهنده مشکلاتی در سلامت بدن و یا وجود بیماری‌های لثه باشد. در واقع هنگامی که سلامت دهان و دندان دچار مشکل می‌‌شود، اطراف لثه‌ها حین مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، حتی در برخی مواقع حین لبخند زدن نیز خونریزی می‌‌کنند و یک مشکل جدی را نشان می‌‌دهد که باید هر چه سریع‌تر درمان شود.

 برای تعیین بهترین روش درمانی باید به دندان‌پزشک مراجعه شود تا با شناسایی علت خونریزی درمان را آغاز کند و این مشکل رفع شود. برای درمان خونریزی لثه از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌‌شود که یکی از آن‌ها لیزر درمانی است. اگر می‌‌خواهید در مورد درمان خونریزی لثه با لیزر اطلاعات بیشتری کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید. 

خونریزی لثه چیست؟

خونریزی لثه از نخستین علائم التهاب لثه و بیماری‌های لثه است. این اتفاق اگرچه موجب ایجاد درد و ناراحتی در فرد نخواهد شد ولی یک نشانه مهم از وجود عفونت در لثه به دلیل تجمع پلاک است. در چنین شرایطی با مراجعه به دندان‌پزشک می‌‌توان برای تمامی مراحل بیماری لثه از روش‌های درمانی مختلفی استفاده نمود و ضمن درمان مانع از آسیب دیدگی بیشتر گردید. 

سلامت لثه نقش بسزایی در سلامت دهان و دندان و همچنین وضعیت سلامت عمومی افراد دارد، ازاین‌رو لازم است که مراقبت از دندان‌ها بهتر صورت گیرد. با درمان به موقع و موثر خونریزی لثه می‌‌توان از به وجود آمدن مشکلات جدی‌تر و بیماری‌های پیشرفته لثه جلوگیری نمود. زیرا این بیماری‌ها درصورتی‌که ادامه یابد منجر به از دست دادن دندان خواهد شد.

 احساس خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و ملتهب و دردناک بودن لثه از مهم‌ترین علائم بیماری‌های لثه است که با تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان هستند و نیازی به درمان‌های پیشرفته‌تر مانند درمان خونریزی لثه با لیزر ندارند. 

خونریزی لثه چه دلایلی می‌‌تواند داشته باشد؟

خونریزی لثه می‌‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما در اکثر مواقع زمانی شاهد این اتفاق هستیم که عفونتی باکتریایی در امتداد خط لثه به وجود آمده باشد. به عبارتی ناراحتی‌های دندان عامل اصلی خونریزی لثه هستند. التهابات لثه و پریودنتیت موجب حساس و مستعد خونریزی شدن لثه‌ها می‌‌شود. از مهم‌ترین علل وقوع خونریزی در لثه می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • کم خونی

کمبود آهن در خون موجب می‌‌شود که قابلیت لخته شدن خون کاهش یابد و خونریزی در لثه‌ها بیشتر اتفاق بیفتد.

  • بارداری

خانم‌ها در بارداری دچار تغییرات هورمونی می‌‌شوند و در این ایام افزایش میزان هورمون‌ها موجب خونریزی لثه می‌‌گردد. با رعایت بهداشت و دندان نیز نمی‌توان مانع از این اتفاق گردید، زیرا به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌‌دهد.

  • مصرف داروهایی مانند آسپرین

استفاده از بعضی از داروها مانند آسپرین موجب رقیق سازی خون می‌‌شود و احتمال اینکه لثه دچار خونریزی شود را افزایش می‌‌دهد. 

  • درمان سرطان

در درمان سرطان و داروهایی که در پروسه پرتو درمانی یا شیمی درمانی استفاده می‌‌شوند موجب تحریک لثه‌ها شده و قرمز و ملتهب شدن و خونریزی آن‌ها را به دنبال دارد. 

  • بیماری‌های سیستمی

خونریزی لثه حتی می‌‌تواند از عوارض بیماری‌هایی مثل سرطان خون و لوسمی باشد. البته درصورتی‌که سایر علائم در بدن فرد وجود داشته باشد ممکن است که خونریزی‌های لثه نیز از علائم آن باشد. به عنوان مثال افرادی که مبتلا به دیابت کنترل نشده هستند معمولا دچار بیماری‌های لثه نیز خواهند شد. 

  • کمبود ویتامین

کمبود ویتامین‌هایی مانند K و C نیز می‌‌تواند منجر به خونریزی لثه‌ها شود.

  • دندان مصنوعی

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌‌کنند نیز ممکن است گاهی اوقات خونریزی در لثه‌ها را تجربه کنند. در واقع کوچک بودن بیش از حد دندان مصنوعی و یا تحت فشار بودن لثه موجب این اتفاق خواهد شد.

انجام انواع روش‌های درمانی دندان‌پزشکی

در برخی از مواقع انجام برخی اعمال دندان‌پزشکی نیز موجب حساسیت و صدمه دیدن لثه‌ها می‌‌شود. به عنوان مثال عفونت ایمپلنت دندان، جراحی‌های لثه، پروتز یا دندان مصنوعی می‌‌توانند زمینه ساز خونریزی لثه باشند.  

خونریزی لثه چه علائمی دارد؟

اکنون که با علل خونریزی لثه آشنا شدید می‌‌توانیم به علائم و روش‌های درمان آن بپردازیم. از شایع‌ترین علائم خونریزی لثه می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • لق شدن دندان‌ها
  • حساسیت دندان‌ها
  • التهابات لثه
  • بوی بد دهان
  • تورم لثه
  • احساس درد و ناراحتی حین غذا خوردن
  • احساس درد در قسمت دهان و اطراف لثه

خطرات ناشی از خونریزی لثه

در صورتی که درمان خونریزی لثه با لیزر و یا سایر روش‌های درمانی انجام نشود می‌‌تواند خطرات و عوارض مختلفی را به دنبال داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بیماری‌ها 

هنگامی که لثه دچار خونریزی می‌‌شود، پلاک‌ها از دهان به سمت سایر نقاط بدن به حرکت در می‌‌آیند. این موضوع موجب می‌‌شود که سیستم دفاعی بدن بیشتر تحت فشار قرار بگیرد و نتواند از بدن به خوبی محافظت کند و با عوارض این بیماری مقابله نماید. از بیماری‌های سیستمی ناشی از خونریزی لثه می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • چاقی
  • دیابت
  • زایمان زودرس
  • مشکلات دهان و دندان

همانطور که اشاره شد خونریزی لثه یکی از نشانه‌های وجود عفونت در دهان و دندان و عمدتا ناشی از بیماری لثه یا ژنژیویت است. اگر این عارضه درمان نشود می‌‌تواند زمینه ساز مشکلات زیر شود.

  • تحلیل و از بین رفتن لثه
  • بدبو شدن دهان
  • لق شدگی دندان
  • نیاز به کشیدن دندان و استفاده از ایمپلنت
  • تورم لثه
  • ایجاد التهاب و حساسیت در لثه
  • از بین رفتن بافت لثه
  • قرمزی لثه

درمان خونریزی لثه

خونریزی لثه را می‌‌توان به روش‌های زیر درمان نمود.

  • درمان‌های رایج و معمولی

اگر با خونریزی لثه مواجه شدید بهتر است که در اسرع وقت به دندان‌پزشک مراجعه نمایید. زیرا درصورتی‌که برای درمان با مشاهده اولین نشانه‌ها اقدام شود می‌‌توانید به راحتی مشکل را برطرف کنید و مانع از بروز بیماری‌های پیشرفته لثه شوید.

خونریزی لثه معمولا به دلیل تشکیل جرم دندان و تجمع پلاک روی دندان‌ها و همچنین عدم توجه کافی به بهداشت دهان و دندان رخ می‌‌دهد. ازاین‌رو توصیه می‌‌شود که هر چند ماه یکبار برای چکاپ دندان‌ها به دندان‌پزشک مراجعه کنید و با انجام کارهای درمانی مانند جرمگیری دندان به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کنید. استفاده از دهان‌شویه و یا فلوراید‌تراپی نیز می‌‌تواند برای کاهش این علائم موثر باشد.

روش‌هایی مانند جرم‌گیری دندان و روت پلنینگ موجب می‌‌شود که بیماری لثه روند کند‌تری داشته باشد. درصورتی‌که بیماری لثه شدید باشد معمولا دندان‌پزشک درمان خونریزی لثه با لیزر و سایر درمان‌های مستمر خونریزی لثه را پیشنهاد می‌‌کند. در برخی از شرایط خاص نیز نیاز است که جراحی برای کنترل خونریزی لثه و دندان انجام شود.

  • درمان‌های خانگی

برای درمان خونریزی‌های لثه باید مراقبت‌های لازم برای از بین بردن عوارض بیماری لثه رعایت شود. برای این منظور و کاهش دادن میزان خونریزی لثه می‌‌توان از روغن‌های مخصوص و ضدعفونی‌کننده استفاده کرد. با استفاده از این روغن‌های ضروری می‌‌توان التهابات لثه و سایر علائم عفونت لثه را درمان کرد. علاوه بر این مصرف مکمل‌های آهن نیز می‌‌تواند خیلی مفید باشد، زیرا کم خونی موجب می‌‌شود که خونریزی‌های لثه افزایش یابد. 

توجه داشته باشید که درمان خونریزی‌های لثه حتما باید توسط دندان‌پزشک و طبق نظر و تشخیص پزشک صورت گیرد و هرگز نباید با انجام اقدامات خودسرانه و مصرف داروها بدون تجویز پزشک به درمان خونریزی لثه پرداخت.

  • پاکسازی و جرمگیری دندان

دندان‌پزشک معمولا برای بیماران مبتلا به خونریزی لثه نوعی پاکسازی به نام جرمگیری را پیشنهاد می‌‌کند. با انجام جرم گیری پلاک و جرم‌ها کاملا از سطح داخلی لثه برداشته می‌‌شوند و سطح ریشه دندان صاف می‌‌شود.

درمان خونریزی لثه با استفاده از لیزر

برای درمان خونریزی لثه از روش‌های مختلفی استفاده می‌‌شود که یکی درمان‌های نوین در این زمینه استفاده از لیزر است. گاهی اوقات بافت‌های عفونی که بر روی دندان و لثه به وجود آمده خیلی بیشتر از حد نرمال هستند، به‌طوری‌که با استفاده از روش‌هایی مانند جرم‌گیری دندان نمی‌توان آن‌ها از بین برد، در چنین شرایطی درمان خونریزی لثه با لیزر می‌‌تواند از موثرترین روش‌های درمانی باشد.

در واقع می‌‌توان گفت درمان خونریزی لثه با استفاده از لیزر یکی از بی‌خطرترین و ایمن‌ترین روش‌های درمانی است که می‌‌تواند به خوبی تورم لثه را از بین ببرد و دوره بهبودی و پروسه درمان را به میزان قابل توجهی کوتاه کند. 

در این روش پس از آنکه سطح دندان و لثه از جرم پاکسازی می‌‌شود لیزر را به روی آن قسمت می‌‌تابانند، تا ضدعفونی لثه به خوبی انجام شود. این اقدام نقش بسزایی در بهبود خونرسانی و ساخت و ساز لثه دارد.

درمان خونریزی لثه با لیزر چه مزایایی دارد؟

درمان خونریزی لثه به کمک لیزر به دلیل مزیت‌های فراوانی که دارد از بهترین روش‌های درمانی محسوب می‌‌شود. امروزه استفاده از این روش خیلی افزایش یافته است. از مهم‌ترین مزایای این روش درمانی می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • درمان و از بین رفتن خونریزی در کوتاه‌ترین زمان و بسته شدن پاکت عمیق پریودنتال
  • از بین رفتن درد و ناراحتی‌هایی که از مشکلات لثه به وجود آمده‌اند.
  • رفع سست شدن دندان‌ها
  • افزایش سرعت پروسه درمانی
  • بالا رفتن میزان موفقیت درمان

پیشگیری از خونریزی لثه

برای آنکه به عوارض ناشی از خونریزی لثه مبتلا نشوید، بهتر است که اقدامات پیشگیرانه از خونریزی‌های لثه را انجام دهید. به این‌صورت‌که بهداشت دهان و دندان را کاملا رعایت کنید. به این معنی که روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

 علاوه بر این از دهانشویه‌های گیاهی برای از بین بردن باکتری‌ها استفاده نمایید، زیرا این باکتری‌ها موجب بروز خونریزی لثه و مشکلات ناشی از آن می‌‌شوند. استفاده از خمیر دندان ۱۰۰% گیاهی نیز می‌‌تواند در حفظ سلامت دهان و دندان موثر باشد. همچنین باید سبک زندگی و رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا بتوانید با تقویت سیستم دفاعی بدن خود به کاهش خونریزی لثه و عفونت‌های دهان کمک کنید.

پرهیز از استفاده از غذاها و مواد مضر

برای جلوگیری از خونریزی لثه ضمن پرهیز از استفاده از مسواک‌های زبر و خشن باید از مصرف خوراکی‌ها و مواد غذایی سفت نیز خودداری کرد. خوراکی‌هایی مانند چیپس، نوشیدنی‌های داغ، غذاها و نوشیدنی‌های ترش، شکلات‌های چسبناک، نوشیدنی‌های گازدار، داروهای آرام بخش و مسکن، داروهای رقیق کننده خون می‌‌توانند موجب آسیب دیدن لثه و دندان شود. علاوه بر این باید از جویدن مغزیجات و کشیدن سیگار نیز پرهیز کرد. 

در نهایت توصیه می‌‌کنیم که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، به خوبی غذاها را بجوید و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید. 

جمع بندی

خونریزی لثه در واقع هشداری است که نشان می‌‌دهد داخل بدن بیماری وجود دارد و باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام نمود. بیشتر در مواقعی که سلامت دهان و دندان به خطر می‌‌افتد بیشتر شاهد خونریزی لثه هستیم. خونریزی لثه باید هر چه سریع‌تر زیر نظر دندان‌پزشک درمان شود، زیرا عارضه‌های بسیاری دارد و می‌‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد به وجود آورد.

 درمان خونریزی با لیزر می‌‌تواند یکی از بهترین روش‌های درمانی با بهترین نتایج ممکن باشد. بنابراین اگر شما نیز دارای علائم این بیماری هستید پیشنهاد می‌‌کنیم که با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی زاگرس اقدامات درمانی لازم را انجام دهید و سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

سوالات متداول

آیا خونریزی لثه نشان دهنده یک مشکل جدی است؟

خونریزی لثه می‌‌تواند یک نشانه جدی و هشدار دهنده بیماری دیابت نوع ۱ یا ۲ باشد. هنگامی که افراد به این بیماری دچار می‌‌شوند بدنشان از توان کافی برای مقابله با باکتری‌ها برخوردار نیست و احتمال اینکه به عفونت و بیماری‌های لثه مبتلا شوند افزایش می‌‌یابد.

چه بیماری‌هایی می‌‌تواند موجب خونریزی لثه شود؟

تغییرات هورمونی در بارداری، روش نادرست مسواک زدن، عدم استفاده از نخ دندان، عفونت دندان یا لثه، سرطان خون، کمبود ویتامین C

خونریزی لثه در حین مسواک زدن نشانه چیست؟

اگر حین مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان لثه هایتان دچار خونریزی شد، احتمالا نشان دهنده وجود باکتری روی لثه‌ها و به وجود آمدن عفونت در لثه است.

آیا برای افرادی که دچار خونریزی لثه هستند مسواک خاصی وجود دارد؟

برای حفظ سلامت دهان و دندان مسواک برقی می‌‌تواند خیلی بهتر از مسواک معمولی باشد. زیرا این مسواک دندان‌ها را کاملا تمیز می‌‌کند و موجب می‌‌شود اکسیژن رسانی به لثه برای از بین بردن باکتری‌ها به خوبی انجام شود. 

اگر دندان‌ها را به خوبی مسواک بزنیم بازهم خونریزی لثه وجود داشته باشد چه دلیلی دارد؟

در چنین مواقعی ممکن است جرم روی دندان‌ها به وجود آمده باشد و یا اینکه یک پرکردگی قدیمی به تعویض و ترمیم مجدد نیاز پیدا کرده باشد. 

۴/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button