اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا دندان عقل می‌تواند به طور طبیعی بیفتد؟ 

اگر شما هم مانند اکثر مردم هستید، احتمالا یک دوست یا یکی از اعضای خانواده دارید که دندان عقل خود را کشیده است. کشیدن دندان عقل یک روش رایج دندانپزشکی است و به دلایل خوبی این دندان‌ها در صورت عدم برداشتن می‌توانند مشکلات متعددی ایجاد کنند.

اگر دندان عقل دارید که ایجاد مشکل کرده است شاید به این فکر بیفتید که آیا این دندان آسیاب سوم خود به خود می‌افتد یا خیر؟ ابتدا باید بدانیم که دندان عقل چیست و رشد آنها در فک‌ها چگونه اتفاق می‌افتد؟ همچنین روند طبیعی کشیدن دندان عقل را بررسی خواهیم کرد و متوجه خواهیم شد که آیا ممکن است دندان عقل به طور طبیعی بیفتد؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به جواب تمام این سوالات پاسخ دهیم. 

دندان عقل چیست؟

دندان عقل که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می‌شود، آخرین دندانی است که در استخوان فک رشد می‌کند. این دندان‌ها معمولاً شکل گیری خود را در سال‌های اولیه نوجوانی کامل می‌کنند. دندان عقل می‌تواند در این مدت بیرون بیایند یا در داخل استخوان فک باقی بماند و به عنوان دندان عقل نهفته شناخته شود. اکثر بیماران در سال‌های نوجوانی دندان عقل خود را می‌کشند تا از عوارضی که ممکن است بعداً در زندگی اتفاق بیفتد جلوگیری کنند. دندان عقل معمولا با بی حسی موضعی کشیده می‌شود. اما برخی از افراد آرام بخش‌های دندانپزشکی را برای کشیدن مولر سوم خود ترجیح می‌دهند.

اگر هرگز دندان عقل خود را نکشید چه اتفاقی می‌افتد؟

با توجه به مشکلات بی شماری که دندان عقل ایجاد می‌کند، اکثر دندانپزشکان، کشیدن آنها را در اوایل نوجوانی و جوانی توصیه می‌کنند. 

معایب نکشیدن دندان عقل

  • آسیب به دندان مجاور
  • پوسیدگی دندان
  • عفونت‌های فک
  • کیست فک و تومور
  • تورم لثه
  • تریسموس (مشکل باز کردن دهان)
  • بوی بد دهان
  • طعم بد در دهان

آیا دندان عقل به طور طبیعی می‌افتد؟

به ندرت اتفاق می‌افتد که دندان عقل به طور طبیعی بیفتد. زیرا دندان‌های عقل توسط استخوان‌های فک ما محافظت شده و در جای خود نگه داشته می‌شوند. بیماران مبتلا به بیماری شدید لثه ممکن است استخوان فک خود را از دست بدهند. این افراد در اطراف دندان عقل خود احساس لق شدگی می‌کنند. در این مورد ممکن است دندان عقل به طور طبیعی بیفتد. به یاد داشته باشید که این مورد بسیار نادر است و اکثر دندان‌های عقل باید توسط دندانپزشک متخصص با سال‌ها تجربه جراحی شود.

چرا دندان عقل لق می‌شود؟

بیشتر دندان‌های عقل زمانی که بیمار دچار تحلیل استخوان و بیماری لثه است لق می‌شود. اتفاقی که در این مورد می‌افتد این است که بافت استخوانی نگهدارنده در فک که دندان عقل را در جای خود نگه می‌دارد به دلیل باکتری متلاشی می‌شود. این منجر به حمایت کمتر از دندان آسیاب سوم شده و به مرور زمان دندان در داخل دهان شل می‌شود. اگر از دست دادن استخوان به اندازه کافی قابل توجه باشد، ممکن است دندان عقل از حفره بیرون بیاید و به داخل دهان شما بیفتد. این کار به ندرت اتفاق می‌افتد، مگر در کسانی که مشکلات پریودنتال شدید دارند.

در موارد نادر، حفره دندانی ممکن است به عصب دندان عقل نفوذ کند و باعث عفونت دندان آسیاب سوم شود. اگر این عفونت به بافت اطراف گسترش یابد، باعث از دست دادن استخوان اطراف شده و منجر به لق شدن دندان عقل می‌شود.

از چه سنی افراد دندان عقل در می‌آورند؟

هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد که چه زمانی دندان عقل در می‌آید زیرا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد ممکن است در سن ۱۷ سالگی دندان عقل خود را در بیاورند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا اوایل بیست سالگی دندان عقل نداشته باشند. در موارد نادر، دندان عقل ممکن است تا سی یا چهل سالگی رویش پیدا نکند. 

سن رویش دندان عقل با عوامل مختلفی از جمله ژنتیک و سابقه خانوادگی تعیین می‌شود. به عنوان مثال، اگر والدین یا خواهر و برادر شما در سن پایین دندان عقل خود را درآورده اند، شما نیز ممکن است در سنین پایین تری دندان عقل در بیاورید.

در حالی که هیچ پاسخ قطعی برای این سؤال وجود ندارد که چه زمانی دندان عقل در می‌آید، اما مهم است که آمادگی آن را داشته باشید. 

آیا همه دندان عقل دارند؟

حدود ۳۵ درصد از افراد دندان عقل ندارند. برخی افراد به جای چهار دندان عقل، فقط یک دندان یا دو دندان عقل در می‌آورند.

بسیاری از مردم بر این باورند که دندان عقل باقی‌مانده تکامل بشر است. اجداد ما از این دندان‌های آسیاب بزرگ را برای خرد کردن مواد گیاهی سخت استفاده می‌کرده اند.

دلایل این امر ناشناخته است. اما به نظر می‌رسد که دلیل آن به اجدادمان بر می‌گردد. در آن زمان فک‌های ما بسیار بزرگ‌تر بوده، به این معنی که برای جویدن درست غذا به دندان‌های بیشتری نیاز داشته اند. 

با این حال، همانطور که رژیم غذایی ما تغییر کرده و تکامل یافته است، فک‌های ما نیز کوچکتر شده اند. در نتیجه، اکنون احتمال نهفته شدن دندان‌های عقل بیشتر است (یعنی در استخوان فک گیر کرده و قادر به شکستن خط لثه نیستند). امروزه با توجه به رژیم غذایی که داریم به دندان‌های آسیاب سوم نیازی نداریم. 

چگونه متوجه می‌شوید که در حال درآوردن دندان عقل هستید؟

اگر می‌خواهید بفهمید دندان عقلتان در حال رویش است یا خیر، در اینجا چند علامت وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • احساس فشار در فک یا درد در گوش خود می‌کنید. این به دلیل فشار دادن دندان عقل به اعصاب هنگام رویش است.
  • در باز کردن کامل دهان مشکل دارید. به این دلیل که دندان‌های عقل روی دندان‌های دیگر قرار گرفته و دهان را شلوغ کرده است. 
  • می توانید دندان عقل را در لثه ببینید. گاهی اوقات دندان عقل بدون هیچ مشکلی بیرون می‌آید.
  • زمانی که دندان عقل در حال بیرون آمدن است، لثه اطراف آن متورم و دردناک می‌شود.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید تا ببینید دندان عقل شما در حال رشد است و آیا نیاز به کشیدن دارد یا خیر؟

کشیدن دندان عقل چیست؟

کشیدن دندان عقل روشی است که معمولا توسط دندانپزشک مجرب انجام می‌شود. این یک روش نسبتا ساده و ایمن است. عوارض جراحی نادر است اما می‌تواند شامل خونریزی، آسیب عصبی، خشکی حفره، عفونت لثه، آسیب استخوان و همچنین آسیب به دندان‌های اطراف باشد.

در اغلب موارد، دندان عقل در داخل کلینیک‌های دندانپزشکی به عنوان یک روش سرپایی انجام می‌شود. 

روش کشیدن دندان عقل 

  • این ناحیه با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌شود، بنابراین شما در کل پروسه راحت خواهید بود.
  • برای آشکار کردن دندان عقل، دندانپزشک شما برشی در بافت لثه ایجاد می‌کند.
  • دندان تکه تکه برداشته می‌شود یا به قطعات کوچکتر شکسته می‌شود. دندانپزشک شما اطمینان حاصل می‌کند که در طول فرآیند کشیدن هیچ تکه دندانی باقی نمانده است.
  • پس از اتمام کشیدن، دندانپزشک محل برش لثه شما را با بخیه می‌بندد و ناحیه را تمیز می‌کند.

به طور معمول ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد تا جراحی دندان به پایان برسد. ممکن است در برخی موارد نیاز به بخیه باشد، اما بخیه‌ها پس از ۷ تا ۱۰ روز خود به خود حل می‌شوند.

روند بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، پس از جراحی دندان عقل، اجتناب از غذاهای سفت و جویدنی، غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی و غذاهای تند بسیار مهم است. چند روز اول بعد از جراحی غذاهای نرم بخورید.

آیا کشیدن دندان عقل همیشه ضروری است؟

برداشتن دندان عقل یک موضوع بحث برانگیز است. برخی دندانپزشکان می‌گویند که کشیدن دندان عقل ضروری است، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که اینطور نیست.

برای برخی از افراد، دندان عقل بدون هیچ مشکلی رویش می‌کند و به خوبی با بقیه دندان‌هایشان تناسب دارد. با این حال، همه به این اندازه خوش شانس نیستند. معمولاً اگر به ‌درستی بیرون نیایند یا نهفته شوند، برداشتن آن‌ها توصیه می‌شود. 

در نهایت، کشیدن دندان عقل یک تصمیم شخصی است. این یک جراحی است و همیشه خطراتی در آن وجود دارد. قبل از تصمیم گیری مهم است که خطرات و فواید آن را بسنجید.

چه اتفاقی برای دندان عقل عفونی می‌افتد؟

هنگامی که دندان عقل عفونی می‌شود، می‌تواند بسیار دردناک باشد. درد شدید می‌تواند به گوش، فک و گردن سرایت کند. همچنین می‌تواند باز کردن دهان شما را دشوار کند. عفونت معمولاً توسط باکتری‌های مضر ایجاد می‌شود که از طریق شکاف یا حفره وارد دندان می‌شوند.

اگر دندان عقل عفونی برداشته نشود، عفونت ممکن است به لثه اطراف، بافت استخوانی و دندان‌های مجاور سرایت کند. همچنین می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند آبسه یا استئومیلیت (عفونت استخوان) شود. در موارد شدید، عفونت باکتریایی ممکن است حتی به سایر نقاط بدن مانند خون و مغز سرایت کند.

درمان دندان عقل عفونی معمولاً شامل یک دوره آنتی بیوتیک و جراحی برای برداشتن دندان است. گاهی اوقات، درمان ریشه نیز ممکن است برای نجات دندان لازم باشد.

جمع بندی

اگر به دلیل درد، شلوغی دندان، لق شدن یا هر مشکل دیگری نیاز به کشیدن دندان عقل خود دارید، با تیم متخصص جراحی ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. 

کشیدن دندان عقل ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما بهتر است کشیده شود تا دچار عوارض نشویم. در موارد نادر، در صورت مشکلات شدید لثه، دندان عقل ممکن است خود به خود بیفتد. همیشه بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا کشیدن دندان ضروری است یا خیر.

با یکی از دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس واقع در شهرک اکباتان در غرب تهران صحبت کنید تا قبل از اینکه بر سلامت دهان و سلامت عمومی شما تاثیر بگذارد، دندان عقل شما بررسی شود. زمان را از دست ندهید و همین حالا با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چرا دندان عقل لق می‌شود؟

بیشتر دندان‌های عقل زمانی که بیمار دچار تحلیل استخوان و بیماری لثه در اطراف دندان می‌شود، لق می‌شوند. آنچه در این مورد اتفاق می‌افتد این است که بافت استخوانی نگهدارنده در فک که دندان عقل را در جای خود نگه می‌دارد به دلیل باکتری متلاشی می‌شود. 

اگر دندان عقل را نکشید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر دندان عقل خود را نکشید، دندان عقل نیمه روییده می‌تواند منجر به عفونت باکتریایی به نام پری کورونیت شود. همچنین دندان عقلی که رویش نمی کند می‌تواند منجر به ایجاد کیست شود که می‌تواند به استخوان و بافت لثه آسیب برساند. دندان‌های عقل اغلب به دلیل کج بیرون آمدن کشیده می‌شوند.

آیا دندان عقل را می‌کشند؟

برخی از دندانپزشکان توصیه می‌کنند اگر دندان عقل به طور کامل بیرون نیامد، آن‌ها را بکشید. بسیاری از دندانپزشکان بر این باورند که بهتر است دندان عقل را در سنین پایین‌تر، قبل از تشکیل کامل ریشه‌ها و استخوان‌ها درآورند. در این زمان بهبودی پس از جراحی سریع‌تر صورت می‌گیرد. 

آیا دندان عقل نهفته نیاز به کشیدن دارد؟

اگر دندان عقل شما نهفته باشد اما مشکلی ایجاد نکرده معمولاً نیازی به کشیدن ندارد. این به این دلیل است که انجام این کار هیچ فایده اثبات شده ای ندارد و بیشتر خطر عوارض را به همراه دارد.

آیا دندان عقل می‌تواند برای همیشه باقی بماند؟

برخی از افراد می‌توانند دندان عقل خود را برای همیشه حفظ کنند. زمانی که فضای کافی برای دندان‌ها در خط لثه وجود نداشته باشد، دندان عقل ممکن است به صورت کج یا به پهلو رشد کنند. در این حالت احتمال بروز ضربه یا عفونت وجود دارد.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button