اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تاثیر قهوه بر رنگ کامپوزیت زیبایی

امروزه مردم نسبت به گذشته خیلی بیشتر به داشتن چهره‌ای زیبا و جذاب اهمیت‌‌ می‌دهند. لبخند یکی از مهم‌ترین بخش‌‌های داشتن یک چهره زیباست. ازاین‌رو مردم همواره به دنبال روش‌هایی برای زیبا سازی دندان‌‌های خود و رفع مشکلات ظاهری آن‌ها هستند و اصلاح طرح لبخند طرفداران بسیاری پیدا کرده است. لمینت و کامپوزیت دندان از جمله روکش‌‌های زیبایی دندان هستند که در طرح لبخند از آن استفاده‌‌ می‌کنند. کامپوزیت‌ها با ایجاد لایه‌ای نازک، سفید و شفاف به روی دندان‌ها مشکلات ظاهریشان را برطرف‌‌ می‌کنند. 

اما درصورتی‌که به خوبی مراقبت نشود پس از مدتی دچار تغییر رنگ خواهند شد. قهوه یکی از نوشیدنی‌هایی است که‌‌ می‌تواند رنگ کامپوزیت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. ازاین‌رو در استفاده از آن باید بیشتر دقت نمود. اگر‌‌ می‌خواهید در مورد تاثیر قهوه بر رنگ کامپوزیت زیبایی اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌‌ می‌کنیم که تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس همراه ما باشید.

تاثیر مصرف قهوه بر تغییر رنگ کامپوزیت دندان

ثبات رنگ کامپوزیت دندان و ماندگاری آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. زیرا استفاده مداوم از مواد غذایی، نوشیدنی‌‌های مختلف و دهانشویه‌ها در حفره دهان‌‌ می‌تواند موجب تغییر رنگ کامپوزیت‌ها شود. تغییر رنگ کامپوزیت‌ها مخصوصا در مورد کامپوزیت دندان‌‌های جلویی یکی از دغدغه‌‌های اصلی افرادی است که کامپوزیت انجام داده اند. اما در مورد تاثیر رنگ قهوه بر کامپوزیت دندان و میزان اثرگذاری آن هنوز اطلاعات کاملی وجود ندارد و نظرات مختلفی در این باره بیان شده است.

بعضی از متخصصین معتقد هستند که یون‌‌های رنگ قهوه‌‌ می‌توانند موجب تغییر رنگ کامپوزیت‌ها شوند. بر اساس نتایج به دست آمده در این رابطه دو عامل PH و وجود شکر در قهوه‌‌ می‌تواند در تغییر رنگ کامپوزیت‌ها نقش داشته باشد. به‌طوری‌که نسبت به سایر مواد غذایی خیلی بیشتر موجب تغییر رنگ کامپوزیت‌ها‌‌ می‌شود. 

به میزانی که PH محلول پایین‌تر باشد، بیشتر موجب تخریب سطحی کامپوزیت و جذب رنگدانه‌‌ می‌شود. علاوه بر این وجود دانه‌‌های شکر در قهوه نیز چسبندگی رنگدانه‌ها روی دندان را افزایش‌‌ می‌دهد.  به عبارتی شکر در هر نوع غذا و نوشیدنی رنگدانه دار دیگری نیز وجود داشته باشد فرآیند زرد شدن کامپوزیت‌ها را تسریع‌‌ می‌کند.

البته با استفاده از مسواک پس از نوشیدن قهوه‌‌ می‌توان تا حد زیادی مقدار این تغییر رنگ را کاهش داد. کامپوزیت‌ها نسبت به لمینت‌ها حساس‌تر هستند و بیشتر دچار تغییر رنگ‌‌ می‌شوند، ازاین‌رو به مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان بیشتری نیاز دارند.

کامپوزیت دندان چه ویژگی‌هایی دارد؟

کامپوزت‌‌های جدید دارای دوام و ماندگاری بالاتری هستند و زیبایی بیشتری را به دندان‌ها‌‌ می‌بخشند. در واقع این کامپوزیت‌ها دارای انقباض کمتر، پولیش پذیری بهتر، ماندگاری و جذابیت بیشتری هستند. البته کامپوزیت‌ها معایبی مثل سایش و تغییر رنگ نیز دارند که‌‌ می‌توانند موجب شوند فرد به تعویض و یا ترمیم کامپوزیت‌ها نیاز پیدا کند. 

عوامل داخلی و خارجی مختلفی در تغییرات رنگ کامپوزیت‌ها نقش دارند. عوامل داخلی باعث ایجاد تغییر در ماده رزینی مثل تغییر ماتریکس رزینی و تغییر در سطح مشترک ماتریکس و فیلر‌‌ می‌شوند. عوامل خارجی نیز در تغییر خصوصیت رنگ کامپوزیت نقش دارند. از جمله این عوامل خارجی‌‌ می‌توان به کشیدن سیگار، رژیم غذایی نامناسب، بهداشت ضعیف دهان و دندان و همچنین جذب مواد رنگی توسط ماتریکس رزینی اشاره نمود. تاثیر قهوه بر رنگ کامپوزیت زیبایی نیز از جمله عوامل خارجی محسوب‌‌ می‌شود. 

دوام و ماندگاری رنگ کامپوزیت دندان‌ها

استفاده از مواد اولیه درجه یک و مرغوب برای کامپوزیت دندان‌ها نقش مهمی در ماندگاری رنگ و کیفیت نهایی آن‌ها دارد. درصورتی‌که از مواد اولیه بی‌کیفیت استفاده شود حتی اگر مراقبت‌ها به خوبی رعایت شود باز هم کامپوزیت‌ها دچار تغییر رنگ‌‌ می‌شوند. ازاین‌رو توصیه‌‌ می‌شود برای داشتن کامپوزیت‌های زیبا با دوام از با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه استفاده کنید. 

اگر چه رنگ کامپوزیت دندان دارای دوام و ماندگاری بالایی است. اما مدت زمان این ماندگاری با توجه به عواملی مانند استفاده از مواد غذایی رنگی مثل نوشابه، قهوه، چای و میوه‌‌های رنگی ، مصرف دخانیات در طولانی مدت‌‌ می‌تواند کاهش یابد و با رعایت این موارد‌‌ می‌توان ثبات رنگ کامپوزیت‌ها را بیشتر کرد. درصورتی‌که کامپوزیت دندان از نوع با کیفیت و با دوام باشد و دچار تغییر رنگ شود‌‌ می‌توان با پولیش کامپوزیت آن را برطرف نمود، زیرا به دلیل ساختار بی‌نظیر کامپوزیت رنگ نمی‌تواند به عمق آن نفوذ کند.

چه عواملی موجب رنگ پذیری کامپوزیت دندان‌‌ می‌شوند؟

به‌طورکلی در رنگ پذیری کامپوزیت دندان عوامل مختلفی نقش دارند که از جمله آن‌ها‌‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • نوع کامپوزیت

کیفیت کامپوزیت‌‌ می‌تواند از مهم‌ترین عوامل موثر در تغییر رنگ آن به مرور زمان باشد. کامپوزیت توسط برندهای مختلفی در جهان تولید‌‌ می‌شود، ازاین‌رو از نظر کیفیت ساخت و درصد موادی که در ساخت آن‌ها به کار رفته متفاوت هستند. در نتیجه پایین بودن کیفیت کامپوزیت موجب تغییر رنگ سریع آن خواهد شد. 

  • مهارت دندانپزشک

دقت و مهارت دندانپزشک در نصب کامپوزیت دندان نیز در تغییر رنگ آن تاثیر گذار است. درصورتی‌که نصب کامپوزیت یا پولیش ابتدایی آن به خوبی انجام نشده باشد کامپوزیت خیلی سریع‌تر در اثر عوامل داخلی و خارجی مختلف مانند نوشیدن چای و قوه دچار تغییر رنگ‌‌ می‌شود. 

  • رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی فرد نیز نقش مهمی در تغییر رنگ کامپوزیت‌ها دارد. استفاده مکرر از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که دارای رنگدانه‌‌های زیادی هستند نیز با گذشت زمان در تغییر رنگ و کدر شدن کامپوزیت‌ها نقش دارد. به همین دلیل معمولا دندانپزشکان توصیه‌‌ می‌کنند که مصرف نوشیدنی‌‌های و خوراکی‌‌های رنگی مانند چای و قهوه را تا حد امکان کاهش دهید و محدود کنید. 

  • برگشت لثه

معمولا با بالا رفتن سن برگشت خط لثه به سمت بیرون رخ‌‌ می‌دهد. این اتفاق ممکن است برای هر فردی رخ دهد. در چنین شرایطی مواد غذایی میان خط لثه و دندان‌ها باقی‌‌ می‌مانند و به مرور زمان موجب پوسیدگی دندان‌‌ می‌شوند. برگشت لثه در افرادی که کامپوزیت دندان انجام داده‌‌‌اند نیز موجب تغییر رنگ چسب کامپوزیت خواهد شد. البته خود کامپوزیت‌ها دچار تغییر رنگ نمی‌شوند بلکه چسب زیر آن‌ها تغییر رنگ خواهد داد. ازاین‌رو بهتر است که چکاپ‌‌های منظم داشته باشید تا این مسئله رخ ندهد. 

  • استعمال دخانیات

یکی از اصلی‌ترین علل تغییر رنگ کامپوزیت‌ها و زرد و بد رنگ شدن آن‌ها مصرف سیگار و دخانیات است. ازاین‌رو بهتر است که استعمال سیگار و سایر دخانیات را خیلی محدود کنید.

  • بهداشت دهان و دندان

درصورتی‌که افراد به بهداشت دهان و دندان خود توجه چندانی نداشته باشند و به‌طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده نکنند احتمال بروز بیماری‌‌های دندان و لثه در آن‌ها افزایش‌‌ می‌یابد و تغییر رنگ کامپوزیت‌ها سریع‌تر رخ‌‌ می‌دهد. 

پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان در اثر مصرف قهوه

با توجه به تاثیر قهوه بر رنگ کامپوزیت زیبایی بهتر است که برای جلوگیری از این اتفاق مراقبت‌‌های لازم را انجام دهید. رعایت کامل بهداشت دهان و دندان‌‌ می‌تواند در تغییر رنگ کامپوزیت‌ها و افزایش طول آن‌ها خیلی موثر باشد. 

درصورتی‌که از خوراکی‌‌های و نوشیدنی‌‌های رنگی استفاده‌‌ می‌کنید بهتر است که گاهی اوقات از خمیردندان‌هایی که دارای خاصیت سایندگی هستند مصرف کنید. البته نباید بیشتر از ۲ بار در هفته استفاده شوند. توجه داشته باشید جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت‌ها به معنی قطع کامل استفاده از قهوه و سایر مواد غذایی رنگی نیست، بلکه مسئله مهم رعایت منظم بهداشت دهان و دندان و مسواک و نخ دندان زدن حداقل دو بار در روز است. همچنین توصیه‌‌ می‌شوند هنگام میل کردن نوشیدنی‌‌های رنگی حتما از نی استفاده کنید.

در نهایت پیشنهاد‌‌ می‌کنیم که هر شش ماه یکبار جهت چکاپ و اطمینان از سلامت و تغییر رنگ کامپوزیت‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

پس از تغییر رنگ کامپوزیت دندان به دلیل مصرف قهوه چکار کنیم؟

اگر پس از مدتی در رنگ کامپوزیت‌‌های خود تغییری احساس کردید حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید تا دندانپزشک علت تغییر رنگ را تشخیص دهد و برای رفع آن اقدامات درمانی لازم را انجام دهد. با تشخیص علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان‌‌ می‌توان به راحتی این مشکل را حل نمود. 

در اکثر موارد‌‌ می‌توان تغییر رنگ به وجود آمده را با پالیش کردن دندان برطرف نمود. اما گاهی اوقات شدت تغییر رنگ ایجاد شده در کامپوزیت خیلی زیاد است که پولیش نمی‌تواند پاسخگو باشد. ازاین‌رو ممکن است که دندانپزشک تصمیم بگیرد روش‌‌های تخصصی‌تری را انتخاب کند. در برخی مواد نیز دندانپزشک تعویض کامپوزیت‌ها را به بیمار پیشنهاد‌‌ می‌دهد.

جمع بندی

سفید و براق کردن دندان‌ها آرزویی است که همیشه افراد در سر دارند. امروزه با کامپوزیت‌‌های زیبایی دندان این رویا به حقیقت پیوسته است. ازاین‌رو‌‌ می‌توانید با انتخاب یک کامپوزیت مناسب با رنگ طبیعی پوست خود دندان‌هایی سفید، زیبا و یکدست داشته باشید. اما مراقبت‌‌های پس از کامپوزیت برای جلوگیری از تغییر رنگ آن بسیار حائز اهمیت است و باید به آن‌ها توجه نمود تا این اتفاق رخ ندهد و کامپوزیت‌ها بتوانند برای مدت زمان طولانی‌تری زیبایی و سفیدی خود را حفظ کنند. 

اما درصورتی‌که تاثیر قهوه بر رنگ کامپوزیت زیبایی و یا به دلیل سایر عوامل خارجی یا داخلی رخ دهد در اکثر موارد‌‌ می‌توان با پالیش کامپوزیت رنگ آن را بازگرداند. برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت‌ها و چکاپ آن‌ها پیشنهاد‌‌ می‌کنیم که هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به دهان و دندان مانند پالیش کامپوزیت، بلیچینگ، لمینت، عصب کشی، کشیدن دندان عقل، ترمیم دندان و کلینیک کودکان است. همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

آیا بلیچینگ برای سفید کردن کامپوزیت‌ها‌‌ می‌تواند موثر باشد؟

یکی از روش‌هایی که برای سفید کردن دندان‌‌های طبیعی مورد استفاده قرار‌‌ می‌گیرد بلیچینگ دندان است. اما از این روش نمی‌توان برای دندان‌‌های روکش شده و از بین بردن لکه‌‌های آن‌ها استفاده نمود. در نتیجه افرادی که‌‌ می‌خواهند یک یا دو واحد دندان‌‌های جلویی خود را کامپوزیت کنند‌‌ می‌توانند جهت ایجاد تناسب میان دندان‌‌های طبیعی و کامپوزیت شده برای دندان‌‌های طبیعی خود از بلیچینگ استفاده کنند.

هزینه ترمیم تغییر رنگ کامپوزیت چقدر است؟

هزینه ترمیم رنگ کامپوزیت و تغییر رنگ آن‌ها به عوامل مختلفی مانند تعداد کامپوزیت‌هایی که به ترمیم نیاز دارند، روش ترمیم و دستمزد دندانپزشک اشاره نمود. بنابراین جهت اطلاع دقیق از هزینه تغییر رنگ کامپوزیت نیاز است به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

چرا مصرف قهوه باعث تغییر رنگ کامپوزیت‌ها‌‌ می‌شود؟

قهوه به دلیل PH پایین و وجود شکر در آن موجب تخریب سطح کامپوزیت‌ها و افزایش چسبندگی رنگدانه به کامپوزیت‌ها‌‌ می‌شود.

آیا امکان اصلاح زرد شدن کامپوزیت دندان وجود دارد؟

اگر خیلی از تغییر رنگ کامپوزیت‌ها نگذشته باشد، به راحتی‌‌ می‌توان با پولیش دندان زرد شدگی آن را برطرف نمود.

آیا‌‌ می‌توان زرد شدن و تغییر رنگ کامپوزیت‌ها در خانه درمان نمود؟

برخی افراد به این فکر هستند که تغییر رنگ کامپوزیت‌ها را با جوش شیرین درمان کنند. اما روش‌‌های خانگی نمی‌توانند نتایج خوبی به دنبال داشته باشند، حتی موجب کاهش دوام و مقاومت کامپوزیت و همچنین بد رنگ شدن آن‌ها‌‌ می‌شوند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button