اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ در سال ۱۴۰۲ 

بیشتر افراد در طول زندگی خود دچار درد دندان شده اند. درد اولین هشدار و نشانه برای پالپ عفونی است. پالپ عفونی نیاز به عصب کشی دارد تا بتوان دندان طبیعی را زنده نگه داشت. عصب کشی علاوه بر دردسر‌هایی که دارد هزینه زیادی نیز می‌برد. برخی از افراد به گمان اینکه می‌توانند پول خود را پس انداز کنند رفتن به دندانپزشکی را به تعویق می‌اندازند. اما این کار باعث بالا‌تر رفتن هزینه عصب کشی دندان می‌شود. 

عصب کشی هر دندان‌ هزینه‌های متفاوتی دارند. به طور مثال هزینه عصب کشی دندان نیش با دندان آسیاب متفاوت است. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ و دلیل تفاوت قیمت آن با سایر دندان‌ها می‌پردازیم. 

هزینه عصب کشی دندان‌ها با کانال‌های متفاوت در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس 

عصب کشی یک کانال۱۲۰۰۰۰۰تومان
عصب کشی دو کانال۱۴۰۰۰۰۰ تومان
عصب کشی سه کانال کانال۱۵۷۰۰۰۰ تومان
عصب کشی چهار کانال کانال۱۸۲۰۰۰۰ تومان

هزینه‌های داخل جدول بدون محاسبه هزینه‌های ترمیم و روکش در نظر گرفته شده اند. در صورت پر کردن و ترمیم دندان، هزینه ترمیم به این مبلغ اضافه می‌شود. همچنین در صورت نیاز به روکش، مبلغ روکش به صورت مجزا از شما گرفته خواهد شد. 

هزینه پر کردن دندان با آمالگام در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس 

ترمیم آمالگام یک سطحی۵۹۰,۰۰۰ هزار تومان
ترمیم آمالگام دو سطحی۷۹۰,۰۰۰ هزار تومان
ترمیم آمالگام سه سطحی۹۴۰,۰۰۰ هزار تومان
ترمیم آمالگام چهار سطحی(بیلدآپ) پس از عصب کشی۱,۲۰۰,۰۰۰ هزار تومان

ترمیم‌های دندانی بعد از روکش به روش بیلداپ می‌باشند. در عصب کشی معمولا قسمت زیادی از دندان برای دسترسی به پالپ تراشیده می‌شود. به همین دلیل باید به روش بیلداپ مقاوم و بازسازی شوند. دندان شماره ۷ به دلیل آنکه فشار زیاد جویدن را تحمل می‌کند بهتر است با آمالگام پر شود. 

چه عواملی هزینه عصب کشی دندان شماره ۷  را تعیین می‌کنند؟

زمانی که دندان، درد می‌گیرد عفونت به پالپ دندان رسیده است. در این شرایط باید عفونت از پالپ دندان بیرون بیاید. تنها راه عصب کشی دندان است. اما عصب کشی هزینه زیادی دارد. برای برخی از بیماران همیشه سوال پیش می‌آید چرا هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ با دندان شماره ۳ متفاوت است؟ چرا هزینه عصب کشی دندان‌های انتهایی دهان بیشتر از سایر دندان‌هاست؟ در پاسخ بهتر است بگوییم عوامل متعددی بر این هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد که در ادامه با برخی از این عوامل آشنا می‌شویم. 

محل قرار گیری دندان در دهان

دندان‌های جلویی به دلیل موقعیت قرارگیری و تعداد کانال‌هایی کمتری که نسبت به دندان‌های آسیاب دارند هزینه عصب کشی کمتری نیاز دارند. هر چه تعداد کانال و ریشه دندان کمتر باشد هزینه نیز کمتر می‌شود. دندان‌های با ریشه زیاد زمان بیشتری برای تمیز کردن ریشه نیاز دارند به همین دلیل قیمت افزایش پیدا می‌کند. 

میزان گسترش عفونت بر هزینه عصب کشی دندان موثر است

اگر چکاپ‌های منظم دندانپزشکی را انجام دهید هرگز گرفتار عصب کشی دندان نخواهید شد. زیرا به سرعت دندان پوسیده تشخیص داده و درمان می‌شود. در صورت عدم درمان، پوسیدگی و عفونت گسترش پیدا کرده و به پالپ می‌رسد. اینکه عفونت تمام یا بخشی از پالپ را گرفته باشد روی کار و زمان دندانپزشک تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل گسترش عفونت بر هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ تاثیر گذاشته و آن را بیشتر می‌کند. 

گاهی عفونت به قدری زیاد و گسترده است که دیگر با عصب کشی نمی توان آن را از بین برد. تنها راه کشیدن دندان است. اگر دندان را بکشید هزینه بالای ایمپلنت را باید برای جایگزینی دندان از دست رفته پرداخت نمایید. 

روکش برای دندان عصب کشی شده لازم است

اگر عفونت و پوسیدگی قسمت زیادی از دندان شماره ۷ را گرفته باشد دندانپزشک ناچار به تراشیدن بخش زیادی از دندان است. در این حالت دندان استحکام و کارایی اولیه خود را از دست می‌دهد. برای بازگرداندن کارایی به دندان باید بعد از عصب کشی آن را روکش کرد. هزینه روکش‌های سرامیکی بالاست و همین امر باعث افزایش هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ می‌شود. 

تعداد کانال بیشتر هزینه عصب کشی را افزایش می‌دهد

اینکه کدام دندان عصب کشی می‌شود در زمان و هزینه ای که صرف می‌کنید متفاوت است. در صورت عصب کشی دندان شماره ۲ هزینه کمتری نسبت به دندان شماره ۷ باید پرداخت نمایید. به نظر شما دلیل این تفاوت قیمت در چیست؟ در پاسخ باید بگوییم تعداد کانال‌ها و تعداد ریشه این تفاوت را به وجود آورده اند. دندان‌های جلویی ریشه و کانال کمتری داشته و معمولا تک کاناله هستند. اما دندان‌های آسیاب تعداد کانال و ریشه بیشتر (۲، ۳ و ۴ کاناله) داشته و هزینه بیشتری برای پاکسازی می‌برند. 

نوع ماده پر کننده دندان بر قیمت نهایی عصب کشی تاثیر می‌گذارد

دندان‌ها پس از عصب کشی به روش بیلداپ ترمیم می‌شوند. ترمیم با دو نوع ماده آمالگام نقره ای و کامپوزیت صورت می‌گیرد. آمالگام ماده ای نقره ای رنگ و ارزان قیمت بوده که از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. کامپوزیت ماده ای همرنگ دندان است که استحکام بالایی ندارد با این حال قیمت بیشتری نسبت به آمالگام نقره ای دارد. به همین دلیل انتخاب نوع ماده پر کننده بر هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ موثر است. 

میزان ماده استفاده شده برای ترمیم بعد از عصب کشی

در صورت گسترش پوسیدگی دندان باید قسمت زیادی از دندان تراشیده شود. بعد از عصب کشی در زمان پر کردن و ترمیم دندان، مقدار زیادی ماده پر کننده استفاده می‌شود. همین عامل باعث افزایش هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ خواهد شد. 

مقاوم سازی دندان پس از عصب کشی

برای عصب کشی ساختار زیادی از دندان برای رسیدن به پالپ پوسیده تراشیده می‌شود. به همین دلیل باید در حین ترمیم، دندان استحکام سازی شود. این کار با ماده ای مخصوص انجام می‌شود که باعث افزایش قیمت عصب کشی دندان شماره ۷ خواهد شد. 

بیمه شما هزینه را متقبل می‌شود یا خیر؟

قبل از آنکه دندان خود را عصب کشی کنید حتما با شرکت بیمه خود تماس گرفته و از تحت پوشش بودن خدمات دندانپزشکی آن مطمئن شوید. زیرا برخی از شرکت‌های بیمه هزینه عصب کشی را پرداخت نمی کنند. در این شرایط قیمت عصب کشی دندان بسیار زیاد می‌شود. اما اگر بیمه هزینه را متقبل شده و کلینیک و دندانپزشکی که مراجعه می‌کنید طرف قرارداد بیمه شما باشند هزینه پرداختی از سمت شما بسیار کم خواهد بود. 

پالپ به کدام قسمت دندان گفته می‌شود؟

پالپ قسمت داخلی و زنده دندان است که توسط مینا و عاج دندان محافظت می‌شود. داخل پالپ عصب و رگ‌های خونی جریان دارند. اگر عفونت به پالپ برسد در واقع به اعصاب و رگ‌های خونی رسیده و ایجاد درد و التهاب خواهد کرد. عصب کشی برای برطرف کردن درد در این شرایط انجام می‌شود. در این روش پالپ را به همراه اعصاب و رگ‌های خونی از دندان بیرون می‌آورند. سپس کانال‌ها را ضدعفونی کرده و با ماده گوتا پرکا پر می‌کنند. این دندان در صورت رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان تا آخر عمر سالم مانده و کارایی دارد. 

عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

  • در مراجعه به دندانپزشک و گرفتن عکس با اشعه ایکس، میزان پیشرفت پوسیدگی و عفونت دندان مشخص می‌شود. 
  • دندانپزشک در این مرحله برای جلوگیری از احساس هر گونه دردی با آمپول بی حسی، دندان شما را کاملا بی حس می‌کند.
  • ورقه ای پلاستیکی در اطراف دندان قرار می‌دهند تا براده‌ها به داخل گلوی بیمار وارد نشوند. 
  • با بی حس شدن دندان، دندانپزشک با کمک مته مخصوص اقدام به خالی کردن دندان کرده تا به پالپ برسد.
  • با کمک فایل‌ها و ابزار مخصوص پالپ آلوده را بیرون کشیده و کانال را با گوتاپرکا پر و مهر و موم می‌کنند. 
  • برای چند روز دندان با مواد پر کننده موقت پر می‌شود تا هر گونه درد کاملا از بین برود. 
  • در صورت نبودن مشکل دندان با ماده پر کننده دائمی مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می‌شود. اگر نیاز به کشیدن روکش بود اقدام به گذاشت آن برای حفظ دندان طبیعی می‌کنند. 

علائم دندان عفونی چیست؟

  • درد در هنگام خوردن خوراکی‌ها
  • درد شبانگاهی 
  • حساسیت دندانی به مواد سرد یا گرم
  • ضربه به دندان در اثر حادثه
  • التهاب و ورم لثه
  • تغییر رنگ دندان
  • تورم در صورت و گردن 

مزایا و معایب عصب کشی

عصب کشی یک درمان معمول برای عفونت‌های دندانی است که در عمق مرکز دندان دفن شده اند. متاسفانه عفونت‌های دندانی به دلیل حجم بالای باکتری در دهان که هم به طور طبیعی و هم در نتیجه خوردن و آشامیدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان رخ می‌دهد، یک اتفاق معمولی است. عفونت‌های دهان همچنین می‌تواند در اثر پوسیدگی دندان و شکستگی پرکردگی‌ها ایجاد شود.

متأسفانه، درمان ریشه به یک درمان بسیار دردناک و نامطلوب شهرت دارد. با این حال، پیشرفت در تکنیک‌های دندانپزشکی و گزینه‌های آرام‌بخش و بیهوشی به این معنی است که عصب کشی عملاً یک روش بدون درد و ساده است.

در صورت عفونی شدن پالپ باید فورا عصب کشی دندان انجام شود. در غیر این صورت می‌توانند مشکلات سلامتی بیشتری مانند آبسه‌های دندانی ایجاد کنند که باعث تورم کل صورت و دردناک شدن شدید می‌شود. در ادامه مزایا و معایب عصب کشی دندان را با هم بررسی می‌کنیم. 

فواید درمان ریشه یا عصب کشی

درمان ریشه باید در اسرع وقت انجام شود زیرا این تنها راه مقابله صحیح با عفونت است. در صورت عدم درمان فوری ناچار به کشیدن دندان خواهید شد. 

۱- از بین بردن علائم عفونت 

  • تب
  • درد خفیف تا شدید دندان یا فک
  • حساسیت در اطراف دهان
  • بو یا مزه بد خارج شده از دندان عفونی
  • تورم در اطراف دندان عفونی، لثه یا فک 
  • مشکل در باز کردن دهان و هنگام غذا خوردن

۲- تغییر ظاهر دندان

دندان عفونی ممکن است تا حدودی با دندان‌های اطراف متفاوت به نظر برسد. زیرا پوسیدگی و آسیب می‌تواند باعث ایجاد ترک، لکه و تغییر رنگ شود. دندان درمان شده با استفاده از روکشی ترمیم می‌شود که می‌تواند ظاهر دندان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. این روکش می‌تواند با رنگ دندان‌های اطراف مطابقت داده شده تا لبخندی طبیعی به شما بدهد.

۳- جلوگیری از کشیدن دندان

اگر عفونت دندان درمان نشود، می‌تواند باعث لق شدن دندان در داخل فک شده و نیاز به کشیدن داشته باشد. حتی در برخی موارد می‌تواند خود به خود بیفتد. عصب کشی می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند و شما را از نبود دندان و جای خالی آن یا نیاز به درمان گسترده تر مانند ایمپلنت دندان نجات دهد. 

معایب عصب کشی دندان

در حالی که عصب کشی یک روش بسیار ایمن و رایج است، چند عارضه و خطرات احتمالی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. 

۱- درد

بی حسی که به شما تزریق می‌شود به این معنی است که در طول درمان نباید دردی احساس کنید. البته هیچ دردی هم احساس نخواهید کرد. اما برخی از دردها در روزهای بعد از عصب کشی اتفاق می‌افتند که کاملا طبیعی هستند. این می‌تواند از یک درد مبهم تا یک درد کوتاه و تیز متغیر باشد. اما باید با مسکن‌های بدون نسخه قابل کنترل باشند. در برخی موارد، مقدار کمی از باکتری در دندان باقی می‌ماند که می‌تواند باعث درد و عفونت در هفته‌ها یا ماه‌ها پس از درمان شود. این نوع درد بسیار نادر است، اما اگر بیش از یک هفته پس از عصب کشی احساس درد کردید، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود صحبت کنید.

۲- ترک‌های دیده نشده در ریشه و دندان

ترک‌های مویی در دندان می‌تواند منجر به رشد باکتری و احتمال عفونت بیشتر شود. بنابراین، دندانپزشک شما باید دندان شما را کاملاً بررسی کند تا مطمئن شود که هیچ ترکی کشف نشده باقی نمانده است.

۳- فرسایش ماده پر کننده برای مهر و موم

با گذشت زمان، پرکننده مورد استفاده برای آب بندی کانال ریشه می‌تواند شروع به فرسایش کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، باکتری‌ها ممکن است به ریشه دندان نفوذ کرده و باعث ایجاد عفونت دوباره شوند. دندانپزشک می‌تواند بهترین راه مراقبت از دندان‌ها را پس از درمان عصب کشی به شما توصیه کند تا خطر این اتفاق را به حداقل برسانید.

جمع بندی

بهترین گزینه که هیچگاه به عصب کشی نیاز نداشته باشیم رعایت روتین بهداشت دهان و دندان و چکاپ‌های منظم دندانپزشکی است. هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ با توجه به موارد گفته شده در این مقاله مانند موقعیت قرار گیری دندان، تعداد کانال و ریشه، نوع ماده پر کننده و عوامل دیگر می‌تواند بالا برود.

اگر از علائم عفونت ریشه رنج می‌برید، در اسرع وقت با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت خود را رزرو کنید. دندانپزشکان متخصص و با تجربه کلینیک با کمال میل در مورد هر گونه نگرانی که ممکن است در مورد عصب کشی داشته باشید با شما صحبت می‌کنند. پس زمان را از دست ندهید. 

سوالات متداول

در عصب کشی برای چه مواردی هزینه پرداخت می‌کنید؟

  • اشعه ایکس
  • ماده بی حسی
  • ماده پرکننده کانال 
  • هزینه مهارت و تجربه دندانپزشک متخصص

مزایای عصب کشی دندان چیست؟

یکی از بزرگترین مزایای عصب کشی این است که از شر درد و عفونت در دهان خلاص می‌شوید. عصب کشی فشار ناشی از التهاب در پالپ دندان را کاهش می‌دهد و طی یک یا دو روز پس از درمان، بیماران می‌توانند بدون درد دندان به زندگی روتین خود بازگردند. 

آیا عصب کشی برای سلامتی مفید است؟

دندانپزشکان عصب کشی را توصیه می‌کنند، زیرا روشی مطمئن و مؤثر برای درمان دندان‌های عفونی هستند. در بسیاری از موارد، این درمان بهترین راه برای بازگرداندن سلامت دهان و دندان شما به مسیر درست است. 

چرا بعد از عصب کشی نیاز به روکش دارید؟

دندانپزشکان باید دندان را سوراخ کنند تا به پالپ برسند و پوسیدگی اضافی باید حذف شود. اگر دندان برای عملکرد طبیعی خود بسیار ضعیف باشد، دندانپزشک یک روکش به آن اضافه می‌کند که باعث تقویت دندان می‌شود. روکش به بیمار اجازه می‌دهد تا از دندان مانند یک دندان طبیعی استفاده کند. 

جایگزین عصب کشی دندان چیست؟

جایگزین‌های عصب کشی شامل پوشاندن مستقیم پالپ، پالپوتومی، پالپکتومی، جراحی ریشه، کشیدن دندان، ایمپلنت‌های دندانی، بریج یا پروتز است.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button