اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

متخصص پریو چه کارهایی انجام می‌دهد؟

پریودنتیست متخصصی است که مسائلی را که بر لثه و استخوان‌های دهان شما تأثیر می‌گذارد، درمان می‌کند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا با این با متخصص پریو و کار‌های تخصصی که انجام می‌دهد آشنا شویم.

پریودنتیست چه کاری انجام می‌دهد؟

پریودنتیست دندانپزشکی است که در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری لثه تخصص دارد. آنها به شما کمک می‌کنند تا علائم پیشرفت مشکلات لثه مانند التهاب لثه را مدیریت کنید.

بیماری لثه زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اطراف دندان عفونی شده و باعث ایجاد التهاب شود. باکتری‌های تشکیل‌دهنده پلاک که روی دندان‌های شما تجمع می‌کنند معمولاً با انتشار آن در زیر خط لثه باعث ایجاد این تورم می‌شوند.

شکل اولیه بیماری لثه ژنژیویت نامیده می‌شود. شما می‌توانید با درمان، جرم گیری دهان و دندان‌ها و مراجعه منظم به دندانپزشک، این وضعیت را کنترل کنید. با این حال، بیماری لثه پیشرفته تر یا پریودنتیت ممکن است به درمان گسترده تری نیاز داشته باشد. آن وقت است که باید به پریودنتیست مراجعه کنید.

آنها تاریخچه دندانپزشکی و پزشکی شما را بررسی خواهند کرد. سپس یک معاینه دندانپزشکی انجام می‌دهند تا بهترین گزینه درمانی را پیدا کنند. این کار می‌تواند شامل هر دو روش جراحی و غیر جراحی باشد.

درمان‌های غیر جراحی

جرم گیری و پلنینگ ریشه درمان‌های غیر جراحی برای حذف پلاک و جرم از عمق زیر خط لثه هستند. این روش‌ها گاهی اوقات با داروهای ضد میکروبی یا آنتی‌بیوتیکی نیز بسته به مورد همراه می‌شوند.

پریودنتیست همچنین داروهای مورد نیاز را به شما می‌دهد تا در منزل مصرف کنید. همچنین روش‌های جرمگیری و تمیز کردن دندان در منزل را به شما آموزش می‌دهد. 

درمان‌های جراحی

التهاب لثه و پریودنتیت می‌تواند باعث عقب نشینی لثه‌ها شده و ریشه دندان را در معرض دید قرار دهد. پریودنتیست می‌تواند پیوند لثه انجام دهد. جایی که بافت را معمولاً از سقف دهان شما می‌گیرد و از آن برای پوشاندن خط لثه عقب رفته استفاده می‌کنند. یک خط لثه سالم می‌تواند به توقف پوسیدگی دندان، کاهش حساسیت و درد و بهبود لبخند شما کمک کند.

جرم گیری حرفه ای دندان

جرمگیری حرفه ای دندان نوعی تمیز کردن دندان است که به صورت عمقی در مطب توسط متخصص پریو انجام می‌شود. اما در زمان انجام جرم گیری دندانپزشک لثه‌ها را از نظر اندازه پاکت‌ها بررسی می‌کند. اگر استخوان اطراف دندان‌ها تحلیل بروند پاکت‌ها عمق بیشتری پیدا می‌کنند. در صورتی که لثه‌های فرد مشکل داشت و درگیر بیماری بود باید هر ۳ تا ۴ ماه یکبار جرم گیری عمیق دندان و لثه انجام دهند.

جرم گیری ریشه

این روش در واقع همان جرم گیری عمیق است که ریز خط لثه نیز تمیز می‌شود. در این روش لثه‌ها با بی حسی موضعی کاملا بی حس می‌شوند تا باکتری‌هایی که به زیر خط لثه نفوذ کرده اند را پاک کنند. متخصص پریو در حین جرم گیری ریشه، سطح زیر ریشه دندان را صاف می‌کند تا باکتری‌ها در آن قسمت تجمع نکنند. در مراحل اولیه بیماری جرمگیری ریشه تجویز می‌شود.

جراحی لثه

متخصص پریو ۲ نوع جراحی ریشه را برای بیماران انجام می‌دهد.

  • جراحی فلپ لثه که برای کاهش پاکت‌های لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا برای بیماری‌های خفیف تا شدید لثه کارایی دارد. برای این کار لثه‌ها از روی دندان‌ها کنار زده می‌شوند تا دندانپزشک به باکتری‌های زیر خط لثه دسترسی داشته باشد. پس از تمیز کردن دوباره لثه را در جای اصلی خود بخیه می‌زنند. 
  • جراحی پیوند لثه که برای درمان تحلیل لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این افراد لثه سالمی در اطراف دندان‌های خود ندارند. به همین دلیل نیاز به پیوند بافت از سایر قسمت‌ها مانند کام دهان دارند. در برخی موارد بافت از بانک پیوند گرفته می‌شود. این بافت‌ها با بدن سازگاری دارند. 

کشیدن دندان

اگر دندان نهفته دارید یا دندان‌هایی که کشیدن آنها با چالش رو به رو می‌شود این کار را متخصص پریو انجام می‌دهد.

پیوند استخوان

در برخی موارد عفونت منجر به از دست دادن استخوان فک می‌شود. در این شرایط ممکن است دندان طبیعی فرد از دست برود. متخصص پریو با پیوند پودر استخوان در ناحیه مورد نظر به استحکام فک کمک کرده مانع از لق شدن دندان می‌شود. همچنین اگر دندانی را قبلا از دست داده اید به احتمال زیاد استخوان فک شما تحلیل رفته است. برای کاشت ایمپلنت نیاز به استخوان کافی فک دارید. متخصص پریو با کاشت پودر استخوان، استخوان فک را تحریک کرده و وادار به ساخت بافت استخوانی می‌کند. پس از چند ماه استخوان فک قوی شده و می‌توانید کاشت ایمپلنت انجام دهید. 

افزایش طول دندان 

در برخی موارد لثه روی دندان‌ها پیشروی کرده و دندان‌ها را کوچک نشان می‌دهند. در این شرایط متخصص پریودنتیست لثه‌ها را عقب زده و طول دندان‌ها بیشتر می‌شود. همچنین ممکن است دندان تا نزدیک خط لثه بشکند و جای کافی برای گذاشتن روکش دندان وجود نداشته باشد. در اینجا هم متخصص پریو لثه را کمی عقب می‌زند تا بافت استخوانی بزرگ تر شده و روکش به راحتی در جای خود قرار بگیرد. 

لیفت لثه برای لبخندی زیبا

برخی از افراد در زمان لبخند زدن بخش زیادی از لثه‌های آنها دیده می‌شود. این افراد می‌توانند لیفت لثه را توسط متخصص پریو انجام دهند.

جراحی فرنکتومی

فرنوم بافتی در دهان است که لثه را به زبان متصل می‌کند. برخی از افراد فرنوم سخت دارند که در صحبت کردن آنها مشکل ایجاد کرده است. بند آمدن زبان و تحلیل لثه از جمله عوارض سفتی فرنوم است. برای این منظور متخصص پریو برشی روی فرنوم ایجاد می‌کند تا کمی آزاد شده و از حالت سفتی بیرون بیاید. 

خلاصه ای از درمان‌های جراحی که یک پریودنتیست می‌تواند انجام دهد 

  • درمان‌های لیزری
  • روش‌های بازسازی برای تشویق رشد استخوان و بافت جدید
  • افزایش طول تاج دندان، برداشتن بافت اضافی لثه
  • ایمپلنت‌های دندانی برای نگه داشتن دندان یا بریج جایگزین
  • روش‌های کاهش پاکت پریودنتال که به آن جراحی استخوان نیز می‌گویند. برای کمک به محدود کردن فضای اطراف ریشه دندان که در آن باکتری‌ها می‌توانند تشکیل شوند.

در حالی که برخی از تکنیک‌ها برای درمان بیماری‌های خاص لثه هستند، برخی دیگر برای اهداف زیبایی به کار می‌روند. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

چه خدمات زیبایی لثه توسط پریودنتیست‌ها انجام می‌شود؟

  • افزایش طول تاج دندان برای رفع لبخند لثه ای یا خط لثه ناهموار
  • پیوند لثه برای کاهش ظاهر دندان‌های بلند ناشی از عقب رفتگی لثه با افزایش سن یا بیماری قبلی لثه
  • تقویت برجستگی برای بازگرداندن انحنای طبیعی لثه و فک پس از جایگزینی دندان از دست رفته با دندان مصنوعی 

پریودنتیست چه آموزش‌هایی را می‌گذراند؟

آموزش پریودنتیست با دانشکده دندانپزشکی آغاز می‌شود. در آنجا دکترای جراحی دندان یا دکترای پزشکی در رشته دندانپزشکی دریافت می‌کنند. پس از فارغ التحصیلی، دکتر به آموزش تخصصی ادامه می‌دهد.

در واقع این آموزش شامل دو مرحله زیر می‌شود:

  • چهار سال دانشکده دندانپزشکی
  • رزیدنتی سه ساله در پریودنتیکس

دلایل مراجعه به پریو

دندانپزشک عمومی ممکن است بتواند برخی از مشکلات لثه را درمان کند. اما اگر بیماری لثه ای دارید که روز به روز بدتر می‌شود یا یک مشکل پیچیده دارید که احتمال از دست دادن دندان را افزایش می‌دهد، دندانپزشک شما را به متخصص پریودنتیست معرفی می‌کند. اگر متوجه هر یک از این علائم و نشانه‌های رایج بیماری لثه شدید بهتر است به دندانپزشک متخصص پریو مراجعه کنید. در ادامه برخی از این علائم را با هم بررسی می‌کنیم.

لثه‌های متورم یا پف کرده

پلاک‌ها و باکتری‌های تشکیل دهنده جرم، می‌توانند باعث التهاب شوند. اغلب اولین علائم تشکیل جرم التهاب لثه است. هنگامی که این التهاب درمان نشود، می‌تواند پاکت در اطراف دندان ایجاد کند. این عامل خطر عفونت را افزایش داده و در صورت عدم درمان منجر به از دست دادن دندان خواهد شد. 

لثه‌های متورم اغلب دندان‌های شما را کوچکتر نشان می‌دهند. رنگ آنها قرمز تیره تا صورتی پر رنگ می‌تواند باشد. در مراحل اولیه، می‌توانید این التهاب را با جرم گیری حرفه ای در دندانپزشکی و مراقبت از بهداشت دهان و دندان در خانه درمان کنید.

خونریزی لثه

هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا غذا خوردن، التهاب باعث می‌شود لثه‌ها به راحتی خونریزی کنند. اگر در زمان لمس، لثه‌ها حساس بوده و مسواک‌تان پس از مسواک زدن صورتی رنگ شده است یا هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خون ریزی می‌کند، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی از شایع ترین مشکلات دهانی است اما همیشه دلیلی برای نگرانی نیست. اگر می‌دانید که به خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده اید اما باز هم دهان شما بوی بدی می‌دهد، می‌تواند نشانه عفونت یا سوراخ و پوسیدگی در دندان‌های شما باشد.

جویدن دردناک

با گذشت زمان، التهاب لثه می‌تواند حفره‌هایی در اطراف دندان‌ها ایجاد کند که می‌تواند دندان‌ها را شل و آنها را حساس‌ و دردناک کند. همچنین ممکن است در جویدن مشکل داشته باشید. اگر متوجه سوراخ یا پوسیدگی شدید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

کاهش خط لثه

عقب رفتن لثه همیشه به دلیل بیماری لثه نیست. می‌تواند ناشی از مسواک زدن بیش از حد دندان‌ها باشد که به بافت لثه آسیب می‌رساند. متخصص پریو می‌تواند این مشکل زیبایی را برطرف کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به مشکلات لثه را در آینده کاهش دهد.

با این حال، تحلیل رفتن لثه که در اثر مسواک زدن زیاد به وجود نیامده، معمولاً نشانه ای از بیماری لثه در مراحل بعدی است. در این مرحله، پریودنتیست می‌تواند موضوع را بررسی کرده و درمان مناسب را توصیه کند.

متخصص پریو چه اقداماتی را برای تشخیص انجام می‌دهد؟

هنگامی که به متخصص پریودنتیست مراجعه می‌کنید، باید تمام علائمی که دارید را به او بگویید. همچنین متخصص از شما درباره شرایط سلامت عمومی و داروهایی که مصرف می‌کنید سوالاتی می‌پرسد. سپس پریودنتیست با توجه به تحصیلات و آموزشی که دیده شروع به معاینه دهان شما می‌کند. در این مرحله برای بررسی خونریزی لثه و بررسی تجمع پلاک و جرم، یک معاینه دهانی انجام می‌دهد. عمق پاکت لثه یا فاصله بین لثه و دندان را اندازه می‌گیرد. برای بررسی وضعیت استخوان فک، عکس با اشعه ایکس گرفته می‌شود.

این آزمایشات و معاینات به آنها کمک می‌کند تا یک طرح درمان پریودنتال ایجاد کنند. مصرف آنتی بیوتیک‌ها یا جرمگیری حرفه ای اغلب می‌توانند مراحل اولیه بیماری لثه را کنترل کنند. موارد پیشرفته تر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

مراقبت‌های خانگی برای حفظ سلامت لثه‌ها

پریودنتیست ممکن است تغییرات سبک زندگی و درمان‌های خانگی را برای کمک به کنترل بیماری لثه و جلوگیری از مشکلات بیشتر توصیه کند. موارد زیر برای حفظ سلامت لثه و دندان موثر هستند. 

  • دو بار در روز یا بعد از هر وعده غذایی دندان‌ها را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  • به آرامی مسواک بزنید.
  • از مسواک برقی برای کمک به مبارزه با تجمع پلاک استفاده کنید.
  • با دهانشویه توصیه شده توسط دندانپزشک دهان را شستشو دهید.
  • تمیز کردن منظم دندان‌ها را انجام دهید.
  • سیگار یا جویدن تنباکو را ترک کنید.

جمع بندی

متخصص پریو آموزش‌های زیادی برای درمان بیماری‌های لثه دیده است. اگر بوی بد دهان، خونریزی لثه و درد در زمان خوردن غذا دارید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با دارا بودن کادری مجرب و بهره مندی از بهترین مواد و وسایل روز دنیا به مراجعان بهترین خدمات را ارائه می‌دهد. تمامی کار‌های مربوط به دهان و دندان مانند ترمیم، انواع جراحی‌های لثه، کاشت ایمپلنت، اصلاح طرح لبخند توسط متخصصین با سابقه در این کلینیک انجام می‌شود.

سوالات متداول

پریودنتیست کیست؟

پریودنتیست دندانپزشکی است که آموزش و تحصیلات تخصصی در زمینه پریودنتیکس دارد. آنها در استخوان و بافتی که دندان‌های شما را احاطه کرده اند متخصص هستند و بالاترین سطح خدمات را برای درمان بیماری‌هایی مانند بیماری لثه ارائه می‌دهند. 

پریودنتیست چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟

توسط این متخصصین، پلاک و تارتار هم از بالا و هم از زیر خط لثه خراشیده می‌شود. لکه‌های زبر روی ریشه دندان با پلنینگ توسط پریودنتیست صاف می‌شود. صاف کردن این لکه‌های زبر به حذف باکتری‌ها کمک کرده و سطح تمیزی را برای چسباندن مجدد لثه به دندان‌ها فراهم می‌کند. 

پریودنتیست چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

پریودنتیست عمدتا به موارد زیر توجه دارد: جلوگیری از شروع بیماری لثه (بیماری پریودنتال). تشخیص شرایطی که بر لثه و استخوان فک تأثیر می‌گذارد. درمان التهاب لثه و تحلیل استخوان.

آیا پریودنتیست می‌تواند جرمگیری کند؟

تمیز کردن عمیق انجام شده توسط پریودنتیست در درمان بیماری پریودنتال بسیار مفید است. بیماری لثه اغلب نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم مراجعه منظم به دندانپزشک است. 

آیا پریودنتیست می‌تواند دندان بکشد؟

بله علاوه بر کشیدن دندان در صورت لزوم، پریودنتیست راه حل‌های پیشرفته بسیاری ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، این متخصص دندانپزشکی با عوامل بیولوژیک و رشد کار می‌کند. به همین دلیل درمان‌های لثه، ریشه و پیوند استخوان را انجام می‌دهد. 

آیا پریودنتیست می‌تواند روکش انجام دهد؟

در برخی شرایط ممکن است افزایش طول تاج لازم باشد. اگر به روکش نیاز دارید اما دندان برای روکش کردن خیلی کوچک است، پریودنتیست‌ها می‌توانند چند میلیمتر لثه را کوچک کنند تا روکش روی دندان به درستی قرار بگیرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button