تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

هزینه پودر استخوان چقدر است؟

همه ما می‌دانیم که دندان‌ها در زیبایی صورت و لبخند نقش مهمی دارند. به همین دلیل داشتن دندان‌های سالم از جمله نیاز‌های اصلی افراد است. اگر در اثر پوسیدگی یا ضربه دندان خود را از دست دادید بهترین درمان و جایگزین آن ایمپلنت‌های دندانی است. 

برای گذاشتن ایمپلنت باید فکی سالم و محکم داشته باشید. برای این منظور از پودر استخوان استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با پودر استخوان، هزینه و مزایا و معایب آن آشنا کنیم. تا انتهای این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس همراه ما باشید. 

پودر استخوان دندان چیست؟

پودر استخوان دندان در قسمت‌هایی از فک که استخوان از دست داده به فک شما حجم و تراکم می‌دهد. مواد پودر برای پیوند استخوان ممکن است از بدن شما (اتوگرافت)، از بانک بافت انسان دیگر (آلوگرافت) یا بانک بافت حیوانی (زنوگرافت) گرفته شود. در برخی موارد، مواد پیوند استخوان ممکن است مصنوعی (آلوپلاست) باشد.

پودر استخوان چه کاری انجام می‌دهد؟

هنگامی که پودر استخوان در داخل فک و در جای مناسب قرار گرفت، فضایی روی فک شما ایجاد می‌شودکه در آن قسمت می‌توانید کار ترمیم را انجام دهید. به بیان دیگر، پیوند استخوان با پودر استخوان مانند داربستی است که بافت استخوانی شما را برای رشد و ترمیم آماده و بازسازی می‌کند. 

گاهی اوقات پودر استخوان با پلاکتی که از خون شما گرفته شده ترکیب می‌شود تا بهبودی و بازسازی بافت سریعتر انجام شود. 

چه کسانی به پیوند استخوان دندان نیاز دارند؟

افرادی که دندان خود را از دست داده باشند معمولاً به پیوند استخوان دندان نیاز دارند. در موارد زیر احتمال استفاده از پودر استخوان برای افراد زیاد می‌شود:  

  • بعد از کشیدن دندان نیاز به پودر استخوان یا پیوند استخوان دارید.
  • برای جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان به پودر استخوان به موفقیت کار کمک می‌کند. 
  • قبل از گذاشتن دندان مصنوعی نیاز به بازسازی فک دارید.
  • به دلیل بیماری لثه (پریودنتال) مناطق از دست رفته استخوانی داشته باشید.

آیا پیوند استخوان دندان روشی جا افتاده و رایج است؟

پیوند استخوان دندان در بین دندانپزشکان امری رایج و معمولی به حساب می‌آید. این کار توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص مانند پریودنتیست یا جراح دهان انجام می‌شود.

از پودر استخوان در چه مواردی استفاده می‌شود؟

استفاده از پودر استخوان یا پیوند استخوان ۴ نوع اصلی دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

بلافاصله بعد از کشیدن دندان برای حفظ سوکت

بلافاصله پس از کشیدن دندان پودر استخوان در حفره خالی گذاشته می‌شود. این پودر باعث پر کردن فضای خالی دندان کشیده شده می‌شود و از فرورفتگی لثه جلوگیری می‌کند. 

افزایش ریج

اگر دندان‌های شما مدت زمان زیادی است که کشیده شده اند، به احتمال زیاد استخوان فک تحلیل رفته است. برای بهبودی، تقویت ریج و افزایش عرض و حجم استخوان فک از پودر استخوان استفاده می‌کنند. در این شرایط پایه‌ای محکم برای ایمپلنت‌ها یا سایر گزینه‌های ترمیمی ایجاد می‌شود. 

لیفت سینوس

سینوس‌های فک بالا درست بالای دندان‌های انتهای فک قرار گرفته اند. اگر دندان‌های انتهایی بالا کشیده شده باشند، سینوس‌ها می‌توانند به سمت پایین حرکت کنند و خود را به فضایی که ریشه دندان اشغال کرده برسانند. در این شرایط، نمی توان ایمپلنت‌ها را قرار داد زیرا به غشای سینوس نفوذ می‌کنند. برای رفع این مشکل، جراح دهان یا پریودنتیست می‌تواند لیفت سینوس انجام دهد. در روش لیفت، سینوس‌ها به موقعیت مناسب خود برمی‌گردند. سپس یک پیوند استخوان دندانی در زیر سینوس قرار می‌گیرد و یک پایه محکم برای ایمپلنت‌های دندانی بعدا روی آن ایجاد می‌شود.

پیوند استخوان پریودنتال

اگر بیماری لثه دارید این عفونت می‌تواند به استخوان نگهدارنده دندان حمله کند. به همین دلیل باعث لق شدن دندان‌ها می‌شود. در این شرایط پودر استخوان در اطراف دندان لق شده ریخته می‌شود تا حرکت دندان کاهش پیدا کند و حمایت بیشتری از دندان و استخوان فک صورت بگیرد. 

از پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان استفاده می‌شود. بعد از قرار دادن پودر استخوان باید دندان کاملا بهبود یابد تا وارد مرحله بعدی و گذاشتن ایمپلنت شوید. به دلیل آنکه بدن هر فرد متفاوت است زمان بهبودی نیز متفاوت خواهد بود. در موارد نادر، دندانپزشک ممکن است بتواند پیوند استخوان و ایمپلنت دندان را همزمان انجام دهد. اما این موضوع به صورت موردی توسط دندانپزشک تصمیم گیری می‌شود.

موارد لازم قبل از قرار دادن پیوند استخوان

در ابتدا دندانپزشک دهان شما را برای بررسی سلامت دندان‌ها، لثه‌ها و فک معاینه کامل می‌کند. سپس عکس با اشعه ایکس یا اسکن دندان برای تعیین میزان از دست دادن استخوان از بیمار گرفته می‌شود. در این مرحله، دندانپزشک گزینه‌های درمانی را با بیمار در میان می‌گذارد. در مرحله آخر تصمیم نهایی برای گذاشتن پودر استخوان گرفته می‌شود. 

پیوند استخوان چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا، متخصص دندانپزشکی ناحیه را با بی حسی موضعی بی حس می‌کند. در مرحله بعد لثه را کمی میبرند. با ابزار مخصوص بافت لثه کمی عقب زده می‌شود تا استخوان فک دیده شود. پس از تمیز کردن و ضد عفونی کردن ناحیه، دندانپزشک مواد پودر استخوان را در محل مورد نظر قرار می‌دهد. سپس با ماده ای مخصوص روی پودر را پوشانده تا از پیوند استخوان محافظت بیشتری شود. در نهایت بافت لثه را به جای اصلی خود بر می‌گردانند و محل برش بخیه زده می‌شود.

بعد از پیوند استخوان دندان چه انتظاری باید داشته باشیم؟

بعد از پیوند استخوان دندان، ممکن است درد، تورم و کبودی به وجود بیاید. این موارد عوارض جانبی و البته طبیعی هستند که باید در عرض چند روز ناپدید شوند. اگر درد داشتید علائم را می‌توانید با مسکن‌ها از بین ببرید. اگر دندانپزشک آنتی بیوتیک برای شما تجویز کرد باید دقیقاً طبق دستور، مصرف شوند.

ممکن است در چند روز اول متوجه تکه‌های کوچک استخوانی شوید که از دندان شما بیرون می‌آیند. این قطعات شبیه دانه‌های نمک یا شن هستند. جای نگرانی نیست اما بهتر است با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا از روند بهبودی مطمئن شوید. 

آیا پیوند استخوان دندان درد دارد؟

بیشتر افرادی که پیوند استخوان دندانی انجام داده اند، درد بسیار کم یا بدون درد را اعلام کرده اند. تنها کاری که باید انجام دهید خوردن به موقع دارو‌ها و انجام دستورالعمل‌های لازم بعد از پیوند است. 

آیا برای پیوند استخوان دندان به بیهوشی نیاز است؟

در اکثر موارد قرار دادن پودر استخوان نیازی به بیهوشی ندارد. این کار با بی حسی موضعی به راحتی انجام می‌شود. در برخی موارد دندانپزشکان می‌توانند آرامبخش‌هایی مانند اکسید نیتروژن و آرامبخش خوراکی برای راحتی بیشتر به بیمار بدهند.

ممکن است پیوند استخوان دندان با شکست روبرو شود؟

معمولا پیوند استخوان دندان همیشه موفقیت آمیز است. با این حال، مانند هر روش دیگری امکان شکست وجود دارد. اگر سیگار می‌کشید یا بیماری خاصی دارید ممکن است پیوند دندان شما با موفقیت انجام نشود. 

علائم شکست پیوند استخوان دندان

  • درد یا تورمی که بعد از هفته اول خوب نشود.
  • چرک از ناحیه پیوند بیرون بزند.
  • پودر استخوان از محل پیوند استخوان خالی شود. 
  • لثه تحلیل برود.
  • حجم استخوان فک زیاد نشود. 

مزایا و معایب پیوند استخوان

هر روشی در دندانپزشکی ممکن است معایبی داشته باشد. در ادامه با برخی از مزایا و معایب این روش آشنا می‌شویم. 

مزایای پیوند استخوان 

با گذاشتن پیوند استخوان می‌توانید از ایمپلنت‌های دندانی استفاده کنید. با این کار شانس موفقیت آمیز بودن ایمپلنت بالا می‌رود. اگر دندان خود را در اثر ضربه یا بیماری‌های لثه از دست داده اید پیوند استخوان و گذاشتن ایمپلنت لبخند شما را به حالت اول بر می‌گرداند. 

معایب پیوند استخوان

در حالت کلی استفاده از پودر استخوان هیچ مشکل و ضرری برای شما ایجاد نمی کند. اما شاید پیوند استخوان خطرات زیر را به همراه خواهد داشت. 

  • عفونت
  • خونریزی شدید
  • آسیب عصبی
  • عوارض ناشی از بیهوشی

پیوند استخوان چقدر زمان برای بهبودی نیاز دارد؟

شاید بعد از یک یا دو هفته احساس کنید که دندان شما به حالت عادی بازگشته است. اما بهبود کامل پیوند استخوان دندان می‌تواند بین سه تا نه ماه طول بکشد. زمان بهبودی کامل به عوامل مختلفی از جمله نوع پیوند، ناحیه ای که پیوند در آن قرار گرفته و توانایی بدن فرد برای عبور از این مرحله و بهبودی کامل بستگی دارد.

چه مدت بعد از گذاشتن پودر استخوان می‌توانیم به کار خود برگردیم؟

اغلب روز بعد از قرار دادن پودر استخوان در ناحیه مورد نظر می‌توانید به زندگی عادی و کار خود برگردید. اما اگر در این پروسه از آرامبخش‌های دندانپزشکی برای شما استفاده کردند بهتر است یک یا دو روز در خانه استراحت کنید تا تحت تاثیر دارو‌های آرامبخش نباشید. 

هزینه پودر استخوان چقدر است؟

درست است که ایمپلنت یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان از دست رفته است، اما باید بدانید برخی از افراد واجد شرایط این کار نیستند. زیرا استخوان فک آنها تحلیل رفته و کافی نیست. به همین دلیل قبل از هر اقدامی باید پیوند استخوان با پودر برای آنها انجام شود. قیمت‌ها با توجه به مصوبات اعلام شده توسط وزارت بهداشت و درمان در نظر گرفته می‌شود. اگر روش‌ها و فاکتور‌های درمانی دیگری به این پروسه اضافه شود هزینه‌ها افزایش پیدا خواهند کرد. 

چند نوع پیوند استخوان فک داریم؟

در ادامه سه نوع پیوند استخوان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استخوان از خود فرد گرفته می‌شود

برای لیفت سینوس بهترین روش پیوند، گرفتن استخوان از خود فرد است. به همین دلیل برای گذاشتن ایمپلنت دندان‌های عقب بالا، ابتدا لیفت سینوس انجام می‌دهند که در این روش ابتدا استخوان از قسمت‌های مختلف بدن خود فرد گرفته می‌شود. این روش هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌های پیوند استخوان دندان دارد که اتوگرافت نامیده می‌شود.

استخوان از فرد دیگری گرفته شود

گاهی اوقات در پیوند استخوان نمی توان از خود فرد استخوان گرفت. در این مورد که آلوگرافت نامیده می‌شود استخوان از فرد دیگری گرفته می‌شود که منجر به افزایش قیمت و هزینه‌ها نیز می‌شود. احتمال پس زدن بافت استخوان در این مورد وجود دارد به همین دلیل کند تر و با دقت بالاتری باید انجام شود. 

استخوان از حیوان گرفته شود

ساختار مولکولی در بدن انسان و حیوان می‌تواند در برخی موارد کمک کننده باشد. به همین دلیل می‌توان برای پیوند استخوان فک از استخوان حیوانات استفاده کرد. استخوان گاو تشابه زیادی به استخوان انسان دارد به همین دلیل انتخاب مناسبی است. به این روش زنوگرافت گفته می‌شود. 

جمع بندی

اگر دندان از دست داده دارید یا به هر دلیلی استخوان فک شما تحلیل رفته است بهترین درمان پودر استخوان است. هزینه گذاشتن پودر با توجه به نوع آن و دندانپزشکی که این کار را انجام می‌دهد متفاوت است. با گذاشتن پودر استخوان می‌توانید کار‌های ترمیمی و ایمپلنت دندان را به بهترین شکل انجام دهید. 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با دارا بودن کادری مجرب و استفاده از بهترین مواد و وسایل، آماده خدمت رسانی به مراجعان عزیز است. همین حالا با شماره‌های موجود تماس گرفته و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

کاربرد پودر استخوان در دندانپزشکی چیست؟

برای ایمپلنت‌های دندانی، پایداری اولیه ایمپلنت به وجود مقدار کافی استخوان در بستر ایمپلنت بستگی دارد. بنابراین، برای بهبود پایداری اولیه ایمپلنت، به ویژه در بیمارانی که استخوان فک ناکافی دارند، می‌توان از پودر استخوان به عنوان ماده پیوند استخوان استفاده کرد.

چه استخوانی در دندانپزشکی استفاده می‌شود؟

پیوند استخوان معمولاً در صورتی انجام می‌شود که فردی یک یا چند دندان بالغ را از دست داده یا بیماری لثه داشته باشد. هر دوی این شرایط می‌توانند باعث تحلیل استخوان در فک شوند. روش ارجح برای پیوند استخوان دندان، استفاده از استخوان خود از لگن، درشت نی یا پشت فک است. 

ماده پیوند استخوان مورد استفاده در دندانپزشکی چیست؟

هیدروکسی آپاتیت یک پیوند استخوان مصنوعی است که به دلیل رسانایی استخوانی، سختی و قابل قبول بودن توسط استخوان، امروزه بیشترین کاربرد را دارد. برخی از گرافت‌های استخوان مصنوعی از کربنات کلسیم ساخته شده‌اند که استفاده از آن کاهش می‌یابد زیرا در زمان کوتاهی کاملاً قابل جذب است و شکستن استخوان را آسان‌تر می‌کند.

آیا مواد پیوند استخوان دندان ایمن است؟

کواد پیوند استخوان کاملا بی خطر بوده و در معکوس کردن و جلوگیری از اثرات منفی بیماری لثه موثر است.

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button