شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

درمان خانگی سوراخ شدن دندان

آیا متوجه سوراخ‌های کوچک و سیاه روی دندان‌های خود شده اید؟ آیا آنها را فقط به عنوان لکه نادیده گرفته اید؟ آنها ممکن است فقط لکه نباشند. بلکه نشانه‌های اولیه پوسیدگی دندان باشند. از دوران کودکی به ما گفته اند که شیرینی و شکلات نخورید، زیرا می‌توانند دندان‌های ما را از بین ببرند. با این حال آیا این درست است؟

حفره‌ها یا پوسیدگی دندان سوراخ‌های کوچکی در دندان هستند. در نتیجه هیچ راه طبیعی برای حذف آنها در خانه وجود ندارد. فقط یک دندانپزشک می‌تواند یک حفره را با پر کردن آن درست کند. اما راه‌هایی برای کاهش درد و پیشروی پوسیدگی وجود دارد که تا زمان رسیدن نوبت دندانپزشک در خانه می‌توانید انجام دهید. 

این روش‌ها، درمان پوسیدگی دندان نیستند تنها می‌توانند روند پوسیدگی را کند کرده و درد را کم کنند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی درمان‌های خانگی سوراخ شدن دندان می‌پردازیم.

سوراخ شدن یا پوسیدگی دندان چگونه اتفاق می‌افتد؟

تجمع غذا و باکتری یک لایه چسبناک روی سطح دندان و در امتداد خط لثه ایجاد می‌کند. در اصطلاح به آن پلاک می‌گویند. وقتی فردی غذا می‌خورد، باکتری‌های موجود در پلاک اسیدی تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به ایجاد حفره شود. استرپتوکوک موتانس نوعی باکتری است که در این پوسیدگی نقش دارد.

اگر با کمک دندانپزشک این پلاک حذف نشود مشکلات زیر به وجود می‌آید.

  • باعث پوسیدگی دندان و عفونت لثه (ژنژیویت) می‌شود.
  • استخوان نگهدارنده دندان را از بین می‌برد.
  • منجر به تشکیل تارتار می‌شود.

پلاک به راحتی در مکان‌هایی مانند ترک‌ها، شیار در دندان‌ها، بین دندان‌ها، در اطراف هر پرکردگی، به خصوص زمانی که بریده شده یا شکسته باشد و نزدیک به خط لثه ایجاد می‌شود.

حفره چیست؟

حفره که پوسیدگی دندان نیز نامیده می‌شوند، سوراخ‌هایی در دندان هستند. آنها زمانی اتفاق می‌افتند که اسیدها سطح سخت دندان را تجزیه می‌کنند.

پوسیدگی دندان از سطح و لایه بیرونی دندان به نام مینا شروع می‌شود. با گذشت زمان، به لایه داخلی دندان به نام عاج می‌رسد. در این مرحله، یک حفره شروع به ایجاد می‌کند.

در مرحله اول، دندان مواد معدنی را از دست می‌دهد (دمینرالیزاسیون) که به صورت لکه‌های سفید ظاهر می‌شود. این زمانی است که پوسیدگی به مینای دندان آسیب رسانده اما هنوز به عاج نرسیده است. با این حال، هنگامی که پوسیدگی پیشرفت کرد و به عاج رسید، دندان‌ها باید تحت درمان حرفه ای قرار گیرند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، حفره‌های دندانی شایع ترین بیماری غیرواگیر در جهان است. در آمریکا، از هر ۴ بزرگسال، ۱ نفر با پوسیدگی دندان درمان نشده زندگی می‌کند.

آیا فرد می‌تواند در خانه از شر پوسیدگی خلاص شود؟

حفره‌ها نیاز به درمان حرفه ای توسط دندانپزشک دارند. با این حال، چندین درمان خانگی می‌تواند مینای دندان را تقویت کند تا دمینرالیزاسیون اولیه را معکوس و از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. این فرآیند به عنوان رمینرالیزاسیون شناخته می‌شود که از تشکیل حفره جلوگیری می‌کند.

بهداشت خوب دهان مانند مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و جرم گیری دندان توسط دندانپزشک می‌تواند از پوسیدگی جلوگیری کرده و آن را معکوس کند.

استفاده از فلوراید یک روش آزمایش شده برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. خمیر دندان با فلوراید بالا یا استفاده مستقیم از فلوراید به مینای دندان کمک می‌کند و از ایجاد حفره جلوگیری می‌کند.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که خمیردندان‌های حاوی فلوراید بالا نسبت به خمیردندان‌های حاوی فلوراید کم به طور موثرتری از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند.

همچنین یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که دهانشویه با فلوراید سدیم مؤثرترین روش در میان روش‌های فلوراید‌های خانگی است.

با این حال، برخی از افراد ممکن است داروهای خانگی طبیعی را به محصولات حاوی فلوراید ترجیح دهند. در اینجا چند درمان خانگی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان آورده شده است.

درمان‌های خانگی برای پوسیدگی یا سوراخ شدن دندان

بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، مراقبت از آنها با رعایت بهداشت دهان و دندان است. تمام داروهایی که در اینجا پیشنهاد می‌شود برای حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از ایجاد حفره است. در ادامه چند درمان خانگی برای دندان‌های بهتر و سالم آورده شده است.

روغن درمانی

روغن درمانی شامل چرخاندن یک قاشق غذاخوری روغن کنجد یا نارگیل در اطراف دهان برای حدود ۲۰ دقیقه، سپس تف کردن آن است.

در حالی که برخی ادعاها در مورد روغن درمانی از نظر علمی تایید نشده اند، تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند سلامت دندان را بهبود بخشد. یک منبع مورد اعتماد در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد که باکتری‌های موجود در دهان، پلاک و التهاب لثه‌ها را کاهش می‌دهد.

یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نیز نشان داد که کشیدن روغن کنجد با روغن نارگیل ممکن است به بهبود سلامت دندان و بهداشت دهان کمک کند. با این حال، محققان خاطرنشان کردند که مطالعات بیشتری برای تعیین اثربخشی این عمل مورد نیاز است.

ژل آلوئه ورا

ژل دندان آلوئه ورا ممکن است به مبارزه با باکتری‌هایی که باعث ایجاد حفره می‌شوند کمک کند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، اثر ضد باکتریایی این ژل از تجمع باکتری در دهان جلوگیری می‌کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که آلوئه ورا با روغن درخت چای به عنوان یک ضدعفونی کننده موثر برای پوسیدگی، با نتایج قابل مقایسه با ضدعفونی کننده‌های دندانپزشکی به نام کلرهگزیدین برابری می‌کند.

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما خواص ضد باکتریایی آلوئه ورا ممکن است با کاهش باکتری‌های مضر در دهان به کاهش حفره‌های دندانی کمک کند.

آمله

آملا میوه است و می‌توان از آن به صورت جوشانده و برای شستشوی دهان استفاده کرد. زیرا به طور کلی برای سلامت دهان و دندان مفید است. نه تنها این، ما می‌توانیم روزانه کمی آمله مصرف کنیم تا از فواید دراز مدت آن برای دندان‌ها بهره مند شویم.

چای سبز

چای سبز دارای خواص ضد باکتریایی است. بنابراین، گفته می‌شود که تعداد باکتری‌های موجود در دهان که پتانسیل ایجاد حفره را دارند، کاهش می‌دهد. همچنین حاوی مقدار زیادی فلوراید است. فلوراید یک ماده معدنی است که با کمک به بازیابی مواد معدنی از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. محققان دریافته اند که چای سبز از پوسیدگی در نمونه‌های حیوانی جلوگیری می‌کند. دلیل فعالیت ضد باکتریایی چای سبز به دلیل وجود برخی مواد تشکیل دهنده آن است. می‌توانید چای سبز را به عنوان نوشیدنی با استفاده از برگ‌های آن یا یک کیسه چای برای دم کردن یک فنجان چای سبز داغ مصرف کنید.

روغن میخک

آزمایشی برای درک تاثیر روغن میخک بر پوسیدگی دندان با جلوگیری از کلسیفیکاسیون (از بین رفتن مواد معدنی دندان) انجام شد. در این آزمایش مشخص شد که دندان‌های درمان‌شده با روغن میخک، وقتی در معرض اسیدها قرار می‌گیرند مواد معدنی کمتری را از دست می‌دهند. عملکرد آن ممکن است مشابه عملکرد فلوراید در جلوگیری از پوسیدگی دندان باشد. اما باز هم برای اثبات استفاده از آن به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان در انسان، باید مطالعات بیشتری انجام شود. روغن میخک جزء رایج بسیاری از انواع خمیردندان‌هاست. می‌توانید با مخلوط کردن کمی روغن میخک در خمیر دندان خود و مسواک زدن دندان‌های خود با استفاده از این خمیر دو بار در روز از آن استفاده کنید.

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی یک روغن ضروری است. این روغن خاصیت از بین بردن میکروارگانیسم‌های مختلف مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و غیره را دارد. بنابراین، پتانسیل آن در کشتن باکتری‌های پوسیدگی دندان در مطالعه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که وقتی روغن پونه کوهی به خمیر دندانی که قبلاً در کشتن باکتری‌ها کارآمد بود اضافه شد، کارایی آن دو برابر شد. بنابراین، به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. می‌توانید روغن پونه کوهی را با خمیر دندان معمولی خود مخلوط کرده و از آن برای مسواک زدن روزانه دندان‌های خود استفاده کنید.

روغن دارچین

فعالیت تخریب باکتری توسط روغن دارچین بسیار زیاد است. بنابراین، روغن دارچین ممکن است در پیشگیری از حفره‌های دندانی مورد استفاده قرار گیرد. می‌توانید از این روغن به همین ترتیب با مخلوط کردن آن در خمیر دندان و مسواک زدن روزانه دندان‌ها استفاده کنید.

از اسید فیتیک اجتناب کنید

برخی افراد فکر می‌کنند که اسید فیتیک که یک ماده ضد مغذی در نظر گرفته می‌شود، به پوسیدگی دندان کمک می‌کند زیرا مانع از جذب بسیاری از مواد معدنی مانند آهن، روی و کلسیم می‌شود.

برخی معتقدند که حذف آن از رژیم غذایی می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. اسید فیتیک بیشتر در غلات و حبوبات از جمله ذرت، گندم، برنج، چاودار، لوبیا، لوبیا سبز، لوبیا چیتی، لوبیا و لوبیا چشم بلبلی

یافت می‌شود.

با این حال، طبق تحقیقات منتشر شده در منبع معتبر ۲۰۱۵، صنایع غذایی اقداماتی را برای کاهش محتوای اسید فیتیک خود برای افزایش فراهمی زیستی ریز مغذی‌ها در غلات غذایی انجام داده‌اند.

در حالی که خواص ضد مغذی اسید فیتیک توسط علم ثابت شده است، هیچ تحقیقی در مورد اثرات آن بر مواد معدنی موجود در مینای دندان وجود ندارد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و منیزیم ساختار دندان‌های ما را تشکیل می‌دهند. ویتامین D در موارد زیر بسیار مهم است:

  • تشکیل دندان‌های سالم
  • محافظت در برابر پوسیدگی دندان
  • آزاد کردن کلسیم در بزاق برای معدنی کردن مینای دندان

یک مقاله در سال ۲۰۲۰ نشان داد که داشتن مواد معدنی ناکافی می‌تواند منجر به مشکلات جذب، افزایش خونریزی لثه و از دست دادن دندان شود.

ویتامین D همچنین در سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. شروع و پیشرفت حفره‌های دندانی را به تاخیر می‌اندازد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که کودکان مبتلا به پوسیدگی دندان دارای سطوح ویتامین D کمتری در خون و سطوح پایین کلسیم در بزاق خود هستند.

علاوه بر این، مصرف ویتامین D بدون منیزیم منجر به مینای نرمی می‌شود که نمی تواند در برابر اسیدهای موجود در دهان مقاومت کند و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید

رژیم غذایی، به ویژه مصرف قندها، از علل اصلی پوسیدگی دندان است. شکر با باکتری‌های موجود در دهان مخلوط می‌شود و اسیدی تشکیل می‌دهد که مینای دندان را از بین می‌برد.

WHO  به مردم توصیه می‌کند که مصرف قندها را محدود کنند. جدا از این مقدار، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مصرف قندها قبل از خواب خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

ریشه شیرین بیان را بخورید

ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند باکتری ایجاد کننده حفره‌ها را هدف قرار دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که خواص ضد باکتریایی عصاره ریشه شیرین بیان با دهانشویه کلرهگزیدین قابل مقایسه است و از دهانشویه فلوراید قوی تر است.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۱ مقایسه مشابهی انجام داد و نشان داد که عصاره شیرین بیان دارای خواص ضد میکروبی است.

آدامس بدون قند بخورید

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا باعث کاهش سطح باکتری‌هایی می‌شود که به مینای دندان آسیب می‌رسانند.

وجود کمتر این باکتری به داشتن مینای قوی تر کمک می‌کند و در برابر پوسیدگی مقاوم تر است.

رعایت بهداشت دهان و دندان

فرد می‌تواند با رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن منظم با خمیر دندان حاوی فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

محدود کردن مصرف قند و مراجعه منظم به دندانپزشک نیز می‌تواند به تشخیص زود هنگام حفره‌ها کمک کند. همچنین زمانی که پوسیدگی در مرحله پیش از پوسیدگی است، می‌توان با استفاده از درمان‌های خانگی از ایجاد حفره جلوگیری کرد.

دندانپزشک برای پوسیدگی دندان چه کار‌هایی انجام می دهد؟

درمان‌های خانگی ممکن است خطر ایجاد حفره را کاهش دهد یا آسیب به مینای دندان را در مرحله قبل از حفره معکوس کند. از آنجایی که همه حفره‌ها باعث درد نمی شوند، مراجعه منظم به دندانپزشک ضروری است.

دندانپزشکان می‌توانند حفره‌ها را در مراحل اولیه تشخیص دهند و اقدامات پیشگیرانه را توصیه کنند. همچنین ممکن است ترمیم، درزگیر، تاج یا سایر درمان‌ها را برای موارد پیشرفته پوسیدگی ارائه دهند.

درمان‌های خانگی باید در کنار تکنیک‌های توصیه‌شده توسط دندانپزشک، مانند مسواک زدن، ترجیحاً با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید بالا استفاده شوند.

چه زمانی به دنبال کمک دندانپزشکی باشیم؟

در موارد زیر باید از دندانپزشک کمک بگیرید:

  • خونریزی از لثه 
  • تورم صورت
  • درد دهان یا دندان 
  • علائم عفونت (قرمزی، تورم و درد) 
  • مشکل در جویدن 

چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

باکتری‌های زیادی در دهان وجود دارد، برخی برای ما مفید هستند و برخی دیگر باعث آسیب می‌شوند. این باکتری‌های مضر مسئول پوسیدگی دندان‌ها هستند. باکتری‌ها با هم یک فیلم (پلاک) تشکیل می‌دهند و در تولید اسید از غذایی که می‌خورید، عمدتاً از قندها و نشاسته، شرکت می‌کنند. این اسید تشکیل شده به دندان‌ها آسیب می‌رساند که ما آن را پوسیدگی می‌بینیم. به عنوان بخشی از یک فرآیند طبیعی، دندان‌های ما مواد معدنی را از دست داده و دوباره به دست می‌آورند. اما اگر به درستی از دندان‌های خود مراقبت نکنیم، میزان از دست رفتن مواد معدنی بیشتر از تولید آن شده و در نتیجه منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.

علائم پوسیدگی دندان

اگر فکر می‌کنید پوسیدگی دندان دارید، چند نشانه وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. علائم پوسیدگی دندان عبارتند از:

  • لکه روی سطح دندان. آنها ممکن است سفید یا قهوه ای رنگ باشند.
  • ممکن است یک حفره در دندان خود مشاهده کنید.
  • وقتی چیزی شیرین، سرد یا گرم می‌خورید ممکن است احساس حساسیت کنید.
  • درد در دندان (معروف به دندان درد)
  • گاهی ممکن است تب همراه با تورم صورت به دلیل عفونت داشته باشید.

جمع بندی 

بهترین راه برای محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب دیدگی ناشی از پوسیدگی دندان تمیز نگه داشتن آنهاست. هنگامی که باکتری‌های موجود در دهان از ذرات غذایی باقی مانده در دهان برای ساختن اسید استفاده می‌کنند به دندان‌ها آسیب می‌زند و حفره ایجاد می‌شود. 

گاهی اوقات ممکن است عفونت دندان و دهان نیز وجود داشته باشد. با استفاده از چند درمان خانگی مانند روغن میخک، ژل آلوئه ورا و چای سبز می‌توانید از ایجاد حفره جلوگیری کنید. با این حال، اگر دچار حفره، درد، تورم، علائم عفونت، خونریزی از لثه یا مشکل در جویدن هستید، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. 

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و شما می‌توانید آن را صرفاً با رعایت بهداشت دهان و دندان انجام دهید. بنابراین، مطمئن شوید که می‌توانید از دندان‌های خود مراقبت کرده و از آنها در برابر پوسیدگی محافظت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و معاینه دندان‌های خود با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. دندانپزشکان متخصص و با سابقه کلینیک به شما در تشخیص و درمان کمک زیادی خواهند کرد.

سوالات متداول

چگونه به سرعت از شر پوسیدگی دندان خلاص شویم؟

  • فلوراید تراپی ممکن است به ترمیم مینای دندان شما کمک کند و گاهی اوقات می‌تواند حفره را در مراحل اولیه معکوس کند. 
  • پر کردن دندان که ترمیم نیز نامیده می‌شود، گزینه اصلی درمان است.
  • در صورت لزوم گذاشتن روکش دندان
  • عصب کشی دندان 
  • کشیدن دندان

چگونه درد پوسیدگی دندان را در ۵ دقیقه از بین ببریم؟

می توانید با شستشو با پراکسید هیدروژن، آب نمک یا علف گندم از شر دندان درد در ۵ دقیقه خلاص شوید. در مرحله بعد، می‌توانید روغن میخک، عصاره وانیل یا خمیر سیر را به ناحیه آسیب دیده بمالید. در نهایت از کمپرس سرد یا کمپرس یخ استفاده کنید. اگر درد برطرف نشد یا شدید بود، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

چه چیزی به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک می‌کند؟

شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم، پرهیز از نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، نوشیدن مقدار زیادی آب، مسواک زدن دندان‌های خود دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و استفاده از نخ دندان یک بار در روز از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید. مراقبت حرفه ای منظم می‌تواند به شناسایی و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند و از نیاز به پر کردن دندان جلوگیری کند.

آیا مالیدن روغن می‌تواند حفره‌ها را درمان کند؟

مالیدن روغن با کاهش تعداد باکتری‌ها در دهان می‌تواند از ایجاد حفره جلوگیری کند. هنگامی که آسیب ناشی از پوسیدگی دندان قبلاً اتفاق افتاده است، روغن نمی تواند این آسیب را جبران کند. دندان دارای سوراخ فقط با پر کردن دندان قابل ترمیم است. اگر سوراخ عمیق باشد، ممکن است به عصب کشی و روکش نیاز باشد. 

متا تایتل:

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button