اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

 عصب‌کشی دندان با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

سالیان زیادی است که از دریل و سایر تجهیزات برای خارج نمودن پالپ عفونی دندان استفاده می‌کنند. اما امروزه دندان‌پزشکی لیزری تاثیر بسزایی در روند عصب‌کشی دندان داشته، به‌طوری‌که استفاده از لیزر همراه با تکنیک‌های سنتی دندان‌پزشکی موجب شده که پالپ عفونی و باکتری‌ها به طور کامل از دهان خارج شوند بدون آنکه به بافت سالم دندان آسیبی وارد شود. 

در واقع درمان ریشه یا عصب‌کشی دندان با لیزر جدیدترین و بهترین روش عصب‌کشی محسوب می‌شود و در مقایسه با روش سنتی دارای نتایج خیلی بهتری است. به همین دلیل در اکثر کلینیک‌های دندان‌پزشکی مدرن از این روش استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید با نحوه انجام عصب‌کشی دندان با لیزر بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید. 

عمل کانال ریشه دندان یا روت کانال

عمل درمان ریشه یک روش رایج است که برای از بین بردن عفونت داخل دندان توسط متخصصان آندودنتیست و دندان‌پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش در مواقعی که در دندان حفره درمان نشده وجود داشته باشد و یا اینکه به دلیل صدمه، آسیب دیده باشد کاربرد دارد. در چنین مواردی ورود عفونت به محفظه پالپ دندان در یک بازه زمانی کوتاه موجب درد، آبسه و در نهایت از بین رفتن استخوان می‌شود. 

عمل روت کانال دارای پروسه پیچیده‌ای است و اگر به روش‌های سنتی و مرسوم انجام شود به جلسه‌های درمانی بیشتری نیاز خواهد داشت. اما با روی کار آمدن روش عصب‌کشی دندان یا لیزر این عمل در مدت زمان کوتاه‌تری و با کمترین میزان آسیب انجام می‌شود. 

دندان‌پزشکی لیزری چیست؟

منظور از دندان‌پزشکی لیزری استفاده از تکنولوژی لیزر در انجام روش‌های متنوع دندان‌پزشکی است. با وجود لیزر دندان‌پزشکان می‌توانند درمان بافت‌های نرم و سخت دهان را بدون استفاده از مته‌های سنتی و لوازم جراحی انجام دهند. لیزرهایی که در دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند از دقت و ایمنی بالایی برخوردار هستند و موجب می‌شوند که تمامی درمان‌های دندان‌پزشکی مانند عصب‌کشی دندان آسان‌تر و در مدت زمان کوتاه‌تری انجام شود. 

مقایسه عصب‌کشی به روش لیزری و سنتی

در درمان ریشه دندان با لیزر که از آن به عنوان عصب‌کشی لیزری نیز یاد می‌کنند، با استفاده از تکنولوژی پیشرفته لیزر به محفظه پالپ دندان دسترسی پیدا کرده و آن را تمیز می‌کنند. این روش همانند عمل سنتی کانال ریشه است، با این تفاوت که با کمک لیزر انجام می‌شود تا درمان نتایج بهتری داشته باشد. 

در این پروسه درمانی با استفاده از پروتکل درمانی آندودنتیک دو طول موج، خارج کردن پالپ عفونی از کانال ریشه انجام می‌شود.  به این صورت که لیزرهای Er YAG دندان‌پزشکی موجب ایجاد شوک در محلول‌های تمیز کننده می‌شود و لیزر Nd YAG دارای خاصیت ضد باکتریایی است. استفاده از این دو لیزر در کنار یکدیگر باعث می‌شود درمان ریشه دندان نتایج بی‌نظیری داشته باشد.

 به‌طوری‌که درمان کانال ریشه سریع‌تر، ایمن‌تر و نتیجه بخش‌تر خواهد بود. عصب‌کشی با لیزر در اکثر موارد در یک جلسه درمانی انجام می‌شود و ساختار دندان و بخش سالم آن به خوبی حفظ می‌گردد. 

چه افرادی کاندید مناسبی برای درمان ریشه با لیزر هستند؟

افرادی که از عفونت کانال ریشه رنج می‌برند بهترین کاندید برای درمان ریشه با لیزر محسوب می‌شوند. در چنین مواردی دندان را همچنان می‌توان درمان کرد و نیازی به کشیدن دندان نیست. دندان‌پزشکان همواره در تلاش هستند که ساختار دندان طبیعی بیمار را حفظ کنند و به ترمیم و بازیابی آن بپردازند. ازاین‌رو تنها در مواقعی که هیچ راهی برای ترمیم دندان وجود ندارد برای کشیدن دندان اقدام می‌کنند.

 بیمارانی که دندان آن‌ها به درمان ریشه نیاز داشته باشد دندان‌پزشک در جلسه مشاوره و با توجه به تصویر عکس‌برداری دندان تشخیص می‌دهد که برای این بیمار عصب‌کشی با لیزر می‌تواند گزینه مناسبی باشد یا خیر.

مزایای عصب‌کشی دندان با لیزر

 عصب‌کشی دندان با استفاده لیزر مزایای بسیاری دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نبود نویز در پروسه سوراخ کردن دندان

در روش سنتی و استفاده از مته صدای ناخوشایندی ایجاد می‌شود که می‌تواند برای بیمار خیلی آزاردهنده باشد. این در حالی است که مته لیزری بدون کوچک‌ترین صدایی سوراخ کردن دندان را انجام می‌دهد و این موضوع موجب حفظ آرامش بیمار در طول درمان می‌شود.

  • حفظ بیشتر ساختار دندان

طراحی مته‌های لیزری بافت سخت به نحوی انجام شده که می‌توانند آماده کردن کانال دندان را با بالاترین دقت ممکن انجام دهند. این طراحی موجب شده که در پروسه عصب‌کشی ساختار دندان سالم‌تر باقی بماند و طول عمر بیشتری داشته باشد. 

  • از بین بردن موثر باکتری‌ها

درصورتی‌که در درمان ریشه و ضدعفونی کردن محفظه پالپ از لیزر استفاده شود ریسک عفونت مجدد خیلی کاهش می‌یابد. بنابراین احتمال نیاز به درمان ثانویه بسیار کم می‌شود و درمان نتایج بهتری خواهد داشت. 

  • جلوگیری از خونریزی دندان

از مشکلات رایج در عصب‌کشی دندان به روش سنتی خونریزی محل درمان است که موجب دشوار شدن کار برای دندان‌پزشک می‌شود. اما در عصب‌کشی دندان با لیزر خونریزی خیلی کم اتفاق می‌افتد و دندان‌پزشک می‌تواند با کنترل آن به آسانی از گسترش خونریزی جلوگیری نماید.

نحوه انجام عصب‌کشی دندان با لیزر

در روش عصب‌کشی دندان با امواج نوری لیزر، کانال‌های ریشه به طور کامل تخلیه می‌شود و داخل آن به خوبی استریل می‌شود. با توجه به اینکه این روش سرعت بالایی دارد معمولا بدون نیاز به بی‌حسی انجام می‌شود. از آنجایی که لیزر درمانی روشی کم تهاجمی است نتایج حاصل از آن با موفقیت بالایی همراه است. در واقع دقت بسیار بالا تکنولوژی لیزری موجب شده که بیمار از ایمن بودن این روش اطمینان خاطر داشته باشد و به نتایج دلخواه خود با کمترین میزان درد و خونریزی دست یابد. 

درمان ریشه با لیزر معمولا در یک جلسه انجام می‌شود اما در برخی از مواقع به دلیل شدت عفونت و وضعیت بیمار، دندان‌پزشک ادامه پروسه درمان را به جلسه بعد موکول می‌کند. به این صورت که دندان‌پزشک دندان را پانسمان کرده و در مراجعه بعدی درمان را تکمیل می‌کند. در جلسه دوم درمان نیز پس از برداشتن پانسمان و پاکسازی مجدد کانال حفره دندان، باقی‌مانده عفونت از بین می‌رود.

 سپس کانال دندان را با مواد مخصوص پر می‌کنند و در پایان دندان پرشده و روکش می‌شود تا از استحکام و مقاومت کافی برخوردار شود. 

 عصب‌کشی با لیزر بهتر است یا روش‌های سنتی؟

  • عصب‌کشی سنتی

در روش درمانی عصب‌کشی معمولی برای باز کردن سوراخ دندان از دریل استفاده می‌کنند. سپس پالپ عفونی و آسیب دیده را خارج نموده و مجددا کانال ریشه را پاکسازی و پر می‌کنند. 

  • عصب‌کشی لیزری

این روش نیز دقیقا مشابه روش سنتی است، با این تفاوت که در آن لیزر جایگزین دریل شده است. لیزرها می‌توانند با دقت و سرعت بیشتری بافت‌های آسیب دیده را از بین ببرند و بخش بیشتری از بافت سالم را حفظ کنند. آنچه که موجب محبوبیت این روش شده، میزان درد و خونریزی کمتر است. به‌طوری‌که افرادی که قبلا روش عصب‌کشی سنتی انجام داده‌اند اگر دفعات بعدی از این روش استفاده کنند ناراحتی و درد آن‌ها حین و پس از درمان ریشه خیلی ناچیز خواهد شد.

معایب و خطرات عصب‌کشی لیزری دندان

درمان ریشه همانند سایر روش‌های درمانی در کنار تمامی مزایایی که دارد با خطراتی نیز همراه است که نباید از آن‌ها غافل شد. از جمله این خطرات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • گاهی اوقات در اثر عصب‌کشی لیزری دندان دچار تغییر رنگ و یا تیرگی می‌شود و در چنین مواقعی دندان‌پزشک برای رفع این مشکل از محلول‌های سفید کننده دندان استفاده می‌کند. 
  • دندان‌هایی که عصب‌کشی می‌شوند به دلیل تراش دیواره‌های دندان کمی ضعیف‌تر شده و همانند دندان‌های طبیعی استحکام ندارند، ازاین‌رو باید با استفاده از روکش از آن‌ها محافظت نمود و مقاومتشان را در برابر ضربه و فشار افزایش داد.
  • احساس درد و ناراحتی بعد از عصب‌کشی دندان تا چند روز کاملا طبیعی است و با مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌هایی که دندان‌پزشک آن‌ها را تجویز می‌کند این درد برای بیمار قابل تحمل خواهد بود. 
  • اگر چه احتمال عفونت پس از عصب‌کشی دندان خیلی پایین است، اما درصورتی‌که این اتفاق رخ دهد دندان به عصب‌کشی مجدد نیاز خواهد داشت و در برخی مواقع دندان‌پزشک مجبور به کشیدن دندان می‌شود.
  • امکان مشخص کردن طول عمر دندان عصب‌کشی شده وجود ندارد و همه چیز به مراقبت‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان و وضعیت دندان بستگی دارد. به‌طوری‌که ممکن است در آینده این دندان از بین برود. 

هزینه عصب‌کشی دندان با لیزر 

هزینه عصب‌کشی با لیزر نسبت به روش معمولی به دلیل تجهیزاتی که در این روش استفاده می‌شود کمی بالاتر است. اما با توجه به مزایایی که دارد خیلی مورد توجه قرار گرفته است. عصب‌کشی با در نظر گرفتن دندان و شدت آسیبی که دیده است می‌تواند ساده و یا پیچیده باشد. به عنوان مثال عصب‌کشی دندان‌های پیش و نیش نسبت به دندان‌های آسیاب دارای هزینه کمتری هستند. علاوه بر موارد ذکر شده عوامل دیگری نیز مانند درمان مجدد عصب‌کشی، نیاز به روکش به جای پر کردن، کشیدن و جایگزین کردن دندان در هزینه نهایی بیمار موثر هستند. 

جمع بندی

عصب‌کشی دندان با لیزر روشی بدون درد و کم تهاجمی است. این روش برای افرادی که از روش سنتی درمان ریشه خیلی ترس و واهمه دارند می‌تواند مفید و موثر باشد. در واقع استفاده از لیزر در دندان‌پزشکی باعث شده که درمان‌ها خیلی سریع‌تر ، موثر‌تر و با کمترین میزان درد و ناراحتی انجام شوند. 

اگر شما نیز به درمان ریشه نیاز دارید و به دلیل ترس از عصب‌کشی سنتی برای درمان اقدام نمی‌کنید، ما به شما توصیه می‌کنیم که هر چه سریع‌تر به یک دندان‌پزشک متخصص عصب‌کشی با لیزر مراجعه کنید و دندان طبیعی خود را نجات دهید و سالیان زیادی از آن استفاده نمایید.

تمامی کار‌های مربوط به دهان و دندان مانند عصب کشی، جراحی دندان عقل، ایمپلنت، ترمیم و کامپوزیت در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس انجام می‌شود. کافی است همین حالا با شماره‌های موجود تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

درمان ریشه با لیزر چقدر ماندگاری دارد؟

دوام و طول عمر دندان بعد از عصب‌کشی با لیزر به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حفظ مناسب ساختار دندان به کمک درمان‌های جانبی مانند کراون و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان اشاره نمود. 

میزان موفقیت عصب‌کشی با لیزر چقدر است؟

 عصب‌کشی دندان با لیزر روشی نوین است که در مقایسه با روش سنتی عصب‌کشی دارای نتایج بهتری است و میزان موفقیت بالاتری دارد. اگر این پروسه درمانی توسط دندان‌پزشکی مجرب و با توجه به استانداردهای بین‌المللی لازم انجام شود قطعا نتیجه رضایت بخش خواهد بود. فقط در مواردی که دندان دچار پوسیدگی مجدد شود، به بافت دندان آسیب برسد و یا اینکه عفونت کند نیاز است که پروسه درمانی ادامه یابد. 

آیا لیزرهای دندان‌پزشکی بی‌خطر هستند؟

 دندان‌پزشکانی که خدمات درمانی با استفاده از لیزر را انجام می‌دهند کاملا آموزش دیده‌اند و دارای دانش و مهارت کافی در این زمینه هستند. ازاین‌رو نیازی نیست که نگران برش دندان خود با لیزر باشید و دندان‌پزشک این کار را با نهایت دقت و ظرافت بدون کوچک‌ترین میزان آسیب دیدگی نجات می‌دهد.

آیا عصب‌کشی دندان با لیزر دردناک خواهد بود؟

این روش جراحی، یک روش کم تهامی است، ازاین‌رو درد ناشی از آن خیلی کمتر بوده و عوارض بسیار ناچیزی دارد. به‌طوری‌که پروسه درمانی در یک جلسه بدون نیاز به بی‌حسی موضعی بیمار خاتمه می‌یابد. 

آیا نیاز است که دندان پس از عصب‌کشی روکش شود؟

بعد از عصب‌کشی می‌توان فقط از مواد پرکننده مخصوص استفاده کرد. اما در مواردی که دندان به دلیل پوسیدگی تغییر رنگ می‌یابد، مخصوصا دندان‌های جلو، باید حتما از روکش برای حفظ ساختار دندان و بهبود ظاهر طبیعی آن استفاده نمود.

عصب‌کشی با لیزر بهتر است یا عصب‌کشی سنتی؟

با توجه به اینکه نور در یک خط مستقیم در حال حرکت است و معمولا کانال‌های عصب مستقیم نیستند، با استفاده از ابزارهای سنتی راحت‌تر می‌توان به منحنی‌های آن دسترسی پیدا کرد. از طرفی لیزر به دلیل افزایش دما درون دندان موجب می‌شود که به بافت درون بخش نرم و همچنین قسمت بیرونی در عاج دندان آسیب وارد گردد. 

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button