اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

هزینه عصب‌کشی با لیزر

یکی از جدیدترین متدهایی که برای درمان عفونت کانال عصب دندان امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد لیزر است. عصب‌کشی با لیزر دو نقصی را که در روش سنتی وجود دارد یعنی عفونت‌زدایی عمیق دیواره دندان و همچنین ناتوانی در خارج کردن کامل قسمت‌های عفونی و بافت‌های مرده را برطرف می‌کند. این روش دقت بالاتری دارد و به خوبی می‌تواند عفونت ریشه را درمان کند و از ورود باکتری‌ها به آن در آینده جلوگیری می‌کند. اما با‌توجه‌به مزایایی که دارد نسبت به روش سنتی دارای قیمت بالاتری است. اگر می‌خواهید با هزینه عصب‌کشی دندان با لیزر بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید.

عصب‌کشی دندان با لیزر

معمولا در آناتومی نامنظم کانال عصب دندان دسترسی به نواحی عفونی و بافت‌های مرده خیلی دشوار است. اما لیزر از طریق تولید امواج غیر گرمایی نوری شاک ویو در محلول تمیزکننده و برش بافت مرده به خوبی این عمل را انجام می‌دهد. به‌طوری‌که این کانال‌ها و کانال‌های فرعی را پاک‌سازی می‌کند و لوله‌های کوچک دندانی عاری از هرگونه آلودگی می‌شوند و به این ترتیب سیستم کانال ضد‌عفونی می‌گردد. 

در واقع لیزر می‌تواند در درمان کانال ریشه به تمامی نواحی غیرقابل دسترس دسترسی داشته باشد و با مهر و موم کردن آن‌ها از عفونت مجدد دندان جلوگیری نماید. لازم به ذکر است عصب‌کشی با لیزر روشی کم تهاجمی است و برداشت بافت دندان به صورت لایه‌ای خیلی نازک انجام می‌شود، ازاین‌رو احتمال لبه‌دار شدن و یا سوراخ‌شدن کانال دندان به کمترین میزان ممکن می‌رسد. 

عصب‌کشی لیزری دندان دارای چه مزایایی است؟

در روش سنتی عصب‌کشی دندان استفاده از دریل برای خیلی از بیماران آزاردهنده است. اما در روش درمان لیزری دیگر از دریل استفاده نمی‌شود و بیماران در طی پروسه درمان اضطراب کمتری خواهند داشت. از طرفی ساختار سالم دندان نیز بهتر حفظ می‎شود و با‌توجه‌به توضیحات ذکر شده نیز باکتری‌ها بیشتر و به‌طورکامل از بین می‌روند. از مهم‌ترین مزیت‌های عصب‌کشی با لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • این روش درمانی اصلا دردناک نیست و داخل حفره دندان را کاملا ضدعفونی می‌کند.
  • از لیزر به منظور تمیز کردن ناحیه داخلی دندان استفاده می‌کنند.
  • در این روش قسمت‌های درون دندان در حد استرلیزه تمیز می‌شود. 
  • مواد پرکننده در روش لیزری حاوی فلزات سنگین نیست.
  • میزان احتمال عفونت کانال ریشه در آینده را به حداقل می‌رساند.
  • در طولانی مدت هزینه کمتری را برای شما خواهد داشت.
  • درمان ریشه با لیزر درمانی همه جانبه است.

نحوه انجام عصب‌کشی دندان با لیزر

برای درمان کانال ریشه دندان با لیزر، ابتدا توسط دندان‌پزشک سی‌تی‌اسکن دندان انجام می‌شود تا مشکلات دندان به‌طورکامل مشخص شود. در طی این تصویربرداری سه بعدی سوراخ‌هایی در استخوان دندان مشاهده می‌شود که همان کانال‌های از بین رفته هستند. در واقع میزان دقت سی‌تی‌اسکن دندان به حدی بالا است که تمامی مواردی که در تصویربرداری معمولی با اشعه ایکس نمایش داده نمی‌شود در این تصاویر به وضوح با جزئیات کامل قابل مشاهده است.

پس از تشخیص مشکلات دندان، دندان‌پزشک از لیزر استفاده می‌کند. لیزر با استفاده از امواج صوتی و انرژی نور تقریبا به‌طورکامل با کتری‌ها، پوسیدگی و آلودگی‌های کانال ریشه را از دندان خارج می‌کند. به‌طوری‌که آلودگی‌هایی که از دندان خارج می‌شوند به خوبی قابل مشاهده هستند. سپس از محلول‌های مختلفی برای شستشو کانال‌های دندان استفاده می‌شود. این محلول باید حداکثر تا یک دقیقه در داخل کانال قرار گیرید و بعد کانال را می‌بندند (دندان می‌تواند ۱-۵ کانال داشته باشد).

گاهی اوقات میزان باکتری‌های موجود در کانال دندان خیلی زیاد است و در چنین مواقعی دندان‌پزشک از داروی هیدروکسید کلسیم برای از بین بردن تمامی باکتری‌ها و خارج‌کردن آن‌ها از دندان استفاده می‌کند و پیش از بستن کانال آن ناحیه را کاملا استرلیزه می‌کند. در واقع می‌توان گفت در مواردی که شدت عفونت کانال ریشه خیلی زیاد است امکان ضدعفونی کردن و از بین‌بردن باکتری و عفونت‌ها در یک جلسه وجود ندارد و ادامه فرآیند درمان در جلسه دیگری انجام می‌شود. 

معمولا برای پرکردن کانال دندان از مواد بیوسرامیک و گوتا پرکا که فاقد باریوم هستند استفاده می‌کنند. زیرا عدم وجود باریوم در آن‌ها موجب شده دیگر احتمال حساسیت به این فلز سنگین وجود نداشته باشد.  عفونت‌هایی که دارای ph دو یا سه هستند به دلیل اسیدی بودن موجب سوراخ شدن استخوان دندان می‌شوند. ازاین‌رو در چنین مواردی برای داخل کانال ریشه باید از موادی با ph بیشتر استفاده شود تا باکتری‌های ناهوازی باقی‌مانده به‌طور‌کامل از بین بروند. به همین دلیل عمدتا از مواد پرکننده بیوسرامیک یا گوتا پرکا که p 12 دارند برای پوشش کانال دندانی استفاده می‌کنند که موجب خنثی‌سازی تمامی نواحی دندان و افزایش رشد استخوان می‌شود. 

عصب‌کشی لیزری بهتر است یا با روش معمولی؟

یکی از سوالات پرتکرار خیلی از بیماران در مراجعه به کلینیک دندان‌پزشکی این است که عصب‌کشی با لیزر بهتر است یا درمان‌های سنتی و معمولی؟ انتخاب بهترین روش برای درمان بیمار دندان‌پزشک به نیازهای بیمار، شدت و مشکل اصلی بیمار توجه می‌کند و با در نظر گرفتن این موارد یکی از روش‌های درمانی را انتخاب می‌کند.

 هر یک از این روش‌ها در کنار مزایا، معایبی نیز دارند و باید به آن‌ها توجه نمود. درمان عصب‌کشی با لیزر با کیفیت بالاتری صورت می‌گیرد و می‌تواند به خوبی عفونت‌های شدید کانال ریشه را درمان کند. ازاین‌رو برای دندان‌هایی که دارای شرایط خاصی هستند می‌تواند نتایج بهتری دنبال داشته باشد.

 در مقابل روش‌های معمولی نیز خیلی موفق عمل می‌کنند. بنابراین نمی‌توان گفت کدام کدام یک بهتر از دیگری است و هر یک کاربردهای خاصی دارند. همچنین دریافت بهترین نتایج درمانی علاوه بر نوع روش به مهارت و تخصص دندان‌پزشک و موادی که استفاده می‎کند بستگی دارد. 

عصب کشی لیزری دندان دارای چه معایبی است؟

  • وجود کانال عصب بیشتر از تعدادی که در حالت نرمال در دندان وجود دارد و یکی از کانال‌ها که ضدعفونی و پاک‌سازی نشده است.
  • وجود یک شکستگی مخفیانه روی دندان
  • بازسازی دندان به خوبی صورت نگرفته باشد و راه نفوذ مجدد باکتری به دندان وجود داشته باشد.
  • به مرور زمان مواد پرکننده دندان شکسته شده و باکتری موجب آلودگی قسمت‌های داخلی دندان می‌شود.

در برخی از مواقع با درمان مجدد ریشه می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. اما گاهی اوقات حفظ دندان تنها از طریق جراحی امکان‌پذیر است. رایج‌ترین روش جراحی اپیکواکتومی یا همان جراحی ریشه دندان است که از طریق آن التهاب یا عفونت در نواحی استخوان در اطراف انتهای دندان به‌طورکامل برداشته شده و با باز شدن بافت لثه بافت‌عفونی خارج می‌گردد. سپس از مواد پرکننده برای بستن کانال ریشه استفاده می‌کنند. 

هزینه عصب‌کشی با لیزر

در دندان‌پزشکی از لیزر برای بسیاری از روش‌های درمانی استفاده می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عصب‌کشی با لیزر است. این روش در مقایسه با هزینه‌های دندان‌پزشکی بدون لیزر باتوجه‌به کیفیت کار و همچنین کاهش یافتن تعداد جلسات هزینه بیشتری دارد. اما به‌طورکلی تعرفه خدمات دندان‌پزشکی با استفاده از لیزر باتوجه‌به پروسه درمان و ابزارهای مورد استفاده متفاوت است. 

فاکتورهای موثر در هزینه‌های عصب‌کشی با لیزر

در هزینه عصب‌کشی با لیزر فاکتورهای مختلفی نقش دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.  

  • نوع لیزر مورد استفاده برای دندان‌پزشکی

برای عصب‌کشی دندان و سایر امور دندان‌پزشکی از لیزرهای مختلفی استفاده می‌شود که نوع آن بر هزینه نهایی خدمات دریافتی تاثیرگذار است و می‌تواند آن را کاهش یا افزایش دهد.

  • نوع مشکل بیمار

از دیگر عوامل موثر بر هزینه عصب‌کشی دندان با لیزر مشکل ایجاد شده برای بیمار و شدت آسیب و عفونت دندان است. 

  • تعداد دندان‌هایی که نیاز به درمان دارند

قیمت خدمات دندان‌پزشکی معمولا بر اساس واحد دندانی انجام می‌شود و هر چقدر که تعداد دندان‌های تحت درمان بیشتر باشد هزینه نهایی نیز افزایش می‌یابد. 

  • دستمزد دندان‌پزشک

دستمزد دندان‌پزشکان باتوجه‌به تخصص آن‌ها و میزان تجربه‌ای که دارند متفاوت است.  به‌طوری‌که دندان‌پزشکان متخصص دستمزد بیشتری از دندان‌پزشک‌های عمومی دریافت می‌کنند. 

  • هزینه‌های مرتبط با کلینیک دندان‌پزشکی

موقعیت جغرافیایی کلینیک دندان‌پزشکی و تجهیزاتی که از آن برخوردار است نیز بر روی هزینه عصب‌کشی با لیزر تاثیر می‌گذارد. معمولا کلینیک‌های دندان‌پزشکی که در مناطق بالای شهر قرار دارند و از تجهیزات پیشرفته‌ای برخوردار هستند نسبت به سایر کلینیک‌ها تعرفه‌های بالاتری دارند. 

  • بیمه درمانی

تا چند سال گذشته تمامی خدمات دندان‌پزشکی به صورت آزاد بود اما امروزه خوشبختانه بیمه‌های درمانی بخشی از هزینه برخی از خدمات دندان‌پزشکی را پرداخت می‌کنند. درمان ریشه با لیزر نیز از جمله خدماتی است که تحت پوشش بعضی از بیمه‌های درمانی قرار دارد و با استفاده از این بیمه‌ها می‌توانید تا حدودی هزینه‌های درمانی خود را کاهش دهید. 

جمع بندی

امروزه بسیاری از روش‌های درمانی دندان‌پزشکی با استفاده از لیزر انجام می‌شود. درمان کانال‌های ریشه با لیزر موجب بهبود کارایی، اثر بخشی و ایمنی بیشتر فرآیند درمان می‌شود. هزینه این روش در مقایسه با روش‌های معمول بالاتر است اما نمی‌توان نرخ دقیقی را برای آن اعلام نمود و هزینه نهایی عصب‌کشی با لیزر به عوامل مختلفی بستگی دارد. خوشبختانه این خدمات درمانی تحت پوشش بعضی از بیمه‌های درمانی هستند و می‌توانید با‌توجه‌به بیمه خود به یکی از کلینیک‌های دندان‌پزشکی طرف قرارداد آن مراجعه کنید و با درمان ریشه دندان با لیزر، دندان طبیعی خود را حفظ کنید و سالیان بیشتری از آن استفاده نمایید. 

سوالات متداول

آیا لیزرهای دندان‌پزشکی بی‌خطر هستند؟

برخی از بیماران نگران هستند که جراح دهان مرتکب اشتباه شود و لیزر دندان آن‌ها را برش دهد. اما چنین تصوری کاملا اشتباه است، زیرا دندان‌پزشکی که عصب‌کشی دندان با لیزر را انجام می‌دهد کاملا آموزش دیده و دارای تجربه و مهارت کافی در این زمینه است. بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی از این بابت وجود ندارد. 

آیا عصب‌کشی با لیزر دردناک است؟

با‌توجه‌به اینکه عصب‌کشی دندان با لیزر جز روش‌های کم تهاجمی محسوب می‌شود درد ناشی از درمان آن کمتر است و عوارض پس از آن نیز ورم و خونریزی خیلی کم خواهد بود. درمان عصب‌کشی در این روش تنها در یک جلسه انجام شده و بسیار کوتاه است و درد خاصی ندارد. به طور کلی دندان کامل بی حس می‌شود و مانند روش سنتی هیچ دردی احساس نخواهید کرد. 

آیا نیاز است که پس از عصب‌کشی دندان روکش شود؟

همیشه نیازی به روکش بعد از عصب کشی دندان نیست و می توان تنها از مواد پر کننده مخصوص برای پر کردن حفره دندان و مهروموم کردن آن استفاده کرد . اما معمولا دندان‌های جلو که دچار پوسیدگی و تغییر رنگ شده‌اند پس از عصب‌کشی به روکش نیاز دارند تا ظاهر آن‌ها بهبود یابد. 

عصب‌کشی با لیزر بهتر است یا عصب‌کشی سنتی؟

در درمان با لیزر نور در یک خط مستقیم حرکت کرده و از آنجایی که کانال‌های عصب به ندرت به صورت مستقیم هستند، ابزارهای سنتی با توجه به طراحی منحنی که دارند بهتر می‌توانند با شکل پیچیده کانال‌ها منطبق شوند و آن‌ها را درمان کنند. علاوه بر این لیزر موجب افزایش دمای درون دندان و آسیب به بافت درون بخش نرم و عاج دندان می‌شود.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button