اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عصب کشی با لیزر دیود چه مزایا و معایبی دارد؟

عصب کشی دندان یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین اعمال جراحی در دندانپزشکی است که همواره افراد زیادی از انجام آن اجتناب می‌کنند. پیشرفت علم در این زمینه کار را برای بیمار و دندانپزشک راحت‌تر کرده است. یکی از این راه‌ها ورود و کاربرد لیزر دیود در این درمان است. عصب کشی با لیزر دیود، از درمان‌های جدیدی است که در این مقاله به توضیحاتی درباره آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه بمانید.

عصب کشی با لیزر چیست؟

لیزر، دنیای پزشکی به ویژه دندانپزشکی را متحول کرده است. ابزارهای دندانپزشکی معمولی، مانند مته‌ها، با لیزر جایگزین شده‌اند. لیزرها همچنین نحوه انجام برخی از اقدامات دندانپزشکی را تغییر داده‌اند. کلمه لیزر مخفف کلمه Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation  (تقویت نور توسط انتشار تحریک شده تابش) است. لیزرها ابزارهای فنی پیشرفته‌ای هستند که از پرتوهای نور با شدت بالا برای اصلاح یا خارج کردن بافت‌های سخت و نرم از حفره‌های دهان استفاده می‌کنند.

کاربرد لیزر دیود در پروسه عصب کشی

عصب‌کشی زمانی انجام می‌شود که متخصص اندودنتیست، پالپ و عصب عفونی ریشه دندان را برمی‌دارد، داخل کانال ریشه دندان را تمیز و شکل می‌دهد و سپس فضا را پر و مهر و موم می‌کند. پس از آن، دندانپزشک یک روکش روی دندان قرار می‌دهد تا از آن محافظت کند و آن را به عملکرد اصلی خود بازگرداند. حال می‌خواهیم بدانیم کار لیزر دیود در این پروسه چگونه است؟

دلایل استفاده از لیزر دیود در عصب کشی دندان

عصب کشی با لیزر دیود نسبت به روش‌های سنتی ترجیح داده می‌شود. زیرا به دندانپزشکان و متخصصان ریشه اجازه می‌دهد به راحتی به بخش پالپ دندان‌های عفونی یا آسیب‌دیده دسترسی داشته باشند. دندانپزشک با کمک لیزر دیود می‌تواند بافت‌های عفونی را از کانال ریشه جدا کرده و ناحیه را با سهولت استریل کند. حتی می‌توان کانال‌های ریشه را با کمک لیزر شکل داد. هنگامی که مزایای لیزر دیود و آماده‌سازی کانال ریشه به روش سنتی را با هم مقایسه کنیم، مشاهده می‌شود که پاک‌سازی کانال‌های ریشه با استفاده از لیزر دیود مؤثرتر خواهد بود.

البته این تنها مزیت عصب کشی با لیزر دیود نیست. چندین دلیل دیگر برای ترجیح درمان ریشه با کمک لیزر دیود بر روش‌های سنتی با استفاده از مته وجود دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

دقت بسیار بالا

ابزارهای دندانپزشکی با کمک لیزر دیود می‌توانند بافت‌ها و باکتری‌های عفونی را با دقت بیشتری از دندان‌های بیمار خارج کنند. استفاده از لیزر دیود برای خنثی کردن و حذف میکروارگانیسم‌های مضر موجود در سیستم کانال ریشه، میزان موفقیت بیشتری دارد و آن را به درمانی ایمن‌تر تبدیل می‌کند.

استرس کمتر 

تجهیزات لیزری، صداهای ترسناک حفاری مرتبط با ابزارهای دندانپزشکی معمولی را ایجاد نمی‌کنند. آنها کمتر از مته‌های دندانپزشکی ترسناک هستند و به آرامش بیمار کمک می‌کنند.

بهبودی سریعتر

عصب کشی با لیزر دیود، کمتر تهاجمی و دقیق‌تر است و در نتیجه درد و ناراحتی بعد از درمان را به شدت کاهش داده و روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.

نتایج موفقیت آمیز

آبیاری با لیزر در اندودنتیکس نتایج بهتری را در مقایسه با روش‌های سنتی آبیاری که برای عصب‌کشی به کار می‌روند نشان می‌دهد.

مزایای عصب کشی با لیزر دیود

  • لیزر در هدف قرار دادن باکتری‌ها و سایر میکروب‌های آسیب‌رسان دندان موثرتر است. مطالعات نشان می‌دهد که عصب کشی با لیزر دیود تعداد میکروارگانیسم‌ها را در کانال ریشه تا بیش از ۹۹٪ کاهش می‌دهد و پس از درمان، ناحیه کاملا استریل باقی می‌ماند.
  • لیزر دیود ساختار سالم دندان را از بین نمی‌برد. از آنجایی‌که این یک روش کم تهاجمی است، ساختار دندان دست نخورده باقی می‌ماند.
  • لیزر درمانی دندان‌های قوی‌تر و سالم‌تری را تضمین می‌کند که از عفونت‌های بیشتر محافظت می‌شوند.
  • از آنجایی‌که لیزر دیود به عمق داخلی کانال‌های جانبی ریشه دسترسی دارد، به طور موثر آنها را از آلودگی‌ها پاک می‌کند و در نتیجه از عفونت‌های بعدی جلوگیری می‌کند.
  • عصب کشی با لیزر دیود سریع و بدون درد است.
  • مراقبت خاصی بعد از عصب‌کشی ندارد. درد و التهاب به حداقل ممکن کاهش می‌یابد و بیماران درد بعد از عمل را تجربه نمی‌کنند.
  • اغلب اوقات، عصب کشی با لیزر دیود در همان جلسه اول پایان می‌یابد و تنها به چند ساعت از زمان بیمار نیاز دارد.

تا کنون و در طی تحقیقات به عمل آمده، معایب خاص و مشهودی برای عصب کشی با لیزر دیود گزارش نشده است. برای درک بهتر از عصب کشی با لیزر دیود بهتر است خلاصه‌ای از روند عصب‌کشی دندان را بدانید.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب‌کشی یک عمل دندانپزشکی است که برای درمان دندان‌های عفونی و آبسه استفاده می‌شود. این درمان در نجات دندان‌های بیمار موثر است و نیاز به بریج یا ایمپلنت دندان را برطرف می‌کند. عصب‌کشی معمولا نیازی به بستری شدن ندارد. به بیماران بی‌حسی موضعی زده می‌شود تا ناحیه برای درمان بی‌حس شود. این روش شامل برداشتن اعصاب و حذف خون رسانی به دندان عفونی است. سپس بافت آسیب‌دیده از حفره و کانال دندان خارج شده و ناحیه تمیز و استریل می‌گردد، بنابراین از عفونت بیشتر جلوگیری می‌شود. اگرچه به نظر می‌رسد کل روش بسیار دردناک است، اما اینطور نیست و عصب کشی با لیزر دیود حتی دردهای خفیف حین عمل را از بین می‌برد.

چه دندانی به عصب کشی نیاز دارد؟

زمانی‌که عکس‌برداری با اشعه ایکس دندان نشان می‌دهد که پالپ در اثر عفونت باکتریایی آسیب دیده است، درمان ریشه مورد نیاز خواهد بود. عفونت در مرکز دندان (کانال ریشه) توسط باکتری‌هایی ایجاد می‌شود که در دهان زندگی کرده و به دندان حمله می‌کنند. اگر پالپ توسط باکتری آلوده شود، ممکن است ملتهب شود و به باکتری اجازه تکثیر و گسترش دهد.

علائم عفونت کانال ریشه

اگر موارد زیر را مشاهده کردید در اولین فرصت برای درمان دندان خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.

  • درد هنگام خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی سرد یا گرم 
  • درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن 
  • لق شدن دندان 

با پیشرفت عفونت، این علائم اغلب با از بین رفتن پالپ ناپدید می‌شوند. سپس به نظر می‌رسد که دندان شما بهبود یافته است، اما عفونت در واقع از طریق سیستم کانال ریشه گسترش یافته است. در نهایت علائم زیر نمایان می‌شوند:

  • درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن برمی گردد
  • تورم لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده
  • ترشح چرک از دندان آسیب دیده
  • گونه یا فک متورم
  • رنگ دندان تیره تر می شود

در صورت بروز دندان درد مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر دندان شما عفونی شده باشد، پالپ به خودی خود بهبود نمی‌یابد. باقی گذاشتن دندان عفونی در دهان ممکن است آن را بدتر کند. همچنین در صورت ایجاد عفونت در دندان، ممکن است شانس کمتری برای اثربخشی عصب‌کشی وجود داشته باشد.

علت عفونت کانال ریشه 

عفونت کانال ریشه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. از جمله دلایل عفوت کانال ریشه می‌توان به پوسیدگی دندان، نشت کردن مواد پرکردنی دندان به سایر قسمت‌ها و آسیب‌های ناشی از ضربه خوردن دندان اشاره کرد. برای درک بیشتر عمل عصب‌کشی، بهتر است با ساختار دندان آشنا شوید.

ساختار دندان

یک دندان از ۲ قسمت تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج قسمت بالایی دندان است که در دهان قابل مشاهده است. ریشه دندان تا استخوان فک امتداد می‌یابد و دندان را در جای خود محکم می‌کند.

دندان‌ها همچنین شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مینای دندان – پوشش سخت بیرونی دندان که قابل مشاهده است.
  • عاج دندان- ماده نرم‌تری است که در زیر مینا قرار دارد و آن را نگه می‌دارد. بیشتر ساختار دندان را عاج تشکیل می‌دهد.
  • سمنتوم – یک ماده سخت است که سطح ریشه را می‌پوشاند
  • پالپ دندان – بافت نرمی است که در مرکز دندان قرار دارد. 

سیستم کانال ریشه شامل پالپ دندان است و از تاج دندان تا انتهای ریشه امتداد دارد. یک دندان می تواند بیش از ۱ کانال ریشه داشته باشد.

لیزر دیود چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

لیزر دیود یک دستگاه نیمه هادی است که در آن جریان الکتریکی، می‌تواند شرایط لیزر را در محل اتصال دیود ایجاد کند. یکی از مهم‌ترین برتری‌های لیزر دیود، سایز کوچک آن‌ها است. این امر باعث می‌شود که این لیزر کاربردهای گسترده‌ای در صنعت و تکنولوژی داشته باشد. لیزرهای دیود از نظر اندازه، شبیه به LED ها هستند.

لیزرهای دیود به دلیل سایز کوچک و قیمت ارزان‌تر نسبت به سایر انواع لیزر، محبوبیت و کاربردهای زیادی دارند. از جمله کاربردهای لیزر دیود می‌توان به فیبرهای نوری مخابرات، لیزرهایی که در کنفرانس‌ها و سمینارها به عنوان نشانگر از آن‌ها استفاده می‌شود و همین‌طور در علم پزشکی کاربردهای فراوانی دارند. دندانپزشکی، جراحی‌ها و درمان‌های زیبایی ازجمله کاربردهای لیزر دیود در زمینه پزشکی هستند.

جمع‌بندی

عصب کشی دندان با لیزر دیود، یکی از جدیدترین روش‌های درمانی در این زمینه است. در این مقاله کوشش نمودیم که موضوع را به زبانی ساده‌تر با شما در میان بگذاریم. تمامی کار های مربوط به دهان و دندان در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس انجام می‌شود. کافیست تلفن را برداشته و با کلینیک دندانپزشکی زاگرس تماس بگیرید تا عصب‌کشی بدون درد و موفق را تجربه نمایید.

سوالات متداول

۱- موفقیت عصب کشی با لیزر دیود چقدر است؟

عصب کشی با لیزر دیود به دلیل دقت بالا از سطح موفقیت بالایی برخوردار است. البته مهارت دندانپزشک به بهتر شدن نتیجه کار کمک بسیار زیادی می‌کند.

۲- آیا عصب کشی با لیزر دیود دوام بیشتری دارد؟

نه تنها این نوع از عصب‌کشی، بلکه تمامی کارهای دندانپزشکی به مراقبت دائمی، چک‌آپ سالانه و رعایت بهداشت دهان و دندان نیاز دارند. تا دندان دوام بالایی داشته باشد. 

۳- هزینه استفاده از لیزر دیود در عصب‌کشی دندان چقدر است؟

تعیین هزینه پیش از انجام کارهای دندانپزشکی کمی دشوار است. این هزینه به مشکلاتی که در حین کار احتمالا در دندان شما یافت می‌شود نیز بستگی دارد.

۴- آیا عصب کشی دندان دردناک است؟

عصب کشی آنقدرها که در بین عموم جا افتاده است، دردناک نیست. البته مهارت و سرعت عمل دندانپزشک در کاهش درد بعد از درمان تاثیر زیادی دارد.

۵- چه کاری می‌توان کرد تا به عصب کشی نیاز نداشته باشیم؟

تنها راه پیشگیری رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از دهانشویه و نخ دندان بعد از مسواک زدن و مراجعه به دندانپزشک حداقل دو بار در سال است.

متا تایتل: روش عصب کشی دندان با لیزر دیود چگونه است؟

متا دیسکریپشن: در عصب کشی دندان با لیزر دیود خبری از صدای فرزها و ترس و درد احتمالی آنها نیست. کار با لیزر دیود از سرعت و دقت بالاتر و نتیجه موفقیت‌آمیزتری برخوردار است.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button