اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

اگر دندان‌هایتان نیاز به روکش دارد بهتر است از روکش با اسکن سه بعدی استفاده کنید. در این روش قالب‌گیری از دندان به صورت دیجیتالی انجام می‌شود. دستگاه اسکن سه بعدی از فن آوری پیشرفته کامپیوتری به همراه لیزر شروع به اسکن بافت‌های نرم و سخت دندان می‌کند. پس از چند دقیقه تمام اطلاعات لازم برای قالب‌گیری را در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد. در اسکن سه بعدی با کمک دستگاه دیجیتالی و بدون استفاده از مواد قالب‌گیری سنتی از دندان‌ها قالب تهیه می‌شود. به همین دلیل مورد استقبال بیماران قرار گرفته است. لازم به ذکر است تمام اطلاعات مربوط به بافت نرم و سخت داخل دهان به کامپیوتر منتقل می‌شود. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا شما را با این فناوری جدید ساخت روکش با کمک اسکن سه بعدی بیشتر آشنا کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

روش‌های مختلف فن آوری دیجیتال اسکن سه بعدی

دو مدل قالب‌گیری دیجیتال از دندان‌ها داریم. در روش اول تصاویر به شکل دیجیتالی و عکس برای دندانپزشک یا لابراتوار ارسال می‌شود. همچنین از فناوری تصویر ویدئویی دیجیتال نیز کمک می‌گیرند. در روش دوم تصاویر داخل دهان با کمک لیزر و اسکن دیجیتالی انجام می‌شود. بهتر است بدانید اسکن با کمک نور لیزر گرفته می‌شود. این مدل اسکن سه بعدی کاملا بی خطر و بی عارضه بوده و در عین حال بسیار دقیق عمل می‌کند. قبل از شروع به کار، دندان نیاز به کمی آماده سازی دارد و باید با پودر مخصوص تمام دندان‌ها پوشیده شوند. در این شرایط از تمام جزئیات دندان‌ها اسکن گرفته می‌شود. 

قالب‌گیری دیجیتال دندان چگونه انجام می‌شود؟

قالب‌گیری دیجیتال یا سه بعدی از دندان‌ها برای ساخت روکش، بسیار دقیق بوده و کارایی را افزایش می‌دهد. با این دستگاه‌ها تصاویر از طریق کامپیوتر و با ایمیل به آسانی به لابراتوار فرستاده می‌شود. در این روش می‌توانید قالب‌گیری و ترمیم را در یک روز انجام دهید. با کمک این فناوری از حضور مداوم در مطب راحت می‌شوید و تعداد جلسات مراجعه شما کم خواهد شد. 

چرا از قالب‌گیری دیجیتال و اسکن سه بعدی استفاده می‌کنند؟

  • تصاویر سه بعدی قالب‌گیری دقیق تری از دندان‌ها بدست می‌دهد در نتیجه ترمیم بهتری خواهیم داشت.
  • روند کار با سرعت بیشتری انجام می‌شود. 
  • دیگر نیاز به مواد قالب‌گیری نداریم. برخی از بیماران در استفاده از مواد سنتی قالب‌گیری دچار حالت تهوع می‌شوند که با این دستگاه این مشکل رفع شده است. 
  • برای بیمار و دندانپزشک خوشایند و لذت بخش تر از حالت سنتی قالب گیری است.
  • در تصویر برداری دیجیتال احتمال خطا بسیار کم است. 
  • بیمار در این روش بیشتر در جریان روند درمان خود قرار می‌گیرد. همچنین می‌تواند قالب‌گیری از دندان‌ها را روی مانیتور ببیند. 
  • زمان لازم برای اسکن سه بعدی بین ۱.۵ تا ۵ دقیقه است. در این زمان از هر دو فک تصویربرداری می‌شود. 
  • در این روش به صورت نامحدود از دندان‌ها اسکن گرفته شده و دیگر نیاز به جمع آوری اطلاعات بر روی کاغذ نیست.
  • روکش با اسکن سه بعدی با محیط زیست سازگار است. زیرا سینی‌های یک بار مصرف دندانپزشکی و مواد قالب‌گیری از فرایند حذف شده است. 

قالب‌گیری دیجیتال با قالب‌گیری سنتی چه تفاوتی دارد؟

در ادامه برخی از تفاوت‌های این دو روش را با هم بررسی می‌کنیم:

کاهش درصد خطا در قالب‌گیری دیجیتال

قالب‌گیری سنتی مراحل زیادی دارد. به همین دلیل از ظرافت زیادی برخوردار است که باید در هر مرحله تمام آنها رعایت شود. بروز خطای انسانی و ایجاد مشکل در هر مرحله دور از تصور نیست. ممکن است مشکلاتی مانند ایجاد حفره یا حباب در قالب‌گیری به وجود بیاید که می‌تواند در ساخت روکش تاثیر منفی بگذارد. 

اما در روش دیجیتالی این خطا‌ها حذف شده و در زمان بسیار کمی از دندان‌ها قالب گیری می‌شود. در روش دیجیتالی یا ساخت روکش با اسکن سه بعدی قبل از ایمیل کردن اطلاعات، دندانپزشک به صورت دقیق می‌تواند اسکن دیجیتال را بررسی نماید و به مراتب درصد خطا پایین می‌رود. اگر در مشاهده بصری از اسکن، دندانپزشک ایرادی پیدا کرد به آسانی و در چند دقیقه می‌تواند مجدد اقدام به قالب‌گیری دیجیتال نماید. اما در روش سنتی بیمار دوباره باید به دندانپزشک جهت گرفتن قالب‌گیری مراجعه نماید. 

از طرفی در قالب‌گیری دیجیتال امکان بزرگنمایی و زوم تصاویر برای بررسی دقیق وجود دارد. به همین دلیل می‌توانند قبل از اقدام به ساخت، تمامی مشکلات احتمالی را بررسی کنند. 

همچنین با کمک این روش دندانپزشک می‌تواند قالب نهایی از فک بالا و پایین را با هم مطابقت دهد تا نقطه تماس درست و دقیق دندان‌ها با یکدیگر را مورد بررسی قرار دهد. به همین دلیل میزان تراش مناسب دندان‌ها در این اسکن قابل مشاهده است. 

تعداد جلسات مراجعه برای روکش

قالب‌گیری روکش با اسکن سه بعدی از دندان نسبت به روش سنتی قالب‌گیری تعداد جلسات بسیار کمتری دارد. اگر قسمتی از دندان در قالب‌گیری دیجیتال به درستی ثبت نشده باشد با کمک شبیه سازی می‌توان آن قسمت را به دندان اضافه کرد. اما در قالب‌گیری سنتی این روش امکان پذیر نیست و باید مجدد به دندانپزشک برای گرفتن قالب‌گیری مراجعه نمایید. در روش سنتی از گرفتن قالب تا قرار گیری آن چندین جلسه و چندین هفته طول می‌کشد. 

مواد مصرفی مورد نیاز 

در قالب‌گیری دیجیتال موادی مصرف نشده و تمام پروسه دیجیتالی طی می‌شود. همچنین حداکثر ۵ دقیقه زمان می‌برد تا پروسه تکمیل شود. به همین دلیل باعث رضایت و راحتی بیمار می‌شود. این زمان در قالب‌گیری سنتی بیشتر است. در قالب گیری سنتی از خمیر مخصوص برای گرفتن قالب استفاده می‌کنند. 

قالب‌گیری دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدا مانند روش سنتی، دندان‌ها تراشیده می‌شود تا به شکل مورد نظر در بیاید. دندانپزشک اقدام به تمیز کردن دندان‌ها می‌کند تا بزاق و خون موجود در دهان تمیز شود. سپس با پودر مخصوص که حاوی دی اکسید تیتانیوم است قوس دهان و دندان‌ها را آغشته می‌کنند.

با دستگاهی که وارد دهان می‌شود قالب‌گیری دیجیتال انجام می‌شود. دستگاه را روی سطح دندان‌ها حرکت می‌دهند تا اسکن کاملی از دندان‌ها و بافت نرم بدست بیاورند. این دستگاه به صفحه نمایشی متصل است که باعث می‌شود دندانپزشک داخل دهان را روی مانیتور بررسی کند. 

در برخی از دستگاه‌های اسکن سه بعدی تصاویر کنار هم قرار می‌گیرند و تصویر نهایی را ایجاد می‌کنند. اما در برخی دیگر تصویر نهایی و کامل روی مانیتور نشان داده می‌شود. تنها برخی از مدل‌های دستگاه دیجیتال امکان ارسال تصاویر به صورت کلی را دارد. 

معمولا در مدت زمان ۲ دقیقه این فرایند تمام می‌شود. اما اگر نیاز به بررسی مجدد باشد گاهی ۵ دقیقه هم زمان می‌برد که در مقایسه با قالب‌گیری سنتی زمان بسیار کمی است. 

سپس با کمک بزرگنمایی اصلاح CAD/CAM انجام می‌شود. امروزه در مطب‌های دندانپزشکی از قالب‌گیری دیجیتال CAD/CAM به همراه سایر تجهیزات دندانپزشکی استفاده می‌شود. 

آشنایی با دستگاه‌های قالب‌گیری دیجیتال

برای ساخت روکش با اسکن سه بعدی از دستگا‌های قالب‌گیری دیجیتال مانند Cadent iTero 3M ESPE Lava C.O.S و Sirona CEREC Connect استفاده می‌کنند. این دستگاه به صورت دیجیتال تمامی اطلاعات لازم هر دو فک را به صورت کلی ثبت می‌کند. این اطلاعات از طریق ایمیل به لابراتوار سازنده ارسال می‌شود. 

آیا قالب‌گیری دیجیتال هزینه زیادی دارد؟

استفاده از دستگاه‌های اسکن دیجیتالی زمان صرف شده را کاهش می‌دهد. همچنین به دلیل آنکه از مواد قالب‌گیری سنتی استفاده نمی کنند هزینه کم می‌شود. از طرفی به دلیل کاهش خطای انسانی، عدم نیاز به گرفتن قالب‌گیری مجدد و حذف هزینه نیروی انسانی در هزینه‌ها کاهش ایجاد می‌شود. اسکن سه بعدی بازده را افزایش داده و کارایی را بالا می‌برد. 

بهترین دستگاه‌های اسکن سه بعدی

دستگاه‌های زیادی در بازار موجود هستند اما امروز به بررسی ۳ مدل از بهترین دستگاه‌ها خواهیم پرداخت.

دستگاه CBCT یا Cone-Beam Computed Tomography

این دستگاه یکی از بهترین دستگاه‌هاست که در ساخت آن از بالاترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده است. با کمک پرتو ایکس از بافت نرم و سخت اسکن انجام می‌دهد. در حین انجام اسکن، بیمار نباید حرکتی انجام دهد تا تصویری بدون نقص به دست بیاید. این دستگاه به عنوان جایگزین سی تی اسکن در پزشکی نیز کاربرد دارد. 

اسکنر Intraoral Scanner یا IOS

روش کار این دستگاه از طریق تاباندن نور به دندان‌ها و تصویر برداری دقیق از آنهاست. تنها ۱.۵ دقیقه زمان نیاز است تا اسکن کاملی از دندان‌ها گرفته شود. دندانپزشک می‌تواند تصویر به دست آمده را بزرگتر کند تا تمام جزئیات را دقیق بررسی نماید. استفاده از این دستگاه برای بیمار هیچ ناراحتی ایجاد نمی کند.

اسکنرهای Lab Scanners

از این دستگاه در قسمت بیرونی دهان استفاده می‌شود. معمولا برای اسکن دندان در درمان‌های ارتودنسی، ایمپلنت و ترمیمی کارایی دارند. 

ساخت روکش با اسکن سه بعدی

زمانی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید تا فرایند ساخت روکش را آغاز کنند اگر به صورت سنتی انجام شود چند هفته زمان به همراه مراجعات مکرر نیاز است. اما در روش اسکن سه بعدی تنها در چند روز ساخت روکش‌ها تکمیل می‌شود. پس از اسکن با دستگاه مخصوص، تصویر بدست آمده با اسکنر‌های سه بعدی، با مواد مخصوص کامپوزیتی یا سرامیکی ساخته می‌شود. این فرایند دقیق بوده و در زمان کمی به اتمام می‌رسد. 

استفاده از اسکن سه بعدی چه مزایایی دارد؟

اسکنر‌های سه بعدی نسبت به دستگاه‌های اشعه ایکس و سی تی اسکن کاربرد‌ها و مزایای بیشتری دارد. در این قسمت قصد داریم با برخی از این مزایا آشنا شویم. 

  • پرتو اشعه محدود

در اسکنر‌های سه بعدی اشعه ایکس تنها به دندان‌ها تابیده می‌شود و به سایر نقاط دهان و بدن نمی رسد. به همین دلیل بیمار در معرض عوارض ناشی از برخورد اشعه ایکس قرار نمی گیرد. 

  • کاهش زمان قالب‌گیری

دستگاه اسکنر با یک چرخش در دهان تمام اطلاعات لازم را بدست می‌آورد. به همین دلیل قالب‌گیری در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود. 

  • دقت بالای انجام کار

به دلیل وضوح بالایی که تصویر دارد، دندانپزشک می‌تواند با بررسی تصویر قبل از ارسال اشکالات احتمالی را رفع کند. این دستگاه سنجش دقیقی را ارائه می‌دهد. 

  • تصویر با جزئیات زیاد

تصویری که این دستگاه ارائه می‌دهد بسیار دقیق تر از اشعه ایکس است. این دستگاه عفونت، اعصاب درگیر و آسیب‌های وارده به دندان دیده می‌شود. به همین دلیل تمامی مشکلات مربوط به سینوس‌ها نیز با این اسکن قابل شناسایی و درمان است. 

  • شناسایی کیفیت استخوان

از این دستگاه علاوه بر اسکن دندان برای گذاشتن روکش، می‌توانید برای بررسی وضعیت استخوان فک در ایمپلنت دندانی نیز استفاده کنید. 

  • آسانی کار با دستگاه 

طریقه استفاده و کار با دستگاه برای دندانپزشکان بسیار آسان و بدون درد سر است. با یک آموزش ساده می‌توانند از دستگاه استفاده نمایند.

جمع بندی

قالب‌گیری دندان برای روکش با اسکن سه بعدی بسیار راحت تر و دقیق تر از قالب‌گیری با مواد به صورت سنتی است. اسکنر‌های سه بعدی یکی از پیشرفته ترین و دقیق ترین دستگاه‌های دندانپزشکی هستند که اطلاعات کافی و دقیقی برای ساخت روکش و سایر درمان‌های دندانپزشکی مانند ایمپلنت، بریج و ساخت پروتز را در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد. 

قبل از انتخاب و انجام هر روشی با متخصصین کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. دندانپزشکان ما پس از معاینه کامل دهان و دندان، بهترین راه حل را به شما پیشنهاد می‌دهند. تمامی کار‌های مربوط به زیبایی و سلامت دهان و دندان مانند روکش، ترمیم، ایمپلنت، بلیچینگ، لمینت، کامپوزیت، جراحی دندان عقل، عصب کشی و دندانپزشکی کودکان در این کلینیک انجام می‌شود. زمان را از دست نداده و همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

اسکن سه بعدی دندان چیست؟

اسکن سه بعدی دندان به پزشکان اجازه می‌دهد تا آناتومی دندان را از زوایای مختلف مشاهده کنند. اسکن سه بعدی می‌تواند به دستیابی و دید بهتری از ساختارهای استخوانی، مانند موقعیت ریشه‌های مجاور، به منظور تعیین محل کانال‌ها و شکستگی‌های ریشه کمک کند. همچنین توانایی اندازه گیری دقیق تر ساختارهای آناتومیک برای ساخت روکش را فراهم می‌کند.

آیا اسکن سه بعدی دندان بی خطر است؟

بیشتر مردم به دلیل تشعشعات اشعه ایکس در اسکنر‌ها نگران هستند و در این مورد حق دارند. اما نباید نگران تشعشعات ساطع شده توسط دستگاه اشعه ایکس سه بعدی باشید زیرا بسیار کوچک و محدود هستند. این دستگاه‌ها حتی توسط آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا تأیید شده‌اند تا برای کودکان استفاده شوند. پرتو اشعه بسیار محدود است و صرفا دندان‌ها را نشانه می‌گیرد. 

آیا می‌توانید با چاپگر سه بعدی روکش بسازید؟

روکش‌های چاپ سه بعدی روکش‌های دندان دائمی هستند که از یک چاپگر سه بعدی با استفاده از رزین‌های مخصوص دندانپزشکی مورد تایید FDA ساخته می‌شوند. آنها بدون نیاز به سوراخ کردن یا برداشتن ساختار دندان به طور دائم به دندان شما متصل می‌شوند.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button