اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

چرا جراحی دندان عقل روی عصب خطر دارد؟

تا به حال به دلیل درد دندان‌های انتهایی به دندانپزشک مراجعه کرده اید؟ گاهی این درد‌ها به‌دلیل خراب شدن دندان عقل اتفاق می‌افتد. اگر دندان عقل شما نهفته باشد دندانپزشک به شما جراحی دندان عقل را پیشنهاد می‌کند. 

برخی از افراد در زمان جراحی دندان عقل دچار آسیب به عصب دهان می‌شوند. در این افراد دندان‌های عقل نزدیک به عصب‌هایی که حس را به لب‌ها و زبان می‌رسانند قرار دارد. به‌همین دلیل کشیدن دندان نسبت به بسیاری از روش‌های دندانپزشکی دیگر خطراتی خواهد داشت. دندانپزشک باید قبل از جراحی در مورد خطرات احتمالی با بیمار صحبت کند. در این حالت می توانید آگاهانه این روش درمانی را انتخاب نمایید. 

در این مقاله قصد داریم تا شما را با آسیب‌هایی که ممکن است پس از جراحی دندان عقل روی عصب رخ می دهد آشنا کنیم. تا انتهای این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس همراه ما باشید. 

دندان عقل چیست؟

دندان‌های عقل آخرین مجموعه دندان‌های افراد بالغ هستند که در دهان رشد می‌کنند. دندان‌های عقل در پشت دهان و در انتهایی ترین قسمت فک قرار دارند.

گاهی اوقات دندان عقل به درستی رشد می‌کند و هیچ مشکلی به وجود نمی آورند. اما گاهی، تمام یا قسمتی از آن در لثه یا استخوان فک گیر کرده و نهفته می‌ماند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، می‌تواند منجر به عفونت، بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان شود. به‌همین دلیل است که دندانپزشکان، کشیدن یا جراحی دندان عقل را توصیه می‌کنند.

رایج ترین روش‌های درمانی برای دندان عقل چیست؟

رایج ترین روش درمانی، کشیدن دندان عقل است. این روش معمولاً تحت بی حسی و توسط دندانپزشک یا جراح دهان انجام می‌شود. اما در صورت لزوم می‌توان آن را تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان نیز انجام داد.

افراد در هر سنی می‌توانند دندان عقل خود را خارج کنند. اما برای جلوگیری از عوارض بعدی سلامت دهان، بسیاری از افراد در اواخر نوجوانی یا اوایل ۲۰ سالگی بهتر است دندان عقل خود را بکشند.

پس از کشیدن دندان عقل حدود یک هفته طول می‌کشد تا به طور کامل جای دندان بهبود یابد. بهتر است به توصیه‌های پزشک خود در مورد مراقبت های بعد از کشیدن یا جراحی دندان عقل خود گوش کنید تا سریع تر خوب شوید. 

برخلاف سایر دندان‌ها، دندان عقل عملکرد زیادی ندارد. بنابراین، پس از حذف هیچ مشکلی در جویدن احساس نخواهید کرد. 

آسیب‌های عصبی پس از جراحی دندان عقل کدامند؟

گاهی دندان دقیقا روی عصب قرار می‌گیرد و در زمان کشیدن یا جراحی دندان عقل ممکن است به عصب آسیب وارد شود. 

در ادامه برخی از علائم آسیب عصبی پس از کشیدن دندان عقل را با هم بررسی می‌کنیم. 

  • دردی که بعد از یک یا دو روز پس از کشیدن دندان عقل از بین نمی‌رود.
  • اگر پس از تمام شده بی حس کننده موضعی، احساس سوزن سوزن شدن از بین نرفت می‌تواند یکی از نشانه‌های آسیب عصبی پس از کشیدن دندان عقل باشد. 
  • در صورت ادامه بی حسی در زبان، لب، چانه، لثه یا دندان پس از تمام شدن داروی بی حسی می‌توان گفت که به عصب دندان آسیب وارد شده است. 
  • آسیب عصبی به دنبال کشیدن یا جراحی دندان عقل روی عصب می‌تواند خوردن و آشامیدن را بسیار دشوار کند. همچنین گاهی اوقات می‌تواند باعث اختلال در گفتار یا توانایی چشایی فرد شود. 

اگر آسیب عصبی ناشی از کشیدن دندان عقل جزئی باشد، علائم معمولاً پس از چند روز یا چند هفته ناپدید می‌شوند. با این حال، آسیب عصبی بیشتر می‌تواند چندین ماه طول بکشد. 

آشنایی با عوارض کشیدن دندان عقل روی عصب 

همانطور که تا به اینجا متوجه شدیم، یکی از عوارض بالقوه جراحی دندان عقل روی عصب ممکن است آسیب عصبی باشد. درست است که این عارضه بسیار نادر است اما دندانپزشک باید با شما در مورد خطرات احتمالی پس از جراحی آگاه کند.

سایر عوارض بالقوه جراحی دندان عقل روی عصب 

حفره خشک: جایی که حفره (ناحیه ای که دندان از آن خارج شده است) آنطور که باید ترمیم نمی شود و لخته خون در آنجا تشکیل نشده یا لخته از جای خود کنده می‌شود. در این حالت استخوان دیده می‌شود و درد زیادی ایجاد خواهد شد. 

عفونت: گاهی در حفره ای که دندان از آن خارج شده عفونت ایجاد می‌شود. این علائم شامل درد و تورم، ترشح یا چرک زرد و سفید در ناحیه است که می‌تواند باعث ایجاد تب در فرد شود. 

خونریزی: اگر بعد از پایان جراحی دندان عقل خونریزی متوقف نشد می‌تواند نشانه ای باشد که یک چیزی به درستی انجام نشده است. زیرا باید لخته در محل شکل بگیرد تا جلوی خونریزی گرفته شود. دندانپزشک با تجربه به راحتی این مشکل را رفع می‌کند.

این نوع مشکلات جراحی دندان عقل لزوماً نشانه این نیست که دندانپزشک شما در مراقبت از شما سهل انگاری کرده است. 

درمان آسیب عصبی ناشی از کشیدن دندان عقل روی عصب

آسیب جزئی عصبی ناشی از جراحی دندان عقل اغلب نیازی به درمان ندارد. این علائم پس از چند روز یا چند هفته خود به خود از بین می‌روند. در این موارد اگر دردی احساس کردید می‌توانید از مسکن‌های ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن، یا مسکن‌هایی مانند پاراستامول مصرف کنید تا دردتان کاهش پیدا کند. 

برای آسیب‌های عصبی جدی‌تر ناشی از کشیدن دندان عقل روی عصب، که علائم آن بیش از چند هفته طول می‌کشد، گاهی درمان‌هایی از سمت پزشک شما توصیه می‌شود. در موارد بسیار نادر ممکن است آسیب دائمی باشد و بیمار هرگز به حالت قبلی خود برنگردد. اما در اکثر موارد آسیب عصبی نیاز به زمان دارد تا خود به خود ترمیم ایجاد شود. 

آسیب عصبی بعد از جراحی دندان عقل روی عصب چقدر شایع است؟

آسیب عصبی پس از کشیدن دندان عقل نسبتاً نادر است. اما با این وجود گاهی اوقات این حالت ایجاد می‌شود. اگر این وضعیت دردناک و نگران کننده را تجربه کرده اید، می‌توانید با دندانپزشک خود صحبت کرده تا راه حلی برای آن توصیه کنند.

جمع بندی

جراحی دندان عقل روی عصب گاهی اوقات منجر به آسیب به عصب می‌شود. این در حالتی اتفاق می‌افتد که دندان در فاصله بسیار نزدیکی با عصب قرار گرفته باشد. اغلب مشکلات ایجاد شده خود به خود از بین می‌روند. 

اگر دندان عقل را کشیده و در نتیجه دچار آسیب عصبی شده اید، لزوماً به این معنی نیست که دندانپزشک شما مقصر است. دندانپزشک شما فقط در صورتی مقصر تشخیص داده می‌شود که آسیب عصبی در اثر خطا یا استانداردهای ضعیف مراقبتی و بهداشتی اتفاق افتاده باشد.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با داشتن دندانپزشکانی مجرب و با سابقه تمام خدمات مربوط به دهان از جمله جراحی دندان عقل، بلیچینگ، کامپوزیت و سایر درمان‌های زیبایی را به بهترین شکل و با مناسب ترین قیمت برای شما انجام می‌دهند. برای گرفتن وقت ویزیت و مشاوره با ما در تماس باشید.  

۳.۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

17 comments on “چرا جراحی دندان عقل روی عصب خطر دارد؟

  1. زهرا مرداد ۳۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام
    من سه تا از دندونای عقلمو جراحی کردم که روی سینوس و عصب بودن ولی دندون سمت راست فک پایینم رو دکترم گفتن روی کانال عصبه و فعلا نمیتونم جراحیش کنم بعد یک سال دوباره برای معاینه و درخواست عکس ،تا ببینم از عصب فاصله گرفته یا نه
    منم میخواستم ارتودنسی کنم
    الان این دندونم ریسکش بالاست که دکترم اینطور گفتند؟؟و ممکنه کلا نشه جراحیش کرد؟؟در ضمن دندونم نیمه نهفتس

    • دکتر نادر نیکنام مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ /پاسخ

      -بله ریسک این دندان بالاست
      -میشه جراحیش کرد مگر در صورتی که نیاز به خارج کردن نداشته باشه
      دندون از عصب فاصله نخواهد گرفت
      و همکار فک و صورت هم احتمالا چون دندان هنوز درد نداره به آینده موکول کردن

  2. زهرا مرداد ۳۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

    البته در اینترنت خوندم که با افزایش سن و کامل شدن ریشه احتمال فشار به عصب بیشتر میشه و اینکه به هیچ عنوان دندون از عصب فاصله نمیگیره
    این مورد نگران کننده است؟؟حس میکنم دکترم برای اینکه ترس ایجا نشده در من اینطوری گفتن
    ۲۲سالمه و دکترم جراح فک و صورت هستن
    ممنون میشم پاسخ بدید

  3. ابوالفضل مهر ۲۹, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام من دندون عقل پایینمو کشیدم روی عصب بود
    دکترم گفت ممکنه عصب اسیب ببینه
    حالا چیکا کنم خوب شه
    دوروزه کشیدن ولی خوب نشده ـ
    کمپرس گرم بزارم ایا

    • دکتر نادر نیکنام آبان ۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      دندان عقلی که روی عصب هست و پس از کشیدن ممکن هست عصب اصلی فکی شما آصیب ببیند
      به این معنا که ممکن است حس زبان، لپ و یا هرجایی که انتقال این عصب آن را فراهم کرده باشد موجب اختلال شود
      حال باید بفرمایید دقیقا مشکل شما چیست و چه چیزی هنوز خوب نشده
      برای مشکلات احتمالی که خدمتتون عرض کردم هم می توانید با چند جلسه لیزرتراپی در تسریع درمان مشکل عصب فکی اقدام کنید و با شماره گیری 02145139 برای این درمان وقت با متخصص لیزر دندانپزشکی در کلینیک زاگرس بگیرید
      سپاسگزارم

  4. مصطفی گراوند آبان ۱۸, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام بنده سه سال پیش رفتم بیمارستان بقیه الله تهران دندان عقل برام جراحی کرد دکتر مسن هم بود دکتره خلاصه جراحی شد بابدبختی بعد از دوساعت جراحی تمام شد و من انگار جنازه از زیر دست دکتره بیرون اومدم دقیقا تا یکماه درد شدید داشتم و دیدم اصلا لبم وچانه ام هیچ حسی نداره تا الان که الانه هیچ حسی ندارم از این ناحیه ها حالا لطفا راهنمایی کنید بنده چطور ازشون شکایت کنم ناقص ام کردن باتشکر شماره تماس 09190262236

    • دکتر نادر نیکنام آبان ۲۲, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      پیشنهاد می کنیم توسط کلینیک دندانپزشکی زاگرس و یا هر جایی که توسط متخصص لیزر کار لیزر تراپی را می تواند برای شما در چند جلسه انجام دهد تا به اعصاب شما کمک کند تا بهبود یابد
      بعضی دندان های عقل که روی عصب هستند باید توسط دندانپزشک به بیمار آگاهی لازم در مورد ریسک جراحی کامل گفته شده و در پرونده قید شده باشد اگر چنین بوده شما حقی نسبت به ایشان برای شکایت نخواهید داشت
      برای شکایات خود به سازمان نظامپزشکی مراجعه کنید

  5. علا منعاوی آبان ۱۹, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام
    من دیروز جراحی دندان عقل پایین سمت چپ رو انجام دادم و دکتر تمام این احتمالات رو گفت ولی اگ عمل نکنم ممکنه ب بقیه دندانها اسیب برساند الان درد خاصی ندارم فقط بی حسی لب رو تا حدودی دارم ولی حس زبانم خوب شد و همین طور جای جراحی ،راهنمایی کنید.

    • دکتر نادر نیکنام آبان ۲۲, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام
      معمولا بعد از چند روز تا چند ماه ممکنه طول بکشه که کاملا خوب بشید ولی اگر بی حسی ادامه دار بود می توانید با لیزرتراپی بهبود اعصاب فک خود را تسریع کنید
      سپاس

  6. Mahsa دی ۱۱, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام
    برخورد منشی به شدت بد من زنگ زدم به کلینیک هرچی میگم هرچی میپرسم هی میگه نمیدونم من نمیدونم با لحن بد بی حوصله یعنی قشنگ کاری کرد که من پامو اونجا نذارم حتی راغب نشدم که بیام عکسمو نشون بدم یا معاینه ای صورت بگیره

    • دکتر نادر نیکنام دی ۱۴, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام خانم مهسا
      از نارضایتی شما بسیار ناراحت شدیم
      آیا با کلینیک ما تماس گرفته اید؟
      با چه شماره ای تماس گرفتید
      لطفا شماره تماس از خودتون در کامنت قرار دهید تا با شما تماس بگیریم و بعد از آن شماره را در کامنت حذف خواهیم کرد
      سپاس

  7. محمد صالح دی ۲۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام وقت بخیر من دندون عقل فک پایین نهفته بود نزدیک عصب بود کشیدمش لپ وچانه ام وررم کرده دو روز بعدش کمتر شد الان هم دست میزارم روی لپم یه تیکه ش سفت شده یعنی خوب میشه ؟

    • دکتر نادر نیکنام بهمن ۱, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      باید عکس رادیوگرافی از فک خود ارائه دهید تا نظر دهیم
      در مورد ورم ربطی به روی عصب بودن ممکن است نداشته باشد و اگر کمی زمان دهید ورم شما کمتر خواهد شد و جای نگرانی ندارد و قطعا اگر زمان دهید در آینده بهتر خواهد شد
      سپاسگزارم

  8. Nazanin بهمن ۱۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام خسته نباشید دندون عقل من نهفته هست گفتن روی عصب هست و ۸۰ درصد امکان داره فکم کج بشه درسته؟

    • دکتر نادر نیکنام بهمن ۱۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      باید ابتدا عکس رادیوگرافی خود را برای کلینیک ارسال کنید تا بهتر درمورد آن نظر دهیم.
      دندانهای عقلی که روی عصب قرار دارند در صورت جراحی می توانند باعث صدمه به آن عصب اصلی فک شوند و هر نوع مشکلی از قبیل بی حسی لب، لپ و دیگر اعضای صورت، کج شدن فک و غیره… را به همراه آورند
      ولی در برخی موارد با وجود روی عصب بودن، بعد از جراحی دندان عقل روی عصب مشکل حادی پیش نیامده است.

  9. فاطمه بهمن ۳۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام وقت بخیر من چهارشنبه هفته پیش دندون عقلم ک رو عصب فک بود جراحی کردم و فعلا خداروشکر بی حس نمونده احتمال داره بعدا بی حس بشه الان فقط زیر گوشم و ته فکم یکم درد دارم

    • دکتر نادر نیکنام اسفند ۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

      اگر بعد از جراحی احساس بی حسی نمی کنید بعدا نیز بی حس نخواهد شد
      احساس درد به دلیل جراحی می باشد و باید برای التیام ان مسکن مصرف کنید
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button