تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

فورسپس ریشه کش بالا نوعی ابزار جراحی دندانپزشکی است. این ابزار برای کمک به راحت‌تر کشیدن دندان‌های فک بالا کاربرد دارد. این ابزار طوری طراحی شده‌اند که دندان را از ریشه گرفته و از سوکت خود خارج کنند. فورسپس‌ها متناسب با انحنای دندان هستند و با نوک منقار مانند خود، حداکثر چسبندگی را ایجاد می‌کنند. انواع مختلفی از فورسپس ریشه کش فک بالا، از جمله انواع مستقیم، زاویه دار و منحنی وجود دارد که هر کدام برای روش‌های دندانپزشکی خاصی مناسب هستند. این فورسپس‌ها معمولا در درمان‌های ارتودنسی، جراحی‌های دندان و کشیدن دندان استفاده می‌شوند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی دقیق شکل و کاربرد فورسپس ریشه کش فک بالا خواهیم پرداخت.

انواع فورسپس ریشه کش بالا و کاربرد آنها

فورسپس ریشه کش فک بالا به طور خاص برای کشیدن دندان‌های فوقانی مانند دندان‌های ثنایا، کاسپید، پرمولر و مولر طراحی شده است. این فورسپس چهار نوع متفاوت دارد. هرکدام از این فورسپس‌ها برای نوعی از دندان‌های فک بالا بکار می‌روند. باهم به بررسی انواع فورسپس ریشه کش فک بالا خواهیم پرداخت.

فورسپس ثنایا فوقانی

از فورسپس ثنایا فوقانی برای کشیدن دندان‌های ثنایا از فک بالا استفاده می‌شود. اینها برای گرفتن دندان توسط تاج و اعمال فشار کنترل شده برای شل شدن دندان از سوکت طراحی شده اند.

فورسپس پرمولر فوقانی

این فورسپس برای کشیدن دندان‌های پرمولر از فک بالا استفاده می‌شود. آنها نوک تیز تری نسبت به فورسپس ثنایا دارند که امکان دسترسی بهتر به فضاهای تنگ اطراف پرمولرها را فراهم می‌کند.

فورسپس مولر فوقانی

فورسپس مولر فوقانی برای کشیدن دندان‌های مولر از فک بالا استفاده می‌شود. آنها منقارهای افقی دارند که برای گرفتن تاج دندان‌های آسیاب و اعمال فشار به صورت کنترل شده برای کشیدن دندان طراحی شده اند.

فورسپس ریشه بالایی

این فورسپس‌ها به طور ویژه برای بیرون کشیدن ریشه دندان‌ها از فک بالا طراحی شده اند. زمانی استفاده می‌شوند که تاج دندان قبلاً برداشته شده باشد و فقط ریشه در حفره باقی بماند. فورسپس برای گرفتن ریشه و بیرون آوردن آن از سوکت استفاده می‌شود.

هر یک از این فورسپس‌ها شکل و اندازه خاصی دارند که امکان گرفتن و دستکاری بهینه دندان را در طول فرآیند کشیدن آن فراهم می‌کند. انتخاب فورسپس به محل و وضعیت دندان در حال کشیدن و همچنین ترجیحات دندانپزشک یا جراح دهان که این روش را انجام می‌دهد، بستگی دارد.

فورسپس دندانپزشکی چه کاربردی دارد؟

فورسپس دندان معمولا در دندانپزشکی برای محکم گرفتن و برداشتن دندان‌ها استفاده می‌شود. آنها در طول روش‌هایی مانند کشیدن دندان، اپرکولکتومی و در برداشتن دندان عقل نهفته استفاده می‌شوند. از فورسپس برای گرفتن دندان در سطح تاج یا ریشه استفاده می‌شود و به آرامی اما محکم آن را به جلو و عقب تکان می‌دهد تا زمانی که به اندازه کافی شل شود تا بتوان آن را کشید. فورسپس‌های دندانی در اندازه‌ها، شکل‌ها و زوایای مختلف متناسب با مکان‌ها و انواع دندان‌ها در دسترس هستند. آنها ابزار مهمی هستند که به دندانپزشکان در دستیابی به روش‌های دندانپزشکی موفق کمک می‌کنند.

جنس فورسپس ریشه کش بالا

جنس فورسپس‌های دندانی اکثرا از فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم است. برخی از تولیدکنندگان نیز از آلیاژهای آلومینیومی با کیفیت بالا برای دستگیره‌های فورسپس دندانی استفاده می‌کنند. این حالت باعث می‌شود فوسپس‌ها سبک وزن بوده و جابجایی آن‌ها آسان باشد.

سایر فورسپس‌ های دندانپزشکی و کاربرد آنها

بجز فورسپس ریشه کش بالا انواع مختلفی از فورسپس در دندانپزشکی استفاده می‌شود. برخی از پرکاربردترین آنها عبارتند از:

فورسپس های استخراجی

برای گرفتن و برداشتن دندان‌ها استفاده می‌شود. آنها در اندازه‌ها و اشکال مختلف هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دندان‌های خاصی را در دهان قرار دهند.

فورسپس نوک ریشه

از این فورسپس‌ها برای برداشتن قطعات دندانی که ممکن است در حین کشیدن دندان شکسته شود، استفاده می‌شود.

تری های قالب گیری

این پنس برای نگه داشتن تری‌های قالب‌گیری در جای خود در حین برداشتن قالب از دندان‌ها استفاده می‌شود.

فورسپس ارتودنسی

در روش‌های ارتودنسی برای اعمال نیرو برای حرکت دندان‌ها استفاده می‌شود.

فورسپس های ترمیمی

برای قرار دادن و برداشتن ترمیم‌های کوچک مانند پر کردن یا تاج استفاده می‌شود.

فورسپس جراحی

این انبر در طی مراحل مختلف جراحی مانند پیوند استخوان یا کاشت ایمپلنت استفاده می‌شود.

به طور کلی، فورسپس ابزاری ضروری برای دندانپزشکان در طیف گسترده‌ای از روش‌ها، از تمیز کردن و پر کردن معمولی تا مداخلات جراحی پیچیده‌تر است.

تفاوت فورسپس ریشه کش بالا و پایین

فورسپس مخصوص کشیدن دندان فک بالا برای کشیدن دندان از فک بالا طراحی شده است، در حالی که فورسپس مخصوص کشیدن دندان فک پایین برای کشیدن دندان از فک پایین طراحی شده است. فورسپس‌های فک بالا دارای نوک تیز و خمیده به سمت بالا هستند، در حالی که فورسپس‌های فک پایین دارای نوک‌هایی هستند که بیشتر صاف یا منحنی به سمت پایین است. علاوه بر این، فورسپس فک پایین اغلب دارای چنگال گسترده‌تری است تا اهرم بهتری را برای کشیدن دندان از استخوان قوی‌تر فک پایین فراهم کند.

جایگزین فورسپس دندانپزشکی

دستگاه ساکشن دندان را می‌توان به عنوان جایگزینی برای فورسپس دندانی استفاده کرد. این دستگاه از مکش برای از بین بردن دندان‌ها یا مواد زائد از دهان در طی یک عمل دندانپزشکی استفاده می‌کند. این دستگاه یک جایگزین ایمن‌تر و کمتر تهاجمی برای فورسپس است، به خصوص اگر بیمار دندان‌ها یا لثه‌های حساسی داشته باشد. این دستگاه همچنین برای بیمارانی مفید است که از کشیدن دندان‌های خود با فورسپس احساس ناراحتی می‌کنند. علاوه بر این، از فناوری لیزر نیز می‌توان برای کشیدن دندان استفاده کرد که آسیب کمتری برای بیمار دارد و راحت‌تر است.

مراحل کشیدن دندان با فورسپس ریشه کش بالا

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای فورسپس ریشه کش بالا در کشیدن دندان است. در این بخش از مقاله مراحل معمولی برای کشیدن دندان‌های فک بالا با فورسپس آورده شده است:

  • انتخاب فورسپس مناسب: فورسپس مناسب را برای دندان خاصی که باید کشیده شود انتخاب می‌شود. دندانپزشک از فورسپس‌های مختلفی برای دندان‌های مختلف استفاده می‌کند. زیرا هر دندان آناتومی و ساختار ریشه منحصر به فردی دارد.
  • بی حسی موضعی: برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندانی که قرار است کشیده شود، بی حسی موضعی انجام دهید. این کار برای به حداقل رساندن درد و ناراحتی در طول عمل انجام می‌شود.
  • جای‌گیری دقیق فورسپس: فورسپس را در اطراف دندانی که قرار است کشیده شود قرار دهید، مطمئن شوید که دندان را محکم گرفته است. این امر به اطمینان از محکم نگه داشتن دندان در طول فرآیند کشیدن کمک می‌کند.
  • جداسازی دندان از حفره استخوانی: فشار ملایمی به دندان وارد کنید تا از حفره استخوان جدا شود. فشار باید تدریجی و ثابت باشد تا به بافت‌های اطراف آسیب نرسد.
  • لق کردن کامل دندان: برای شل شدن بیشتر دندان، فورسپس را با حرکت تکان دهنده به جلو و عقب حرکت دهید. دندانپزشک این حرکت را تا زمانی ادامه می‌دهد که احساس کند دندان به اندازه کافی لق شده است که بتوان آن را خارج کرد.
  • کشیدن دندان: هنگامی که دندان به اندازه کافی لق شد، دندانپزشک از فورسپس استفاده می‌کند تا به آرامی دندان را بچرخاند و به آرامی آن را از سوکت بیرون بکشد.
  • پس از کشیدن موفقیت آمیز دندان، دندانپزشک برای کنترل خونریزی از گاز استریل برای اعمال فشار به محل کشیدن دندان استفاده می‌کند.
  • به بیمار در مورد مراقبت‌های بعد از عمل توصیه‌هایی داده می‌شود، که شامل دستورالعمل‌های مراقبتی برای محل کشیدن دندان برای جلوگیری از عوارض و ارتقاء بهبودی است.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان با فورسپس ریشه کش بالا ضروری است که موارد مهمی را رعایت کنید، تا از بروز عفونت و خونریزی جلوگیری کرده و دوران نقاهت را به حداقل زمان ممکن کاهش دهید. موارد زیر را بعد از کشیدن دندان مد نظر داشته باشید:

گاز استریل را گاز بگیرید

پس از کشیدن دندان، دندانپزشک یا جراح دهان ممکن است شما را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه گاز استریل را گاز بگیرد تا خونریزی متوقف شود.

سیگار کشیدن و نوشیدن با نی

از کشیدن سیگار و نوشیدنی با نی پرهیز کنید. سیگار کشیدن و استفاده از نی هر دو می‌تواند لخته خون را در محل کشیدن دندان از بین ببرد و باعث ایجاد وضعیت دردناکی به نام حفره خشک شود.

غذاهای نرم 

غذاهای نرم بخورید. در چند روز اول پس از کشیدن دندان به غذاهای نرم و خنک بچسبید. از غذاهای سفت یا ترد که ممکن است محل کشیدن دندان را مختل کنند، خودداری کنید.

مسواک زدن

از مسواک زدن نزدیک محل کشیدن دندان خودداری کنید. تا چند روز اول بعد از عمل از مسواک زدن در نزدیکی محل کشیدن دندان خودداری کنید. دندان‌های دیگر را به آرامی مسواک بزنید تا دهان تمیز بماند.

بالا نگه داشتن سر

سر خود را بالا نگه دارید. در حالی که پس از عمل دراز کشیده اید، سر خود را بالا نگه دارید. این به کاهش خونریزی و تورم کمک می‌کند.

یخ

استفاده از یخ برای کمک به کاهش تورم و درد، یخ را هر بار به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بسیار مناسب است.

مسکن

مسکن مصرف کنید. اگر احساس درد یا ناراحتی دارید، می‌توانید مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید یا ممکن است دندانپزشک داروی قوی‌تری برای شما تجویز کند.

آب نمک

از شستشوی آب نمک استفاده کنید. پس از ۲۴ ساعت، هر چند ساعت یک بار به آرامی دهان خود را با آب نمک گرم بشویید تا به تمیز نگه داشتن محل کشیدن دندان کمک کنید.

تمام دستورالعمل‌های ارائه شده توسط دندانپزشک یا جراح دهان خود را دنبال کنید. آنها دستورالعمل‌های خاصی را برای مراقبت پس از کشیدن شما ارائه می‌دهند. مهم است که آنها را به دقت دنبال کنید تا از بهبودی آرام اطمینان حاصل کنید.

جمع بندی

فورسپس ریشه کش بالا یکی از چندین نوع فورسپس دندانپزشکی است که در موارد مختلفی کاربرد دارد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تلاش نمودیم تا این ابزار، کاربرد و نحوه کار با آن را برای شما توضیح دهیم. برای استفاده از خدمات کلینیک، کافیست با همکاران ما تماس بگیرید تا تجربه دلپذیر و بدون استرسی از درمان‌های دندانپزشکی خود داشته باشید.

سوالات متداول

  1. کاربرد فورسپس ریشه کش بالا چیست؟

این فورسپس عمدتاً برای کشیدن دندان‌های مولر فک بالا با پوسیدگی شدید استفاده می‌شود. دارای نوک تیز است که به عمق سه شاخه می‌رسد. این فرم می‌تواند نیروی زیادی ایجاد کند که با استفاده کنترل نشده می‌تواند صفحه باکال را بشکند

  1. تفاوت بین فورسپس فک بالا و فک پایین چیست؟

نوک فورسپس فک بالا موازی با دسته است، در حالی که منقار پنس فک پایین در زاویه قائمه قرار دارد. این به استفاده از منقار موازی با محور بلند دندان کمک می‌کند. منقارها منحنی هستند و به طور خاص برای دندان‌های مختلف برای تماس دو نقطه‌ای مناسب طراحی شده اند.

  1. کاربرد فورسپس سرنیزه فک بالا چیست؟

فورسپس سرنیزه، تیغه‌های فورسپس روی محور بلند دسته‌ها تنظیم می‌شوند که برای کشیدن دندان‌های آسیاب سوم بالا به راست و چپ استفاده می‌شود. علاوه بر این، سرنیزه دیگری با تیغه‌های منحنی ظریف برای کشیدن دندان ریشه‌های خلفی بالایی وجود دارد.

  1. از کدام فورسپس برای شکستگی فک بالا استفاده می ‌شود؟ 

استخوان زایگوماتیک شکسته باید قبل از دستکاری فک بالا کاهش یابد. مفیدترین ابزار برای کاهش فک بالا، فورسپس دیمپاکشن Rowe است.

  1. از چه نوع فورسپس برای کشیدن دندان های پرمولر فک بالا استفاده می شود؟ 

برای دندان‌های قدامی و پرمولر، فورسپس ۹۹ و ۱۵۰ انتخاب‌های ایده آلی هستند. فورسپس شماره ۹۹ دارای یک دسته مستقیم و نوکی است که با خطوط ریشه صورت و زبان مطابقت دارد. آنها همچنین چندکاره هستند و برای ربع فک راست و چپ کار می‌کنند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button